Oud 31-12-2002, 23:25
Verwijderd
Ja ben ik weer met een poezentopic..

Maar hoe kun je goed testen of een poes doof is of niet? Onze kitten (3,5 maanden oud) reageert namelijk amper tot niet op harde geluiden. Wanneer je vlak achter haar in je handen klapt toont ze totaal geen reactie.. Af en toe wel maar dan lijkt het meer alsof ze de beweging oppikt.

Het is ook heel moeilijk haar dingen af te leren die niet mogen want hard zeggen dat het niet mag of in je handen klappen daar reageert ze gewoon niet op, pas wanneer je heftig beweegt of op haar afkomt reageert ze.

Maar toch is ze niet heel overduidelijk doof... Misschien aan 1 oor of slechthorend? Kan dat ook?

Is dat door de dierenarts te testen bij een kat? Ze gaat nu namelijk nog niet naar buiten maar wanneer ze dit wel gaat lijkt me dit nogal gevaarlijk als ze echt doof is of in ieder geval zo weinig reageert op geluid.

Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2002, 23:50
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
geen ervaring mee, maar is de poes wit? zie je haar wel eens met haar oren draaien? afgezien van wanneer ze speelt natuurlijk.

verder kan je in haar beide oren fluiten, terwijl je haar ogen afgedekt houdt, met een echt fluitje dan he, niet te hard, anders weet je meteen zeker dat ze doof is
dus eerst het ene oor en dan het andere.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 01:07
Verwijderd
Ze is niet wit, ze is schildpad euh.. type zeg maar..

En ik had gelezen dat of ze haar oren spitst niets te maken heeft met of ze doof is of niet...

Maar hoe zou ze dan moeten reageren op dat fluitje?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 02:37
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Het is ook heel moeilijk haar dingen af te leren die niet mogen want hard zeggen dat het niet mag of in je handen klappen daar reageert ze gewoon niet op, pas wanneer je heftig beweegt of op haar afkomt reageert ze.
Om iets af te leren kun je ook een plantenspuit gebruiken of tegen de kat aan blazen (vinden de meeste katten niet leuk).

Citaat:
Maar toch is ze niet heel overduidelijk doof... Misschien aan 1 oor of slechthorend? Kan dat ook?
Kan bij mensen ook, dus waarom bij katten niet?

Citaat:
Is dat door de dierenarts te testen bij een kat? Ze gaat nu namelijk nog niet naar buiten maar wanneer ze dit wel gaat lijkt me dit nogal gevaarlijk als ze echt doof is of in ieder geval zo weinig reageert op geluid.
Ik denk wel dat een dierenarts dat op de één of andere manier zal kunnen testen. Misschien op een huis-tuin-en-keuken-manier, maar ze zullen er meer ervaring mee hebben (weten iig hoe een kat hoort te reageren ed). 'k zou het eens vragen als je er bent.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:27
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Ze is niet wit, ze is schildpad euh.. type zeg maar..

En ik had gelezen dat of ze haar oren spitst niets te maken heeft met of ze doof is of niet...

Maar hoe zou ze dan moeten reageren op dat fluitje?
witte katten zijn vaak doof of blind namelijk,

meestal als ze met hun oren draaien dan is dat een teken dat ze iets horen, maar ik kan het mis hebben

zeker als je hard op het fluitje blaast moet ze schrikken, als je zacht blaast moet ze willen zien wat je doet, anders is het een teken dat ze je niet hoort.

succes!
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Alopia schreef:
meestal als ze met hun oren draaien dan is dat een teken dat ze iets horen, maar ik kan het mis hebben
Volgens mij klopt dat wel ja. Bij onze katten is het ook zo dat ze hun oren draaien als ze iets horen, dat is volgens mij bij alle dieren zo.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Alopia schreef:
witte katten zijn vaak doof of blind namelijk
Alle albino-beesten (hoewel alleen wit natuurlijk nog geen echte albino is...maar goed) toch vaak?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 19:44
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Alle albino-beesten (hoewel alleen wit natuurlijk nog geen echte albino is...maar goed) toch vaak?
geloof het wel, maar omdat het hier over katten gaat het ik dat maar weggezet
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 21:23
Verwijderd
Haar dingen afleren door in dr gezichtje te blazen enzo werkt dus ook niet, het lijkt wel alsof ze dat allemaal ook gewoon als een spelletje ziet. Ze blijft op de tafel, op de piano en alles springen. Ookal haal je haar dr net af, ze springt er meteen weer op..

