Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2004, 22:23
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
niet echt links en niet echt rechts dus ?

ik schrijf links maar de meeste dingen gaan zowel links als rechts gemakkelijk bij mij.
ik vroeg me af hoeveel mensen hier dat ook hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:32
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik ken een meisje dat tweehandig is. Ze schrijft ook met allebei de handen, wat maar het beste uitkomt. Soms links, soms rechts. Ze had op jonge leeftijd namelijk haar arm gebroken en heeft toen met haar andere hand leren schrijven.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:46
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Nee - rechtshandig- maar ik kan wel met links tennissen , badmentonnen en tafeltennissen. En als ik dingen oppak doe ik dat met rechts of links ligt eraan waar het staat. En ik heb gehoord dat (echte)rechtshandige alles zowat met rechts oppakken. En ik drinks zowel met rechts als links. Maar mijn linker fijne moteriek (schrijven enzo) is slecht. Dus tweehandig wil ik me niet noemen. Beide benig zou ik me wel durfen te noemen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:50
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik iig niet. Maar mijn buurvrouw wel, omdat ze links was maar dat vroeger van de nonnen niet mocht. Interessant he.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 23:06
madwoman
madwoman is offline
Wanneer ben je tweehandig? Ik schrijf met rechts (kan ik ook niet goed met links), maar voor de rest gebruik ik gewoon welke hand me het beste uitkomt (vb knippen). Met benen ben ik trouwens links
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:16
Daevrem
Daevrem is offline
Je bent tweehandig als er geen hand hebt die dominant is over de andere, dus precies gelijkwaardig. Het heet ambidextrie. Als je dan met de ene hand iets leert kun je het ook gelijk met de andere. Het zit in je hersenen. Veel mensen die met twee handen kunnen schrijven hebben dit dus niet, ze hebben gewoon hun beide handen leren schrijven.

Ik heb het heel licht(eigenlijk dus helemaal niet ). M'n vader heeft een aantal dingen die hij gewoon liever met links doet. Ik probeer het eigenlijk zelf wat meer te ontwikkelen. Als je er op let kom je er achter dat je hele simpele dingen helemaal niet met je zwakere hand kunt.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 08:29
Verwijderd
Toen ik 4 was had ik dat. Maar toen vond mijn juf dat ik een voorkeurshand moest kiezen, dud nu ben ik rechtshandig. Met links teken en schrijf ik zoals een vierjarige
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 08:29
Verwijderd
Ik schrijf rechts, maar kan bijvoorbeeld niet rechts knippen. Tennis en badminton gebeurt af wisselend, als ik last krijg van mijn rechterarm, ga ik met links verder en andersom.
Ik kan ook niet rechts voetballen, dat doe ik weer links (maar heeft niets met je handen te maken)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 09:24
Verwijderd
ik schrijf met links, maar voor de rest doe ik heel veel met rechts. Bijv. alle sporten, muis bedienen, knippen. Met links eet bijvoorbeeld weer wel. Soms gebruik ik ook wat mij het makkelijkste uitkomt.. makkelijk hoor!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 09:59
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik ben rechts maar mijn broer is absoluut (iig met schrijven) 2 handig, wat er makkelijk is.

Ik kan redelijk goed met links schrijven, als je even de tijd hebt...
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 11:51
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 23:46 :
Nee - rechtshandig- maar ik kan wel met links tennissen , badmentonnen en tafeltennissen. En als ik dingen oppak doe ik dat met rechts of links ligt eraan waar het staat. En ik heb gehoord dat (echte)rechtshandige alles zowat met rechts oppakken. En ik drinks zowel met rechts als links. Maar mijn linker fijne moteriek (schrijven enzo) is slecht. Dus tweehandig wil ik me niet noemen. Beide benig zou ik me wel durfen te noemen.
nou, idem.
En ik ben linksbenig*hoe dat ook heet*
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:16
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik ben puur linkshandig en ik doe ook alles met links. Ik ben dus ook linksbenig.

Alleen de muis bedien ik met rechts, omdat -ie altijd rechts ligt. Maar dat heb ik mezelf aan moeten leren, want vroeger vond ik het met links fijner.

Ook met hockey, golf en honkbal/softbal lag mijn voorkeur vroeger om de bal aan de linkerkant te hebben (dus om altijd backhand te slaan).
Maar dat mag niet bij hockey, dus dat heb ik afgeleerd. En nu heb ik ook geen problemen meer met golf of honkbal.


