Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2011, 14:39
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hallo, ik heb een vraagje.

Ik verdien met een bijbaan (krijg hiernaast ook stufi) ongeveer 480,- euro per maand.
Ik snap echt totaal niet wat die loonheffingskorting inhoudt, moet ik deze wel toepassen of niet?
Ik hoorde ergens dat als je hem toepast je gewoon je loon krijgt, maar als je wel over je loon laat heffen, je het ook volgend jaar kan terugvragen.

Nu is mijn vraag; wat ben ik wettelijk verplicht aan de belasting te betalen van mijn loon? En moet ik deze korting wel laten toepassen of niet?

Dank jullie
Advertentie
Oud 20-02-2011, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Hallo, ik heb een vraagje.

Ik verdien met een bijbaan (krijg hiernaast ook stufi) ongeveer 480,- euro per maand.
Ik snap echt totaal niet wat die loonheffingskorting inhoudt, moet ik deze wel toepassen of niet?
Ik hoorde ergens dat als je hem toepast je gewoon je loon krijgt, maar als je wel over je loon laat heffen, je het ook volgend jaar kan terugvragen.

Nu is mijn vraag; wat ben ik wettelijk verplicht aan de belasting te betalen van mijn loon? En moet ik deze korting wel laten toepassen of niet?

Dank jullie
Je kan kiezen of je loonheffingskorting wil toepassen;
1. direct verrekenen met je loon
2. einde van het jaar. Je kiest dan ervoor niet direct te te passen.

Je laatste vraag; ligt er aan hoeveel je verdiend. In jouw geval gewoon 33 procent.(op basis van 480 maal 13,5

http://financieel.infonu.nl/belastin...-schijven.html voor het schijvenverhaal.
Oud 20-02-2011, 14:58
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik denk dat ik 't later maar terugbetaal, het contract loopt toch maar 1/2 jaar. Wat wel raar is, een vriend van mij kreeg vorige maand iets van 1200,- loon, en bij hem werd maar iets van 200,- geheven op z'n loon.
Oud 20-02-2011, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ik 't later maar terugbetaal, het contract loopt toch maar 1/2 jaar. Wat wel raar is, een vriend van mij kreeg vorige maand iets van 1200,- loon, en bij hem werd maar iets van 200,- geheven op z'n loon.
Ja, dat is mogelijk. Dat doet de werkgever. Wat er werkelijk moet worden geheven wordt aan het einde van het belastingjaar bepaald.
Oud 20-02-2011, 15:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als dit je enige bron van inkomsten is zou ik het gewoon laten toepassen, omdat je anders maandelijks veel geld mist (en dus pas volgend jaar rond mei/juni terug krijgt).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-02-2011, 15:50
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Toepassen. Anders moet je voor een half jaar belastingformulieren gaan opvragen, invullen, opsturen. Dat is zo'n ellendig gedoe. Als je het toepast heb je dat niet.

Stel; je verdient 110 euro.
Met loonheffings korting krijg je 110 euro.
Zonder krijg je 100 euro, maar kun je wel 10 euro terug vragen door dit op- en aan te vragen bij/via belastingdienst.
Oud 20-02-2011, 15:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Toepassen. Anders moet je voor een half jaar belastingformulieren gaan opvragen, invullen, opsturen. Dat is zo'n ellendig gedoe. Als je het toepast heb je dat niet.

Stel; je verdient 110 euro.
Met loonheffings korting krijg je 110 euro.
Zonder krijg je 100 euro, maar kun je wel 10 euro terug vragen door dit op- en aan te vragen bij/via belastingdienst.
10 euro belasting op 110 euro loon?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-02-2011, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Toepassen. Anders moet je voor een half jaar belastingformulieren gaan opvragen, invullen, opsturen. Dat is zo'n ellendig gedoe. Als je het toepast heb je dat niet.
Als jij je belastingformulieren niet kan invullen, hoeft dat niet meteen ellendig gedoe te zijn.
Oud 20-02-2011, 18:48
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Als dit je enige bron van inkomsten is zou ik het gewoon laten toepassen, omdat je anders maandelijks veel geld mist (en dus pas volgend jaar rond mei/juni terug krijgt).
Dit dacht ik dus ook, mis ik elke maand toch wel mooi 156,- als ik het nu niet laat toepassen.
Ik zet er een gedeelte van nu al opzij, zodat ik het volgend jaar snel kan terugbetalen.

