Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Bekijk resultaten poll: Is linux onpopulair door zijn gebruiksonvriendelijkheid
Ja, absoluut 14 31.11%
Nee, dat heeft hele andere redenen 31 68.89%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 15:44
Krekker
Krekker is offline
Hoewel Linux de afgelopen tijd een aardige opmars aan het maken is ten opzichte van Windows, is het nog steeds een weinig gebruikt OS. Ik denk dat dit komt doordat linux vooral is gericht op mensen die linux al kennen en er al ervaring mee hebben.

Het simpelste voorbeeld is dat de installatie van linux op een computer al moeilijker is dan het dagelijkse gebruik ervan (afgezien van onderhoud). Je wordt met vragen geconfronteerd die de meeste mensen niet eens begrijpen, laat staan dat ze het anwoord weten.

Verder is het ook zo dat veel opties en instellingen binnen linux aleen met ingewikkelde commando's te veranderen zijn, terwijl in windows vrijwel alles via de GUI aanpasbaar is. Slechts een enkele keer moet je het register in duiken, maar dan betreft het ook instellingen waarvan de makers niet willen dat je het verandert om bv veiligheidsredenen of commerciële redenen (de titel van IE kun je bv. veranderen, maar daarvoor heb je een register ingreep nodig).

Ik denk dus dat linux veel meer gebruikt zou worden als het (bijna) net zo makkelijk of makkelijker dan windows te installeren en te gebruiken was.

Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 15:50
Verwijderd
Linux en Windows installeren is tegenwoordig net zo eenvoudig...
Voor software werkt het wat anders, maar beide simpel...
(Indien je een grafische schil gebruikt, nauurlijk)

Echter is de ondersteuning lager en dus minder interesant.
Als desktop vind ik het ook niet zo prettig werken doordat de mus verlened werkt..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 15:52
Verwijderd
Ik denk dat het vooral komt doordat mensen met windows beginnen en niet graag voerstappen op iets onbekends. Verder staat windows op de meeste computers vantevoren geinstalleerd.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 15:54
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
superduck schreef op 01-03-2005 @ 16:52 :
Ik denk dat het vooral komt doordat mensen met windows beginnen en niet graag voerstappen op iets onbekends. Verder staat windows op de meeste computers vantevoren geinstalleerd.
En waarom denk je dat computerbouwers Windows meeleveren met hun computers en niet Linux? Als Linux eenvoudiger was in gebruik hadden ze echt wel Linux voorgeïnstalleerd en de kosten van nieuwe computers laag gehouden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 16:54
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Linux heeft lange tijd een "slecht" imago gehad, precies wat jij zegt te moeilijk...
Voor de meeste mensen die eigenlijk wel willen overstappen zijn er paar minpunten die die mensen belemmeren:

- Er is zo ontzettend veel keus in distro's: men ziet door de bomen het bos niet meer

- Slechts een paar games die met linux kunnen draaien

- Het is niet vertrouwd bij de mensen, iedereen is 'opgegroeid' met Windows daardoor lijkt linux moeilijker...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 16:54
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Ten eerste is dat een vicieuze cirkel; gebruikers willen Windows omdat ze dat gewend zijn, daarom zetten fabrikanten Windows op de PC's, en daardoor zijn gebruikers eraan gewend. Ten tweede is er altijd nog de incompatibiliteit van applicaties die gebruikers gewend zijn; er is geen MS Office voor Linux, en ik denk dat dat ook een belangrijke rol speelt. Verder denk ik niet dat Linux is zijn adoptie gehinderd wordt door het feit dat het an sich te moeilijk is. De installatie is niet altijd even makkelijk, maar er zijn zeker distributies te noemen waarbij deze niet al te veel moeite kost, ook niet voor een onwetende eindgebruiker.

Met welke distro heb jij je ervaringen opgedaan?
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:54 :
En waarom denk je dat computerbouwers Windows meeleveren met hun computers en niet Linux? Als Linux eenvoudiger was in gebruik hadden ze echt wel Linux voorgeïnstalleerd en de kosten van nieuwe computers laag gehouden.
doordat mensen met Windows opgroeien blijven fabrikanten het meeleveren. Daardoor komen er steeds meer nieuwe windows-gebruikers bij, blijven cursussen windows gebruiken omdat dat meegeleverd wordt, en zit je dus in een cirkel.

edit: wat Manuzhai dus zo ongeveer zegt.

