Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2013, 20:16
ExpoRules
ExpoRules is offline
Hallo allemaal,

Ik wil graag gezond leven en oud worden. Dagelijks 10 uur slapen, rennen, opdrukken, vet en suiker vermijden. Maar het is moeilijk.. omdat ik 3 vriendengroepen heb, met een rook en drink ik altijd, met een zit ik altijd aan de xtc, coke en mdma en met de laatste door de week na school altijd aan het bier en de wiet. Ik weet dat als ik gezond ga leven en elke dag om 9 uur in bed wil liggen vrienden ga verliezen. Ik twijfel nou heel erg of dat het wel waard is, ik mis ook de frikandellen en hamburgers:$
Zijn er mensen die dit lezen en van een erg ongezonde naar een erg gezonde levensstijl zijn overgestapt? Want ik praatte laatst met iemand en hij zei dat je door extreem gezond te leven, je zo goed kon voelen en zoveel zelf vertrouwen zou hebben alsof je een schijf hebt gegooid. Als dit echt zo is heb ik het er graag voor over, want gelukkig ben ik niet. En weet nog iemand muziek die me kan steunen? want ik luister Hardcore, Kadaver- en Gansterrap, en soms deathcore/metal.. Eigenlijk precies de muziek die me op verkeerde ideeën brengt.. dankjullie wel, echt heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je kunt ook met mate gezond doen. Niet extreem, maar gewoon normaal sporten en gemiddeld 8 uur slaap. En soms gewoon een lekkere hamburger, je hoeft echt niet op een supermodellen-dieet!
Maar als je echt gezond wilt leven is dat natuurlijk heel lastig met vrienden die roken, drinken, blowen etc. Wil je dat zelf ook, of doe je alleen maar met hen mee?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:28
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Elin3 ja klopt, maar ik weet niet, ik zoek een soort levensdoel ofzo.. en eigenlijk vind ik het ook zonde om van de 100% die je hebt maar 70% te gebruiken (qua levenslengte). En het lijkt me vooral geweldig om me eens echt goed te voelen, maar ik weet niet of dat echt zo is als je gezond leeft. Ik hoef sowieso geen dieet, heb ondergewicht ofzo
Ja 't zijn wel ruige mensen allemaal en ze hoeven geen kneuzen die aan hun gezondheid denken enzo erbij denk ik.. Maar ik wil het wel allemaal zelf, heel graag, maar tegelijkertijd voel ik me kut omdat ik m'n leven weer aan het verkorten ben op dat moment.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:31
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Waarom zou je een kneus zijn omdat je liever langer leeft/goed in je vel zit? Het is kneuzeriger om iets te doen 'om erbij te horen' dan om een keuze te maken en daarachter te staan.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:37
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Em. Schijt hebben enzo, zo ben(/was?) ik.. me niks laten zeggen en niet bang zijn voor ruzie en zo. Niet denken aan de toekomst maar in het moment leven en me verheugen op drugs omdat ik verder ongelukkig ben. Ik doe het niet om erbij te horen, ik wil het zelf, ook al heb ik steeds meer twijfels. Maar dat laatste klopt wel ja. Maar ga ik me echt zo goed voelen als ik gezond leef? Ik blijf toch teveel denken en vragen stellen..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen tien uur per dag slapen, alleen maar gezond eten, veel sporten, etc of je vol proppen met drank, drugs en sigaretten. Zelf probeer ik wel zoveel mogelijk te slapen (maar tien uur per nacht is niet haalbaar als je fulltime werkt en thuis ook nog het nodige moet doen en ook nog even wil relaxen), zeven/acht uur per nacht, twee of drie keer per week te sporten, gezond te eten (ik eet alleen chips in het weekend, taart enzo alleen bij verjaardagen of bijzondere gebeurtenissen, probeer maximaal één keer per week patat oid te eten, etc). Als je dat nou eerst eens probeert dan ben je al een heel eind in de goede richting.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 20:49
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Daantje_0705 Ja dat klopt, maar daarom wil ik het juist denk ik. Ik wil net niet ''gewoon'' leven zeg maar. Ik wil me sterk en gelukkig voelen, lekker in mijn vel zitten. Als ik semi-gezond ga leven en me toch niet lekkerder ga voelen denk ik dat ik met drugs gelukkiger ben, ook al ga ik 20 jaar eerder dood misschien. Maar ik ben ook bang dat mensen het niet gaan snappen als ik ergens heenga en ik moet om 9 uur slapen omdat ik anders mijn 10 uur niet haal, salades haal in de Mac en de frituur:/ En mijn vrienden al helemaal niet.. Daarom vind ik het zo moeilijk. Maar ik weet zeker dat het lukt als ik het maar graag genoeg wil, ik probeer alleen de wilskracht ergens vandaan te halen (niet god ofzo).
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 21:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar wie zegt er dat je gelukkiger bent met tien uur slaap dan met acht uur slaap of met nooit ongezond eten ipv één keer per week gezond eten? Je kan ook teveel slapen (en daardoor juist moe worden) en teveel sporten (en daardoor juist conditie afbreken ipv opbouwen). Geluk hangt niet één op één samen met gezondheid. Een goede gezondheid is geen garantie voor geluk. Ik denk zelfs dat je gelukkiger bent als je iets minder slaapt en even de tijd neemt om iets te doen wat je leuk vind, als je jezelf iets lekkers gunt en behalve met werken, eten en slapen ook nog tijd over hebt om met vrienden af te spreken of met je hobby's bezig te zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 21:30
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Daantje_0705 Een dealer.. Volgens hem was extreem gezond leven hetzelfde als 24/7 strak staan (de energie en het zelfvertrouwen dan). Ik hoopte dat iemand me kon zeggen of dat echt zo was toen ik dit topic opende, daar zou ik alles voor over hebben. Op school had ik trouwens gehoord dat je je met 10 uur slaap 3keer zo goed kan concentreren dan met 8 uur. En je bent wat je eet toch. Dus als dit echt klopt heb ik het er graag voor over. Ik hecht sowieso niet echt waarde aan eten, dat mijn lichaam vet, zout en suiker wil zal wel over gaan denk ik als ik het niet geef.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 22:27
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik denk ook niet dat je af moet gaan op wat jouw dealer als gezond ziet. Los van het feit dat hij drugs dealt, is hij naar alle waarschijnlijkheid geen expert op het gebied van gezondheid dus ik zou zijn uitspraken niet zomaar als waarheid aannemen.

