Oud 01-06-2006, 18:13
Lucipher
Avatar van Lucipher
Lucipher is offline
Pfff.. Ik wil begin volgend jaar op een oosterse vechtsport gaan(kheb er tot nu toe nog geen gedaan (kben 16 btw)), maar kheb nog geen idee op wat voor een.

t Lijkt me leuk een aanvallende te doen, dus liever niet een die vooral is gericht op zelfverdediging. Een die bestaat uit een combinatie van beiden lijkt me het . Hebben jullie suggesties of tips?
Of kan iemand wat vertellen over zijn vechtsport?
__________________
Oh Castitatis Lilium
Advertentie
Oud 01-06-2006, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Lucipher schreef op 01-06-2006 @ 19:13 :
Pfff.. Ik wil begin volgend jaar op een oosterse vechtsport gaan(kheb er tot nu toe nog geen gedaan (kben 16 btw)), maar kheb nog geen idee op wat voor een.

t Lijkt me leuk een aanvallende te doen, dus liever niet een die vooral is gericht op zelfverdediging. Een die bestaat uit een combinatie van beiden lijkt me het . Hebben jullie suggesties of tips?
Of kan iemand wat vertellen over zijn vechtsport?
Als je een aanvallende vechtsport wilt zou ik echt voor kickboxen gaan.
Nergens leer je zo effectief je voeten, schenen, knieën en vuisten als wapens te gebruiken.

Een stapje verder is freefight, daar leer je voornamelijk worstel en klem en verwurgtechnieken, dat zou je eventueel veel verdedigender kunnen gebruiken zonder iemand echt pijn te doen.
Oud 04-06-2006, 19:37
Verwijderd
Als je iets efficients wil doen zou ik gaan voor (Braziliaans) Jiu Jitsu. Anders zoals eerder is gezegd Kickboksen, maar ook: Boksen, Taekwon-do, Karate, Thai Kickboxing, Krav Maga, Wushu etc. Er zijn heel veel mogelijkheden.

Om te weten wat bij je past kan je het beste een lijstje maken van dingen die je leuk vind om te doen. Dus wil je bijvoorbeeld een vechtsport dat je ook echt kan gebruiken en wil je een vechtsport dat gericht is op voetenwerk of wil je stoeprandtegels en bakstenen door midden kunnen slaan. En zo zijn er misschien wel meer persoonlijke voorkeuren.

Succes met je keuze.
Oud 05-06-2006, 20:38
Q
Avatar van Q
Q is offline
Natuurlijk belangrijk om voor jezelf te weten wat je precies wilt. Wil je er uiteindelijk mee kunnen vechten op straat (om het even zo te zeggen)? Wil je je aggressie dr uit sporten of gaat het je meer om het bewegen, gezondheid?
Oud 06-06-2006, 20:27
Lucipher
Avatar van Lucipher
Lucipher is offline
Iig erg bedankt voor jullie adviezen..

Hmm.. Wat ik precies in een vechtsport zoek? Ik weet het niet, in ieder geval niet echt als verdedigingstechniek voor op straat.
Ik denk dat ik een vechtsport zoek die gebruik maakt van zoveel mogelijk spieren/ledematen (zowel hand- als voetwerk dus ^^).
Kickboxen zou dan een goeie keus zijn maar trekt me niet zo, meer iets als karate of jiu jitsu.

Iets wat me erg leuk lijkt is jodo (japans stokvechten) (iaido (met een zwaard) spreekt me dan weer wat minder aan omdat je het solo doet) en kendo.. misschien een optie, maar tlijkt me iets teveel gedoe met dat harnas), maar dat kun je nergens doen hier in de buurt (south-limburg).

Naja, al is dit topic alweer wat ouder, reacties zijn nog altijd welkom!
__________________
Oh Castitatis Lilium
Oud 06-06-2006, 23:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Kickboxen

Of thai-boxen (bijna hetzelfde)
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 07-06-2006, 10:15
Q
Avatar van Q
Q is offline
Ik had er laatst nog over met iemand die bij mij op Wushu zit. Die heeft jarenlang thaiboxen gedaan. Die zei tegen mij dat het totaal niets voor mij zou zijn, gewoon omdat ik die aggressie niet zou hebben. En met Sanda (chinees kickboxen) merkte ik ook wel dat je je flink boos moet maken om je echt uit te leven en te blijven trappen, want je wordt erg snel moe, je moet een knop om kunnen zetten. Het nadeel van kickboxen en thaiboxen is dat het niet erg goed voor je lichaam is en niet zoveel gebruik maakt van verschillende ledenmaten. Het voordeel is dat je alle opgekropte energie er perfect in kwijt kan.

