Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2010, 16:46
IAmTheCross
IAmTheCross is offline
Hi iedereen,

Ik ben sinds vier maanden geleden hier in Nederalnd (gekomen uit Aruba).
Ik ben hier om mijn staatsexamen te doen volgend jaar en daarna gewoon door gaan met muziek spelen. Ik heb 2 vrienden op Aruba die volgend jaar naar Nederland komen en we hadden geplanned om samen te gaan wonen (Amsterdam). Ik weet nu niet of dit nog mogelijk is. Ik lees net dat je nu alleen mag gaan samenwonen als je een relatie hebt met de andere persoon. Ik heb het natuurlijk over het huren van een woning. Ons plan was om dus samen in een woning te blijven en de huukosten verdelen. Weet iemand of er misschien een of andere manier is dat dit toch wel mogelijk is?

Alvast bedankt

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2010, 17:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet precies hoe het in Amsterdam zit maar in Rotterdam mag je niet met meer dan twee niet-verwante personen samenwonen. Je kan dus zonder problemen met een vriend/vriendin samenwonen maar als je met meer dan een wil samenwonen moet je of met een een relatie hebben of het anders oplossen. Een mogelijkheid hier is om een woonvereniging op te richten. Je moet dan wel aan een aantal eisen voldoen (oa een gezamelijke huishouden voeren en dat ook op papier aan kunnen tonen), je registreren bij de kamer van koophandel, elk jaar een jaarrekening maken, alle binnendeuren mogen niet op slot, etc. Je zou eens kunnen zoeken of je met deze termen kan vinden hoe het in Amsterdam zit.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 17:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik weet niet precies hoe het in Amsterdam zit maar in Rotterdam mag je niet met meer dan twee niet-verwante personen samenwonen. Je kan dus zonder problemen met een vriend/vriendin samenwonen maar als je met meer dan een wil samenwonen moet je of met een een relatie hebben of het anders oplossen. Een mogelijkheid hier is om een woonvereniging op te richten. Je moet dan wel aan een aantal eisen voldoen (oa een gezamelijke huishouden voeren en dat ook op papier aan kunnen tonen), je registreren bij de kamer van koophandel, elk jaar een jaarrekening maken, alle binnendeuren mogen niet op slot, etc. Je zou eens kunnen zoeken of je met deze termen kan vinden hoe het in Amsterdam zit.
In Amsterdam mag je officieel alleen samen wonen als je er een relationele band is. Dus ofwel een relatie, ofwel familie.

Dat was eergister in het nieuws volgens mij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:27
Verwijderd
Wat? Hoezo zou je niet met drie vrienden een appartement voor tijdens je studietijd kunnen zoeken?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Wat? Hoezo zou je niet met drie vrienden een appartement voor tijdens je studietijd kunnen zoeken?
Die regel scheen al te bestaan in Amsterdam, maar nu hebben veel bewoners brieven gehad dat ze het strikter gaan naleven en dus ook beter gaan controleren.

Ze vinden dat goedkope huurwoningen bewoond moeten worden door gezinnen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Die regel scheen al te bestaan in Amsterdam, maar nu hebben veel bewoners brieven gehad dat ze het strikter gaan naleven en dus ook beter gaan controleren.

Ze vinden dat goedkope huurwoningen bewoond moeten worden door gezinnen.
Ah, goedkope huurwoningen, dus dan geldt het alleen voor de sociale woningbouw, lijkt me? Ik kan me niet voorstellen dat er zo'n regel geldt voor particulier (ver)huren.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 20:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Rotterdam geldt het ook voor particulier huren, dat moet je dan dus oplossen met een woonvereniging oid.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 20:45
Verwijderd
Dat het voor sociale woningbouw geldt, kan ik nog begrijpen... Maar daar buiten vind ik het echt erg ver gaan Het was pas in het nieuws idd dat Amsterdam het weer strikter gaat naleven, ik had er toen nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 04:12
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Vind het ook wel erg ver gaan om die restricties ook op particuliere verhuur toe te passen. Nog even en je mag in een koopwoning niet eens meer beslissen wie er bij je intrekt.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 08:25
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vind het ook wel erg ver gaan om die restricties ook op particuliere verhuur toe te passen. Nog even en je mag in een koopwoning niet eens meer beslissen wie er bij je intrekt.
Offtopic: Dat was deze zomer weer aan de orde toen de gemeente aangaf dat bepaalde woningen niet als tweede woning gehouden mogen worden. (koopwoningen dus!) Als je niet zelf voltijd op het adres woonde, zou je verplicht zijn om het beschikbaar te stellen aan de huurvoorraad

(Dit is nog steeds een regel, maar de naleving ervan is opgeschort.)


Maar in dit geval gaat het inderdaad alleen om sociale huurwoningen:

Citaat:
Huisgenoten zonder relatie mogen in Amsterdam met z'n tweeën of drieën wel een appartement delen, maar niet een sociale huurwoning. Dat zegt wethouder Freek Ossel naar aanleiding van vragen in de gemeenteraad.

Onder andere D66 en VVD wilden weten of het klopt dat de gemeente gaat optreden tegen huurders die samenwonen, maar geen 'duurzame' relatie hebben. Volgens Ossel bestaat de regel, maar geldt hij alleen voor sociale huurwoningen, omdat die bedoeld zijn voor gezinnen. De wethouder sluit niet uit dat bij controles mensen op straat komen te staan.
bron: RTV NH
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 08:56
Verwijderd
Nouja, dat scheelt dan voor TS, want die zal sowieso in het particuliere circuit moeten zoeken, binnen een jaar krijg je toch geen sociale huurwoning in Amsterdam
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 10:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wow, lekker als je samenwoont, en daarna gaat je relatie uit. Hoppa, controleurs er overheen, dakloos.