Offtopic: OpenOffice is een uitstekend alternatief voor MS office, en draait op linux
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 17:36
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Denk dat vooral de interoperabiliteit een belangrijke reden is dat men geen Linux gebruikt.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:22
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Citaat:
superduck schreef op 01-03-2005 @ 17:56 :
Offtopic: OpenOffice is een uitstekend alternatief voor MS office, en draait op linux
klopt, en werkt prima onder Windows. Maar het is 'anders' dan Microsoft office, dus vind men het verwarrend.

ik zie in mijn omgeving mensen die nieteens weten dat Windows een OS is, en dat je ook Linux zou kunnen gebruiken. mensen intresseert het ook niet, "het werkt toch?". daarbij hoor ik het alleen al aan uitspraken als 'FF MSN opstarten' (MSN Messenger), 'echt handig, die geile optie in Windows die ervoor zorgt dat mijn WORD bestanden overal toegankelijk zijn' (Dat daardoor security problemen kunnen optreden, en de PC 10keer langzamer lopen zijn niet intressant).
Offtopic:
ook zo'n leuk verhaal, informatica docent zegt dat de gebruiker op het blauwe 'E'-tje (IE logo) moet drukken om te kunnen internetten, vervolgens nieteens weet wat een browser is...


Hierdoor richten de fabrikanten zich ook op Windows (Deze CD is geschikt voor alle windows versies, niet compatible met Mac of Linux), waarop mensen vervolgens redeneren dat alle software voor windows wordt gemaakt, dus goed is.

ik erger mij er soms aan, vooral dat M$ zo z'n monopoly-positie wel erg goed uitbuit, dat vroeger bedrijven nieuwe PC's persee met de nieuwste versie van Windows moesten leveren, anders kon het bedrijf geen m$ producten meer krijgen van de leverancier.

Ikzelf gebruik Windows (XP Prof) vanwege compatibility met games (welke ik regelmatig speel), maar ik begin een schone installatie met het uitkleden van de OS, irritante/nutteloze dingen uitschakelen, theme's uitzetten, opensource programma's gebruiken (zeker geen Microsoft Office of Internet Explorer, maar Open Office en Mozilla Suite). Misschien wel hypocriet, maar zolang ik nog geen 2e bak heb om spellen op te spelen mijn ideale oplossing


ik heb op "Nee, dat heeft hele andere redenen" gevote
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:38
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Hoewel Linux de afgelopen tijd een aardige opmars aan het maken is ten opzichte van Windows, is het nog steeds een weinig gebruikt OS. Ik denk dat dit komt doordat linux vooral is gericht op mensen die linux al kennen en er al ervaring mee hebben.

Het simpelste voorbeeld is dat de installatie van linux op een computer al moeilijker is dan het dagelijkse gebruik ervan (afgezien van onderhoud). Je wordt met vragen geconfronteerd die de meeste mensen niet eens begrijpen, laat staan dat ze het anwoord weten.

Verder is het ook zo dat veel opties en instellingen binnen linux aleen met ingewikkelde commando's te veranderen zijn, terwijl in windows vrijwel alles via de GUI aanpasbaar is. Slechts een enkele keer moet je het register in duiken, maar dan betreft het ook instellingen waarvan de makers niet willen dat je het verandert om bv veiligheidsredenen of commerciële redenen (de titel van IE kun je bv. veranderen, maar daarvoor heb je een register ingreep nodig).

Ik denk dus dat linux veel meer gebruikt zou worden als het (bijna) net zo makkelijk of makkelijker dan windows te installeren en te gebruiken was.

Wat vinden jullie hiervan?
Totaal-niet-mee-eens.
Door desktops als KDE en GNOME, en systemen als hotplug *hoef* je praktisch niet meer iets aan te passen - en als je dat wel moet, dan kan het wel via een point-en-click interface. Vooral KDE is hier heel goed in - alleen jammer dat het zo pijnlijk veel bloat heeft.

Het grote verschil met windows is dat er veel meer kan, en dat er dan af en toe wel textfiles nodig zijn, is niets wonderbaarlijks, en ook niet bijzonder moeilijk. Als je eenmaal het editten van fstab onder de knie hebt, is dat echt niet moeilijk. Het is nieuw, en dat is wat anders.

Citaat:
En waarom denk je dat computerbouwers Windows meeleveren met hun computers en niet Linux? Als Linux eenvoudiger was in gebruik hadden ze echt wel Linux voorgeïnstalleerd en de kosten van nieuwe computers laag gehouden.
Ook niet waar. Allereerst is er een hele hoop software gemaakt voor windows, sommige daarvan hebben geen equivalent onder linux/unix, maar dit zijn er niet veel. Met andere woorden, wie een computer met windows koopt, kan daarmee alle windows software draaien. Dit is het voornaamste en enige belangrijke voordeel van windows. M.a.w. het succes van windows is voornamelijk afhankelijk van het succes van vorige versies van windows, die op hun beurt gebaseerd zijn op het succes van DOS en de IBM-PC.

Verkoop een pc met linux, en de gebruiker kan al die software die 'm in de winkel ziet niet gebruiken. Voor veel gebruikers is dit niet handig, en voor een computerverkoper al helemaal niet.
Bovendien staat de licentie van Microsoft OEM bouwers niet toe om meerdere besturingssystemen te laden op de pc waar windows op staat, m.a.w. geen multi-boot. Je kunt het als computerbouwer wel koppig doen en de officiele versies kopen, maar dit is veel duurder.

