Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2005, 19:30
Kerboga
Kerboga is offline
Je stond in een steegje, stokstijf en verkleumd door de kou. Je had enkel een zwart T-shirt aan en een zwarte driekwart broek. Je gelaat toonde geen emoties, maar toch wist ik dat je daar met een reden stond. Een die voor mij onbekend was en in de toekomst waarschijnlijk ook niet bekend zou worden. Je was geen zwerver die bedelde om geld, jij was gewoon jezelf. Niemand die daar iets aan kon veranderen. De kleur van je kleding zei op zich veel van de persoon die erin schuilging. Niet perse in de kleding, maar in het omhulsel dat men een lichaam noemt. De persoonlijkheid was datgene dat mij steeds deed aarzelen als ik langs deze plek liep. Telkens als ik je zag, begon ik te twijfelen of ik je mijn hulp aan moest bieden. Ook nu weer. Ik zag jouw bleke huid afsteken tegen de duisternis waardoor jij omhuld was. Net zoals altijd dwong ik mijzelf door te lopen, mij niet meer te bekommeren om de jongen die daar iedere dag in dezelfde houding stond. Toch was het deze keer anders. Ik was doorgelopen, zoals altijd, maar niet meteen. Ik had je eerst een paar minuten aangestaard, waarvan jij me enkele seconden recht in mijn ogen aangekeken had. Pas daarna was ik doorgelopen.
Ik was verward jouw blik deed me de rillingen over mijn rug lopen, zelfs nu nog. Ik liep nog steeds, hoewel het langzamer ging dan daarvoor. Met iedere stap die ik zette, verwijderde ik me verder van jou. Iedere stap liet me nadenken over jouw gestalte en ik besloot terug te gaan. Ik keerde om en liep tegen de stroom van de mensen in terug naar het steegje dat mij zo bekend voorkwam. Mensen schreeuwden dingen naar me, keken mij verwijtend aan en duwden me opzij. Het drong allemaal niet tot mij door. Ik begon te rennen en stopte pas toen ik je zag staan, nog steeds in diezelfde houding. Ik haalde diep adem en liep toen zelf ook de duisternis in, alleen hij was er niet meer. Hoe verder ik liep, hoe lichter het werd. Je was verder weg dan ik verwacht had, maar uiteindelijk stond ik toch voor je. Nog steeds ontweken jouw ogen de mijne. Ze verkenden heel mijn lichaam, maar je vermeed mijn ogen. Ik stond nu wel voor je, maar wat deed ik hier? Ik wilde jou mijn hulp aanbieden, tenminste dat was mijn bedoeling geweest. Ik wist echter niet hoe ik dat op jou over kon brengen.
Terwijl ik me bedacht hoe ik dat het beste kon doen, keek jij me aan. Een fractie van een seconde, lang genoeg voor mij om te beseffen dat ik de goede keuze gemaakt had. Ik zei je gedag en wachtte gespannen op een reactie. Ik wist niet wat ik kon verwachten. De reactie die ik kreeg, had ik in ieder geval niet verwacht. Je omhelsde mij en zei me dat ik je moest vergeten. Je had mij iedere dag zien kijken, mijn bedoelingen doorzien en mijn twijfel gemerkt. Ik snapte niet waarom je nu dan zei dat ik naar huis moest gaan en moest gaan slapen. Jou vergeten, ik wist dat ik dat niet zou kunnen. Ik wilde je helpen uit de duisternis waar je nu in leefde. Ik wist zeker dat hij terug zou keren zodra ik uit de steeg zou stappen.
Je deed me aan iemand denken. Je leek erg veel op een goede vriend van mij, misschien dat ik je daarom wel mijn hulp aan wilde bieden. Echter, jij stond mijn hulp niet toe, evenals hij dat toen niet toegestaan had. Ik vroeg je naar jouw naam om maar iets te zeggen, deze was echter onbelangrijk volgens jou. Ik moest je geen labeltje geven en een naam had je niet nodig.
Met zachte dwang duwde jij me het steegje uit en de duisternis sloot zich achter ons. Jouw handen voelden koud aan, zelfs door mijn jas heen. Al mijn goede hoop was verloren toen ik doorkreeg dat jij me niet vertrouwde. Je leek zoveel op hem, zou hij me ook niet vertrouwd hebben? Ik draaide mij om en duwde een kus op jouw zachte lippen. Hierna verdween je voorgoed in de alles omhullende duisternis. Ik voelde jouw warmte nog steeds op mijn lippen. De warmte van een strijder. Jouw warmte en die van hem, Ambrosius.