Ten eerste brengt muziek je niet op de verkeerde ideeën, dat zit echt tussen de oren. Er zijn ook veel druggebruikers die graag naar klassieke muziek en lounge luisteren, het ligt er maar aan wat je voorkeur is. Misschien dat deze muziek voor jou te veel de associatie met drugs en drank heeft, maar dat is echt een verband dat je zelf legt. Je zou je muziek kunnen veranderen, maar als je er graag naar luistert kun je de muziek ook koppelen aan andere activiteiten, bijvoorbeeld sporten of gewoon tijdens je studie/werk luisteren (als dat mogelijk is).

Als jouw vrienden jou een kneus vinden als jij een beetje op je gezondheid let vind ik het niet echt vrienden overigens. Dat voorop. Als zij niet meer met jou dingen willen doen omdat je niet meer gebruikt dan zijn het zelf juist kneuzen en is het tijd om andere vrienden te zoeken. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar vrienden hebben het beste met je voor, dit klinkt meer alsof het mensen zijn waar je toevallig je tijd mee doorbrengt, niet echt als vrienden, maar goed.

En een overgang van ongezond naar gezond hoeft niet in één keer. Je moet er gewoon aan werken. Af en toe recreatief wat drugs gebruiken (een blowtje op z'n tijd, bij een feestje eens een pilletje), tja, het is niet mijn keuze, maar dat kun je best combineren met een gezonde levensstijl. Een paar drankjes per week kunnen ook weinig kwaad.
Vet eten kan ook best, belangrijk is juist dat je gevarieerd eet, en niet alleen maar een hamburger maar ook genoeg groenten, vezels, fruit, etc. Niet iedere dag meer naar de snackbar, maar gewoon er een beetje op letten.
Verder hoef je niet enorm veel te sporten (veel sport kan overigens schadelijk zijn), maar moet je gewoon genoeg bewegen. Als je niet de hele dag op je kont zit en gewoon veel wandelt en fietst, heb je aan een of twee keer per week een uurtje sporten al genoeg.
Slapen is gezond, maar te lang slapen ook weer niet, daar word je moe van. Rond de 8 uur is prima (10 uur lijkt me wat overdreven), als je veel langer slaapt word je daar niet fitter van en je krijgt ook geen betere concentratie, dat is een fabeltje.
En 24/7 strak staan is voor niemand gezond, niet als het door drugs komt of door 'energie' van gezond leven (weet niet hoe ik dat moet zien). Het is juist heel gezond om af en toe rust te nemen, een goede nachtrust te hebben en ook gedurende de dag niet de hele dag op topniveau te willen presteren.