Bij Wushu viel me op dat de stok een erg goed wapen is en ook erg leuk is om te beoefenen. Zelf was ik altijd meer zwaard-minded, nog steeds vind ik ze mooier en heeft een zwaard gewoon iets magische maar een stok heeft toch wel "iets".

Wat mij bij Japanse sporten opvalt is dat het heel statische is, beetje de harde vorm, de chinezen stoppen meer kunst in de sporten en gebruiken daardoor ook meer lichaamsonderdelen.
Oud 08-06-2006, 00:36
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Q schreef op 07-06-2006 @ 11:15 :
Ik had er laatst nog over met iemand die bij mij op Wushu zit. Die heeft jarenlang thaiboxen gedaan. Die zei tegen mij dat het totaal niets voor mij zou zijn, gewoon omdat ik die aggressie niet zou hebben. En met Sanda (chinees kickboxen) merkte ik ook wel dat je je flink boos moet maken om je echt uit te leven en te blijven trappen, want je wordt erg snel moe, je moet een knop om kunnen zetten. Het nadeel van kickboxen en thaiboxen is dat het niet erg goed voor je lichaam is en niet zoveel gebruik maakt van verschillende ledenmaten. Het voordeel is dat je alle opgekropte energie er perfect in kwijt kan.

Wat mij bij Japanse sporten opvalt is dat het heel statische is, beetje de harde vorm, de chinezen stoppen meer kunst in de sporten en gebruiken daardoor ook meer lichaamsonderdelen.
Wel mee eens, aanvallende vechtsporten vereissen toch een bepaalde vorm van motivatie, niet perse agressie maar toch iets wat er vaak op lijkt.

En ja, Japanse kunsten zijn vaak vrij recht, alhoewel Aikido dan weer iets heel soepel en 'rond' is. Misschien de uitzondering die de regel bevestigd.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 08-06-2006, 13:50
Q
Avatar van Q
Q is offline
Citaat:
Carn schreef op 08-06-2006 @ 01:36 :
Wel mee eens, aanvallende vechtsporten vereissen toch een bepaalde vorm van motivatie, niet perse agressie maar toch iets wat er vaak op lijkt.

En ja, Japanse kunsten zijn vaak vrij recht, alhoewel Aikido dan weer iets heel soepel en 'rond' is. Misschien de uitzondering die de regel bevestigd.
Ja Aikido is inderdaad met de beweging van je tegenstander mee om zo geen tegendruk te geven zeg maar. Maar de houding van het lichaam is vaak nog wel heel recht viel mij op. Vergeleken met wushu is wushu vaak heel laag en met allerlei gekke dingetjes zoals de houding van je pols en vingers. Bij Aikido kan je gewoon recht blijven staan en wachten op de aanval, daarna met de beweging mee.

Denk dat het moeilijk is zomaar te bepalen wat leuk is, iedereen zo zn eigen smaak en manier. Misschien handig om een paar proeflessen karate mee te doen ofzo? Dat is ook altijd mogelijk.
Oud 10-06-2006, 20:34
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Er is zoveel, je moet gewoon overal wat proberen en zoeken wat bij je past. Alle stylen zeggen vaak wij zijn de beste wij zijn het meest effectief. Maar in het echt heeft elke stijl zo zijn eigen voor en nadelen. Ik heb zelf ook veeel martial arts beoefent en ben nu uitgekomen op jeet kune do. De stijlloze stijl die bruce lee heeft gemaakt. Het is simpel, er zijn een aantal vaste technieken om toch nog iets hebben om houvast aan te hebben en vanuit daar houd je het zo simpel en effectief mogelijk. Een soort concept methode. Wat werkt het beste voor mij. Daar draait het om. Als je daar interesse in hebt moet je wel een goede leraar nemen, kijk op www.jfjkd.nl of www.junfanjeetkunedo.nl De meeste andere leraren in jeet kune do in nederland zijn fakers, zij hebben alleen de concept methode en maken maar een eigen mix. Dit is niet echt effectief omdat je zoveel technieken krijgt dat als je op straat moet vechten je niet weet wat je moet gebruiken. Simpel, direct en effectief is het belangrijkste wat je moet toepassen in straatvechten dat geef ik je vast mee.