Commentaar is gewenst.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2005, 19:37
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Je schetst een mooi beeld! Very nice.
Je stijl leest prettig, maar het zou nog iets 'vlotter' kunnen. In sommige zinnen gebruik je 'mij' in plaats van 'me', terwijl ik denk dat 'me' beter zou staan.
Citaat:
Ik haalde diep adem en liep toen zelf ook de duisternis in, alleen hij was er niet meer.
Ik geloof dat 'hij' 'jij' moet zijn.
Citaat:
Pas daarna was ik doorgelopen.
'Pas daarna liep ik door' zou hier denk ik beter staan.

Een mooi stukje tekst
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:45
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Mm, ik weet niet, ik geloof dat ik het wel mooi vind. Ja, ik denk het wel ja. Het zou idd iets vlotter kunnen, iets soepeler zeg maar. Een beetje vloeibaarder.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:51
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Ik geloof dat 'hij' 'jij' moet zijn.
Die 'hij' sloeg eigenlijk op 'de duisternis', ik denk dat ik er 'die' van maak.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:53
Kerboga
Kerboga is offline
Bedankt voor de verdere opmerkingen.
Ik zal het nog eens doorlezen en dan kijken waar ik verbeteringen aan kan brengen in 'me'/'mij'.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:34
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 13-06-2005 @ 20:51 :
Die 'hij' sloeg eigenlijk op 'de duisternis', ik denk dat ik er 'die' van maak.
Op die fiets! Misschien dat 'die' dan wel beter is ja
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:39
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Hey, Mistic_Lie! Mijn reactie kun je lezen op het andere forum.
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:46
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Mooi verhaal, je leest er lekker doorheen.
Citaat:
Ik was verward jouw blik deed me de rillingen over mijn rug lopen, zelfs nu nog.
Volgens mij mis je hier een komma.
Ik struikelde inderdaad ook over die 'hij' van de duisternis dat inderdaad 'die' moet worden. Overigens vond ik deze zin een beetje uit het verhaal vallen (weet nog steeds niet waarom..):
Citaat:
Je leek erg veel op een goede vriend van mij, misschien dat ik je daarom wel mijn hulp aan wilde bieden.
Verder vind ik het een lekkere schrijfstijl en je werkt mooi naar je (mooie) einde toe.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 14:27
Kerboga
Kerboga is offline
Die komma had er inderdaad moeten staan.

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik tenminste iets aan.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 14:49
Duckii
Avatar van Duckii
Duckii is offline
Heej mooi verhaal!!
__________________
Real Love
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 18:53
Flosdraad
Flosdraad is offline
zeer leuk om te lezen. mooi.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Soapsie schreef op 14-06-2005 @ 12:39 :
Hey, Mistic_Lie! Mijn reactie kun je lezen op het andere forum.
LOL @ ex-****

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 19:51
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Grimm schreef op 14-06-2005 @ 19:54 :
LOL @ ex-****
Haha, echt ge-wel-dig. Waarom moest jij dat nou zo nodig zeggen? Ik was net blij dat mijn niveau een stuk hoger lag dan dat wat ik toen had. Mij er zo aan herinneren. Maar goed, verder boeit het me nog maar erg weinig.

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 10:05
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 14-06-2005 @ 20:51 :
Haha, echt ge-wel-dig. Waarom moest jij dat nou zo nodig zeggen? Ik was net blij dat mijn niveau een stuk hoger lag dan dat wat ik toen had. Mij er zo aan herinneren. Maar goed, verder boeit het me nog maar erg weinig.
Goh, hoe vriendelijk.
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games Naam van 5 jaar oud piratenspel
QT
18 28-12-2008 17:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Hulp gevraagd] Vertaling hymne
Hakkie
4 01-04-2007 13:20
Levensbeschouwing & Filosofie : ‘Hoe ver mag je gaan om je vrienden te interesseren voor God?
debotjuh
79 31-08-2003 09:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peter R. de Vries
Superfly
11 07-06-2002 17:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.