Het enige punt dat hier totaal buiten de vergelijking word gelaten zijn de relatieve verdienstes van ieder besturingssysteem. Met andere woorden: verdienste-gebaseerde vergelijkingen zijn idioot in monopolie-systeem (want dat is het ).

Sorry, ik had graag beweert dat MS Windows geen monopolie positie heeft, maar het is de enige manier om het gedrag van de markt te verklaren.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:42
Krekker
Krekker is offline
@Manuzhai: Wat jij zegt speelt inderdaad ook wel mee, maar heeft maar een vage grens met wat ik zeg. Jij zegt dat linux onpopulair is, omdat het onbekend is en ik zeg dat het onpopulair is, omdat mensen het niet beheersen.

Als het beter bekend zou zijn zouden ook meer mensen het beheersen en zou de populariteit toenemen. Als er een linux disributie zou zijn waarbij booten met de cd-rom en een paar keer op enter drukken of op ok klikken genoeg zou zijn om het fatsoenlijk draaiende te krijgen, zouden er denk ik veel meer mensen zijn die het zouden gebruiken, omdat de drempel dan veel lager ligt.

Verder heb ik zelf helemaal geen ervaring met linux (knoppix, maar dat tel ik niet mee). Ik baseer mijn stelling op verhalen van anderen. De angst voor de moeilijkheid is ook de voornaamste reden dat ik nooit linux heb geprobeerd.

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:58
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Ik denk dat dit komt doordat linux vooral is gericht op mensen die linux al kennen en er al ervaring mee hebben.
Nee, ik denk eerder dat mensen bang zijn voor het onbekende.
En mensen makkelijk zijn.

Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Het simpelste voorbeeld is dat de installatie van linux op een computer al moeilijker is dan het dagelijkse gebruik ervan (afgezien van onderhoud).
Tja, voor de beginnelingen heb je nog ook live-cd's.

Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Je wordt met vragen geconfronteerd die de meeste mensen niet eens begrijpen, laat staan dat ze het anwoord weten.
De meeste distro's hebben handleidingen: Online, in een boek verkrijgbaar en in het systeem zelf.

Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Verder is het ook zo dat veel opties en instellingen binnen linux aleen met ingewikkelde commando's te veranderen zijn, terwijl in windows vrijwel alles via de GUI aanpasbaar is.
Ingewikkeld? Daarvoor heb je dus de handleidingen.
Als commandline voor iemand te moelijk is, kan je het ook nog eens met een GUI doen.

Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Slechts een enkele keer moet je het register in duiken, maar dan betreft het ook instellingen waarvan de makers niet willen dat je het verandert om bv veiligheidsredenen of commerciële redenen (de titel van IE kun je bv. veranderen, maar daarvoor heb je een register ingreep nodig).
Tja, dat is nou een van de mooiere dingen bij linux:
je kan alles aanpassen, terwijl windows de boel verborgen houd.

Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:44 :
Ik denk dus dat linux veel meer gebruikt zou worden als het (bijna) net zo makkelijk of makkelijker dan windows te installeren en te gebruiken was.
Nou, er zijn vele distro's die makkelijk zijn en zelfs voor een beginner. * denkt aan linspire *

Daarom heb ik dus voor optie "Nee, dat heeft hele andere redenen" gekozen

gebruikt zelf distro: knoppix 3.7
(tja, ben net begonnen hé)
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:00
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Als het beter bekend zou zijn zouden ook meer mensen het beheersen en zou de populariteit toenemen. Als er een linux disributie zou zijn waarbij booten met de cd-rom en een paar keer op enter drukken of op ok klikken genoeg zou zijn om het fatsoenlijk draaiende te krijgen, zouden er denk ik veel meer mensen zijn die het zouden gebruiken, omdat de drempel dan veel lager ligt.
-Ubuntu
-Mepis
-Xandros
-Red Hat Linux
-SuSE
-MandrakeLinux

+ alle livecd's die er zijn.

Ik reken linspire eigenlijk niet tot een serieuze distributie. Reden: voor zover ik heb gehoord, geen c compiler.

Ze bestaan al, sommige zijn nieuw, andere zijn al wat ouder. Maar dit is geen gat dat nog gevuld moet worden. Wat wel nog moet gebeuren, is genoeg marktaandeel en een stabiel platform voor commerciele ontwikkelaars. Maar ook daar wordt hard aan de weg gewerkt (met dingen als mono).

k gebruik zelf een minder 'newbie-friendly' distributie - te weten slackware. Waarom? Omdat me alles geeft wat goed is aan linux
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:48
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
windows heeft gewoon meer voordelen voor een desktop computer dan linux.
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 01-03-2005 @ 22:48 :
windows heeft gewoon meer voordelen voor een desktop computer dan linux.
Ja, met zo''n reactie komen we niks verder...

