Oud 07-03-2010, 00:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben bezig met mijn aangifte. Nu ben ik bij het stukje onderhoud & verbouwing van mijn huis aangekomen en lees ik dat ik een nieuwe keuken, verf, etc. ook mag declareren. Ik kan de bon van mijn keukenkastjes (Ikea) met geen mogelijkheid meer vinden. Wel is op mijn rekening te zien dat het geld is afgeboekt, maar natuurlijk niet met een specificatie wat ik dan bij de Ikea had gekocht. Daarmaar ik zeker geen kans of wel?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2010, 01:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nog meer vragen:
- Er wordt gevraagd naar de WOZ-waarde op 01-01-2008. Nu ben ik er in november 2009 pas gaan wonen en de vorige eigenaar heeft wel de WOZ-waarde van 2007 meegegeven, maar niet die van 2008. Die van 2009 heb ik van de week ontvangen. En het is een verschil van 30.000,-
Wat is voor mij het meest gunstig om in te vullen, de lage WOZ-waarde, toch?
Dat is ook de waarde die automatisch was ingevuld, dus ik ben geneigd die dan maar te kiezen..

- Ik heb steunzolen, i.v.m. blessures uit het verleden en hypermobiliteit van mijn spieren. Ik kan zonder die steunzolen niet langer dan een uur lopen. Ik weet dat ik de kosten van de steunzolen als aftrekpost kan invoeren, maar ik vroeg me af of ik ook kan meerekenen dat ik veel duurdere schoenen moet kopen door die steunzolen. Want ik heb verplicht schoenen nodig met uitneembaar voetbed en met vestevigde enkel. En die zijn altijd minstens 100 euro (sterker nog, 100 euro is een koopje! ). Wat denken jullie, valt dat onder de noemer 'extra uitgaven voor kleding'?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Ik ben bezig met mijn aangifte. Nu ben ik bij het stukje onderhoud & verbouwing van mijn huis aangekomen en lees ik dat ik een nieuwe keuken, verf, etc. ook mag declareren. Ik kan de bon van mijn keukenkastjes (Ikea) met geen mogelijkheid meer vinden. Wel is op mijn rekening te zien dat het geld is afgeboekt, maar natuurlijk niet met een specificatie wat ik dan bij de Ikea had gekocht. Daarmaar ik zeker geen kans of wel?
De rente van de lening voor het verbouwen is wel aftrekbaar! Ik moest even denken wat je bedoelde en wat ik bedoelde mijn ingezonden stukje. haha.

@ WOZ-waarde, Ja, Dat is zo. Maar je moet met de laatste opgegeven woz waarde werken. Vraag voor de zekerheid even bij de gemeente op is mijn advies. Meestal wordt de woz-waarde per 5 jaar bepaald.

@ steunzolen verhaal: Het zijn toch medische voorzieningen? dus aftrekbare ziektekosten.. mits de verzekering het niet heeft vergoed natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 11:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je geeft op alledrie de vragen een antwoord wat niet aan sluit bij wat ik vroeg

- Verbouwing keuken: ik heb hier geen lening voor genomen. Maar kosten van een verbouwing (zelfs het kopen van verf) mag je als aftrekpost gebruiken, er staat niet bij dat je er voor geleend moet hebben. En mijn vraag is of ik het bijbouwen van keukenkastjes dan ook als aftrekpost kan aanvoeren als ik géén bon meer heb maar wel een rekeningafschrift. Alleen dat afschrift is vrij algemeen, van de Ikea, er staat niet op dat het voor een keuken was natuurlijk.

- Er staat juist dat je de WOZ waarde van 1 januari 2008 moet opgeven, dus niet de laatst opgegeven WOZ waarde.

- Steunzolen: het gaat juist níet om het declareren van de steunzolen, want dat staat er duidelijk uitgelegd. Het gaat om het feit dat ik veel duurdere schoenen moet kopen, omdat er anders geen steunzolen in passen. Maar ja, er zijn ook mensen met gewone voeten die schoenen kopen van 150 euro, dus ik vraag me af of ik dan inderdaad mag stellen dat ik toch wel hogere kosten maak voor mijn schoeisel als gevolg van mijn mankementjes.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 11:18
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
loonstroken zijn (slordig, inderdaad) niet meer in zijn bezit, anders had ik het obv daarvan wel voor hem geregeld. Anyway, ik zal hem vragen zijn oude werkgever nogmaals te benaderen voor zijn laatste loonstrook.

