Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2017, 23:04
Anoniem27
Anoniem27 is offline
Ik heb een paar maanden geleden een meisje beledigd door haar uit te schelden voor slet terwijl ik verliefd op haar was. Ik wil het nu echt goedmaken want voel me sinds toen echt kut en depri. Ik wil het in het echt doen maar ben bang dat ze me gaa uitlachen ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2017, 07:28
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Als je het één op een doet en oprecht overkomt en het simpel houdt ("Sorry dat ik je belegd heb, dat had ik niet moeten doen, ik heb er spijt van") zal ze je vast niet uitlachen. Misschien vindt ze het zelfs wel fijn.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 27-06-2017, 10:46
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als je het moeilijk vindt, kun je eventueel in een brief opschrijven wat je wil zeggen of de brief zelf geven. Bij het geven van excuses is het volgende belangrijk:

-Wat je concreet hebt fout gedaan
-Laten zien dat je begrijpt hoe dat de andere persoon benadeeld heeft
-Uitleggen hoe je ervoor zorgt dat deze fout in de toekomst niet weer zal voorkomen.
-Eventueel hoe je hoopt dat jullie samen verdergaan na deze fout

Wat je niet moet vertellen:
-Wat jou ertoe dreef die fout te maken (dit komt over alsof je jouw daad probeert te verzachten)
-Hoe vreselijk jij je voelt door dit voorval (het gaat nu om haar gevoel, niet om het jouwe)

Dit kan een vrij korte brief zijn!

Slecht voorbeeld:
Citaat:
Ik was een paar maanden geleden heel boos op jou omdat je je stom verhield en met iemand anders zoende terwijl ik verliefd op je was.(de omstandigheden gebruiken om de schuld van jou weg te schuiven) Toen heb ik jou in de hitte van het moment een slet genoemd. Het floepte eruit voor ik er erg in had! (de fout minder erg maken: het floepte eruit, hitte van het moment, ik deed het niet expres.)Dat was echt dom van me, ik heb er ontzettend veel spijt van. Elke nacht lig ik wakker en huil als ik eraan denk dat je mij waarschijnllijk echt haat omdat ik dit heb gezegd. Waarschijnlijk ga je me nu uitlachen en dat is ook terecht ik ben je niet waardig.(Je maakt het hier om jouw gevoelens)
Beter voorbeeld:
Citaat:
Een paar maanden geleden heb ik iets tegen je gezegd wat me nog steeds dwarszit. Ik noemde jou een slet.concreet benoemen wanneer er wat foutgegaan is Het spijt me dat ik dat gezegd heb.groter en dramatischer hoeft een 'sorry' of 'het spijt me' niet te zijn! Ik weet dat het een beledigend en onwaar woord is en ik kan me voorstellen dat het jou mogelijk heeft gekwetst.Je laat zien dat je begrijpt waarom je fout zat. Ik zet me ervoor in dit niet weer te zeggen door beter na te denken voor ik iets zeg.Verklaren hoe je ervoor probeert te zorgen dat deze fout niet opnieuw voorkomt Ik hoop dat we na dit incident op vriendelijke voet verder kunnen.Je uit jouw wens hoe je hoopt dat dit afloopt en legt nu de rest bij haar neer.

Na een goed excuus is het belangrijkste: laat het ook aan haar. Jij hebt een fout gemaakt, dat aangegeven, nu is het aan haar om te bedenken of ze die aanneemt of niet. Bied de excuses niet nog een keer aan als het je te lang duurt. Als ze ze aanneemt dan kun je verder leuk contact hebben, als ze ze niet aanneemt zal er meer mis zijn dan alleen dit foutje. Ga dan niet bedelen om vergiffenis.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2017, 19:21
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Supergoed advies van Fizzle
Met citaat reageren
Oud 30-06-2017, 07:03
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hoe is het afgelopen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Sorry zeggen
Verwijderd
15 24-11-2012 22:04
Films, TV & Radio Algemeen topic voor televisieprogramma's zonder eigen topic
Verwijderd
284 26-09-2011 10:17
Verhalen & Gedichten Dagboek Janne
Margriet
2 06-07-2003 19:33
Liefde & Relatie Vriendje is erg jaloers..
Ireentje
19 03-07-2003 21:13
Psychologie ik moet even zorry zeggen
Cinamon
3 09-04-2002 15:02
Verhalen & Gedichten sorry papa
Candysuck
4 17-02-2002 17:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.