Trouwens ik ging net met rechts knippen en dat kan ik echt niet
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:17
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee ik niet althans
ben links
maar ik ben met rechts wel handiger dan de meeste rechtshandigen met links
das logisch natuurlijk, de maatschappij is rechtshandig ingesteld natuurlijk, dus sommige dingen doe je vanzelf met rechts, zoals muis bedienen (vroeger deed ik dat links, maar instellen is meer werk dan aanpassen)

^tja hockey... das erg discriminerend jah ook anders moeten aanleren
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:24
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Ik probeer mezelf wel links schrijven aan te leren, maar schrijf rechts echt veel beter. Ik heb lang piano gespeeld en dan was rechts toch echt beter. Ik kan rechts alleen maar knippen.

Ben links met sommige dingen weer handiger. Ik heb meer kracht in mijn linkerhand bijv. en draai daar eerder potten en flessen mee open. Ik vang dingen ook sneller met mijn linkerhand, terwijl rechts weer beter is met gooien

dus niet echt denk k
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:30
light fighter
light fighter is offline
ik ben heel linkshandig ingesteld.

maar bepaalde rechtshandige dingen zo als blikken openen met een blikopener kan ik met rechts terwijl m'n pa dat absoluut niet kan. Knippen kan ik ook weleen beetje met rechts maar verder gewoon eten, drinken muis bedienen, maar dat weet ik ook niet beter
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:11
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
ik ben links maar veel dingen heb ik zowel links als rechts aangeleerd omdat het soms onhandig is. knippen kan ik links en rechts. het enige wat ik niet met beide kanten kan is schrijven snowboarden en hoogspringen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:21
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik ben rechtsthandig, maar drinken en oppakken ligt er net aan waar het glas ofzo staat. En er zijn een aantal dingen die ik met links doe omdat ik ze van mijn vader heb geleerd toen ik klein was (hij is links), bv kaarten schudden, en air-guitar spelen .

Verder ben ik beide-benig, of hoe je dat ook zegt. Ik begin met hardlopen op de linkse manier, en bij hoogspringen sta ik aan de linkerkant, maar ik schop met rechts tegen een bal.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:03
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-08-2004 @ 13:16 :
Trouwens ik ging net met rechts knippen en dat kan ik echt niet
Had je wel de scherpe kant dan aan de bovenkant? Dat is namelijk precies andersom met links en rechts.


Ik kan heel veel dingen met beide handen, bijvoorbeeld eten, snijden, knippen, tenissen enz. Ik kan echter wel alleen met rechts schrijven, dat kan ik echt niet met links.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:08
Verwijderd
Ik kan alles tweehandig behalve tennissen. Sommige dingen doe ik alleen links handig andere dingen alleen rechtshandig, en bij sommige dingen verschilt het welke hand ik gebruik. De ene keer snij ik met rechts de andere keer met links etc.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:02
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Ik heb dat ook. Ik schrijf met rechts, maar gooi bijv. een bal met links. Daarbij kan ik veel dingen met allebei m'n handen. Een glas pak ik ook soms links soms rechts en ik speel hockey als een een linkshandige...
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:12
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ik ben rechts maar ik leer mezelf nu schrijven met mijn linkerhand
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:13
Verwijderd
Ik ben echt rechts met schrijven etc. Alleen met eten niet, dan ruil ik mes en vork altijd om en eet ik op de manier waarop een links-handig persoon zou eten.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:37
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Ik schrijf en teken met links, ik "muis" en knip rechts
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:03
D
Avatar van D
D is offline
Ik knip ook met rechts, de muis van de PC gebruik ik ook met rechts maar schrijven doe ik met links.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:06
elledc
elledc is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-08-2004 @ 19:13 :
Ik ben echt rechts met schrijven etc. Alleen met eten niet, dan ruil ik mes en vork altijd om en eet ik op de manier waarop een links-handig persoon zou eten.
Ik ook, en andersom lukt het me niet Is wel grappig eigenlijk, mijn beide broers hebben dit ook. Dit komt misschien omdat mijn vader linkshandig is en wij iets er middenin hebben (?)
Mijn linkerhand is zo onhandig, ik bots er overal mee tegenaan zonder dat ik het besef.

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:22
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik niet iig...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:58
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ja, ze hebben mij ooit getest. Schreef toen ik zes was beter met links dan met rechts, maar aangezien rechts maar 'n heel klein beetje slechter was, moest ik maar rechts schrijven, dat was handiger...

Nu is m'n links dus wel beetje achtergesteld, maar als ik met rechts in de gips zit, kan ik na minder dan 'n week weer gewoon met links schrijven, weliswaar niet zo netjes maar da's logisch.