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 12:46
Verwijderd
- Verbouwing keuken: ik heb hier geen lening voor genomen. Maar kosten van een verbouwing (zelfs het kopen van verf) mag je als aftrekpost gebruiken, er staat niet bij dat je er voor geleend moet hebben. En mijn vraag is of ik het bijbouwen van keukenkastjes dan ook als aftrekpost kan aanvoeren als ik géén bon meer heb maar wel een rekeningafschrift. Alleen dat afschrift is vrij algemeen, van de Ikea, er staat niet op dat het voor een keuken was natuurlijk.

Ik dacht al, maar als het van eigen geld is, dan mag het niet(op die lening ding na dan)

- Er staat juist dat je de WOZ waarde van 1 januari 2008 moet opgeven, dus niet de laatst opgegeven WOZ waarde.
maar als er geen WOZ waarde is van 2008, pak je toch de vorige?
- Steunzolen: het gaat juist níet om het declareren van de steunzolen, want dat staat er duidelijk uitgelegd. Het gaat om het feit dat ik veel duurdere schoenen moet kopen, omdat er anders geen steunzolen in passen. Maar ja, er zijn ook mensen met gewone voeten die schoenen kopen van 150 euro, dus ik vraag me af of ik dan inderdaad mag stellen dat ik toch wel hogere kosten maak voor mijn schoeisel als gevolg van mijn mankementjes.
Als je genoodzaakt ben om die schoenen te kopen, lijkt het mij wel dat het aftrekbaar is. Het is noodzakelijk om je gezondheid volledig te functioneren. dus.. Als ik zo zou moet beoordelen, zou ik er mee ingestemt hebben. JE moet eigenlijk de belasting inspecteur dat is vragen, deze vraag is te specifiek. Ik kan je geen 100 procent garantie over geven
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 12:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oke dankjewel
Ik ga dat van die schoenen maar gewoon doen.
En van de WOZ pak ik dan inderdaad de vorige en niet de volgende, want dat is ook het meest gunstig en dat werd automatisch ingevuld door het programma.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 14:45
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik bleek ook een leuk bedrag terug te krijgen. Komt doordat ik in 2009 gestopt ben met studeren en begonnen met werken. Hierdoor kon ik studiekosten nog meenemen in de berekening en zat ik niet boven het minimumbedrag aan inkomsten waarbij je alles terug krijgt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 15:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
En van de WOZ pak ik dan inderdaad de vorige en niet de volgende, want dat is ook het meest gunstig en dat werd automatisch ingevuld door het programma.
Ga er maar van uit dat de automatisch ingevulde WOZ-waarde de juiste is voor 1-1-2008, zeker als dat in de lijn ligt met die van 2007.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 17:37
brands
Avatar van brands
brands is offline
@ Balance:
- Als het goed is krijg jij elke jaar rond deze tijd of eerder een papiertje van de gemeente waar jij woont wat de WOZ waarde is van jouw huis. Weet niet of elke gemeente dat doen, maar dat lijkt me wel vrij logische
- Wat betreft jouw speciale schoenen (waar een steunzool in moet). Als jouw zorgverzekeraar dit niet declareert mag jij het bij jouw belastingaangifte aftrekken. Wel moet je er om denken dat er een drempel aan zit. Dat wil zeggen dat jij de 1ste aantal euro's niet kan aftrekken. De rest mag je wel aftrekken. Dit valt trouwens onder PGA (persoonsgebonden aftrek).
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 18:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
@ Balance:
- Als het goed is krijg jij elke jaar rond deze tijd of eerder een papiertje van de gemeente waar jij woont wat de WOZ waarde is van jouw huis. Weet niet of elke gemeente dat doen, maar dat lijkt me wel vrij logische
Rond deze tijd komen de gemeentelijke belastingen. Op die aanslag staat de WOZ-waarde op waarmee ze berekenen hoeveel belasting je voor dit jaar (2010 dus) moet betalen. De datum van deze WOZ-waarde is 1-1-2009, en die is dus niet geschikt voor je aangifte over 2009, want daar vragen ze de WOZ-waarde van 1-1-2008. (En die heeft Balance kennelijk niet gekregen van de vorige bewoner.)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 19:03
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Rond deze tijd komen de gemeentelijke belastingen. Op die aanslag staat de WOZ-waarde op waarmee ze berekenen hoeveel belasting je voor dit jaar (2010 dus) moet betalen. De datum van deze WOZ-waarde is 1-1-2009, en die is dus niet geschikt voor je aangifte over 2009, want daar vragen ze de WOZ-waarde van 1-1-2008. (En die heeft Balance kennelijk niet gekregen van de vorige bewoner.)
Hier kan ik het eigenlijk niet helemaal mee eens zijn. Voor 1 april doe je aangifte over het jaar 2009. Dan lijkt mij het veel logischer dat je de WOZ-waarde van 2009 neemt. En niet die van 2008. Aangezien je die in de aangifte van 2008 al hebt verwerkt.

