Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2014, 15:52
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Hoi,

Ik heb een eettafel gekocht bij een meubelzaak. Leuke tafel waar ik erg blij mee ben.
Ik heb hem nu een klein half jaar en alles valt nog binnen de garantie.
De situatie: er zit roest aan de metalen poten die er nietaf zijn uiteraard. Ik heb foto's gemaakt en die opgestuurd naar de winkel. Vanuit de winkel kreeg ik de reactie dat zij contact met de fabrikant zouden opnemen. Na een maand wachten werd ik vanmiddag gebeld met de mededeling dat ik hem kon komen omruilen bij het afhaalmagazijn voor een nieuwe tafel van hetzelfde type.
Mijn reactie was 'dat ik er even over na wilde denken omdat ik van mening ben dat zij richting mij moeten komen om de tafel te brengen. Dit omdat ik geen auto heb waar de tafel in zou kunnen,.maar bovenal omdat het niet mijn fout is en ik een hoop moeite moet doen voor iets dat niet mijn fout is'.
De reactie vanuit de winkel was dat ik hem moest komen ophalen omdat dit in eerste instantie ook is gedaan.

Dit zit me niet zo lekker en ik wil ze eigenlijk zo ver krijgen dat zij naar mij komen met de nieuwe tafel én die ook monteren.
Heb ik voor dit laatste deel van m'n verhaal juridische basis? Ik heb m'n garantieverklaring nog niet bekeken (ben nog niet thuis) maar wil wel z.s.m. contact opnemen met de winkel.

Gr.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2014, 18:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Product voldoet niet (non-conform), verkoper moet (in dit geval) vervangen/nakomen; en dan geldt art. 7:21, lid 2 Burgerlijk Wetboek:

Citaat:
De kosten van nakoming [...] kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Dit betekent, gelet op de uitleg in "Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen", dat je er in ieder geval geen kosten aan mag hebben, dus dat de verkoper bijv. de huur van een andere auto/busje zou moeten vergoeden (of natuurlijk gewoon de tafel zelf (laten) bezorgen!). Waarschijnlijk is de laatste optie aantrekkelijker voor hem. Dit zou je eens kunnen voorleggen aan de verkoper.

Daarnaast geldt ook nog dat de verkoper geen "ernstige overlast" mag veroorzaken (art. 7:21, lid 3 BW). Je kunt natuurlijk (ten overvloede) ook nog stellen dat hiervan sprake is, maar dat levert waarschijnlijk meer discussie op.

Laatst gewijzigd op 04-12-2014 om 18:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.