Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2013, 18:27
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Hoi,
Ik zit in 4 gymnasium (NT+wiD+Frans+tekenen) en ben me de laatste tijd aan het oriënteren op universitaire studies. Ik zit eigenlijk met een heleboel vragen, dus ik begin maar gewoon:

1) Zijn hier mensen die bouwkunde (in Delft of ergens anders) studeren? Hoe bevalt de studie? Is het zwaar/tijdrovend/uitdagend? (Zou het eventueel nog te combineren zijn met bijv. civiele techniek in jouw ogen?)

2) Zijn hier mensen die in Leiden Frans, Nederlands of kunstgeschiedenis studeren? Hoe bevalt dat? Kost het veel tijd/moeite? (Deze studies komen namelijk relatief minder zwaar op mij over ) Ken je mensen die twee van deze studies combineren of één met een andere studie? Is dat überhaupt mogelijk?

3) Zijn hier ook mensen die een theateropleiding doen? Het lijkt me heel gaaf, alleen of ik het écht wil of goed genoeg ben weet ik niet. Anyway, ik ben in ieder geval nieuwsgierig, dus als iemand me hier meer over zou kunnen vertellen

Nou, dat was het denk ik wel even... Misschien komt er nog meer

Alvast bedankt!
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2013, 10:00
Verwijderd
Hoi! Ik studeer toevallig kunstgeschiedenis (en assyriologie) in Leiden. Ik doe dus twee studies . Mijn geval is ietsjes complexer dan dit, ik heb mijn eerste jaar van assyriologie al afgerond, ik ben daar dus tweedejaars. Ik ben echter pas afgelopen jaar gestart met kunstgeschiedenis. Omdat ik sowieso 3 jaar vast zit aan kunstgeschiedenis verdeel ik mijn assyriologie-vakken dus over 3 jaar.

Kunstgeschiedenis bevalt mij persoonlijk zeer goed. De docenten die ik krijg zijn over het algemeen heel erg fijn en duidelijk. Uiteraard zijn er wel dingen die niet goed lopen, maar die hoor ik van iedereen en ook van elke universiteit. Geen grote dingen hier in Leiden in ieder geval, het gaat meestal om kleine dingetjes.

Qua zwaarte: het hangt er heel erg vanaf wat je zwaar vindt. Als je snel kan lezen en snel dingen kan opnemen: geen probleem. Als je langzaam leest en minder makkelijker stof oppikt van lezen, ja, dan gaat het wel wat zwaarder worden. Het is geen wiskunde, het is niet iets wat je moet begrijpen. Het is veel leren, het is veel essays schrijven en heel heel heel veel gebouwen in je kop stampen vanaf plaatjes, daaruit dingen leren herkennen. Bijvoorbeeld welke zuil bij welke stroming hoort enzo. Mij viel de opleiding iets zwaarder dan ik had verwacht, er wordt zeker wel veel van je geëist. Maar als je goed je tijd in kan delen is het echt geen probleem om nog iets ernaast te doen.

Mijn zus heeft Nederlands gestudeerd, ook in Leiden . Zij vond de studie heel erg leuk, het kostte haar ook niet zoveel moeite, ze heeft haar bachelor versneld gedaan, dus 3 jaar in 2 proppen. Daarnaast kon ze nog gewoon haar bijbaan houden, maar wederom: het is gewoonweg veel lezen. Wij hebben van onze ouders toevallig lezen veel meegekregen, kunnen daardoor snel lezen en toevallig ook nog goed dingen oppikken, dus dan is het allemaal wel prima te doen. Het is ook veel schrijven, maar als je dat ook een beetje kan is het ook geen probleem.

Verder; ik vind de begeleiding die ik kreeg vanuit mijn opleidingen over het combineren van de twee studies ook heel goed. Mijn studiecoördinatoren denken goed mee over welke vakken eerst, of het allemaal goed gaat enzovoorts. Heb je nog meer specifieke vragen?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 16:41
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp, moeten twee alfastudies in Leiden (aangezien ik met lezen en schrijven geen probleem heb) te combineren zijn?

Je hoort/ziet wel vaker dat mensen hun tweede studie later starten dan hun eerste, maar ken je ook mensen die twee studies tegelijk begonnen zijn? (Volgens mij had het iets te maken met het feit dat propedeusejaren zwaarder zijn, maar ik hoop dat jij me meer kunt vertellen.)

Hoe zit het verder met het combineren van zelfstudie, colleges en tentamens voor twee studies? Is dat fysiek en mentaal een beetje haalbaar?

Alvast bedankt
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2013, 21:55
Verwijderd
Ik ken zat mensen die twee of zelfs drie studies combineren. Als ze een beetje aan elkaar te linken zijn is het niet echt alsof je twee (of drie) keer voltijd bezig bent. Het is allemaal afhankelijk van je talent iets snel op te pikken, je vermogen zelfstandig te werken, de oplosbaarheid van de praktische problemen (kleiner wanneer je bijvoorbeeld wiskunde en natuurkunde combineert dan wanneer je wiskunde en conservatorium combineert), je stressbestendigheid en vermogen om hier en daar even door te bikkelen en korte nachten te hebben, het toetssysteem van de universiteit (zit dat verspreid? Of alles na bijvoorbeeld tien weken in dezelfde week?), behulpzaamheid van de opleidingen, etc.

