Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2010, 14:25
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
De Kaarsenhemel

Als een opgebrande kaars is uit-
gebrand, dan zal hij wegwaaien naar
de andere kant van de
horizon.

Verdwijnen naar een nieuwe
haven, misschien de hemel wel.
Al zwevend door de tijd,
zocht hij op 't vernieuwde wolkenpad,
naar zijn licht.

Opgebrande kaars die graag weer
branden zou, opgebrande kaars die
graag weer leven zou.

Verdwijnt naar de kaarsenhemel, de
uitgebluste kaarsenhemel.

Vaarwel.

Laatst gewijzigd op 25-07-2010 om 10:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2010, 11:50
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Een heel fijn gedich!

Iets wat met persoonlijke smaak te maken heeft: miisschien dat je een Enter kan doen na 'de andere kant'...?

Iets met het ritme: die 'naar' in de laatste zin van de tweede strofe maakt het voor mij dat het gedicht daar iets minder goed loopt. Misschien kun je het weglaten?

Verder, zoals ik al zei, een heel fijn gedicht, erg prettig om te lezen.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 12:01
Verwijderd
Wauw Rat, wat mooi! Ik ben het met Geel eens over die enter na 'andere kant', maar verder vind ik hem goed. Alleen het einde vind ik te pathetisch, afgezaagd, theatraal, wat dan ook. Dat vaarwel staat daar zo... zo vaarwel, wrede wereld-achtig.
Verder, heel goed gedaan. Ontroerend, mooi
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 18:56
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Een heel fijn gedich!

Iets wat met persoonlijke smaak te maken heeft: miisschien dat je een Enter kan doen na 'de andere kant'...?

Iets met het ritme: die 'naar' in de laatste zin van de tweede strofe maakt het voor mij dat het gedicht daar iets minder goed loopt. Misschien kun je het weglaten?

Verder, zoals ik al zei, een heel fijn gedicht, erg prettig om te lezen.
Dankjewel
Bedankt voor de entertip, je hebt gelijk Ik neem aan dat je de tweede naar bedoelt in de tweede strofe, die vind ik ook niet zo goed passen.
Bedankt voor je nuttige tips!

Citaat:
Etmakas schreef:
Wauw Rat, wat mooi! Ik ben het met Geel eens over die enter na 'andere kant', maar verder vind ik hem goed. Alleen het einde vind ik te pathetisch, afgezaagd, theatraal, wat dan ook. Dat vaarwel staat daar zo... zo vaarwel, wrede wereld-achtig.
Verder, heel goed gedaan. Ontroerend, mooi
Dankjewel! Ik weet nog niet wat ik met die laatste vaarwel ga doen, ik vind het altijd 'leuk' om een laatste woord aan mijn gedicht te plakken, maar soms past die daar inderdaad wat minder goed
Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 21:58
YumYum
YumYum is offline
Het begin van het gedicht vind ik heel origineel, maar vanaf 'zwevend' in de tweede strofe heb ik het idee dat het gedicht minder wordt. Naar mijn gevoel herhaal je de woorden 'opgebrande kaarsen' te vaak. Ook heb ik het idee dat het iets te voorspelbaar is. Ik denk dat je meer uit dit gedicht zou kunnen halen. Vooral de eerste twee regels van de tweede strofe vind ik heel sterk. Overigens heb ik ook het gevoel dat je jezelf in het tweede gedeelte dus vanaf 'zwevend' tegen gaat spreken in eerste instantie zei je misschien de hemel en vervolgens zeg je kaarsenhemel. Overigens wel een super leuk nieuw woord!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 09:58
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Het begin van het gedicht vind ik heel origineel, maar vanaf 'zwevend' in de tweede strofe heb ik het idee dat het gedicht minder wordt. Naar mijn gevoel herhaal je de woorden 'opgebrande kaarsen' te vaak. Ook heb ik het idee dat het iets te voorspelbaar is. Ik denk dat je meer uit dit gedicht zou kunnen halen. Vooral de eerste twee regels van de tweede strofe vind ik heel sterk. Overigens heb ik ook het gevoel dat je jezelf in het tweede gedeelte dus vanaf 'zwevend' tegen gaat spreken in eerste instantie zei je misschien de hemel en vervolgens zeg je kaarsenhemel. Overigens wel een super leuk nieuw woord!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Bedankt voor je tips. Zelf ben ik niet zo tevreden over de laatste drie regels van de tweede strofe, die passen niet zo. Over het tegenspreken, dat was een beetje de bedoeling eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 10:31
Caterpillar
Avatar van Caterpillar
Caterpillar is offline
"effe zegge ^^ Rat ik ben best wel gek op uw gedichtjes "

maar in de zin 'zwevend.....naar zijn licht', ja ik weet het niet precies. ik denk dat ik hem iets te lang vind.. misschien moet je proberen er een komma in te plaatsen ofzo hem anders proberen te formuleren. ik denk dat het dan iets makkelijker leest ^^

greets x
__________________
Hoe je dacht het te kunnen, zonder te weten hoe het moest.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 11:44
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
"effe zegge ^^ Rat ik ben best wel gek op uw gedichtjes "

maar in de zin 'zwevend.....naar zijn licht', ja ik weet het niet precies. ik denk dat ik hem iets te lang vind.. misschien moet je proberen er een komma in te plaatsen ofzo hem anders proberen te formuleren. ik denk dat het dan iets makkelijker leest ^^