Is hier iemand op het forum die belastingexpert is?

Groeten, Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 19:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hier kan ik het eigenlijk niet helemaal mee eens zijn. Voor 1 april doe je aangifte over het jaar 2009. Dan lijkt mij het veel logischer dat je de WOZ-waarde van 2009 neemt. En niet die van 2008. Aangezien je die in de aangifte van 2008 al hebt verwerkt.

Is hier iemand op het forum die belastingexpert is?
Oke, misschien heb ik het dan niet duidelijk gesteld, maar in het belastingprogramma wordt expliciet gevraagd naar de WOZ-waarde van 1-1-2008. Welke reden daar dan ook voor is, dat is het getal wat ze willen hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 21:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hier kan ik het eigenlijk niet helemaal mee eens zijn. Voor 1 april doe je aangifte over het jaar 2009. Dan lijkt mij het veel logischer dat je de WOZ-waarde van 2009 neemt. En niet die van 2008. Aangezien je die in de aangifte van 2008 al hebt verwerkt.

Is hier iemand op het forum die belastingexpert is?

Groeten, Brands
Het staat letterlijk in het aangifteprogramma dat je de WOZ van 1-1-2008 moet gebruiken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 22:22
Verwijderd
Je kan moeilijk met gegevens gaan werken, die niet aan je verstrekt zijn of opvraag baar zijn
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 22:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nou ik heb de aangifte verzonden en heb gewoon de WOZ van 2007 er in gezet. Allereerst omdat het automatisch werd ingevuld en ten tweede omdat het het gunstigst is. Ik merk het wel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 11:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Heb net bekeken of ik recht heb op aftrek studiekosten. Denk dat ik het bij het rechte eind heb, kunnen jullie me verbeteren of aanvullen als ik het mis heb:

Ik heb per oktober vorig jaar geen recht meer gehad op stufi (of de lening en OV) door de bijverdiengrens. Nu wil ik de kosten die ik toen nog heb gemaakt opgeven onder de studiekosten terwijl ik geen recht meer had op stufi. Mag ik ook de kosten voor mijn diploma daarbij opgeven? En gelden ook reiskosten vanaf dat moment? Volgens mij blijf ik net onder de grens van €500,- maar ik wil er toch zeker van zijn.. Hoe moet je je studiekosten bewijzen?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Heb net bekeken of ik recht heb op aftrek studiekosten. Denk dat ik het bij het rechte eind heb, kunnen jullie me verbeteren of aanvullen als ik het mis heb:

Ik heb per oktober vorig jaar geen recht meer gehad op stufi (of de lening en OV) door de bijverdiengrens. Nu wil ik de kosten die ik toen nog heb gemaakt opgeven onder de studiekosten terwijl ik geen recht meer had op stufi. Mag ik ook de kosten voor mijn diploma daarbij opgeven? En gelden ook reiskosten vanaf dat moment? Volgens mij blijf ik net onder de grens van €500,- maar ik wil er toch zeker van zijn.. Hoe moet je je studiekosten bewijzen?
Het moet wel buiten de standaardstudieperiode en reiskosten volgens mij niet. 6.28 IB 2001 sub C geeft een beperking aan.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 13:01
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Het moet wel buiten de standaardstudieperiode en reiskosten volgens mij niet. 6.28 IB 2001 sub C geeft een beperking aan.
Maar de standaardstudieperiode geeft toch alleen een tijdsbestek aan waarbinnen geen maximum geldt aan wat je aan studiekosten opgeeft? Als ik daar dan toevallig buiten val heb ik een maximum, maar daar blijf ik toch altijd binnen. Het is maar de vraag of ik de drempel zelfs haal..