Ondertussen geeft de gemeente Amsterdam niet thuis als jouw buurman een drugsdealer is, of elke nacht harde muziek draait, of 20 illegalen in zijn huis stouwt en zelf lekker ergens anders gaat wonen.

Sommigen zullen vinden dat ik overdrijf, maar zulke relatie-controles vind ik een hoog sieg heil-gehalte hebben. Hoort niet thuis in een normale samenleving als Nederland.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 21:57
IAmTheCross
IAmTheCross is offline
ik wil iedereen alvast even bedanken voor de reacties.

Ganralph: bedankt voor het citaat. Ik ken het systeem hier nog niet zo goed, dus ik weet niet wat de alternatieven zouden kunnen zijn voor mij en mijn vrienden.

Waar zouden we ons dan moeten inschrijven en zoeken naar een appartement die we samen wel zouden kunnen huren?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 10:12
ganralph
ganralph is offline
Ik denk dat jullie het beste in de vrije sector kunnen gaan kijken.

Zoals gezegd geldt bovenstaande alleen voor sociale huurwoningen. Voor een sociale huurwoning moet je lang op de wachtlijst staan (8+ jaar) en aan een aantal eisen voldoen. Je moet het zien als dat de gemeente de controle voert over deze woningen om te zorgen dat er een bepaald aantal "goedkope" woningen beschikbaar blijft voor lage inkomens en gezinnen. De maandhuur van een sociale huurwoning mag niet meer dan een bepaald bedrag zijn (zie ook hieronder). Alleen al gezien de wachttijd heeft dit voor jullie geen zin op deze termijn.

Wanneer een woning meer dan €548,18 per maand kost* (bij een particuliere verhuurder) of €647,53* (via een woningbouwvereniging) dan behoort deze tot de "vrije sector". Je hoeft dan niet meer aan de eisen van de gemeente te voldoen en er is geen wachtlijst voor. Je kunt voor deze woningen zelf op zoek gaan via advertenties, en er zijn ook makelaars die zich hier mee bezig houden.

*Deze prijzen zijn gebaseerd op het woningwaarderingsstelsel, zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...eem-huurwoning
http://www.wzs.amsterdam.nl/woonruim...n/vrije_sector
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 17:24
IAmTheCross
IAmTheCross is offline
Ok, het lijkt me nu ook logisch om er niet op te rekenen dat ik voor een sociale huurwoning in aanmerking zou kunnen komen voor volgend jaar. Omdat we met z'n drieen zullen zijn, denk ik niet dat het zo erg zal zijn om een wat duurdere woning binnen de vrije sector te gaan huren. De kosten worden gewoon verdeeld.

Ik heb me net ingeschreven bij vrijeverhuur.nl. Heb je voor mij misschien wat andere websites van organisaties waar ik me kan inschrijven en daar zelf ook naar een woning zoeken? En waar kan ik deze advertenties waarover je het had vinden?

Nog een keer hartelijk bedankt voor deze informatie, ik stel het zeer op prijs.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 09:31
ganralph
ganralph is offline
Hou er wel rekening mee dat een verhuurder van vrije sector woningen ook eisen mag stellen. Je zult dus niet zomaar in ieder huis met zijn drieën mogen wonen. Maar goed, dat blijkt allemaal wel als het zo ver is.

Funda heeft tegenwoordig ook een redelijk aanbod aan huurwoningen. Bij iedere woning staat daar ook een link naar de makelaar, dus daar zou je ook nog contact mee op kunnen nemen. (Maar als je een makelaar voor je laat zoeken, vragen ze meestal geld.)

Ook Woningnet heeft vrije sector woningen.

Kijk verder eens bij de grote woningbouwverenigingen, zoals:
Ymere
De Key
Die bieden ook aan in de vrije sector. (En er zijn er meer, google helpt je wel )

Tot slot heb je gewoon marktplaats en de grote dagbladen waar vooral particulieren huizen aanbieden.

succes!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 09:27
Luukiluck
Luukiluck is offline
Ja daar moet wel wat tussen zitten.. ik vind het ook maar een rare regel hoor. Misschien zijn er ook nog wel verhuurders speciaal voor studenten.. dan moet je volgens mij gewoon met meerdere huisgenoten in een huis kunnen wonen!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 09:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Misschien zijn er ook nog wel verhuurders speciaal voor studenten.. dan moet je volgens mij gewoon met meerdere huisgenoten in een huis kunnen wonen!
Deze vind je bijvoorbeeld op Kamernet.nl of in krantjes, op marktplaats etc., maar ik zou er niet op rekenen dat je zomaar een huis vindt waar jij en je vrienden tegelijk in kunnen en waar niet nog anderen wonen.

In studentenkamers van woningbouwverenigingen mag je niet wonen als je niet fulltime ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Samenwonen in Amsterdam
Keith21
5 03-10-2011 09:09
Liefde & Relatie Samenwonen, wel of toch juist niet?
Verwijderd
17 18-09-2009 19:58
Liefde & Relatie Samenwonen...
snowflakes
46 07-09-2009 20:47
Lifestyle wat zijn jouw plannen?
Susanne
65 18-08-2009 16:26
Liefde & Relatie Samenwonen
Verwijderd
137 30-05-2008 09:42
Werk, Geld & Recht Samenwonen
Daantje_0705
5 29-06-2005 17:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.