greets x
Dankjewel, dat vind ik nog eens een leuk compliment En inderdaad, ik zit ook met die zin in mijn maag Suggesties voor een andere formulering zijn welkom
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 14:48
Caterpillar
Avatar van Caterpillar
Caterpillar is offline
ik weet het niet juist.. miss iets in de aard van
' al zwevend door de tijd,
zocht hij op 't vernieuwde wolkenpad,
naar zijn licht. '
of
' al zwevend door de tijd,
zocht de kaars naar zijn licht
op 't vernieuwde wolkenpad. '

het zijn maar suggesties misschien inspireren ze

greets x.
__________________
Hoe je dacht het te kunnen, zonder te weten hoe het moest.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 10:14
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Oeh, beetje late terugreactie (ivm vakantie) maar hartelijk bedankt
Ik vind jouw eerste suggestie wel mooi, ik ga die erin proberen en kijken hoe het bevalt
Merci!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2010, 16:25
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
De Kaarsenhemel

Als een opgebrande kaars is uit-
gebrand, dan zal hij wegwaaien naar
de andere kant van de
horizon.

Ik vind de eerste zin nogal verwarrend. Als een opgebrande kaars is uitgebrand? Een opgebrande kaars is toch per definitie al, eh, op? En het 'wegwaaien' vind ik ook niet zo mooi, dan denk ik aan een waaiende kaars - maar hij was opgebrand, dus eigenlijk heb je dan geen kaars meer, maar rook. 'Dan zal hij wegwaaien' daarbij zie ik een tekenfilmbeeld van zo'n kaarsje die 'wieeeejh' wegwaait. Ik zou iets als 'dan verwaait hij' of een link naar de rook die waait (rook waait zo veel leuker dan een kaars) mooier vinden, dan zou ik het wat mooier 'voor me zien', denk ik. Maar ik heb het gevoel dat dat ook heel veel aan mij ligt, niet zozeer aan je gedicht.


Verdwijnen naar een nieuwe
haven, misschien de hemel wel.
Al zwevend door de tijd,
zocht hij op 't vernieuwde wolkenpad,
naar zijn licht.

Dat vind ik dan weer wel heel leuk, de nieuwe haven, 'misschien de hemel wel'. Maar vooral dat je eerst haven noemt, en géén hemel, want hemel en kaarsen heeft toch iets cliché, vind ik, maar door eerst haven te zeggen is dat al veel minder sterk. Alleen 'verdwijnen naar een nieuwe haven, misschien de hemel wel', heel stom, maar ik mis het onderwerp in de zin. Terwijl ik zelf ook nooit normale zinnen maak in gedichten, maar goed. Door het missen van het onderwerp komt die zin een klein beetje 'gebiedende wijs' over, bij mij. Maar ook niet helemaal, want er staat 'verdwijnen' en geen 'verdwijn'. Dus ik struikelde weer een beetje over die zin heen, vond 'm vreemd lopen. Misschien is 'verdwijnend naar een nieuwe haven' een idee? Los daarvan vond ik het wel een van de leukste zinnen/beelden in je gedicht.


Opgebrande kaars die graag weer
branden zou, opgebrande kaars die
graag weer leven zou.

Verdwijnt naar de kaarsenhemel, de
uitgebluste kaarsenhemel.

Eigenlijk vind ik het heel grappig dat je een kaars zo een gevoel geeft. Ik wil weer branden! Zo kijk ik normaal nooit naar kaarsen, het heeft wel wat. En ook dat je dan zo'n hemel hebt met allemaal uitgebrande kaarsengeestjes die heel sip naar het licht beneden zich kijken, en dat ze zo graag weer een vlammetje zouden willen. Alleen vind ik het iets minder uitgewerkt, het 'gevoel' komt niet echt naar voren, als in: ik krijg geen intens medelijden met het kaarsje. Terwijl het idee heel leuk was en het geweldig zou zijn als het je gelukt was om het 'zoiets' te geven, met allemaal sippe kaarsjes en dat je overspoelt wordt met medelijden als je het leest. Of dat je in plaats van 'uitgebluste kaarsenhemel' of alleen 'kaarsenhemel', die kaarsenhemel wat verder toe zou lichten. Ik vind het wel bijzonder, zo'n hemel, ik heb er verder nooit wat over gelezen! En dan vind ik het weer een beetje jammer dat je er niet nét wat meer mee had gedaan.

Maar goed, ik weet zelf hoe moeilijk het is om een gedicht iets vaags als 'gevoel' mee te geven en dat je mensen eerder bij toeval diep treft, dan in de zinnen waar je dat zo hard probeert. Alleen dat van die kaarsenhemel vind ik een beetje jammer, je had mij wel mogen beschrijven hoe het daar nu precies voelt en ruikt en wat men daar voelt en hoe het eruit ziet.



Vaarwel.

Dat vind ik leuk, zo'n einde, met zo'n woord apart. En het is hier ook niet misplaatst, dus: leuk einde!
Volgens mij heb ik veel meer negatieve dingen opgenoemd dan positieve, maar dat is gewoon omdat het makkelijker is. Echt geniale uitzonderingen dáár gelaten, maar dan nog is het amper mogelijk te zeggen wat het zo goed maakt. Ik vond het in ieder geval leuk om te lezen, leuk idee, misschien had het íets beter verwoord kunnen woorden (maar wat kan dat niet?). Maar hij is leuk, hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.