En maak je niet zo druk over 'levenslengte'. Dat bestaat niet. Het is niet vooraf vastgelegd hoe lang jouw lichaam meegaat. Ja, een gezonde levensstijl vergroot de kans op een langer leven, maar het blijft maar een kans. Je moet er ook van kunnen genieten, en een obsessie met gezond leven kan daarbij in de weg staan.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-02-2013, 23:20
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Vrienden die alleen je vrienden zijn als je meedoet met drank/drugs/roken en andere ongezonde dingen zijn geen vrienden. Doe lekker wat jij belangrijk vindt met je leven, niemand anders gaat dat voor je doen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Slapen is gezond, maar te lang slapen ook weer niet, daar word je moe van. Rond de 8 uur is prima (10 uur lijkt me wat overdreven), als je veel langer slaapt word je daar niet fitter van en je krijgt ook geen betere concentratie, dat is een fabeltje.
Ik ben het verder helemaal met je eens, maar hier wil ik graag aan toevoegen dat tieners van 14-17 jaar (ik weet niet hoe oud TS is) vaak wel beter functioneren op ca. 9 uur slaap dan op 7 tot 8 uur zoals volwassenen, simpelweg omdat het lichaam en de hersenen nog in ontwikkeling zijn.

Maar dan nog is 10 uur overdreven, dat is meer een advies voor kinderen van 9-13 jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 10:06
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Martiño Nee ik geloof ook niet dat het klopt wat hij zegt, daarom had ik dit topic ook een beetje geopend. Ik vroeg me af of er mensen zijn die van een ongezonde levensstijl naar een gezonde levensstijl zijn overgestapt, en of die zich nou echt een stuk beter voelen (niet moe, lekker in je vel, energiek, meer zelfvertrouwen).

Nou, de muziek die ik luister brengt me echt wel op slechte ideeën.. Deze bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=S7GoKNfGmWc
En hardcore(wat ik meestal luister) gaat ook vaak over xtc en geweld en zo. Ik denk dus dat als ik muziek luister over gezond leven en gelukkig zijn dat ik dat ook word. Nu zijn al mijn role-models ongezond, (ongelukkig) en agressief.

Klopt, het zijn niet echt vrienden maar meer mensen waar ik de tijd me ombreng. Maar ik kan geen ruzie meer zoeken als ik geen vrienden heb (niet dat ik alleen niet durf, maar de rest durft dat niet). En wat moet ik met alle vrije tijd die ik dan ineens krijg? Ik heb al vanalles geprobeerd (schrijver, graffiti-er, rapper, hardcore dj, dealer, tekenaar, kracht trainen en Russisch leren. Maar ik stop altijd met dingen dus ik kan nu nog niks eigenlijk.

Qua beweging fiets ik elke dag naar school en terug (uurtje) en gym ik twee keer week op school. Thuis doe ik nog opdrukken en soms met halters, ik wil ook gaan rennen maar dat kan ik meestal niet opbrengen of zo.
Ik had gister avond inderdaad gelezen dat er geen vaste tijd is van hoeveel je moet slapen, dat klopt maar voor 70% van de mensen, sommige hebben aan 6,5 uur en genoeg en andere hebben ruim 9 uur slaap nodig. Je moet naar bed als je moe wordt en opstaan als je niet meer moe bent. Dat laatste gaat niet met school/werk dus dan moet je de avond erna wat eerder naar bed.
Natuurlijk niet 24/7 strak qua niet stil kunnen zitten, je mond niet kunnen houden en knarsetanden. Maar je goed, lekker en gelukkig voelen. Energie en zelfvertrouwen hebben door een gezond levenspatroon.

Klopt, ik denk teveel, in het leven weet je toch nooit wat het beste is om te doen, alles wat je doet heeft voor en nadelen. Misschien word ik met gezond leven ouder, maar ben ik dan gelukkiger als dat ik 20 jaar eerder dood ga en dan met 'vrienden', seks, drugs en geweld. Sowieso houd ik van alle mensen waarmee ik chill er nog maar een paar over.. Maar echte vrienden zijn ook op een hand te tellen toch..

Bedankt voor je hulp trouwens.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 10:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik ben het verder helemaal met je eens, maar hier wil ik graag aan toevoegen dat tieners van 14-17 jaar (ik weet niet hoe oud TS is) vaak wel beter functioneren op ca. 9 uur slaap dan op 7 tot 8 uur zoals volwassenen, simpelweg omdat het lichaam en de hersenen nog in ontwikkeling zijn.