Ik weet dat hun oren spitsen een teken is dat ze iets horen, maar een op een site waar vragen werden gesteld aan dierenartsen stelde iemand diezelfde vraag, en zei de dierenarts dat of ze met hun oren draaien niet wil zeggen of ze doof zijn of niet. Het is dus misschien iets wat dove poezen ook doen als ze iets voelen ofzo, ik weet het ook niet.

Dat fluiten heb ik geprobeerd, en ik denk dat ze wel iets hoort, maar gewoon een stuk minder. Misschien is ze aan 1 kant doof of slechthorend ofzo.

Ze moet over iets van 6 maanden gestereliseerd worden en dan laten we dat ook meteen wel even nakijken, zolang ze niet naar buiten gaat maakt het namelijk niet echt uit. We bellen eerder nog wel even om te vragen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Haar dingen afleren door in dr gezichtje te blazen enzo werkt dus ook niet, het lijkt wel alsof ze dat allemaal ook gewoon als een spelletje ziet. Ze blijft op de tafel, op de piano en alles springen. Ookal haal je haar dr net af, ze springt er meteen weer op..
Dat tillen werkt iig niet...tenminste, bij de meeste katten. Die vinden dat alleen maar leuk en zien het als spelletje. Onze katten en de kat van een vriendin van me, die vinden het echt vervelend als je tegen ze aan blaast (ene keer is klein blaasje genoeg, andere keer moet je echt flink blazen). En water (plantenspuit), dat vinden de meeste katten ook echt vervelend, en dat werkt meestal ook wel.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 12:43
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat tillen werkt iig niet...tenminste, bij de meeste katten. Die vinden dat alleen maar leuk en zien het als spelletje. Onze katten en de kat van een vriendin van me, die vinden het echt vervelend als je tegen ze aan blaast (ene keer is klein blaasje genoeg, andere keer moet je echt flink blazen). En water (plantenspuit), dat vinden de meeste katten ook echt vervelend, en dat werkt meestal ook wel.
wat wel belangrijk is is dat je zorgt dat ze niet bang worden voor bijv. de tafel, als ze op de tafel springt dat je dan spuit met water, als de kat daar bang voor is dan word ze naar verloop van tijd ook bang voor de tafel, en dan heb je dus kans dat ze de rest van haar leven niet meer in de buurt van de tafel durft te komen. not good
geldt niet alleen voor de tafel natuurlijk,
en ook niet alleen met water, maar ook met blazen enz.
sommige mensen gebruiken een toeter die katten zijn meestal hartstikke schichtig in huis, niet doen dus.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Alopia schreef:
wat wel belangrijk is is dat je zorgt dat ze niet bang worden voor bijv. de tafel, als ze op de tafel springt dat je dan spuit met water, als de kat daar bang voor is dan word ze naar verloop van tijd ook bang voor de tafel, en dan heb je dus kans dat ze de rest van haar leven niet meer in de buurt van de tafel durft te komen. not good
geldt niet alleen voor de tafel natuurlijk,
en ook niet alleen met water, maar ook met blazen enz.
sommige mensen gebruiken een toeter die katten zijn meestal hartstikke schichtig in huis, niet doen dus.
Mwah, onze kat is echt alles behalve bang voor de tafel. Geen van twee btw. Maar ze weten wel heel goed dat ze er niet op mogen. Alle katten die ik ken btw, die het op die manier geleerd hebben. Lijkt me niet waar dus, wat je zegt.

Hoe wou jij het ze dan afleren? Zonder water en zonder blazen? (die toeter vind ik idd zielig, maar water en blazen werkt prima en daar worden ze echt niet bang van voor de tafel (tenzij het natuurlijk een abnormaal schichtig katje is (maar zelfs dan, want die van ons is dat)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 15:21
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Mwah, onze kat is echt alles behalve bang voor de tafel. Geen van twee btw. Maar ze weten wel heel goed dat ze er niet op mogen. Alle katten die ik ken btw, die het op die manier geleerd hebben. Lijkt me niet waar dus, wat je zegt.

