Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2004, 00:20
Verwijderd
Nou, over het leven zelf. Het leven in al zijn vormen, ja. Je ogen openen, leven en sterven.
En liefde natuurlijk. Daar zegt u me wat. Liefde. Maar liefde is leven, hè? Zelfs het niet liefhebben is, op zichzelf, ook liefde. Liefde voor het niet liefhebben. Liefde is onontkoombaar en overal. Werkelijk waar, er is theoretisch gezien geen groter goed dan liefde.
Jammer genoeg heb ikzelf niet al te veel geluk gehad wat dat betreft. Ik gaf de liefde voor mijn vak de schuld, maar ik had het eigenlijk aan mezelf te wijten, weet u. Ik ging niet altijd even makkelijk om met vrouwen. Ze trokken me aan, stootten me af. En dan werd ik boos. Ergens begrijp ik nu ook wel dat het mijn eigen schuld was.
Wat zegt u? Mijn laatste film, ja. Excuses, ik liet me gaan. Het gaat over het leven zelf. Het leven in al zijn vormen. En doodgaan, natuurlijk. Sterven na een waardig leven. Natuurlijk handelt de protagonist niet altijd even goed. Ook hij maakt keuzes die later als een steen op zijn geweten zullen wegen. Hij gaat niet altijd even makkelijk om met vrouwen, ziet u. Wat dat betreft is het autobiografisch.
Maar ik heb nooit een vlieg kwaad gedaan. Vergist u zich niet. Anders zou ik niet zijn wie ik ben; niet staan waar ik nu sta. Tenzij mijn werk zelfs het hogere heeft geroerd en zo mijn vrijgeleide naar dit paradijselijk oord is geworden? Nee, u weet net zo goed als ik dat aan mijn handen geen bloed heeft gekleeft. Dat mijn handen bij tijd en wijlen losjes zaten wil niet zeggen dat ik daadwerkelijk ooit iemand pijn heb kunnen doen. Ik geef toe, ze dreven me tot waanzin, maar ik koesterde nooit haat voor ze.
Zelfs voor die laatste niet. Ze trouwde me om mijn status, ziet u. Ze kende geen sprankje liefde voor me. Ja, ze hield van mijn geld, mijn auto en mijn villa, mijn prijzen, mijn reisjes, mijn feestjes, de drank en mijn personal trainer. Ze deed het met mijn personal trainer! Ik heb nooit de behoefte gehad aan een personal trainer. Maar mijn impressario, ziet u.
Maar goed, ik dwaal weer af.
De hoofdrolspeler! De hoofdrolspeler is ongelukkig. Voor de buitenwereld is het een gevierd succesvol man. Hij is filmmaker, begrijpt u. Een Nederlandse filmmaker in Hollywood nota bene. Een succesformule, denkt u nu, maar van binnen sterft hij elke dag een beetje. Sowieso sterven wij elke dag een dag tot onze dood. Cotidie morimur.
Maar hij sterft elke dag een beetje meer. Elke eerdere dag is een dag niet geleefd en als je op leeftijd bent dan gaat dat zwaar wegen. En op leeftijd is hij. Zo oud dat uit het leven stappen zelfs geen optie meer is. Maar hij wordt gered -onbewust is iedereen uit op een happy ending! Weet u wat zijn redding lijkt?
De liefde, ja! Altijd de liefde, hè? Na al zijn eerdere ondernemingen, dan toch opnieuw de liefde! Hij heeft eerder vijf vrouwen gehad, begrijpt u. Met name de laatste heeft hem werkelijk het bloed onder de nagels vandaan gehaald.
Nee, deze was anders. Het klinkt clichématig; maar voor het eerst in zijn leven voelt hij oprechte liefde. En dat op die leeftijd! Klinkt toch als een goed verhaal voor een film?
Het duurt alleen niet lang, ziet u. Geluk duurt nooit lang in films. Een plotwending, zo op het aller einde. Ze gaat dood, ziet u. Geen gelukkig einde, nee. Maar tragedies blijken altijd weer uitstekend vermaak.
En de tragiek is dat hij haar had kunnen redden. Hij vertikt het alleen. Uit angst, de angsthaas! Als hij een vent was geweest dan was hij het die daar in een steegje onder de volle maan de dood had gevonden. Maar, bedenk wel, dan was hij in ieder geval gelukkig gestorven. Het is een afweging, hè. Want de vrouw die zijn leven kleur had gegeven is nu wel dood. Ja, leef daar maar eens mee! Een tijd later sterft hij dan ook. Zelfmoord! Op zijn leeftijd. Het is tragisch.
U weet, het blijft een film, maar als ik nu in zijn schoenen zou staan dan zou ik me zonder twijfel opofferen. Een heldendood is nog altijd beter dan eenzaam afsterven.

