Oud 10-11-2002, 14:57
NN
NN is offline
Vandaag in het discussieprogramma Buitenhof:
Hoe ver moet de EU nog groeien?

Moet het land Turkije wel of niet bij de EU komen?

En laten we hier zelf dan ook maar in betrekken:
Wat vinden jullie van de toetredeing van landen als Polen e.d.?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2002, 15:08
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Ik vind dat Polen nog wat moet doen aan de criminaliteit.
ten tweede Turkije is heel erg corrupt en ik vind dat ze die niet mogen toelaten.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:24
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Turkije hoeft er tenminste de komende 20 jaar niet bij, tegen die tijd zien we wel weer verder...

Polen krijgt met EU-steun natuurlijk wel meer kans om corruptie e.d. tegen te gaan.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:28
Verwijderd
ik denk dat de EU voorlopig wel groot genoeg is.
eerst alles goed regelen in de EU zelf, dan pas aan uitbreiding gaan denken.
ik vind niet dat het iets om zomaar even over te beslissen.

is er trouwens een proeftijd voor landen voordat ze lid mogen worden? dat ze bijv. eerst 5 jaar aan bepaalde eisen moeten voldoen en laten zien dat ze dit vol kunnen houden en daarna pas in aanmerking kunnen komen voor uitbreiding?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:55
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
De corruptie en de machtsverdeling in Turkijke zijn inderdaad wel punten van zorg waar goed naar moet worden gekeken voordat dit land bij de EU komt.
Ik vind dat op termijn de EU wel moet worden uitgebreid, maar er moet niet te veel haast bij worden gemaakt, omdat het dan onder andere financieel wel eens heel moeilijk kan gaan worden.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:06
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Turkije hoeft er tenminste de komende 20 jaar niet bij, tegen die tijd zien we wel weer verder...
Geile argumentatie...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:08
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Als eerste moet Tsjechie toetreden, dan ben ik blij.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:08
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
[argumentatie]omdat ze eerst maar eens wat aan armoede/corruptiebestrijding moeten doen, en de mensenrechten respecteren, die worden daar soms wat dubieus toegepast.[/argumentatie]
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik vind dat er eerst wat aan het landbouwbeleid gedaan moet worden voor we gaan uitbreiden. Het kost al een vermogen en na de uitbreiding nog veel meer. Maar het grote probleem is Frankrijk. Het is niet goed voor meneer Chirac. Krijgt hij (zijn partij) minder stemmen, omdat de franse boeren het niet leuk vinden. De groten dicteren de kleintjes laten we maar zeggen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:55
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Israël wil graag toetreden tot de Europese Unie.....

http://nu.nl/news.jsp?n=75861&c=23

Argh, who's next China ofzo
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 20:49
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Boogie schreef:
De corruptie en de machtsverdeling in Turkijke zijn inderdaad wel punten van zorg waar goed naar moet worden gekeken voordat dit land bij de EU komt.
Ik vind dat op termijn de EU wel moet worden uitgebreid, maar er moet niet te veel haast bij worden gemaakt, omdat het dan onder andere financieel wel eens heel moeilijk kan gaan worden.
Helemaal mee eens. Strategisch gezien ligt Turkije uitmuntend. Het is het kruispunt van allerlei culturen en handelswegen. Zo kan Europa ook wat meer invloed hebben op het Midden-Oosten. Verder zal Turkije door lidmaatschappij snel verbeteren. Als pauperlanden als Portugal en Griekenland al in de EMU zitten moet je wel consequent blijven en investeren in de verbetering van nabije -niet-EU-landen.
Verder is Turkije veel stabieler, moderner en democratischer dan haar buurlanden zoals Irak.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:02
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Waaromheethetdan Europese Unie?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 22:23
dystopia
dystopia is offline
De EU wordt besteurd door een klein elitair groepje dat niet democratisch is verkozen. De enige reden is: geld, geld, geld. Turkije wil graag meeliften met onze economie. Dat kan ik best begrijpen. Liever heb ik helemaal geen EU daarom ben ik het ook eens met de SP dat de gulden niet vernietigd zou mogen worden.

Er was net een interessante documentaire over de 'luchtige' economie van de VS en de bureaucratie die daar heerst. Dat daar massaal propaganda wordt uitgeoefend door de media. Laat het met de EU niet zo ver komen.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 23:20
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Folklore schreef:
Israël wil graag toetreden tot de Europese Unie.....

http://nu.nl/news.jsp?n=75861&c=23

Argh, who's next China ofzo
Ik vind het wel goed als Israel er bij komt, liever dan Polen. Israel is economisch veel sterker en stabieler.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 23:38
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Citaat:
Tox schreef:
Ik vind het wel goed als Israel er bij komt, liever dan Polen. Israel is economisch veel sterker en stabieler.
GOED? GOED?

hebben ze weer een sterke bondgenoot tegen de Palestijnen, laat die mensen hun eigen boontjes doppen man!
Die premier Sharon is ook getikt
en ten tweede Israel ligt niet eens in de buurt van Europa.