Knippen enzo kan ik ook met beide handen, tekenen deed ik vroeger met twee handen tegelijk, ik was altijd dubbel zo snel klaar als 'n ander als ik 'n huis moest tekenen ofzo.
Wel handig.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 21:22
Verwijderd
Ik kan alles met beide handen behalve schrijven
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 03:46
schietgeweer
Avatar van schietgeweer
schietgeweer is offline
Ik heb inderdaad twee handen, komt wel vaker voor hoorde ik.

rent hard weg van flauwe reactie
__________________
ik sla foetussen als vissen dood.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:40
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-08-2004 @ 19:13 :
Ik ben echt rechts met schrijven etc. Alleen met eten niet, dan ruil ik mes en vork altijd om en eet ik op de manier waarop een links-handig persoon zou eten.
Ik ook.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 14:42
Verwijderd
Ohja, ik eet idd ook linkshandig. Maar dat komt toch doordat mijn rechterhand meer geoefend is, en ik de vork belangrijker vindt. Dus mijn rechterhand mag de vork
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 14:57
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2004 @ 15:42 :
Ohja, ik eet idd ook linkshandig. Maar dat komt toch doordat mijn rechterhand meer geoefend is, en ik de vork belangrijker vindt. Dus mijn rechterhand mag de vork
Heb ik ook.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 16:36
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2004 @ 15:42 :
Ohja, ik eet idd ook linkshandig. Maar dat komt toch doordat mijn rechterhand meer geoefend is, en ik de vork belangrijker vindt. Dus mijn rechterhand mag de vork
Zoiets vind ik dus echt onzin, sorry dat ik 't zeg.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 17:48
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik ben zelf tweehandig. Kan alles met beide handen, inclusief schrijven en tekenen. Voor bordschrijven op mijn stage is dat wel heel handig trouwens, dan veeg je het allemaal niet zo weg met je hand.
Ook met squasch, tennis en badminton vond ik het altijd heel handig, dan hoefde ik niet zo moeilijk te doen en wisselde ik gewoon ff van hand met mijn racket. Erg handig, tot ik het niet meer mócht doen omdat de scheidsrechter het niet eerlijk vond...maar goed, ook wel logisch

Grtjs.
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:33
elledc
elledc is offline
Op school in de jaren '60 werd er op de handen geslagen als iemand durfde links te schrijven. Mijn pa was linkshandig, maar heeft dus moeten leren om rechts te schrijven, gevolg is tweehandig. Gevolg, zijn kinderen zijn rechts en links middenin.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:27
Daevrem
Daevrem is offline
Weet iemand waarom men vroeger wat tegen linkshandigen had?

Vertel me dat het niet iets christelijks was...
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:35
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:27 :
Weet iemand waarom men vroeger wat tegen linkshandigen had?

Vertel me dat het niet iets christelijks was...
In de romeinse tijd droegen ze een toga met daarover zo´n soortomslagdoek die werd toen al zo gevoewen dat je rechterarm/hand vrij was en je linkerhand niet. misschien is t daar onstaan en misschien is t toch iets christelijks....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:41
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Waar komt toch het idee vandaan dat linkshandigheid naar een of ander defect verwijst? In het alledaagse spraakgebruik liggen de vooroordelen tegen links en linkshandigheid voor het oprapen. We spreken bijvoorbeeld over linke soep, twee linkerhanden hebben en een slinkse zet. Ons 'sinister' stamt af van het Latijnse equivalent voor 'links'. Het Engelse 'left' is etymologisch verwant aan het Keltische 'lyft', wat 'zwak' betekent. Het Franse 'gauche' duikt in het Engels als 'gawky' op, wat voor 'onnozel' staat. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ofschoon deze alledaagse associaties een inspirerende bijdrage zullen leveren aan de vooroordelen die sommige wetenschappers koesteren tegen linkshandigheid, behoeven ze zelf ook een verklaring. Die werd al in 1909 door Robert Herz geleverd. Herz, een briljante leerling van de grote socioloog Emile Durkheim, wees erop dat rechtshandigheid in alle culturen als norm geldt. Omdat reeds bij de overgrote meerderheid van onze prehistorische voorouders de rechterhand sneller en krachtiger was dan de linker, kon in de loop van de tijd de links-rechtsdimensie tot een quasi-religieuze tegenstelling uitgroeien. Rechts en de rechter hand werden het symbool van het reine en het positieve. Links en de linkerhand werden eerder verbonden met het onreine.