Hoe wou jij het ze dan afleren? Zonder water en zonder blazen? (die toeter vind ik idd zielig, maar water en blazen werkt prima en daar worden ze echt niet bang van voor de tafel (tenzij het natuurlijk een abnormaal schichtig katje is (maar zelfs dan, want die van ons is dat)
Als je bijvoorbeeld te vaak blaast of spuit met water, kunnen ze bang worden. Ik heb het ook alleen maar gehoord dus ik kan het mis hebben natuurlijk, kan zowieso wel
maar goed, dus niet te vaak anders worden ze bang
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat tillen werkt iig niet...tenminste, bij de meeste katten. Die vinden dat alleen maar leuk en zien het als spelletje. Onze katten en de kat van een vriendin van me, die vinden het echt vervelend als je tegen ze aan blaast (ene keer is klein blaasje genoeg, andere keer moet je echt flink blazen). En water (plantenspuit), dat vinden de meeste katten ook echt vervelend, en dat werkt meestal ook wel.
Nouw ja, het is dus dr in dr nekvel grijpen of klappend naar dr toe lopen enz. Maar ze blijft erop zitten. Onze andere poezen hebben het goed afgeleerd, eentje doet het nooit, de ander wel maar die weet heel goed dat ze fout zit. Maar Muis (de kitten) die heeft het gewoon niet door, hoe vervelend je dus tegen haar doet, hoe nat je dr ook maakt, dat ziet ze OOK als een spelletje .. Toen ik binnenkwam vandaag zat ze gewoon op tafel zich te wassen en dus ook totaal niet schuldbewust ofzo.. Niet dat ik binnenkwam dat ze er gauw afging zoals onze andere poes.

Mja, ze is dus niet doof, dat weten we nu zeker. Ze is gewoon voor helemaal niks bang
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 22:39
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
niet doof en nergens bang voor, of niet doof en te arrogant om te reageren?
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 00:43
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef:
niet doof en nergens bang voor, of niet doof en te arrogant om te reageren?
nergens bang voor is ze in ieder geval. De dierenarts zei al dat we heel erg op moeten letten met haar, ze zou zo van de balustrade springen (heeft ze al een paar keer bijna gedaan)..

Maar een beetje arrogant is ze geloof ik ook wel
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 00:49
pietjepoet
Avatar van pietjepoet
pietjepoet is offline
misschien ist gewoon netzoals bij mensen dat poezen een bepaalde frequentie niet goed kunnen horen(komt dat uit mij mond )
__________________
I live in the dark I am The Devil Dance with me ;)*getrouwd met Janet :Plekkerpuh*
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:26
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
sterke geuren vinden ze absoluut niet leuk, en sis geluiden zoals van een deodorantspray
misschien kun je dat proberen?

[edit] niet in d'r ogen spuiten natuurlijk maar in de lucht [/edit]
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2003, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Alopia schreef:
sterke geuren vinden ze absoluut niet leuk, en sis geluiden zoals van een deodorantspray
misschien kun je dat proberen?

[edit] niet in d'r ogen spuiten natuurlijk maar in de lucht [/edit]
nou dat boeit haar dus allemaal niet!
Ik was op mn kamer, en spoot deodorant op, de kater stoof meteen mn kamer uit.. terwijl zij niet eens op keek! En geuren boeien dr ook niet zo..

ze is gewoon nergens bang voor het krengetje
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 22:55
Bast
Bast is offline
Citaat:
Alopia schreef:
geloof het wel, maar omdat het hier over katten gaat het ik dat maar weggezet
het is alleen de combinatie wit haar en blauwe ogen waarbij doofheid veel voorkomt. een kat met wit haar en bruine ogen zal er geen last van hebben. soms heb je ook witte katten die odd-eyed zijn (1 bruin en een blauw oog bijv.) Deze katten zijn vaak aan de kant van het blauwe oog doof en aan de andere kant niet

Met albino's heeft het niets te maken. Albino katten zijn meestal niet doof.

over de misschien dove poes: het zou kunnen dat ze aan 1 kant doof of slechthorend is natuurlijk. Hiervoor zijn er testen die de dierenarts heel makkelijk kan doen. Ik zou er alleen niet mee wachten tot ze 6 maanden is! Als ze doof is moet je namelijk andere manieren vinden om haar dingen af te leren en dan kan ze met 6 maanden al zodanig gepest zijn omdat ze niet goed gewaarschuwd is dat het een hele moeilijke kat wordt.
Als ze niet doof blijkt te zijn dan is ze in ieder geval wel stronteigenwijs, wat ook bij katten wel voor te stellen is natuurlijk Ik zou gewoon zo snel mogelijk een test laten doen, het kan al vanaf 6 weken.