Israel weg ermee.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 11:11
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik ben van mening dat een toetreding tot de EU van bepaalde landen ook daar problemen op kan lossen. Zij verbinden zich hiermee aan bepaalde principes als de rechtsstaat, en mensenrechten. Dit kan dan ook meteen getoetst worden door een internationale rechter als het eigen recht/rechtshandhaving niet op orde is. Bovendien kan je de economische ontwikkeling daar stimuleren. Wel vind ik dat er eerst grondige reorganisaties plaats moeten vinden, met minder bevoegdheden voor europa, en de bevoegdheden tot wetgeving die ze hebben moeten democratischer toegepast worden.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 19:37
PV
PV is offline
Akkoord over EU-uitbreiding rond

KOPENHAGEN De EU en de tien nieuwe lidstaten hebben een akkoord bereikt over toetreding. De laatste obstakels werden vroeg in de avond weggewerkt. Hierdoor kunnen Polen, Tsjechie, Cyprus, Hongarije, Slowakije, Estland, Letland, Litouwen, Slovenie en Malta in mei 2004 lid worden van de Europese Unie. Polen en Tsjechie bleven vanmiddag nog dwars liggen. Zij eisten meer dan de € 42,6 mrd aan subsidies die de EU tot 2007 aan de nieuwe leden wilde geven. De andere acht gingen in de loop van de dag al akkoord. De meeste nieuwe landen houden nog een referendum. Alleen dat kan hun toetreding nu nog verhinderen. (nos TT)

vond t onnodig dr een nieuw topic over te openen, vandaar even een up
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:22
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Waaromheethetdan Europese Unie?
Tja, dat zei die sceptische BBC-world commentator ook gisteren. Toch vind ik het kortzichtig om een land te beoordelen op etnische samenstelling, geografische positie en cultuur. Als Turkije even doorzet wordt valt het geheel onder de Europese ideologie over samenwerking en vrijheid.

REIE *zet Trans Europe Express op van Kraftwerk*
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-12-2002, 16:51
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Turkije de mogelijkheid bieden om toe te treden tot de EU is juist de mogelijkheid om de overheid daar te dwingen de positie van het leger te veranderen en de naleving van de mensenrechten te verbeteren. Bovendien is Turkije een grote potentiële afzetmarkt, iets dat een exportland als Nederland natuurlijk goed uitkomt.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 18:39
a little vague
a little vague is offline
De uitbreiding van de EU is heel erg goed!

De EU dreigt asociaal te worden. De eenheid, met name in de buitenlandse politiek, is soms nergens te vinden. Dit komt omdat iedere lidstaat nog steeds zichzelf het beste wil zien. "Meer geld voor jezelf, en minder voor de anderen" (vergelijk de o.a. de problemen met de verdeling van de quota, of de verlaging van de invoerheffingen).
De nieuwe lidstaten lopen economisch best veel achter op de huidige EU, en dus zullen de 'oude' lidstaten meer gaan investeren in de 'nieuwe'. Dit is sociaal. Goed voor de EU.

Het levert economisch heel veel meer voordelen op, want de afzetmarkt wordt met ongeveer 150 miljoen mensen uitgebreid.

De problemen in de nieuwe lidstaten kunnen beter worden opgelost, want ze kunnen nu meer geld en kennis krijgen. Natuurlijk moet je niet in het wildeweg landen gaan toelaten, maar als de basis er is (de EU-voorwaarden voor het lidmaatschap), kun je ze heel erg helpen door ze te laten toetreden.
Ook Turkije (alhoewel zij eerst nog de mensenrechten moeten waarborgen). Vandaar dat er met Turkije ook nog geen onderhandelinegn zijn gestart.

Er is een plafond afgesproken wat betreft de landbouwuitgaven. Op den duur zullen de boeren, naarmate de EU groter wordt, dus steeds minder geld krijgen. Dit bevordert misschien niet de Europese landbouw, maar wel die in bijvoorbeeld de 3e wereld, waar ze dat echt wel wat harder nodig hebben dan hier. En zo blijven de landbouwuitgaven dus ook overzichtelijk.

En daar komt nog bij dat het uit moreel oogpunt ook nog eens goed is. Waarom zou je die mensen niet gunnen wat je jezelf wel gunt?

En over waar Europa nou precies ophoudt:
Ieder land dat bij het geografische Europa hoort, hoort ook bij het EU-Europa. Dus ja, ook Bosnie, Servie, Kroatie, Albanie, Macedonie, Bulgarije, Roemenie, Oekraine, Wit-rusland, Moldavie, Turkije, en misschien zelfs Rusland... alhoewel ze dat zelf toch niet willen.
__________________
What use is a question, if there's no answer to be found?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EU na zes jaar eens over nieuw verdrag
ijscoman
80 05-11-2007 20:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap China: EU demoniseert onze goederen
Love & Peace
21 29-08-2007 22:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EU bedreiging voor democratie
Verwijderd
53 25-01-2007 13:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Turkije is wachten op EU beu!
e r t a njunior
114 26-02-2004 13:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EU wil boycot van ambassadeur Israël
Gatara
90 19-11-2003 18:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap EU: voorzittersschap in handen van de Italianen
Gatara
53 04-07-2003 11:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.