Het terug te betalen bedrag wordt dan toch (m'n contract loopt 1/2 jaar) 6 x 156,- = € 940,-?
Oud 20-02-2011, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Dit dacht ik dus ook, mis ik elke maand toch wel mooi 156,- als ik het nu niet laat toepassen.
Ik zet er een gedeelte van nu al opzij, zodat ik het volgend jaar snel kan terugbetalen.

Het terug te betalen bedrag wordt dan toch (m'n contract loopt 1/2 jaar) 6 x 156,- = € 940,-?
Het is een goed middel tegen mensen die niet met geld kunnen omgaan Je spaart, je kan er niet bij en binnen een jaar krijg je het uitbetaald.
Oud 20-02-2011, 19:01
Starbucks-
Starbucks- is offline
Voor mensen die het geld inderdaad niet of met moeite kunnen terugbetalen is het volgens mij wel handiger de korting niet toe te passen, dan krijg je alleen maar iets terug
Oud 20-02-2011, 20:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dit dacht ik dus ook, mis ik elke maand toch wel mooi 156,- als ik het nu niet laat toepassen.
Ik zet er een gedeelte van nu al opzij, zodat ik het volgend jaar snel kan terugbetalen.

Het terug te betalen bedrag wordt dan toch (m'n contract loopt 1/2 jaar) 6 x 156,- = € 940,-?
Je hoeft niks terug te betalen (mits dit je enige baantje is).
Je krijgt alleen ook niks terug.

Wat loonheffingskorting inhoudt is het volgende: in Nederland moet je 33% (of meer, bij hogere inkomens) belasting betalen. Over het eerste deel van je inkomsten heb je echter vrijstelling van belasting. Of anders (en preciezer) gezegd: je krijgt korting op je loonheffing.
Stel: je verdient 1000 euro per maand. Aan het eind van het jaar heb je 12.000 euro verdiend (ik laat vakantiegeld ed. even buiten beschouwing).
Van die 12.000 euro zou je normaal gesproken 4000 euro (33%) belasting moeten betalen. Maar er is een korting. De korting bedraagt 1987 euro in 2011. Dat betekent dat je van die 4000 euro die 1987 euro mag aftrekken, en dat je de belasting maar 2013 euro verschuldigd bent.

Je kan er voor kiezen om elke maand de volle 33% te laten toepassen en dan via de belastingaangifte het bedrag wat je te veel hebt betaald, terug te krijgen. Dan heb je de korting dus niet toepgeast.
In het voorbeeld: 333 euro per maand naar de belasting.
Bij de belastingteruggave terug: 1987 euro.

Je kan er ook voor kiezen om jouw bedrijf elke maand al rekening te laten houden met die korting. Dat betekent dat je maandelijks zo'n 165 euro korting krijgt op je belasting (1987 / 12).
In het voorbeeld: 168 euro per maand naar de belasting.
Bij de belastingteruggave terug: 0 euro.


Je hoeft pas terug te betalen als je 2 baantjes hebt en bij allebei de korting laat toepassen.



Dit is even een simpele weergave. Ik heb heel veel dingen die ook van invloed zijn op je belastingteruggave ed. weggelaten, maar dit is het idee. Correct me if i'm wrong
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-02-2011, 21:40
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Je hoeft niks terug te betalen (mits dit je enige baantje is).
Je krijgt alleen ook niks terug.

Wat loonheffingskorting inhoudt is het volgende: in Nederland moet je 33% (of meer, bij hogere inkomens) belasting betalen. Over het eerste deel van je inkomsten heb je echter vrijstelling van belasting. Of anders (en preciezer) gezegd: je krijgt korting op je loonheffing.
Stel: je verdient 1000 euro per maand. Aan het eind van het jaar heb je 12.000 euro verdiend (ik laat vakantiegeld ed. even buiten beschouwing).
Van die 12.000 euro zou je normaal gesproken 4000 euro (33%) belasting moeten betalen. Maar er is een korting. De korting bedraagt 1987 euro in 2011. Dat betekent dat je van die 4000 euro die 1987 euro mag aftrekken, en dat je de belasting maar 2013 euro verschuldigd bent.

Je kan er voor kiezen om elke maand de volle 33% te laten toepassen en dan via de belastingaangifte het bedrag wat je te veel hebt betaald, terug te krijgen. Dan heb je de korting dus niet toepgeast.
In het voorbeeld: 333 euro per maand naar de belasting.
Bij de belastingteruggave terug: 1987 euro.