en over straffen: wat je ook doet: pak niet de plantenspuit!!! Dit kan er namelijk toe leiden dat je kat schuw wordt en je gaat ontwijken (want JIJ bent de persoon die het gedaan heeft en dat weet die kat goed). Een plantenspuit heeft alleen nut als je hem zo kunt gebruiken dat de kat er geen idee van heeft waar dat water nou vandaan komt (en dat is heel moeilijk). Maar zodra de kat ziet dat jij dat ding in je handen hebt gaat het mis en houdt hij jou verantwoordelijk. En ja, de kat doet iets fout dus jij straft hem daarvoor op deze manier, maar leg dat dat beest maar eens uit. Alleen gebruiken als de kat met geen mogelijkheid kan zien waar het water vandaan komt dus. Tenzij je een valse kat wil.
Die van ons hebben we alles afgeleerd door de stem te verheffen en met de vingers te knippen. En dat werkte prima hoor, we hebben nooit een plantenspuit gebruikt (maar goed..deze waren niet doof )


Let er ook op dat je alleen straft als je de kat op heterdaad betrapt en niet achteraf, want dan heeft de kat geen idee van wat hij nou fout heeft gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Bast schreef:
het is alleen de combinatie wit haar en blauwe ogen waarbij doofheid veel voorkomt. een kat met wit haar en bruine ogen zal er geen last van hebben. soms heb je ook witte katten die odd-eyed zijn (1 bruin en een blauw oog bijv.) Deze katten zijn vaak aan de kant van het blauwe oog doof en aan de andere kant niet

Met albino's heeft het niets te maken. Albino katten zijn meestal niet doof.

over de misschien dove poes: het zou kunnen dat ze aan 1 kant doof of slechthorend is natuurlijk. Hiervoor zijn er testen die de dierenarts heel makkelijk kan doen. Ik zou er alleen niet mee wachten tot ze 6 maanden is! Als ze doof is moet je namelijk andere manieren vinden om haar dingen af te leren en dan kan ze met 6 maanden al zodanig gepest zijn omdat ze niet goed gewaarschuwd is dat het een hele moeilijke kat wordt.
Als ze niet doof blijkt te zijn dan is ze in ieder geval wel stronteigenwijs, wat ook bij katten wel voor te stellen is natuurlijk Ik zou gewoon zo snel mogelijk een test laten doen, het kan al vanaf 6 weken.

en over straffen: wat je ook doet: pak niet de plantenspuit!!! Dit kan er namelijk toe leiden dat je kat schuw wordt en je gaat ontwijken (want JIJ bent de persoon die het gedaan heeft en dat weet die kat goed). Een plantenspuit heeft alleen nut als je hem zo kunt gebruiken dat de kat er geen idee van heeft waar dat water nou vandaan komt (en dat is heel moeilijk). Maar zodra de kat ziet dat jij dat ding in je handen hebt gaat het mis en houdt hij jou verantwoordelijk. En ja, de kat doet iets fout dus jij straft hem daarvoor op deze manier, maar leg dat dat beest maar eens uit. Alleen gebruiken als de kat met geen mogelijkheid kan zien waar het water vandaan komt dus. Tenzij je een valse kat wil.
Die van ons hebben we alles afgeleerd door de stem te verheffen en met de vingers te knippen. En dat werkte prima hoor, we hebben nooit een plantenspuit gebruikt (maar goed..deze waren niet doof )


Let er ook op dat je alleen straft als je de kat op heterdaad betrapt en niet achteraf, want dan heeft de kat geen idee van wat hij nou fout heeft gedaan.
Wow, bedankt voor alle info!

Ja, volgens mn moeder is ze dus niet doof of slechthorend, maar ik weet het zo net niet. Ik vind het zo stom, mn moeder was dus laatst met dr naar de dierenarts en toen heeft ze daar gewoon helemaal niet naar gevraagd!

Maar ja, of het nu zo is of niet, het lijkt me beter zekerheid te hebben.

Op heterdaad doe ik inderdaad aan, als ik thuis kom en ze ligt op tafel haal ik haar dr gewoon vanaf want idd, dat begrijpt ze anders niet. Maar ja, het stem verheffen, vingerknippen of klappen hebben geen enkel effect

Mja, ik ga toch nog es met mn moeder overleggen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic 114#
duivelaartje
495 26-11-2007 17:19
Flora & Fauna Wat voor huisdier(en) heb jij?
Deliveran©e
99 03-02-2004 16:24
Muziek Muziek voor een disco
Tucker
44 05-01-2004 23:41
Flora & Fauna *wat kost een hond?*
Janet
39 16-03-2003 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.