Ga ik de reiskosten nog even nalezen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Maar de standaardstudieperiode geeft toch alleen een tijdsbestek aan waarbinnen geen maximum geldt aan wat je aan studiekosten opgeeft? Als ik daar dan toevallig buiten val heb ik een maximum, maar daar blijf ik toch altijd binnen. Het is maar de vraag of ik de drempel zelfs haal..

Ga ik de reiskosten nog even nalezen.
Lijkt mij wel, maar als je de dremp haal, kan je dat toch aftrekken?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 13:18
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Lijkt mij wel, maar als je de dremp haal, kan je dat toch aftrekken?
Als ik de drempel haal en het is echt voordelig, dan vul ik het in en wacht ik de definitieve aanslag wel af. Maar ik denk dat ik de drempel hoogstens met een paar euro overschrijd en dan is er weinig toevoegends aan eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Als ik de drempel haal en het is echt voordelig, dan vul ik het in en wacht ik de definitieve aanslag wel af. Maar ik denk dat ik de drempel hoogstens met een paar euro overschrijd en dan is er weinig toevoegends aan eigenlijk.
Zorg dat je op 501 euro komt en probleem is opgelost
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 17:48
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Even 'n kort vraagje..

Je hebt geen werk en dus ook geen inkomsten, maar je gemiddelde vermogen komt wel boven 't heffingsvrije vermogen uit. Je hebt verder geen bericht van de Belastingdienst ontvangen, moet je dan zelf 'n aangiftebiljet gaan aanvragen?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Even 'n kort vraagje..

Je hebt geen werk en dus ook geen inkomsten, maar je gemiddelde vermogen komt wel boven 't heffingsvrije vermogen uit. Je hebt verder geen bericht van de Belastingdienst ontvangen, moet je dan zelf 'n aangiftebiljet gaan aanvragen?
Correct, je moet verzoeken om aangifte te doen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 21:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Als ik de drempel haal en het is echt voordelig, dan vul ik het in en wacht ik de definitieve aanslag wel af. Maar ik denk dat ik de drempel hoogstens met een paar euro overschrijd en dan is er weinig toevoegends aan eigenlijk.

Studiekosten voor een studie waarbij je recht op stufi had kunnen hebben (optie 2 op de belastingaangifte):

Normbedrag x aantal gestudeerde maanden (opleiding en periode invullen volgens pijltjes menu)
-/- ontvangen stufi (dit is het enige wat je dus zelf moet in voeren)
-/- drempel (500)
---------------------
Af te trekken bedrag
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 13:47
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Zorg dat je op 501 euro komt en probleem is opgelost
Dan heb ik 1 euro in mindering op mijn belastbaar inkomen, whoehoe.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 13:50
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Studiekosten voor een studie waarbij je recht op stufi had kunnen hebben (optie 2 op de belastingaangifte):

Normbedrag x aantal gestudeerde maanden (opleiding en periode invullen volgens pijltjes menu)
-/- ontvangen stufi (dit is het enige wat je dus zelf moet in voeren)
-/- drempel (500)
---------------------
Af te trekken bedrag
Dit is me een beetje onduidelijk. Ik heb dus 4 jaar stufi gehad (begonnen sept 2004), vervolgens ongeveer een jaar recht op stufi maar omdat dat recht dus al verbruikt was, was dat op (sept 2008 t/m sept 2009). In oktober en november 2009 heb ik geen recht meer gehad op stufi door de bijverdiengrens. In november studeerde ik af en in december had ik nog eenmalig kosten voor mijn diploma. Ik ben tweemaal naar mijn faculteit gereisd zonder OV maar de treinkaartjes heb ik niet meer denk ik.

Dus nu moet ik voor mijn aangifte 2009.. ?

(ik ben niet verplicht dus ik heb de tijd.)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 20:16
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Dit is me een beetje onduidelijk. Ik heb dus 4 jaar stufi gehad (begonnen sept 2004), vervolgens ongeveer een jaar recht op stufi maar omdat dat recht dus al verbruikt was, was dat op (sept 2008 t/m sept 2009). In oktober en november 2009 heb ik geen recht meer gehad op stufi door de bijverdiengrens. In november studeerde ik af en in december had ik nog eenmalig kosten voor mijn diploma. Ik ben tweemaal naar mijn faculteit gereisd zonder OV maar de treinkaartjes heb ik niet meer denk ik.

Dus nu moet ik voor mijn aangifte 2009.. ?