Onderbouwen!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 11:10
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
waarom zou je nieuwe dingen moeten leren als het ook makkelijk kan met windows.
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 12:48
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Energie schreef op 02-03-2005 @ 12:10 :
waarom zou je nieuwe dingen moeten leren als het ook makkelijk kan met windows.
Nieuwe dingen? Straks als officieel longhorn uitkomt ga je ook weer nieuwe dingen leren...

Waarom zou je eigenlijk voor een besturingsysteem betalen?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:55
Verwijderd
Longhorn zal veel overeenkomsten hebben met XP, en dit zal ook een factor zijn voor mensen om niet over te stappen op een ander bestuuringssysteem, maar gewoon de volgende versie van windows te gebruiken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2005, 16:02
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Krekker schreef op 01-03-2005 @ 16:54 :
En waarom denk je dat computerbouwers Windows meeleveren met hun computers en niet Linux? Als Linux eenvoudiger was in gebruik hadden ze echt wel Linux voorgeïnstalleerd en de kosten van nieuwe computers laag gehouden.
Een OEM-versie van Windows kost echt niet zo veel hoor, plus je moet iedereengaan helpen met het werken en je krijgt veel meer telefoontjes van "ik heb een computer gekocht en nu steek ik de cd van {Windows software} in en hij werkt niet, wat is dat nu voor zever?".
Het grootste probleem is dat iedereen al Windows heeft, dus iedereen heeft er software voor; dus iedereen moet Windows blijven gebruiken om de software te blijven gebruiken (Wine en dergelijke niet meegerekend natuurlijk).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:04
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
freyk schreef op 02-03-2005 @ 13:48 :
Nieuwe dingen? Straks als officieel longhorn uitkomt ga je ook weer nieuwe dingen leren...

Waarom zou je eigenlijk voor een besturingsysteem betalen?

agghh ooit heb ik ook voor suse betaald... maja dan betaal je eigelijk voor de extra software en het mooie dikke boek dat je erbij krijgt.

maar linux is totaal niet interesant door de vele verschillende distro's .bepaalde dingen die standaard in redhat zitten zijn niet te vinden voor suse en visa versa... wat het soms erg ingewikkeld maakt om iets simpels te instaleren als een msn-clone (howto's worden voor een enkele distro geschreven.. en het gevolg raad zich raden
je zou dus kunnen zeggen dat het sterkste punt van linux ook meteen zijn zwakste punt is

En BTW hebben naar mijn mening redhat etc erg weinig meer linux te maken zoals het ooit in leven kwam. een snel, betrouwbaar, begrijpbaar,en vooral betaalbaar platform voor servers en highend users , welke geheel zijn overgestapt op freebsd
omdat die nog wel dat gene bieden wat men nodig denkt te hebben.

oftewel ze wilde heel de wereld.. en nu hebben ze bijna niets meer
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:05
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
BeOS all over again...

Het was beter, sneller & handiger, maar niemand nam de moeite het uit te proberen.... en ondertussen afkraken

Waarom zou je *niet* iets nieuws leren? Mensen windows is grappig, maar nauwelijks een serieus systeem (geen C compiler )

Met linux kan zoveel meer. Ik vraag niemand het te gebruiken, maar zeg alsjeblieft niet dat Windows een beter systeem is.

Citaat:
maar linux is totaal niet interesant door de vele verschillende distro's .bepaalde dingen die standaard in redhat zitten zijn niet te vinden voor suse en visa versa... wat het soms erg ingewikkeld maakt om iets simpels te instaleren als een msn-clone (howto's worden voor een enkele distro geschreven.. en het gevolg raad zich raden
je zou dus kunnen zeggen dat het sterkste punt van linux ook meteen zijn zwakste punt is
Nu praat je poep.
A): daar hebben we bitrock voor, evenals apt-get, emerge en rpm
B): praktisch alle distro's lijken bijzonder veel op elkaar vanbinnen, dus een debian howto zal je prima verder helpen op red hat, en vice versa
C): (bijna) alle linux distro's gebruiken compatible kernels, FreeBSD, OpenBSD en NetBSD niet. Dus begin niet over compatibiliteit, dat doet *BSD nog veel slechter. De oplossing (compilen vanaf source) is *niet* ideaal en ook niet bijzonder makkelijk.

Verder zei je dat 'iedereen nu FreeBSD gebruikt' - wat een onzin. Waar is de IBM die miljoenen investeerd (en miljarden verdiend) aan *BSD? Aan linux word wel zoveel aandacht besteed. Komt zeker alleen maar door marketing .

GNU/Linux is een serieus systeem, end of story

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:31
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 01-03-2005 @ 22:00 :
-Ubuntu
-Mepis
-Xandros
-Red Hat Linux
-SuSE
-MandrakeLinux

+ alle livecd's die er zijn.

Ik reken linspire eigenlijk niet tot een serieuze distributie. Reden: voor zover ik heb gehoord, geen c compiler.