Je kan er ook voor kiezen om jouw bedrijf elke maand al rekening te laten houden met die korting. Dat betekent dat je maandelijks zo'n 165 euro korting krijgt op je belasting (1987 / 12).
In het voorbeeld: 168 euro per maand naar de belasting.
Bij de belastingteruggave terug: 0 euro.


Je hoeft pas terug te betalen als je 2 baantjes hebt en bij allebei de korting laat toepassen.



Dit is even een simpele weergave. Ik heb heel veel dingen die ook van invloed zijn op je belastingteruggave ed. weggelaten, maar dit is het idee. Correct me if i'm wrong
Thanks voor je reply, het komende halfjaar zal ik dus 6 x 480,- = 2880,- verdienen. Hiervan (dit is m'n enige baantje, ik krijg hiernaast ook stufi) hoef ik dus niets terug te geven?
Oud 21-02-2011, 01:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hallo, ik heb een vraagje.

Ik verdien met een bijbaan (krijg hiernaast ook stufi) ongeveer 480,- euro per maand.
Ik snap echt totaal niet wat die loonheffingskorting inhoudt, moet ik deze wel toepassen of niet?
Ik hoorde ergens dat als je hem toepast je gewoon je loon krijgt, maar als je wel over je loon laat heffen, je het ook volgend jaar kan terugvragen.

Nu is mijn vraag; wat ben ik wettelijk verplicht aan de belasting te betalen van mijn loon? En moet ik deze korting wel laten toepassen of niet?

Dank jullie
Loonheffingskorting ALTIJD toepassen als je 1 baan hebt.

bij meerdere werkgevers moet je kiezen welke van de 2 je de korting op wil laten toepassen (meestal het hoogste inkomen)

verder hoef je er niet veel van te snappen het is een korting op de heffing over je loon.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 21-02-2011, 01:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Thanks voor je reply, het komende halfjaar zal ik dus 6 x 480,- = 2880,- verdienen. Hiervan (dit is m'n enige baantje, ik krijg hiernaast ook stufi) hoef ik dus niets terug te geven?
voor de volledigheid.

Nee sterker het is een verrekening waardoor de staat JOU niets terug hoeft te geven.

omdat jij (en ik en ong 90% van de studentenstumpers op dit forum) nevernooitniet genoeg verdienen en omdat wij de stumpers na 33% belasting staatssteun nodig hebben hebben ze een tijd terug wat bedacht namelijk een loonheffingskorting op de laagste belastingschijf (zoals gezegd 1987 euro)

deze 1987 euro zou de staat normaal moeten terugbetalen aan jou nadat jij 33% belasting over je loon hebt betaald.
Nu omdat dat administratief zo kut is, ambtenaren lui zijn en jij en ik geen zin hebben om 33% belasting te betalen en dan te gaan bedelen kan je dus bij je contract een loonheffingskortingsformulier invullen waarbij je werkgever het al verrekend met jou en de staat met je werkgever.

zoals al aangeduid is door anderen heb je bij een 2e baan dit recht niet, zou je dus (foutief) ook over je 2e baan de korting toepassen dan zal de belastingdienst van jou nog 1987 euro te vorderen hebben.

NB. stufi valt voor deze regeling niet onder belastbaar inkomen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 21-02-2011, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Loonheffingskorting ALTIJD toepassen als je 1 baan hebt.

bij meerdere werkgevers moet je kiezen welke van de 2 je de korting op wil laten toepassen (meestal het hoogste inkomen)

verder hoef je er niet veel van te snappen het is een korting op de heffing over je loon.
Niet altijd
Oud 21-02-2011, 11:01
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Thanks voor je reply, het komende halfjaar zal ik dus 6 x 480,- = 2880,- verdienen. Hiervan (dit is m'n enige baantje, ik krijg hiernaast ook stufi) hoef ik dus niets terug te geven?
Er staan hier goede uitleggen, maar volgens mij valt het kwartje bij jou niet helemaal.

Er van uit gaande dat de €480,- bruto per maand is, betaal je daar belasting over. Iedereen met werk of een uitkering, is verplicht belasting te betalen. Dit doet je werkgever voor je, daarom zie je op je loonstrook altijd verschil tussen het (hogere) bruto bedrag en het (lagere) netto bedrag. Jij hoeft dus NIETS apart te zetten om later terug te betalen, omdat je werkgever dat dus al voor je doet.