(ik ben niet verplicht dus ik heb de tijd.)
Okay ik ga het anders proberen uit te leggen.
De wetgeving kent normbedragen die je mag aftrekken als je studeerd en "recht" op studiefinanciering hebt. Dit recht kan dus ook niet uitgeoefend worden of bestaan uit alleen een OV-Studentenkaart of een 0-lening zijn. Het gaat er om dat je volgens de opleiding die je volgde recht had op stufi
Heb je dat recht dan betekend dat dat je het normbedrag, 186 euro per maand mag aftrekken. Dit is een standaard bedrag. Indien je meer als 2x het normbedrag uit hebt gegeven voor je studie dan dien je dit te "bewijzen" doormiddel van bonnen en dergelijk. Hier ga ik nu niet verder op in aangezien ik vermoed dat dit niet het geval is.

Hoe Vul ik mijn aftrekpost studiekosten in:
Dit doe je alsvolgt:
Bij Aftrekposten
aanvinken studïekosten,
aanvinken "studie met studiefinanciering in 2009".
Dan vul je in het "soort onderwijs"
De "periode", de periode staat gelijk aan het moment dat je onderwijsinstelling je uitschrijft bij de IB-Groep.
Bij herrekende studiekosten geef je "nee" aan aangezien je kosten niet het dubbele hebben bedragen (na ik aanneem)
Vervolgens hoef je alleen ng uit te rekenen hoeveel studiefinanciering je hebt ontvangen en in te vullen. In jou geval geloof ik 0 en door op akkoord te klikken krijg je je aftrek te zien.

Hopelijk heb ik het zo iets duidelijker voor je uitgelegd zoniet stel je vragen gerust


Jou gegevens denk ik
Soort Onderwijs : HBO/WO
Periode : Januari - November
Herrekende studiekosten: Nee
Studiefinanciering : 0 (ik begrijp dat je totaal geen studiefinanciering hebt ontvangen)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!

Laatst gewijzigd op 11-03-2010 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 11:57
Verwijderd
Het is volledig corect wat Ikbenschipper zegt.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 12:58
Verwijderd
Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik vraag me af waarom je belasting moet betalen over je spaargeld (boven een bepaald bedrag). Ik bedoel, daar heb je toch al belasting over betaald?
En is dat op een of andere manier te voorkomen? Niet zeker?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 13:13
Verwijderd
Je betaalt belasting over de rente die je ontvangt. De wetgever gaat er van uit dat je altijd rente ontvangt en het spaargeld vast houdt.
daarom moet je maar 1,2 procent fictief betalen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 15:07
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Nog wat losse vragen:
- ik doe digitaal aangifte en zie net dat ik wat vergeten ben. Kan ik deze wijiziging er gewoon achteraan sturen en kijken ze naar de laatst binnengekomen versie?
- ik voer studiekosten op, die naar mijn mening aftrekbaar zijn. Ik ben alleen niet van alle studiekosten in het bezit van een bonnetje e.d.; als de belastingdienst vindt dat e.e.a. niet klopt dan zal ik het teveel ontvangen bedrag natuurlijk terug moeten betalen, maar komen hier dan ook boetes bij kijken?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 15:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik vraag me af waarom je belasting moet betalen over je spaargeld (boven een bepaald bedrag). Ik bedoel, daar heb je toch al belasting over betaald?
En is dat op een of andere manier te voorkomen? Niet zeker?
Je betaalt geen belasting over je spaargeld. Je betaalt belasting over de rente die je krijgt voor je spaargeld. En die rente is een vorm van extra inkomen en over inkomen betaal je belasting.

Dus stel:
- Je hebt 50.000 euro
- Men gaat er vanuit dat je daar 4% rente over krijgt. Dus je ontvangt 2000 euro aan rente.
- Over die 2000 euro betaal je 30% belasting, dat is 600 euro.
- Uiteindelijk heb je na een jaar 51.400 euro.
- Je hebt dus geen belasting betaalt over je spaargeld.

