Oud 30-04-2020, 10:00
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Hoi, ik weer,

Ik ben aan 't leren en ik loop ergens tegenaan. Niemand in mijn directe omgeving lijkt mij hiermee te kunnen helpen, dus hopelijk heb ik hier meer geluk.

Vaak krijg ik op de toets een stuk tekst en de vraag: Maak een vraagstelling die hierbij past en benoem de afhankelijke en onafhankelijke variabele. Ik zie echter nooit, wanneer nou precies welke is en haal deze dan ook vaak door elkaar.

Weet iemand, hoe ik ze beter uit elkaar kan halen (en hoe ik in zo'n vraag mijn antw. het best kan formuleren)?

x
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2020, 13:28
Verwijderd
Grappig, zou dit soort vragen niet bij maatschappijleer verwachten.

Onfahankelijke variabele is een variabele die onafhankelijk is van het onderzoeksobject. De afhankelijke variabele is afhankelijk van het onderzoeksobject. Nu staat dit waarschijnlijk ook in je boek. Wat het betekent?

Stel, je wilt onderzoeken of fietsers sneller of langzamer fietsen als ze meer of minder alcohol genuttigd hebben. De fietsers zijn het onderzoeksobject.

De onafhankelijke variabele staat dus los van de fietsers. De hoeveelheid alcohol die ze moeten drinken bepaal jij, als onderzoeker. Dat is dus een onafhankelijke variabele.

De afhankelijke variabele heeft dus direct met de fietsers te maken. Hoe snel ze fietsen ligt natuurlijk niet alleen aan de alcohol, maar ook aan hoe sterk een fietser is, of hij goed geslapen heeft, of hij zin heeft in fietsen en noem maar op. Samengevat zou je dat "fietscapaciteiten" kunnen noemen, en de fietscapaciteiten zijn een afhankelijke variabele.

Het is wellicht niet het beste voorbeeld maar hoop dat je het snapt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2020, 18:16
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Grappig, zou dit soort vragen niet bij maatschappijleer verwachten.

Onfahankelijke variabele is een variabele die onafhankelijk is van het onderzoeksobject. De afhankelijke variabele is afhankelijk van het onderzoeksobject. Nu staat dit waarschijnlijk ook in je boek. Wat het betekent?

Stel, je wilt onderzoeken of fietsers sneller of langzamer fietsen als ze meer of minder alcohol genuttigd hebben. De fietsers zijn het onderzoeksobject.

De onafhankelijke variabele staat dus los van de fietsers. De hoeveelheid alcohol die ze moeten drinken bepaal jij, als onderzoeker. Dat is dus een onafhankelijke variabele.

De afhankelijke variabele heeft dus direct met de fietsers te maken. Hoe snel ze fietsen ligt natuurlijk niet alleen aan de alcohol, maar ook aan hoe sterk een fietser is, of hij goed geslapen heeft, of hij zin heeft in fietsen en noem maar op. Samengevat zou je dat "fietscapaciteiten" kunnen noemen, en de fietscapaciteiten zijn een afhankelijke variabele.

Het is wellicht niet het beste voorbeeld maar hoop dat je het snapt.
Goedenavond,
Weer bedankt voor de uitleg! Ik typte hier eerst, dat ik er morgenochtend naar zou kijken, maar blijk toch even tijd te hebben. Ik denk dat ik het begrijp. Morgen zal ik, a.d.h.v. een oefenproefwerk, kijken of ik deze zo op de juiste manier kan toepassen.

De vraag is van maatschappijleer. Het is zelfs een van de belangrijke onderdelen van het proefwerk. Waarom dat precies een onderwerp is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day

Laatst gewijzigd op 01-05-2020 om 18:19. Reden: .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.