Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2009, 11:27
therythm
therythm is offline
Hoi,

Afgelopen donderdag heb ik een gesprek gehad met mijn tutor. Hij zei dat hij me te stil vond in de groep en dat ik best wat dominanter mag zijn. Hij vroeg mij of ik gewoon zo ben of dat dat iets is waar ik best wel eens aan zou willen doen.

Omdat dit iets is waar ik inderdaad soms best iets aan zou willen doen en me ook best wel voor schaam kon ik op dat moment niet adequaat reageren en heb ik het een afgekapt. Ik was namelijk bang dat ik emotioneel zou reageren.

Bovendien vind ik dat hij zijn mening niet genuanceerd gebracht heeft, ik ben daarna gaan twijfelen aan mezelf en het lijkt nu net alsof ik één of andere persoonlijkheids-/gedragsstoornis heb. Bovendien heb ik van andere studenten uit mijn groep gehoord dat hij hun naast negatieve feedback (als hij die uberhaupt had), ook positieve feedback heeft gegeven. Dit is iets wat me best dwars zit, ziet hij mij dan alleen als dat stille meisje?

Ook ben ik best wel gaan nadenken over een eventuele cursus assertiveit of sociale situaties. Want ik wil niet alleen gezien worden als dat stille meisje, want ik ben zoveel meer dan dat.

Zijn er mensen die zich hierin herkennen of die ook een dergelijke cursus hebben gevolgd?

Ik ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2009, 01:22
uKnOwN
uKnOwN is offline
Hoi,

Ik kan je helaas niks verder vertellen over de assertiviteits traningen e.d., maar herken mezelf wel een beetje in jouw verhaal.

Maar hoe zit het dan buiten het project in de groep? Ben je dan niet het ¨stille meisje¨?

Laatst gewijzigd op 16-05-2009 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 12:15
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik heb wel gedacht om een assertiviteitstraining te doen. Slechts een kleine verkenning op google levert al een heel scala aan informatie op, omdat het best een hot item is. Echt heel veel mensen zouden best wel wat assertiever willen zijn.

Kijk anders ook eens op http://assertiviteit.startpagina.nl/

Je moet natuurlijk wel bij jezelf nagaan of assertiviteit voor jou in het algeheel een probleem is, of alleen in de situatie die je hier beschrijft. Als het alleen in deze situatie is, zal een assertiviteitstraining weinig uithalen.

Verder heb je assertiviteitstrainingen in alle soorten en maten, soms worden ze zelfs op je school aangeboden. Van 5 middagen tot een half jaar lang elke week bij elkaar komen, van op maat gesneden trainingen tot algemene trainingen, van persoonlijke begeleiding tot groepstrainingen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 12:13
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Het belangrijkste is eigenlijk dat je op momenten dat je iets aan te vullen hebt je mond open trekt. Of als je een vraag hebt die anderen misschien voor je kunnen beantwoorden, of voor hen ook handig is om bij stil te staan.
Verder zou ik er niet over inzitten dat je stil bent tijdens oppervlakkige situaties. Je kunt beter bekend staan als stil, dan als miss roddel 2009.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 12:59
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
Het belangrijkste is eigenlijk dat je op momenten dat je iets aan te vullen hebt je mond open trekt. Of als je een vraag hebt die anderen misschien voor je kunnen beantwoorden, of voor hen ook handig is om bij stil te staan.
Verder zou ik er niet over inzitten dat je stil bent tijdens oppervlakkige situaties. Je kunt beter bekend staan als stil, dan als miss roddel 2009.
Mooi gezegd
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 13:18
Verwijderd
Spreken is zilver zwijgen is goud
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 20:01
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik denk niet dat je tutor jouw ziet als iemand met een gedrags/persoonlijkheidsstoornis.
Ik denk juist dat hij het beste met je voor heeft, omdat hij zo eerlijk tegen je is geweest.

En eigenlijk zei hij alleen maar dingen die jij ook al wist.

Of je er iets meer wilt doen, is een tweede
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 19:42
DiepDenker
DiepDenker is offline
als je best stil bent, heb je later niet zoiets van ooo shit dit had ik nooit eruit moeten flappen!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 08:16
Verwijderd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assertiviteit

Kritiek durven uiten
Duidelijk formuleren van eigen wensen
Voor jezelf spreken, niet zeggen wat een ander wil horen maar je eigen mening durven geven
Emoties durven uiten
Complimenten kunnen geven
Complimenten kunnen ontvangen
Verzoeken kunnen weigeren

Als je veel moeite met bovenstaande dingen hebt, kan zo'n cursus handig voor jou zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 08:57
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Héél herkenbaar!!
Ik heb afgelopen week ongeveer hetzelfde te horen gekregen op mijn opleiding. En zoiets is inderdaad moeilijk om te horen.
Ik voel me nu ook echt een of andere gek. Maar dat komt, omdat er gezegd is dat ik helemaal niet met mensen en helemaalt niet met kinderen om kan gaan. Terwijl dat juist is wat ik wil!! Er zijn nogal kl*te opmerkingen gemaakt, die maar in mijn hoofd blijven rondspoken.
Ik snap dus dat je ermee zit en er iets mee wilt doen. Een assertiviteitstraining zou kunnen helpen, maar als het wat dieper zit zou je ook in gesprek kunnen gaan met een therapeut, omdat er dan waarschijnlijk gewoon heel veel onzekerheid onder zit. Kun je dat beter eerst oplossen.
Maar een assertivteitstraining kan ook helpen!

Succes iig!
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 19:25
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb vroeger zo'n cursus gedaan, maar ik kan niet zeggen of het dat nou was wat me geholpen heeft. Voel je je wel op je gemak in die groep/omgeving? Ik zat vroeger eigenlijk constant in een ongemakkelijke situatie op school zodat ik helemaal dichtklapte, maar toen dat is veranderd werd ik geleidelijk veel opener. Ik heb nu nog steeds dat ik dichtklap als ik me echt niet op mijn gemak voel, maar gelukkig komen die situaties niet zoveel voor. Vindt hij ook echt dat je niet voor jezelf op durft te komen enzo? Want stil zijn is niet hetzelfde als niet assertief zijn, je kan ook gewoon nogal rustig zijn van jezelf en dat zit gewoon in je persoonlijkheid en moet hij je niet op af gaan rekenen. Ik zou als ik jou was eerst even goed na gaan denken waardoor het volgens jou komt. Maar zo'n cursus kan op zich nuttig zijn, maar je moet je er wel goed voor inzetten.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Studenten en eenzaamheid
Student22
22 17-09-2014 11:04
Psychologie Wat nu te doen met sociale fobie?
anoniiim
10 11-12-2013 20:16
Psychologie Werken als hulpverlener & niet zo sociaal vaardig zijn?
Verwijderd
17 06-10-2010 20:48
Psychologie Verlegenheid
Verwijderd
58 13-02-2010 19:42
Psychologie sociale angst
Verwijderd
22 30-12-2003 19:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Sociale situatie in de VS.
Joël
48 08-09-2002 02:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.