Maar simpel gezegd kun je het ook zeggen: je betaalt 1,2% belasting over je spaargeld.
Want als je rekent: 50.000 x 1,2% = 600, dan blijkt dat ook uit te komen.
Alleen wordt er dan niet bij gezegd dat je tegelijkertijd ook nog rente kríjgt, waardoor het idee ontstaat dat je echt achteruit gaat in saldo.
Dat laatste is pas het geval als je op jaarbasis geen 1,2% rente uit je spaargeld weet te halen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 15:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nog wat losse vragen:
- ik doe digitaal aangifte en zie net dat ik wat vergeten ben. Kan ik deze wijiziging er gewoon achteraan sturen en kijken ze naar de laatst binnengekomen versie?
Ja. Mocht je hem onlangs pas verstuurd hebben zul je er weinig van merken. Heb je hem 2 maanden terug al ingestuurd, dan zou het kunnen dat je dan eerst het bedrag krijgt dat je in je eerste aangifte zou krijgen en vervolgens nog het restant krijgt van wat je uit je 2e aangifte nog krijgt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Je betaalt belasting over de rente die je ontvangt. De wetgever gaat er van uit dat je altijd rente ontvangt en het spaargeld vast houdt.
daarom moet je maar 1,2 procent fictief betalen.
Citaat:
Je betaalt geen belasting over je spaargeld. Je betaalt belasting over de rente die je krijgt voor je spaargeld. En die rente is een vorm van extra inkomen en over inkomen betaal je belasting.

Dus stel:
- Je hebt 50.000 euro
- Men gaat er vanuit dat je daar 4% rente over krijgt. Dus je ontvangt 2000 euro aan rente.
- Over die 2000 euro betaal je 30% belasting, dat is 600 euro.
- Uiteindelijk heb je na een jaar 51.400 euro.
- Je hebt dus geen belasting betaalt over je spaargeld.

Maar simpel gezegd kun je het ook zeggen: je betaalt 1,2% belasting over je spaargeld.
Want als je rekent: 50.000 x 1,2% = 600, dan blijkt dat ook uit te komen.
Alleen wordt er dan niet bij gezegd dat je tegelijkertijd ook nog rente kríjgt, waardoor het idee ontstaat dat je echt achteruit gaat in saldo.
Dat laatste is pas het geval als je op jaarbasis geen 1,2% rente uit je spaargeld weet te halen.
Oh, op die manier. Dan snap ik het.
Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Ja. Mocht je hem onlangs pas verstuurd hebben zul je er weinig van merken. Heb je hem 2 maanden terug al ingestuurd, dan zou het kunnen dat je dan eerst het bedrag krijgt dat je in je eerste aangifte zou krijgen en vervolgens nog het restant krijgt van wat je uit je 2e aangifte nog krijgt.
Zolang je geen definitieve aanslag krijg, kan je zovaak veranderen als je wilt.
Daarna kan het alsnog, maar dan moet je bezwaarschrift indienen + jij moet bewijzen dat het ook zo is(omkeerregeling is hier van toepassing en dit is bij rechtswege)

Laatst gewijzigd op 15-03-2010 om 14:30.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 10:58
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja. Mocht je hem onlangs pas verstuurd hebben zul je er weinig van merken. Heb je hem 2 maanden terug al ingestuurd, dan zou het kunnen dat je dan eerst het bedrag krijgt dat je in je eerste aangifte zou krijgen en vervolgens nog het restant krijgt van wat je uit je 2e aangifte nog krijgt.
+ als je de voorlopige aanslag al binnen hebt, kun je de belastingdienst ook een bezwaar schrijven waarin je zegt welke gegevens je wil wijzigen. Eventueel kun je vast benoemen welke gevolgen dit heeft voor je belastingaanslag.

Volgens mij was het voordeel hiervan dat de Belastingdienst binnen 6 weken hoort te reageren, wat voor een aangifte niet geldt, maar zeker hiervan ben ik niet.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 11:55
Verwijderd
Citaat:
+ als je de voorlopige aanslag al binnen hebt, kun je de belastingdienst ook een bezwaar schrijven waarin je zegt welke gegevens je wil wijzigen. Eventueel kun je vast benoemen welke gevolgen dit heeft voor je belastingaanslag.

Volgens mij was het voordeel hiervan dat de Belastingdienst binnen 6 weken hoort te reageren, wat voor een aangifte niet geldt, maar zeker hiervan ben ik niet.
En het leukste is; zelf heb je 8 weken de tijd doormiddel van een proforma te sturen!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 20:30
Appel1705
Appel1705 is offline
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem.
Ik heb in het jaar 2009 mijn afstudeerstage gedaan bij een bedrijf waar ik ook stagevergoeding kreeg. Hier heb ik het loonheffingformulier ingevuld met Ja.
Ik ontving dus loonheffingskorting. (code 01)

Nu had ik in 2009 ook een bijbaantje waar ik de loonheffing niet liet toepassen.
Nu blijkt in mijn jaaropgave van dit bijbaantje dat de "accountant" toch zonder mijn toestemming loonheffingskorting heeft toegepast.