Maargoed je moet echt kijken naar wat je wilt, wil je straatvechten dan is jeet kune do effectief, wil je mooie en soepele bewegingen dan is wushu iets, wil je een klassieke stijl dan zoek je iets als karate, zo kan ik wel door blijven gaan.

Nog een ding wat ik erg belangrijk vind. Je moet de martial arts niet verkeerd begrijpen, het is niet alleen leren vechten, maar ook jezelf leren kennen en bewust worden van jezelf. Dat is de essentie van de martial arts, niet het vechten zelf. Het is alleen zo dat in deze westerse wereld dit beeld nog wel eens weggevaagt word en het gewoon een brute sport word. Dat is het niet Dus zoek een goede leraar en probeer veel, zorg dat je kunt vergelijken en echt zeker weet dat je goed zit, het is erg vervelend als je er na 4 jaar achter komt dat het niet is wat je wilt

Martial arts is a way of life
__________________
Life is too important to be taken seriously

Laatst gewijzigd op 10-06-2006 om 20:42.
Oud 11-06-2006, 04:15
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 10-06-2006 @ 21:34 :
bla bla bruce lee
Waar brucelee het nou eigenlijk over had is dat er geen echte jeet kun du zou bestaan, als je zegt : ik doe jkd dan heb je al het hele concept ervan verslagen.

Het meeste wat op jkd lijkt zoals bruce lee het had gewild is het tegenwoordige freefight/mma/vale tudo
Oud 11-06-2006, 08:26
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
gladde aal schreef op 11-06-2006 @ 05:15 :
Waar brucelee het nou eigenlijk over had is dat er geen echte jeet kun du zou bestaan, als je zegt : ik doe jkd dan heb je al het hele concept ervan verslagen.

Het meeste wat op jkd lijkt zoals bruce lee het had gewild is het tegenwoordige freefight/mma/vale tudo
Dat denk je, maar je hebt wel gelijk dat je niet kunt zeggen ik doe jeet kune do. Kun je het wel jeet kune do noemen. Het is maar een benaming voor een menselijke manier van vechten. Wel is het echt zo dat bruce lee een basis heeft gemaakt en je die kunt toepassen op jezelf. Nee het komt niet uit 40 stijlen en nee het moet niet op freefight enzo lijken. Ga het eens proberen dan weet je pas waar je over kunt praten..
__________________
Life is too important to be taken seriously
Oud 11-06-2006, 12:55
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 11-06-2006 @ 09:26 :
Dat denk je, maar je hebt wel gelijk dat je niet kunt zeggen ik doe jeet kune do. Kun je het wel jeet kune do noemen. Het is maar een benaming voor een menselijke manier van vechten. Wel is het echt zo dat bruce lee een basis heeft gemaakt en je die kunt toepassen op jezelf. Nee het komt niet uit 40 stijlen en nee het moet niet op freefight enzo lijken. Ga het eens proberen dan weet je pas waar je over kunt praten..
heb ik al gedaan, bruce lee deed zelf westers boksen, judo, worstelen en zei dat je met een jaar worstelen en boksen elke grootmeester zou kunnen verslaan...

en sorry, maar als je iets van jkd afwist, dan zou je weten dat mma het ultieme voorbeeld is van een vechtsport evolutie zoals brucelee dat had gewild.
Oud 11-06-2006, 13:04
Verwijderd
Lee named his martial arts system Jun Fan Gung Fu, which consisted mostly of elements of Wing Chun, with elements of Western Boxing, Fencing, and other martial arts. Lee later expanded his personal system over time, to include elements from Indo-Malay Silat, Panantukan, Sikaran, Catch Wrestling, Karate, Judo, Jujitsu, Taekwondo, and other martial arts. Eventually Jun Fan Gung Fu transform itself to what he would come to describe as Jeet Kune Do or the Way of the Intercepting Fist, a term he would later regret because Jeet Kune Do implied specific parameters that styles connotate whereas the whole point of the system was to exist outside of parameters and limitations. Some confuse the Jeet Kune Do system with the personal version that Bruce Lee practised. Jeet Kune Do can be seen as both a process and a product, the latter deriving from the former.
Oud 13-06-2006, 00:24
JOOST1337
JOOST1337 is offline
EE ik dacht dat jullie mischien wouden weten hoe de gangster galdde aal er uit ziet in het echt. ik heb een exclusieve foto.
En hijs nog echt ook btw

GARY : http://i51.photobucket.com/albums/f3...ammes/nurd.jpg

zoals je ziet heeft deze jongeman veel vechtsport ervaring HIJ STRAaLT het gewoon uit niet fokken.
Oud 13-06-2006, 00:33
cees the noob
cees the noob is offline
eeeeeeeee Gary

had ff die foto van je pc gehaxort..

alles goed verder? woon je nog in kerkstraat?

