Oud 07-01-2018, 21:26
Verwijderd
Ik heb via social media een paar dagen terug een Zweeds meisje ontmoet. Ze is zwaar depressief en heeft zelfmoordneigingen. Ze vraagt om pillen en wiet om zich te kalmeren, maar dat kan ik natuurlijk niet voor haar gaan regelen. Ze heeft al meerdere psychiaters gesproken en daar is ze zeer negatief over. Haar familie neemt haar niet serieus ofzo, ze helpen in ieder geval niet. Ze zou graag pillen willen op recept, maar die kan ze niet krijgen, daarvoor moet ze 18 zijn. Ze is echter pas 16 en haar ouders willen het niet regelen omdat ze niet willen dat ze pillen gaat slikken. Maar ze gaat serieus zelfmoord plegen en ik weet echt niet meer hoe ik moet helpen, ideeen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2018, 21:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je kunt naar haar luisteren, en er voor haar zijn, maar veel meer kan jij niet doen. Hier vind je wel wat adressen waar ze eventueel terecht zou kunnen voor hulp of een luisterend oor: https://twloha.com/local-resources/u...kingdom/malmo/

Op de site TWLOHA en in veel andere online communities kan ze misschien ook wat herkenning vinden, en daarmee misschien ook steun en hoop.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-01-2018, 22:39
Verwijderd
Er voor haar zijn etc. ben ik al mee bezig. Bedankt voor de link, ik hoop dat ze er gebruik van wil maken
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 00:14
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Het is ook goed om duidelijk naar haar uit te spreken dat je je zorgen maakt over haar, dat je het echt ontzettend naar zou vinden als ze het zou doen en dat je om haar geeft. Bij mensen die enorm diep zitten in hun gevoel betekent het vaak heel veel als ze merken dat mensen oprecht om hen geven en vinden dat ze er toe doen.

In hoeverre beïnvloed deze situatie jou eigenlijk? Heb je zelf iemand (los van dit meisje) met wie je hierover kunt praten en bij wie je soms even alles kwijt kunt? Want dit lijkt me voor jou ook heftig!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 06:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op www.113online.nl vind je ook meer informatie.

Verder hoort dit op psychologie dus ik verplaats het even.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 06:21
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Pas je een beetje op jezelf? Het is mega lief dat je haar wilt helpen, maar meer dan met haar praten en lief zijn kun je niet.
In Zweden is de gezondheidszorg prima het geregeld, minstens zo goed als hier. Pas dus wel een beetje op dat je van haar probleem niet het jouwe maakt. Dat ze al meerdere psychiaters heeft gezien betekent dat dit meisje allang zorg en hulp krijgt. Pillen zijn ook geen wondermiddel (en wiet al helemaal niet). Houd er dus rekening mee dat ze je niet het hele verhaal vertelt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 07:36
Verwijderd
Dankjulliewel voor het meedenken. Tuurlijk is het ook voor mij heftig maar ik let wel op mezelf hoor, bedankt voor de bezorgdheid .

Dat ze al psychiaters heeft bezocht betekent inderdaad dat ze al hulp gekregen heeft. Deze hulp heeft ze echter als onprettig ervaren (ze voelde zich niet begrepen) waardoor ze nu op afstand blijft van professionele hulp. Ze lijdt ook aan sociale fobie wat waarschijnlijk ook een rol speelt. Maar ik ben het er mee eens dat ze me niet het hele verhaal vertelt, dat hoeft natuurlijk ook niet.

Maar ondertussen overweegt zij nog steeds om een eind aan haar leven te maken en zoekt ze naar hulp in de verkeerde hoeken. Zo gaat het niet goed komen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 07:57
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Blijf beseffen dat haar welzijn niet jouw verantwoordelijkheid is, het is hele complexe problematiek en dat kan jij niet zomaar even fixen.

Het klinkt of dit meisje een heel specifiek idee heeft van "goede" hulp. Het is logisch dat je je begrepen wil voelen, maar ik kan me niet voorstellen dat je keer op keer bij waardeloze psychiaters terecht komt die allemaal niks begrijpen van de problematiek. De meeste hulpverleners kunnen juist veel begrip opbrengen, maar zij zullen ook wel eens iets zeggen wat je als patiënt niet wil horen... Ze gaan je namelijk helpen om bestaande patronen te doorbreken. Daarnaast kost het tijd om inzicht te krijgen in een situatie, en kan de hulpverlener alleen een compleet beeld krijgen als de patiënt ook echt het hele verhaal vertelt. (Dat zou hier misschien ook nog wel een issue kunnen zijn.) Zonde dat ze daar geen vertrouwen meer in heeft! Alleen gaat ze er niet uitkomen ben ik bang, en pillen zonder verdere behandeling is vooral tijdelijke symptoombestrijding. Jij kunt ook niet veel voor haar doen, je kunt met haar praten, je kunt luisteren en je kunt wat huis-tuin-en-keuken tips geven, maar jij bent ook geen professional met kennis van zaken...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Blijf beseffen dat haar welzijn niet jouw verantwoordelijkheid is, het is hele complexe problematiek en dat kan jij niet zomaar even fixen.

Het klinkt of dit meisje een heel specifiek idee heeft van "goede" hulp. Het is logisch dat je je begrepen wil voelen, maar ik kan me niet voorstellen dat je keer op keer bij waardeloze psychiaters terecht komt die allemaal niks begrijpen van de problematiek. De meeste hulpverleners kunnen juist veel begrip opbrengen, maar zij zullen ook wel eens iets zeggen wat je als patiënt niet wil horen... Ze gaan je namelijk helpen om bestaande patronen te doorbreken. Daarnaast kost het tijd om inzicht te krijgen in een situatie, en kan de hulpverlener alleen een compleet beeld krijgen als de patiënt ook echt het hele verhaal vertelt. (Dat zou hier misschien ook nog wel een issue kunnen zijn.) Zonde dat ze daar geen vertrouwen meer in heeft! Alleen gaat ze er niet uitkomen ben ik bang, en pillen zonder verdere behandeling is vooral tijdelijke symptoombestrijding. Jij kunt ook niet veel voor haar doen, je kunt met haar praten, je kunt luisteren en je kunt wat huis-tuin-en-keuken tips geven, maar jij bent ook geen professional met kennis van zaken...
Is het verstandig om dit op een geschikt moment gewoon aan haar te vertellen? Ze wil het eigenlijk niet horen denk ik, maar het is wel een compleet verhaal. Misschien dat het haar overtuigd om het toch nog een keer te proberen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 17:17
Verwijderd
Overtuigt*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2018, 18:13
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Is het verstandig om dit op een geschikt moment gewoon aan haar te vertellen? Ze wil het eigenlijk niet horen denk ik, maar het is wel een compleet verhaal. Misschien dat het haar overtuigd om het toch nog een keer te proberen.
Je kunt er altijd voorzichtig eens over beginnen. Merk je dat het echt verkeert valt, of dat wij aannames hebben gedaan die niet kloppen, geef haar dan wel de ruimte die ze nodig heeft. Het laatste wat je wil is zelf ook op het lijstje met mensen die ze niet meer vertrouwd belanden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.