Ik zit nu dus in 2009 met een dubbele loonheffingskorting. Bij mijn afstudeerstage kreeg ik netjes per maand ook een deel van mijn "brutoloon" betaald(De loonheffingskorting). Bij mijn bijbaantje kreeg ik gewoon alleen netto uitbetaald.

Dit betekend dus dat de accountant en/of mijn baas mijn belastingcentjes in hun eigen zak hebben gestoken. Die ik dus normaal had kunnen terug vragen via de belasting of meteen uitbetaald had moeten krijgen.

Wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt,

Bob
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 20:36
Verwijderd
Gewoon veranderen? zolang je definitieve aanslag niet heb gehad, kan je alles verandere. Moet je aangifte gewoon zelf doen en wijzigen via aangifte programma
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 20:43
Appel1705
Appel1705 is offline
En dan zal mijn werkgever van het bijbaantje als nog belasting moeten afdragen?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 10:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem.
Ik heb in het jaar 2009 mijn afstudeerstage gedaan bij een bedrijf waar ik ook stagevergoeding kreeg. Hier heb ik het loonheffingformulier ingevuld met Ja.
Ik ontving dus loonheffingskorting. (code 01)

Nu had ik in 2009 ook een bijbaantje waar ik de loonheffing niet liet toepassen.
Nu blijkt in mijn jaaropgave van dit bijbaantje dat de "accountant" toch zonder mijn toestemming loonheffingskorting heeft toegepast.

Ik zit nu dus in 2009 met een dubbele loonheffingskorting. Bij mijn afstudeerstage kreeg ik netjes per maand ook een deel van mijn "brutoloon" betaald(De loonheffingskorting). Bij mijn bijbaantje kreeg ik gewoon alleen netto uitbetaald.

Dit betekend dus dat de accountant en/of mijn baas mijn belastingcentjes in hun eigen zak hebben gestoken. Die ik dus normaal had kunnen terug vragen via de belasting of meteen uitbetaald had moeten krijgen.

Wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt,

Bob
Ik snap het niet echt.
Je hebt loonstroken, daarom kun je exact zien hoeveel belasting je maandelijks afdroeg.
Je hebt ook jaaropgaven, ook daarop kun je zien hoeveel belasting je betaald hebt.

Heb je te weinig belasting betaald, dan zal uit het belastingprogramma komen dat je bij moet betalen. Heb je te veel betaald, dan zal er uit komen dat je geld terug krijgt.
Maar in geen geval gaat jouw geld naar je baas of accountant.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 11:28
Appel1705
Appel1705 is offline
Ik had met mijn baas afgesproken dat we geen maandelijkse loonstrookje zouden krijgen.
Ik werkte namelijk bij een chinees als bezorger en dan weet je het wel hoe goed die zijn in het regelen van geldzaken .

Anyways ik kreeg contant uitbetaald, dus als ik 5 uur begon en 8 uur was het rustig op de zaak, dan was ik klaar en kreeg ik 3 uren uitbetaald.

Laten we zegen dat ik 6 euro per uur uitbetaald kreeg. Ik krijg 9.04 euro bruto.

De belastingdienst is ernu van uit gegaan dat door de loonheffingskorting ik meer uitbetaald heb gekregen. Ik ging er vanuit dat dit geld gewoon naar de belastingdienst ging zodat ik het een jaar later kon terug vragen via een TJ.

Dit houdt in dat
1:
Waar is dat geld nu dan? niet bij mij en niet bij de belastingdienst.

2:
Wie heeft het opgaaf gegevens voor de loonheffingen ondertekend? Ik niet.

Laatst gewijzigd op 19-03-2010 om 11:34.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:06
Appel1705
Appel1705 is offline
Nu blijkt mijn baas zonder mijn toestemming toch een opgaaf gegevens voor de loonheffingen heeft ingevuld en aan dus indirect aan de belastingdienst heeft aangeven dat ik loonheffingskorting krijg.

Dit betekend dus dat ik gewoon te weinig heb uit betaald gekregen per uur.
Nu is het probleem dat ik twee keer loonheffingskorting heb gekregen, anders was het gewoon even wat meer geld eisen bij de werkgever.