Erg veel factoren waar weinig over te zeggen valt zo via internet. Het is in elk geval geen absurd doel om twee studies tegelijk te doen. Absoluut niet.


Denk er wel aan dat het niet alleen de vraag is of je het kunt. Waarschijnlijk wel, maar de vraag is hoeveel je moet opgeven ervoor (je sociale leven in de tentamenweek? Of eigenlijk een groot deel van de tijd?), en of je dat ervoor over hebt. Extra papiertjes hebben niet per se toegevoegde waarde.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 07:21
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Bedankt voor je reactie. Ik ben momenteel nog vooral aan het oriënteren en kijken waar mijn interesses en mogelijkheden liggen. Ik plaats dit topic dus met het idee "Nou, eens kijken wat er allemaal mogelijk is" in plaats van "Ik wil per se twee studies doen en vraag hier om toestemming". Maar in ieder geval, het laten varen van (een deel van) mijn sociale leven heb ik er graag voor over, als dat het waard is met uitzicht op wat ik later wil gaan doen, wat ik overigens nog lang niet weet.
Maar het blijft wel een belangrijke afweging, bedankt
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 07:32
Verwijderd
Ja maar wat betreft eens kijken watee mogelijk is: alles
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp, moeten twee alfastudies in Leiden (aangezien ik met lezen en schrijven geen probleem heb) te combineren zijn?

Je hoort/ziet wel vaker dat mensen hun tweede studie later starten dan hun eerste, maar ken je ook mensen die twee studies tegelijk begonnen zijn? (Volgens mij had het iets te maken met het feit dat propedeusejaren zwaarder zijn, maar ik hoop dat jij me meer kunt vertellen.)

Hoe zit het verder met het combineren van zelfstudie, colleges en tentamens voor twee studies? Is dat fysiek en mentaal een beetje haalbaar?

Alvast bedankt
Uiteindelijk kun je alle studies combineren. Maar het gaat erom hoe ver je zelf bereid bent om te gaan, hoeveel je zelf aan kan. Dat kunnen wij niet inschatten.

Problemen waar je ongetwijfeld tegen aan gaat lopen als je twee studies tegelijkertijd start, is dat je alle vakken moet afronden voor je propedeuse (of eventueel je BSA). Je colleges kunnen dan samen vallen, dat is lastig, want dan mis je er dus 1. Ik heb de mazzel dat mijn ene studie maar weinig studenten heeft, wij kunnen onze eigen colleges inplannen. Dat is dus iets waar ik niet tegen aan loop. Maar je kunt er wel vanuit gaan dat je dagen gewoonweg langer kunnen zijn dan die van anderen, dat je echt vanaf 's ochtends vroeg tot laat in de middag bezig bent met je colleges, dan thuis komt en dan dus nog opdrachten moet maken of artikelen lezen. Voor mij is dat fysiek en mentaal prima haalbaar, maar het vereist wel een bepaalde discipline. Je moet goed kunnen plannen en zeker niet te strak plannen, zodat je amper tijd over hebt.

Wat betreft de zwaarte van de propedeusejaren, ik denk dat het afhangt van de studie. Assyriologie is in het propedeuse jaar lichter dan het tweede jaar voor zover ik dat nu heb ervaren. Dat komt doordat ik in het eerste jaar bezig was met 1 taal, waar veel tijd aan werd besteed kwa college. In het tweede jaar leer je echter 2 talen waarvan 1 met 2 dialecten. Dat zijn dus 3 verschillende dingen met verschillende grammatica, en dat is voor mij persoonlijk een stuk zwaarder. Cultuur neem ik veel makkelijker en sneller op. Wat je misschien kan doen om dat proberen in te schatten is nu even kijken welke studies je zou willen combineren, daarvan kijken naar de vakken die worden aangeboden. Je weet van jezelf waarschijnlijk wel waar je sterke kanten en wat mindere sterke kanten liggen. Ik ben niet slecht in taal, maar het kost me wel meer tijd. Als dat voor jou ook het geval is en je overweegt bijvoorbeeld Frans te gaan studeren dan is het het waard om daar even naar te kijken. Kijk naar de vakken die je waarschijnlijk gaat krijgen. Zorg dat je meeloopdagen doet, zodat je een beetje kan kijken hoe de vakken worden gegeven, wat voor voorbereiding nodig is voor het college, wat je eventueel daarna nog moet doen. En dan nadenken.