Maar als je zo weinig verdient als jij, zou het met dit belastingstelsel betekenen dat je relatief veel geld kwijt bent aan belastingbetaling. De overheid vindt dit niet eerlijk.
Stel dat jij met deze (enige!) baan €2880,- in 2011 verdient zoals je zegt (en ik neem nog altijd aan dat dit bruto is), dan moet je €950,- belasting betalen. Hier komt die €1987,- om de hoek zetten: over je te betalen belasting mag je deze aftrekken. Maar de Belastingdienst is geen uitkeringsinstantie, dus je kunt niet meer terugkrijgen dan je aan belasting hebt betaald. Dus voor jou betekent dit, dat jij die €950,- niet hoeft te betalen. De overgebleven €1036,- krijg je niet.
(Tenzij je recht hebt op TBU, lang verhaal, laat maar.)

Wat dit betekent voor je loonheffingskorting:
als je die laat toepassen, wordt de €950,- direct met je loonstrook verrekend. Je houdt dus per maand meer over. Doe je dan belastingaangifte, dan heb je al keurig belasting betaald en het ook direct weer teruggekregen. Je aanslag zal dan €0,- zijn. (Net als Balance heb ik situaties die hiervan af kunnen wijken niet meegenomen in de berekening.)
Voordeel: per maand hogere inkomsten.

Laat je het niet toepassen, dan betaal je die €950,- via je werkgever automatisch. Je houdt netto dus wat minder loon over. Je zult dan belastingaangifte moeten doen om het geld naderhand terug te krijgen, meestal rond mei/juni van het volgende jaar.
Voordeel: de Belastingdienst is een soort 'bank' waar je geld op vastzet; je spaart dus automatisch en je krijgt er ook rente voor.

En je bent vrij om zelf deze afweging te maken.
Oud 21-02-2011, 20:01
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
10 euro belasting op 110 euro loon?
Congrats, essentie van de toelichting compleet misgelopen. Voor een dergelijk voorbeeld ga ik geen berekening maken, maar voel je vrij je wetboekjes er bij te pakken en het precies uit te rekenen. Denk niet dat ie er iets mee doet, mijn getallen lezen namelijk makkelijker.

Citaat:
Als jij je belastingformulieren niet kan invullen, hoeft dat niet meteen ellendig gedoe te zijn.
Jup true. Maar ik ging er maar even van uit dat ie daar niet goed in was. Anders was uberhaupt dit topic met die vraag niet gestart
Ads door Google
Oud 21-02-2011, 20:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Congrats, essentie van de toelichting compleet misgelopen. Voor een dergelijk voorbeeld ga ik geen berekening maken, maar voel je vrij je wetboekjes er bij te pakken en het precies uit te rekenen. Denk niet dat ie er iets mee doet, mijn getallen lezen namelijk makkelijker.
Een getal door 3 delen was te moeilijk
Maar goed, de reden dat ik het aanhaal is dat de TS nu kan denken dat het om een klein bedrag als een tientje gaat op 110 euro. Als ze op basis van die uitleg besluit om de loonheffingskorting niet te laten toepassen, zal het haar vies tegenvallen als men vervolgens 37 euro inhoudt. Dus in mijn ogen is het weldegelijk waardevol om juiste cijfers te gebruiken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-02-2011, 06:29
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Een getal door 3 delen was te moeilijk
Maar goed, de reden dat ik het aanhaal is dat de TS nu kan denken dat het om een klein bedrag als een tientje gaat op 110 euro. Als ze op basis van die uitleg besluit om de loonheffingskorting niet te laten toepassen, zal het haar vies tegenvallen als men vervolgens 37 euro inhoudt. Dus in mijn ogen is het weldegelijk waardevol om juiste cijfers te gebruiken.
33,45%
maar dan nemen we ook een hele boel andere voorbeelden niet mee in een situatie schets, tevens zou het loon dan niet realistisch zijn. Ook rekening mee houden dat bij teveel verdienen in een kwartaal en schatting dat box 1 overstegen zou worden door veel uren in een maand er ook al overmatig gecorrigeerd zou kunnen geworden.
Oud 23-02-2011, 22:48
ganralph
ganralph is offline
Aangezien we een centraal belastingtopic hebben gaat deze op slot, anders wordt het erg onoverzichtelijk. Als er nog vragen zijn over loonheffingskorting kun je die hier kwijt.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 18:30
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting toepassen of niet?
Carbonia
7 21-03-2013 15:15
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting
Verwijderd
2 08-04-2008 22:06
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting
^M_chelleeeH^
36 03-08-2007 16:14
Werk, Geld & Recht 2 banen - loonheffingskorting?
the exploding boy
14 17-03-2005 10:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.