Ze bestaan al, sommige zijn nieuw, andere zijn al wat ouder. Maar dit is geen gat dat nog gevuld moet worden. Wat wel nog moet gebeuren, is genoeg marktaandeel en een stabiel platform voor commerciele ontwikkelaars. Maar ook daar wordt hard aan de weg gewerkt (met dingen als mono).

k gebruik zelf een minder 'newbie-friendly' distributie - te weten slackware. Waarom? Omdat me alles geeft wat goed is aan linux
Je vergeet de grootste live cd:
Knoppix! die werkt echt als een tiet! (En dan heb je Gnoppix voor Gnome-liefhebbers, waar Knoppix voor KDE is), maar er zijn er nog: http://www.frozentech.com/content/livecd.php of op de echte Linux-site http://www.linux.org/dist/list.html (Live ingeven bij category)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:18
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 02-03-2005 @ 17:05 :
BeOS all over again...

Het was beter, sneller & handiger, maar niemand nam de moeite het uit te proberen.... en ondertussen afkraken

Waarom zou je *niet* iets nieuws leren? Mensen windows is grappig, maar nauwelijks een serieus systeem (geen C compiler )

Met linux kan zoveel meer. Ik vraag niemand het te gebruiken, maar zeg alsjeblieft niet dat Windows een beter systeem is.



Nu praat je poep.
A): daar hebben we bitrock voor, evenals apt-get, emerge en rpm
B): praktisch alle distro's lijken bijzonder veel op elkaar vanbinnen, dus een debian howto zal je prima verder helpen op red hat, en vice versa
C): (bijna) alle linux distro's gebruiken compatible kernels, FreeBSD, OpenBSD en NetBSD niet. Dus begin niet over compatibiliteit, dat doet *BSD nog veel slechter. De oplossing (compilen vanaf source) is *niet* ideaal en ook niet bijzonder makkelijk.

Verder zei je dat 'iedereen nu FreeBSD gebruikt' - wat een onzin. Waar is de IBM die miljoenen investeerd (en miljarden verdiend) aan *BSD? Aan linux word wel zoveel aandacht besteed. Komt zeker alleen maar door marketing .

GNU/Linux is een serieus systeem, end of story

linux had niet overal een dubbeltje op moeten inzetten en gewoon voor 1 ding gaan nl. de desktop user het instaleren van programma's is gewoonweg te moeilijk voor de doorsnee pc gebruiker , als ze daar nu eens iets aan zouden doen... .. zouden we idd een behoorlijk alternatief hebben voor windows.. maar dat is het nu zeker niet.. en voor een groot deel hebben software fabrikanten er grote schuld aan... als iedereen het zou doen zoals mozilla werkte het ook allemaal wel een beetje makkelijker.

en het kan aan mij liggen, maar alle oldskool linux gebruikers die ik ken.... draaien nu eigelijk allemaal *bsd en daar 90% van freebsd

ik zeg overegens niet dat linux een slecht geheel is... in tegendeel... alleen het werkt zo onhandig als de pest... maar dat is mijn geheel onbelangrijke mening
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 20:28
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
twain4me schreef op 02-03-2005 @ 19:18 :
linux had niet overal een dubbeltje op moeten inzetten en gewoon voor 1 ding gaan nl. de desktop user het instaleren van programma's is gewoonweg te moeilijk voor de doorsnee pc gebruiker , als ze daar nu eens iets aan zouden doen... .. zouden we idd een behoorlijk alternatief hebben voor windows.. maar dat is het nu zeker niet.. en voor een groot deel hebben software fabrikanten er grote schuld aan... als iedereen het zou doen zoals mozilla werkte het ook allemaal wel een beetje makkelijker.

en het kan aan mij liggen, maar alle oldskool linux gebruikers die ik ken.... draaien nu eigelijk allemaal *bsd en daar 90% van freebsd

ik zeg overegens niet dat linux een slecht geheel is... in tegendeel... alleen het werkt zo onhandig als de pest... maar dat is mijn geheel onbelangrijke mening
Het is idd je onbelangrijke mening . Apt-get is niet moeilijk, rpm evenmin. Bovendien zijn daar goede GUI-tools voor. Bitrock is ook niet moeilijk, bitrock is eigenlijk gewoon als windows installaties. Alles met alles werkt het speelgoed dat samen GNU/Linux vormt heel goed.

Verder snap ik niet waarom mensen dat definitieve verschil leggen tussen een 'server' systeem en een 'desktop' systeem. Linux en unix zijn flexibel genoeg om beide taken prima te kunnen verrichten. Dat geld niet voor win 9x, maar voor unix wel degelijk.
Laat ik het zo zeggen: op het moment dat je gnome op *BSD zet, kun je die net zo goed voor een desktop gebruiken als Linux.

Verder is de linux community de laatste tijd sterk gegroeid (evenals de media-aandacht) en dat zie ik niet met *BSD - dus om te zeggen dat linux word vervangen door *BSD is een grove verwisseling van wat er werkelijk gebeurt, nl dat oudere unix versies worden vervangen door linux. Dat is heel duidelijk zichtbaar op de servermarkt - daarom kunnen ook zowel MS als 'linux' een toename van marktaandeel claimen.