En bedenk vooral, je kunt het altijd proberen. Het is een gok, je weet nooit van te voren hoe het gaat uitpakken. Blijf wel eerlijk tegen jezelf, als je bezig bent en het gaat niet, dan gaat het niet. Dan heb je het geprobeerd, dat is alles wat je kan doen. Dan laat je één studie vallen en ga je gewoon door met de ander. Maar ik ben het wel met Lusi eens. Je kunt nu wel zeggen 'ik heb een deel van mijn sociale leven er wel voor over' maar dat maakt het juist zo zwaar. Zien dat anderen lekker uitgaan en alles kunnen doen buiten hun studie om. Het zijn je studentenjaren, en je "hoort" (als je dat dus wil ) gewoon lekker uit te gaan enzo. Ik zou zeker niet voor een tweede studie kiezen als je daarmee bijvoorbeeld niet lid kan worden van een vereniging terwijl je dat wil, of niet meer kan sporten terwijl je dat wil, of wat dan ook. Geloof me, je stapt er nu misschien makkelijk overheen, maar het is echt heel zonde als je dat laat gaan alleen maar omdat je twee studies zou willen doen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 11:25
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Zucht, lastige afweging... Gelukkig heb ik nog even
Het punt is trouwens niet dat ik twee studies zou willen doen om de kijk-mij-nou-ik-heb-twee-studies-gedaan-status. Ik ben eerder bang dat ik me "verveel" als ik er maar één doe. (Maar dat zal wel gewoon een verkeerde indruk van mij zijn...) Ik hou er namelijk van om veel te doen, en ik zou het zonde vinden als ik dat niet doe. Ik kan het ook, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Resten er twee vragen: is het wel zinvol en wil ik het wel (qua vrije tijd en zo)? Die eerste vraag ga ik komende jaren naar kijken. Maar wat die tweede betreft: hoe zit dat bij jou? Heb je nog wel vrije tijd / tijd voor sport, uitgaan, etc.?

Oh, en los daarvan: wat was/waren jouw beweegreden(en) om twee studies te doen?
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 11:40
Verwijderd
Ja, ik wil je ook echt aanraden om vooral naar open dagen en meeloopdagen te gaan. Je kunt een leuke indruk krijgen van een studie door naar de website te kijken, maar dat soort dagen kunnen je wel echt helpen bij het maken van een beslissing.

En ja, als je je gaat "vervelen" zijn er ook andere dingen om te doen naast studeren die ook heel nuttig, misschien zelfs nuttiger, zijn. Denk daarbij aan commissies bij verenigingen, bijvoorbeeld je studievereniging of een studentenvereniging. Of lekker sporten of gewoon een leuk actief huis zoeken waar je eventueel kan gaan wonen en dan lekker chillen met je huisgenoten. Maar begrijp niet verkeerd hoor, ik had het ook wel een beetje.

Is het zinvol; dat hangt van je combinatie af. Is het heel zinvol om conservatorium en natuurkunde allebei afgerond te hebben... Tsja. Daar kun je je vraagtekens bij zetten. In mijn geval sluit het nog enigszins aan. Mijn doel is om iets te doen met mijn eerste studie bij een museum. Daarom ben ik kunstgeschiedenis erbij gaan doen, zodat ik makkelijker aan de slag kan bij een museum. Maar ja, dat is slechts 1 stap daar horen ook stages en vrijwilligerswerk bij musea bij enzo. Daar moet je ook tijd voor hebben.

Ik heb vrij veel tijd "over" naast mijn studies. Door ziekte kan ik op het moment niet studeren of sporten, maar in het eerste semester volgde ik 9 vakken, roeide ik 10-12 uur per week en werkte ik nog anderhalf/twee dagen. Die combinatie was te veel, want toen hield ik geen tijd over om nog gezellig een keer naar de film te kunnen of om gewoon lekker thuis te chillen. Ik ben gestopt met werken, niet met roeien dus ik heb daar zeker genoeg tijd voor. Maar vergeet niet dat ik eigenlijk anderhalve studie doe geen 12 vakken maar 9.

Mijn redenen heb ik hierboven al beschreven, hebben te maken met wat ik later wil gaan doen. Maar dat is natuurlijk niet het enige, het is ook gewoon omdat het kan, omdat ik ook heel erg hou van mezelf uitdagen. Maar de eerste reden blijft voor mij de belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2013, 13:15
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Heel erg bedankt voor alle info en feedback! Open dagen ben ik sinds dit jaar aan het bezoeken, meeloopdagen ga ik ook zeker doen. Maar hier kan ik voorlopig even mee voort
Als er nog mensen zijn die willen reageren op vraag 1 of 3: graag!
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 06:14
Verwijderd
Bouwkunde is één van de softere studies aan de TU, het stelt niet zoveel voor als een beta studie op dat vlak vergelijkbaar met biologie. Civiele techniek is een stuk uitdagender en je baankansen zijn en stuk groter.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2013, 19:31
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Ik ben laatst naar een open dag geweest op de TU Delft: bouwkunde vond ik geweldig, civiele techniek vond ik niks aan. Anyway, bedankt voor je advies Wat studeer jij?
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 18:18
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
*bump* (mag vast wel eventjes...)

Nog iemand voor 1 of 3?
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Ik ben laatst naar een open dag geweest op de TU Delft: bouwkunde vond ik geweldig, civiele techniek vond ik niks aan. Anyway, bedankt voor je advies Wat studeer jij?
Tja je moet ook denken aan je baankansen, geen van de studies die je hier opsomt bieden toekomstperspectief om het maar even zo te zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.