Maar dan nog is 10 uur overdreven, dat is meer een advies voor kinderen van 9-13 jaar.
Bedankt ik wist de exacte cijfers niet meer, vandaar de slag om de arm
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 11:45
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
waarom zou je in godsnaam ruzie willen zoeken? En dat je deze vrienden dumpt wil niet zeggen dat je geen andere vrienden kunt zoeken. Waarom zo zwart-wit?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 11:55
ExpoRules
ExpoRules is offline
@pluis Omdat ik geen zin heb om weg te kijken als iemand me aankijkt, omdat als iemand mij omver loopt ik terug wil duwen en als iemand me uitscheld of achter m'n rug iets over me zegt ik daar iets van wil zeggen. En met bepaalde mensen loopt dat dan op ruzie uit. En ik kan inderdaad wel nieuwe vrienden krijgen, maar de meeste 'gezonde' mensen wat ik ken zullen niet met me meekomen iemand opwachten voor z'n huis bijvoorbeeld zegmaar.. dus ik moet over me heen laten lopen dan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 14:12
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
iemand opwachten voor zijn huis vind ik persoonlijk diep triest. Niet over je heen laten lopen en niet met iemand op de vuist gaan is echt niet mutually exclusive. Als iemand iets over je zegt dan zeg je hoi dat vind ik niet leuk. Niet hoi ik sla je op je bek.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 17:27
ExpoRules
ExpoRules is offline
Ik zoek ook geen ruzie, maar als mensen erom vragen loop ik er niet voor weg. Als van die brutale mensen zo doen tegen mij word ik ook brutaal en dan wordt een van ons vanzelf agressief.. Maar moet ik als iemand lomp doet hem dan gewoon zijn gang maar laten gaan?:/ Want als ik zou zeggen ''hoi dit vind ik niet leuk'' zouden ze me alleen maar uitlachen denk ik..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 17:51
Verwijderd
Zoek anders normale vrienden en leer relativeren.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 19:36
ExpoRules
ExpoRules is offline
@Quis 3.0 dankjewel.. dat is dus wat ik wou horen (: want dat is als die documentaire, Supersize Me, 30 dagen ongezond eten kan je lichaam niet eens echt aan en zijn conditie was slecht en hij voelde zich slecht en zo, hoe goed zul je je dan wel niet voelen met alleen maar gezond eten en leven Ik ga dit doorzetten denk ik, thanks!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2013, 20:57
ExpoRules
ExpoRules is offline
Ik leefde een paar dagen gezond en merkte dat ik me beter voelde, nu ik weer 2 dagen 'normaal leef' voel ik me meteen weer slechter. Iedereen die in mijn situatie zit, ga door.. Je voelt je echt beter.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 00:05
Panterstring
Avatar van Panterstring
Panterstring is offline
Ik snap je situatie Expo, ik wou dat ik je verder zou kunnen helpen maar ik weet ook niet hoe dit op te lossen. Het enige wat ik zeggen kan is pas op voor een depressie.

Mensen die hier antwoorden geven als, ohh ruzie zoeken is slecht of je hebt slechte vrienden kan ik helaas niet serieus nemen. Jullie zitten niet in zijn situatie, jullie kennen zijn "vrienden"(of ze nou wel of niet zijn vrienden zijn maakt niet uit) niet. Jullie weten niet waarom hij begonnen is met drugs en waarom hij hier vanaf wil.

Enige wat ik verder nog kan zeggen is dat je niet teveel na moet denken over je levensdoel want dit maakt mensen gek en depressief. Niemand weet wat het doel van ons leven is. Het enige wat we weten is dat je zoveel mogelijk plezier moet maken al twijfelen mensen daar ook al aan.

Denk er eens goed over na wat je nou echt wil, drugs gebruiken en ongezond leven en (voor zover je denkt) plezier hebben. Of geen drugs gebruiken een "normaal" leven leiden en weinig chillen enzo.
Om hier een goed antwoord op te geven zul je ook minstens een paar weken clean moeten zijn want mensen zoals jij (en ik) zijn al zo gewend aan de troep dat we niet eens weten hoe het is om echt nuchter te zijn en het duurt ook een flinke tijd voor je dat weer ervaart.

Ik weet niet of ik je hiermee help, ik hoop het wel. Ik heb mezelf hier in ieder geval wel mee geholpen, het is altijd makkelijker om een ander advies te geven dan jezelf.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2013, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Eigenlijk precies de muziek die me op verkeerde ideeën brengt..
slap excuus..
Met citaat reageren
Oud 11-04-2013, 14:17
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Je komt nogal ongelukkig op mij over hoe je dit nu schrijft. Je wilt graag gezond leven omdat je daarvan gelukkig wordt, maar aan de andere kant wil je niet ophouden met je ongezonde leefstijl omdat je daar ongelukkig van wordt. Het klinkt een beetje of jij je geluk laat afhangen van of het gebruik van alcohol en drugs en een groep foute vrienden die daarbij hoort of een overmatige obsessie met gezond leven. Denk je echt dat dat tweede je gelukkiger gaat maken.

Zoek iets wat je leuk vindt in het leven en ga daar voor. Gelukkig zijn/geen stress hebben is ook heel goed voor je gezondheid.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zorgpremie
paulien.hoefsmi
25 13-11-2012 16:40
Lifestyle wat je stom vindt
ragdoll
500 08-01-2008 14:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De strijd tegen roken (II)
hhendrikxx
450 11-06-2007 16:22
Lifestyle Het hoe-ga-jij-met-je-lichaam-om-style topic.
Verwijderd
104 19-12-2005 12:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het recht op een ongezond leven
PGWR
72 25-05-2005 12:15
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.