Verder is het niet zo heel belangrijk wat jij en ik van linux/*BSD vinden.... waar het om gaat is dat we kunnen doen wat we willen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 20:44
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 02-03-2005 @ 21:28 :


Verder is het niet zo heel belangrijk wat jij en ik van linux/*BSD vinden.... waar het om gaat is dat we kunnen doen wat we willen
mja... nu wel.... een jaar geleden zat ik vast aan windows 2000 server... omdat linux.. noch bsd behoorlijke ondersteuning had voor de ich5 chip. Alleen redhat herkende hem wel , maar ondersteunde toen niet de sata 150 optie.....

maar nu zijn we gelukkig in een andere tijd |

en btw... als jij zegt dat het idd nu veel beter is geworden zal ik het zeker niet laten om het weer te proberen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2005, 04:50
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
twain4me schreef op 02-03-2005 @ 21:44 :
mja... nu wel.... een jaar geleden zat ik vast aan windows 2000 server... omdat linux.. noch bsd behoorlijke ondersteuning had voor de ich5 chip. Alleen redhat herkende hem wel , maar ondersteunde toen niet de sata 150 optie.....

maar nu zijn we gelukkig in een andere tijd
Jaha, nu draait je server helemaal niets meer! Of heb je'm inmiddels wel weer opgehangen?
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:04
Verwijderd
De kwestie is imo vrij simpel. Vrijwel alle huis-, tuin- en keukengebruikers zijn opgegroeid met Windows. Daarin zijn ze huis. Het kost moeite om Linux te leren, zij het misschien niet veel, maar het kost moeite. En daar hebben mensen vaak geen zin in.

Of iets 'moeilijk' is, is zo ongelooflijk subjectief. Als je helemaal niets van computers en OSen zou weten, zou je wellicht Linux even snel onder de knie kunnen krijgen als Windows. Maar als je je hele leven al met Windows hebt gewerkt is die overstap een stuk moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:24
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 03-03-2005 @ 05:50 :
Jaha, nu draait je server helemaal niets meer! Of heb je'm inmiddels wel weer opgehangen?
ik heb net een nieuwe PSU even een frame voor maken en hij is weer up and running...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 13:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-03-2005 @ 13:04 :
De kwestie is imo vrij simpel. Vrijwel alle huis-, tuin- en keukengebruikers zijn opgegroeid met Windows. Daarin zijn ze thuis. Het kost moeite om Linux te leren, zij het misschien niet veel, maar het kost moeite. En daar hebben mensen vaak geen zin in.
Thuis in Windows? Sorry, maar dat is echt wishful thinking. Het overgrote merendeel van de Windows-gebruikers is te beroerd om zich ook maar iets te verdiepen in Windows, laat staan Linux.

De kern van het "probleem" als het gaat om Windows-perikelen ligt dan ook voor 95% bij puur gemis aan gebruikersmentaliteit. Windows Update? "MSN doettut tog?!!?!". Niet werken onder een admin-account? "Wàt?!?1". ActiveX in de hand houden? "Ja eehhh nerd een eind op man". Het trieste is; zulke mensen kunnen een paar weken werken met hun installatie, waarna de hele machine zo verrot is door spyware, malware en andere rotzooi dat er eigenlijk nog maar één remedie is om het zaakje weer in het spoor te krijgen. Wie krijgt vervolgens de zwarte piet toegespeeld? Heel juist, Windows XP. "Die fuckcomputer". Hoevaak ik mensen al wel niet aangeraden heb om gewoon eens een "XP voor Dummies" te kopen en het boek bladzijde voor bladzijde door te nemen met de computer er bij.. Nog niet één persoon heeft dat gedaan. Men wil gewoon niet, het interesseert ze niet. Behalve als 't helemaal mis is; dan is XP kut.

Wat mij betreft, overigens, hoef ik helemaal geen alternatief voor Windows XP. Het werkt heerlijk, stabiel, secure en bovendien kan ik er alles mee draaien. Open-source idealisme heb ik niet; ik wil gewoon goede software. Of dat nou open-source of closed-source is zal me echt mijn kontharen jeuken.

P.S.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat Microsoft een beetje een handje heeft van het wekken van een vals idee van veiligheid, hoor. Maar dat is nog geen excuus voor de digitale rampen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 13:58
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De eerste keer dat ik linux installeerde, had ik geen idee wat het was, wat het deed en waarom ik het zou installeren. Ik had er gewoon van gehoord en dacht "waarom niet proberen?"

Ik vroeg welke distro eenvoudig was om mee te beginnen, geen idee meer welke dat toen was, die heb ik geinstalleerd en ik kon aan de slag. Het was zo verschrikkelijk eenvoudig, dat ik me echt afvroeg waarom mensen al die drukte maakten.