Ach, wie hou ik eigenlijk voor de gek.

Laatst gewijzigd op 11-10-2004 om 11:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2004, 00:32
Verwijderd
Even snel geschreven, dus let aub niet op de spelfouten. Of wel, maar zeg het dan even.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 20:26
hap
Avatar van hap
hap is offline
ik deed het niet met je personal trainer
__________________
een beetje vreemd...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 20:38
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Aantal spelfouten = 0,0, dus niet aanstellen

Leuk tekstje. Had al vrij snel door wat het idee was. Wel grappig en origineel en leuk geschreven.
__________________
Romantici rouleren de wereld
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
hap schreef op 11-10-2004 @ 21:26 :
ik deed het niet met je personal trainer
Jij bent dan ook niet vervelende vrouw5

Laatst gewijzigd op 15-10-2004 om 21:09.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Kristoph schreef op 11-10-2004 @ 21:38 :
Aantal spelfouten = 0,0, dus niet aanstellen

Leuk tekstje. Had al vrij snel door wat het idee was. Wel grappig en origineel en leuk geschreven.
Dank je.

Mijn fanbase blijft klein hier..

[EDIT] Ik heb trouwens wel een fout gevonden

Laatst gewijzigd op 16-10-2004 om 02:40.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 21:25
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 15-10-2004 @ 21:52 :
Mijn fanbase blijft klein hier..
OJ! Ik heb nieteens gereplied!!! *FANFANFAN!!!!*
Ja, en ik heb m zelfs een paar dagen terug al gelezen (slèèècht!!!)

Maarreh, nog ff commentaar natuurlijk: Geweldig in elkaar gezet. Het is natuurlijk een heel leuk uitgangspunt maar je hebt het ook heel goed ingevuld!

__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 11:25
hap
Avatar van hap
hap is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 15-10-2004 @ 21:50 :
Jij bent dan ook niet vervelende vrouw5
HEB jij überhaupt een personal trainer?
__________________
een beetje vreemd...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:18
Verwijderd
Citaat:
hap schreef op 16-10-2004 @ 12:25 :
HEB jij überhaupt een personal trainer?
Iedereen op de UvA heeft een personal trainer.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:30
hap
Avatar van hap
hap is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 16-10-2004 @ 13:18 :
Iedereen op de UvA heeft een personal trainer.
dannn heb ik niets gezegd.
sexy personal trainer heb je.
__________________
een beetje vreemd...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 11-10-2004 @ 01:20 :
[...] Sowieso sterven wij elke dag een dag tot onze dood.[...]
Dit is erg mooi gevonden. Is het ergens uit? Voor de rest spreekt de schrijfvorm me wel aan, maar de inhoud niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 13:16
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 16-10-2004 @ 13:49 :
Dit is erg mooi gevonden. Is het ergens uit? Voor de rest spreekt de schrijfvorm me wel aan, maar de inhoud niet.
Seneca schreef in een van zijn epistulas: "Cotidie morimur; cotidie enim demitur aliqua pars vitae, et tunc quoque cum crescimus vita decrescit." Cotidie morimur kan vertaal worden als "iedere dag sterven wij". Ik heb het enigzins veranderd.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 21:05
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Goed geschreven stukje Misschien wel een beetje cliche onderwerp, maar de manier waarop je het brengt vind ik erg leuk

Mar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Titel van een film gezocht
Opticum
2 14-11-2005 16:19
Muziek Sensation White & Black 2005
Mr.Oizo
125 24-07-2005 11:23
Psychologie Het leven in een inrichting...
MissCabaret
28 16-12-2004 12:12
De Kantine Op welk moment in je leven had je het gevoel dat je in een film zat?
stout!
55 15-08-2004 01:17
Verhalen & Gedichten [verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??)
Lindatje
2 17-10-2002 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.