C
Oud 13-06-2006, 02:40
Verwijderd
Citaat:
JOOST1337 schreef op 13-06-2006 @ 01:24 :
EE ik dacht dat jullie mischien wouden weten hoe de gangster galdde aal er uit ziet in het echt. ik heb een exclusieve foto.
En hijs nog echt ook btw

GARY : http://i51.photobucket.com/albums/f3...ammes/nurd.jpg

zoals je ziet heeft deze jongeman veel vechtsport ervaring HIJ STRAaLT het gewoon uit niet fokken.
onee wat erg een foto van toen ik 17 was en mn trui in mn broek had gestopt en daarna een foto nam.


ok, /care, het topic gaat verder.
cees, ja ik woon nog in de kerkstraat
Oud 13-06-2006, 08:30
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Bij wie heb je jeet kune do gedaan dan? Want volgens mij wist die leraar zelf ook niet wat hij les gaf of je begreep hem gewoon verkeerd.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Ads door Google
Oud 13-06-2006, 10:28
JOOST1337
JOOST1337 is offline
cees is een gangster
Oud 13-06-2006, 11:51
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 13-06-2006 @ 09:30 :
Bij wie heb je jeet kune do gedaan dan? Want volgens mij wist die leraar zelf ook niet wat hij les gaf of je begreep hem gewoon verkeerd.

ik herhaal, je kan geen jkd doen, je kan hoogstens zeggen, wat ik doe is hoe ik JKD interperteer. Als jij JKD leert van iemand met vaste basistechnieken dan is de hele filosofie erachter al verdwenen. Bruce lee zou rollen in zijn graf!
Oud 20-10-2007, 21:51
DoubleG
Avatar van DoubleG
DoubleG is offline
Hey Hey op het vraag: Verdedinging op straat, en ZelfVerdedigings Technieken. Als ik het goed gelezen had: Ben erg moe.

Probeer op te zoeken ofdat er in jouw omgeeving Pentjak/Pencak Silat wordt behandelt. Het is niet erg bekent maar een van de veel zijdige Oosterse Verdedinging's Sport. Het komt uit Indoneesië mocht je je dit afvragen en wat er in voor komt licht aan de Stijl die je doet.

Je hebt erg veel stijlen te veel om op te noemen. Meeste scholen combineren hun eigen stijlen.

Pencak Silat raad ik aan omdat het een sport is waarmee je alle andere sporten, trucs of aanvallen kan combineren.

Ik deed Pencak Silat Ratu Adil, lijkt erg veel op de stijl Cimande, het is een veel zijdige sport Jiu-Jutsu, Kung fu, Karate, Aikido, en Tai Chi Guang zijn sporten die ik er in tegen ben gekomen, iniedergeval vlagen ervan.

Mijn Zelfvertrouwen is er door verbetert, en Pencak Silat is niet een sport zoals Kickboxing, of met een stok rond zwaaien, het draait om verdediging, van een aanval jouw aanval maken.
Als je goed getraint bent, zullen ze je ook leren hoe je wapens moet af weren, b.v: Honkbal knuppels, ijzer buizen, Messen. ook je zintuigen worden beter in waarneer je reageert op gevaar, je hebt het sneller door, en reageert erg vlug.

Pas Op: Dit is geen sport om leuk te gebruiken met vechten, hou je technieken in. Want deze sport is bedoelt geweest om te doden, en dat doet het ook nog steeds, de Technieken moet je zo stellen dat je je eigen grens kan leggen tussen leuk stoeien of nek breken.
Oud 20-10-2007, 21:59
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Omhoog
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Oud 21-10-2007, 23:26
Stom Konijn
Avatar van Stom Konijn
Stom Konijn is offline
Beetje zinloos
__________________
Alcohol doesn't solve any problems, but then again, neither does milk
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.