Het verschil is, linux is gemakkelijker te power-usen. En dat is waar heel veel mensen de mist in gaan. Ze beginnen te power-usen, het lukt niet en ze geven het op, terwijl de gewone installatie hardstikke goed volstaat, als je windows gewend bent.

Bij windows heeft meer dan 90% nog nooit van power-usage gehoord en dus ook niemand zal er snel mee aan te slag gaan.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 17:41
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
bestaat er zoiets als power-usen van windows?....
behalve het 'registry hacken' heb k nog niet veel gezien
en naturlijk het 1337 overcl0x3n van je processor
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 18:09
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 04-03-2005 @ 18:41 :
bestaat er zoiets als power-usen van windows?....
behalve het 'registry hacken' heb k nog niet veel gezien
en naturlijk het 1337 overcl0x3n van je processor
overclocken met behulp van windows... *somebody shoot me*
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 18:23
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
ja, weetikveel hoe dat gaat
er zijn toch wel van die leuke bios tools onder windows?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 18:33
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 04-03-2005 @ 19:23 :
ja, weetikveel hoe dat gaat
er zijn toch wel van die leuke bios tools onder windows?

aaarghhh ....
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 18:46
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 04-03-2005 @ 18:41 :
bestaat er zoiets als power-usen van windows?....
behalve het 'registry hacken' heb k nog niet veel gezien
en naturlijk het 1337 overcl0x3n van je processor
Beetje jammer dat jij je nu geroepen voelt tot kansloos trollen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 19:28
GVR
GVR is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-03-2005 @ 19:46 :
Beetje jammer dat jij je nu geroepen voelt tot kansloos trollen.
Op jou beurt weer jammer dat dat geen trollen is.

Maar windows is gewoon popuplairder omdat microsoft een iets betere reclame afdeling heeft dan linus, fsf en alle distro verkopers. En de thuisgebruiker is nou eenmaal 'dom' en (over)gevoelig voor reclame.

Het verhaal dat er geen software voor is gaat niet echt op, ik heb een ruime keuze van e-mail clients tot 3d-render software en van webervers tot kaartspelletjes, beschikbaar op een paar muisklikken via een systeem dat duizend malen duidelijker is dan de windows meuk aan 'standaart' install systemen.

Ook het installeren is moeilijk slaat nergens op. Ik ben regelmatig bij vrienden en kennissen op bezoek om een windows (of ms office) te installeren. Iedereen kan linux instaleren net zoals iedereen een windows kan instaleren, gewoon herhaaldelijk op enter drukken....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2005, 21:35
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 03-03-2005 @ 14:37 :
Thuis in Windows? Sorry, maar dat is echt wishful thinking. Het overgrote merendeel van de Windows-gebruikers is te beroerd om zich ook maar iets te verdiepen in Windows, laat staan Linux.

De kern van het "probleem" als het gaat om Windows-perikelen ligt dan ook voor 95% bij puur gemis aan gebruikersmentaliteit...
*knip*
Hierin ben ik het volkomen eens met dobermann.

Ik wil me niet uitlaten over het feit of linux al dan niet een beter OS is als Windows. Zoals in dit topic al dikwijls vermeld, zouden ze even eenvoudig te installeren zijn, zouden ze even eenvoudig zijn in gebruik, ...

Ik gebruik zelf Windows XP Pro en ook ik ben niet op zoek naar een alternatief. Je kleedt je windows installatie volledig uit en tweakt 'm zoals je maar wil.
En ik geef toe, ik vervloek windows meermaals per dag als er iets foutloopt. Maar als ik linux zou gebruiken, ben ik ervan overtuigd dat ik ook linux meermaals per dag zou vervloeken omdat het niet doet wat ik wil.

Dat Microsoft een monopoly heeft op de softwaremarkt, valt uiteraard niet te ontkennen. En dan hier vele nadelen aan verbonden zijn, valt tevens ook niet te ontkennen.
Zoals dobermann al zei, het feit dat windows XP vaak een slecht OS genoemd wordt met zoveel securitybugs als een vergiet, heeft op zich niet altijd iets met het OS zelf te maken, maar veel vaker gewoon met de gebruiker die niet weet hoe hij zijn systeem moet beheren.
De meeste linuxgebruikers zijn over het algemeen mensen met al behoorlijk wat pc-ervaring en -kennis. De gros van de windowsgebruikers zijn echter mensen die er "helemaal niets vanaf weten" en die gewoon maar wat willen "MSN'en" en typen en internetten. Beeld je eens in dat de verdeling half half zou zijn, en dat er ook een heleboel gewone mensen (om het zo te noemen) linux gaan gebruiken... Ik denk dat de doorsnee gebruiker evenveel problemen in linux zal creëren als nu in windows het geval is.