Wat er nu gebeurt als ik dat geld niet alsnog van mijn vorige werkgever krijg is dat
er een kans bestaat dat ik een naheffing krijg over geld wat ik nooit heb gekregen.

Nu zullen de meeste mensen wel denken, wat een dombo geen maandelijkste loonstrook eisen. En ja achter is dat dom. Ik ben er alleen van uitgegaan dat er geen loonheffingskorting werd toegepast.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Lang verhaal...:
Er is een verschil dat je werkgever de belasting betaalt en dat jij het betaal. Jij moet maar een bepaalde bedrag betalen. Die moet de werkgever afdragen. Als de werkgever het niet afdraagt, heeft hij zelf ook een probleem. Niet jij! dat is zeer simpel

Pm je loonstrookjes/informatie of dergelijke... gewoon is(wat je inkomsten waren enzovoort), of doe even mij mailen. Dan zal ik wel even kijken wat ik voor je kan doen. Gezien het verhaal kan ik je wel alles gaan uitleggen, maar dat duurt mij te lang.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het is sowieso verplicht om de eerste keer dat je geld uit keert aan je werknemer, een loonstrookje te geven. Daardoor kan jij als werknemer zien waar je geld precies naar toe gaat en hoe de bruto-netto berekening is gemaakt. Dan kan jij direct al aangeven dat er iets niet klopt. Als het goed is heb je dus minimaal 1 loonstrookje, zo niet dan zou ik die opeisen, ondanks jullie afspraak. Je kan dan in elk geval zien of die 6 euro netto wel klopt. Ik vind het wel erg naïef dat je er maar van uit bent gegaan dat alles wel zal kloppen als je zelf al aangeeft dat je weet dat die Chinees niet zo goed is met het financiële verhaaltje, maar dat terzijde.

Ten tweede moet jij een formulier hebben gekregen waarin je aan geeft of je loonheffingskorting wil toepassen. Als jij meent dat je dat nooit hebt gehad maar dat er toch korting is toegepast, vraag het formulier dan op. Je werkgever is verplicht het te bewaren. Overigens, ook als hij het niet heeft en jij gelijk krijgt, heb je nog steeds te weinig belasting betaalt. Het maakt het terugbetalen dus niet anders ofzo.

Als derde: je hebt nu dus een jaaropgave en ik neem aan dat daar op staat dat je geen loonheffing hebt betaald. Ben je al naar je werkgever gestapt om te vragen hoe dat kan, gezien het feit dat je netto 6 euro kreeg bij een bruto-loon van 9.04? Wat is zijn verklaring?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Stimmt
En daarnaast, is er nooit een VAR-verklaring aangevraagt? Niet dat ik denk dat je fictieve dienstverband heb, maar je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Maar ook een VAR moet door de werknemer worden getekend, toch?

@appel1705: heb je eigenlijk wel een contract enzo?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:39
Appel1705
Appel1705 is offline
Natuurlijk weet ik dat het erg naïef van mij geweest is.
Maar nu moet ook de situatie kennen waarin deze chinees verkeerd.

- Kinderen
- Lagere omzet door crisis
- In een stad zitten met +- 15000 inwoners en dan 71 eetgelegenheden
- Moeite om aan goed personeel te komen

Ik dacht dus van 'ach ik heb een bijbaan, ik verdien wat geld, autorijden leren we ook nog eens van en het is niet al te moeilijk of intensief'
Ik ben dus akkoord gegaan met een wat lagere uurtarrief dan je normaal zou doen.
Ervan uit gegaan dat ik als student zijnde toch een deel terug zou terugkrijgen via de belastingdienst.

Oh en de belastingdienst en helpen? HAHA grapje zeker. Het enige wat ze mij vertelde is dat ik het zelf maar moest regelen met mijn werkgever.

PS. PM verstuurd naar kopmuntkip
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nogmaals: ben je nu al naar je werkgever gestapt met de melding dat er volgens je loonopgaaf geen belasting in is gehouden en dat jij wil weten waarom je dan 6 euro netto kreeg ipv 9 euro? En wat is zijn verklaring?


En ja tuurlijk zegt de belastingdienst dat je het uit moet zoeken met je werkgever. Jullie hebben de zaakjes niet op orde, dan gaat de belastingdienst de rotzooi echt niet uitzoeken of opruimen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.