Herz haalde antropologische studies aan waaruit bleek dat veel volkeren de rechterhand gebruiken voor het groeten en het eten en de linker voor het beroeren van de genitaliën en de anus. Iets van die arbeidsverdeling vinden we terug in Schotland, waar de linkerhand door het leven gaat als de 'kakhand'. Het waren uiteindelijk linkshandige individuen die het slachtoffer werden van de negatieve symboliek die aan de linkerhand 'kleeft'. Zij waren (en zijn) de 'bad guys', terwijl de rechtshandigen zichzelf portretteren als de 'good (of 'healthy') guys'.
Bron: http://www.skepsis.nl/linkerbrein.html
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:48
elledc
elledc is offline
^ Interessant

Maar vreemdgenoeg valt het me wel op dat linkshandigen vaak intelligente mensen zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:59
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 15-08-2004 @ 20:48 :
^ Interessant

Maar vreemdgenoeg valt het me wel op dat linkshandigen vaak intelligente mensen zijn.
hmm ik een linkshandige genie zou heel leuk zijn....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:39
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Ik ben liever supersupersupersuperdom dan briljant, eigenlijk denk ik.

Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:40
Noir
Noir is offline
ik schrijf met rechts en tekenen en inkleuren en dat soort doe ik met links, beetje tweehandig dus.
ben er trouwens wel ooit voor getest ofzo en daar kwam uit dat ik rechts handig was.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 21:02
Daevrem
Daevrem is offline
Ik heb ooit een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat linkshandigen gemiddeld iets slimmer waren. Zie er in de praktijk niet zo heel veel van terug eigenlijk. Als het onderzoek al klopt zal het verschil wel enkel statistisch relevant zijn.

Trouwens, is er hier niemand waarbij de twee handen precies gelijk zijn?

Ik dacht toch dat er wel iemand moest zijn die dit had, schijnbaar toch erg zeldzaam.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 21:06
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-08-2004 @ 19:13 :
Ik ben echt rechts met schrijven etc. Alleen met eten niet, dan ruil ik mes en vork altijd om en eet ik op de manier waarop een links-handig persoon zou eten.
huh
vind ik ook onzin eigenlijk
ik heb nog nooit iemand zo zijn bestek zien hanteren
Ik wist niet dat dat '''normaal'' was voor linkshandigen. Ik ben dan wel echt links, maar dit doe ik op de rechtse manier. DAt leer je toch gewoon zo aan? Je gebruikt immers toch beide handen.
Kijk als ik nou alleen snij, of alleen ''prik'', dan gebruik ik links. Maar anders..
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 21:08
Daevrem
Daevrem is offline
Ik heb het mes ook altijd links, en ik ben rechts, dat schijnt raar te zijn.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 21:51
Mawopma XIV
Avatar van Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:27 :
Weet iemand waarom men vroeger wat tegen linkshandigen had?

Vertel me dat het niet iets christelijks was...
met je linker hand deed je de ''vieze dingen'' zoals je kont afvegen enz...
ik denk dat ze dat met links deden omdat meeste mensen rechts waren en daarom dus dat al met links deden en dat de rest moest volgen
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:19
Repsaj
Avatar van Repsaj
Repsaj is offline
ik schrijf rechts, knip links, meer kracht in linkerarm
Voetbal rechts en ga zo maar door
bestuur muis met zowel links als rechts
__________________
Spreek tot ons,Wijze Weerboer uit Het Oosten - Want het leven duurt maar even, alle jdn....
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 01:29
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Lilything schreef op 14-08-2004 @ 13:24 :
Ik probeer mezelf wel links schrijven aan te leren, maar schrijf rechts echt veel beter. Ik heb lang piano gespeeld en dan was rechts toch echt beter. Ik kan rechts alleen maar knippen.

Ben links met sommige dingen weer handiger. Ik heb meer kracht in mijn linkerhand bijv. en draai daar eerder potten en flessen mee open. Ik vang dingen ook sneller met mijn linkerhand, terwijl rechts weer beter is met gooien

dus niet echt denk k
Het openen van potten en flessen met links heeft niks met kracht te maken, though. Het is gewoon een feit dat dat makkelijker gaat met links, door de draairichting en de houding van je linkerhand. Alleen weten veel mensen dit niet.

-----------

Verder; ik ben zelf rechtshandig. Maar ik kan veel dingen ook gewoon perfect met links. Sommige handelingen vind ik zelfs makkelijker met links.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:04
ythguaN
Avatar van ythguaN
ythguaN is offline
Ik doe eigelijk alles met recht maar als ik op internet zit gebruik ik vaak mijn linkerhand
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 11:01
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
ik doe eigenlijk nu ik er zo over nadenk bijna alles met rechts
ik ben dus niet tweehandig
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.