Het belangrijkste voor mij is dat ik rustig op mijn pc'tje kan werken en kan doen wat ik wil, met de juiste softwarepakketten, al dan niet open-source.
Ik gebruik windows XP, en zoek geen alternatief, want ik ben er over het algemeen tevreden over.
Ik gebruik MS Office, en ook daar heb ik totaal geen problemen mee. Waarom zou ik overschakelen op OpenOffice ?
Van MSIE was ik absoluut niet tevreden: MSIE eruit geflikkerd en overschakeld op firefox.
Van Outlook (express) was ik ook niet tevreden: eruit geflikkerd en overschakeld op thunderbird
...

Als een programma/OS doet wat ik ervan verwacht, dan ben ik tevreden.

Ps. 'k heb wel Neen gestemd. Het feit dat linux minder populair is, is te wijten aan veel meer dingen dan enkel het idee dat het te moeilijk zou zijn.
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.

Laatst gewijzigd op 04-03-2005 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 11:00
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik denk toch dat de meeste windows gebruikers een
"Wat een boer niet kent, dat eet hij niet" mentaliteit hebben.

Dit doet me denken aan een kameraad van me.
Hij is een fanatieke websurfer en ik stelde hem voor om eens een andere browser te gebruiken.
Eerst wu hij er helemaal niks van weten, totdat ik bij hem de browser demonstreerde.
En hij: " Kan je er dat allemaal er mee doen?"
Sinds toen surfde hij met die ene browser.

En zo zie ik het ook, als men overstapt naar een andere o.s.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 11:45
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
freyk schreef op 05-03-2005 @ 12:00 :
Ik denk toch dat de meeste windows gebruikers een
"Wat een boer niet kent, dat eet hij niet" mentaliteit hebben.

Dit doet me denken aan een kameraad van me.
Hij is een fanatieke websurfer en ik stelde hem voor om eens een andere browser te gebruiken.
Eerst wu hij er helemaal niks van weten, totdat ik bij hem de browser demonstreerde.
En hij: " Kan je er dat allemaal er mee doen?"
Sinds toen surfde hij met die ene browser.

En zo zie ik het ook, als men overstapt naar een andere o.s.
Ben ik het helemaal mee eens. Op zich zijn beginnende gebruikers op dat vlak meestal iets 'kneedbaarder'; ze hebben zich nog niet gehecht aan een bepaald product. Ervaren gebruikers gaan eerder vasthouden aan bepaalde producten als MS Office, MS Windows, MS IE, ; hoe veel problemen ze er ook mee hebben, die misschien wel opgelost kunnen worden door alternatieven. Mja, dat doet iedereen wel, je kan niet eeuwig blijven zoeken naar het perfecte product natuurlijk.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:15
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-03-2005 @ 19:46 :
Beetje jammer dat jij je nu geroepen voelt tot kansloos trollen.
mijn excuses, zo was het niet bedoeld.
Maar ik weet nog niet van power-usen onder windows, tenminste ik zie tweak-ui niet als dergelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 13:17
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
GVR schreef op 04-03-2005 @ 20:28 :
Iedereen kan linux instaleren net zoals iedereen een windows kan instaleren, gewoon herhaaldelijk op enter drukken....
Totdat weer ergens blijkt dat je net weer een andere optie moest kiezen, omdat je niet iets andere hardware hebt met net iets andere functies waar je nog nooit van hebt gehoord. En dan durf ik toch wel te zeggen dat ik een redelijke hoeveelheid kennis heb op het gebied van computersoftware en -hardware.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 13:24
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Krekker schreef op 05-03-2005 @ 14:17 :
Totdat weer ergens blijkt dat je net weer een andere optie moest kiezen, omdat je niet iets andere hardware hebt met net iets andere functies waar je nog nooit van hebt gehoord. En dan durf ik toch wel te zeggen dat ik een redelijke hoeveelheid kennis heb op het gebied van computersoftware en -hardware.
zijdelings:

Was een 'onderzoek' gedaan door een 'onafhankelijk' bedrijf, in opdracht van Microsoft (misschien is het onderzoek wel onafhankelijk, maar de uitkomsten daarvan zijn op zo'n rare manier geinterpreteerd dat het eng is)

voorbeeldje

"Linux is tot 3-4 keer duurder dan Microsoft Windows. Want to know why? Click here" gilde een reclame op een site
(vervolgens staat er nergens een berekening, alleen dat Linux meer kennis van de systeembeheerder nodig heeft (waarom, zeggen ze niet) , over de kosten van de aanschaf van 't product word met geen woord gerept.
"Bij de installatie van Linux moet je 77% meer dingen invullen" (werd als negatief gebracht, terwijl ik zou zeggen, Linux is voor 77% beter aan te passen ^_^)
daarbij werd soms een vergelijking gemaakt met 'Linux' en soms met 'RedHat' (alsof het hetzelfde is)

zo'n raar onderzoek van Microsoft, met zulke rare teksten, kan er niet anders op wijzen dat ze de hete adem van Linux in hun nek voelen. ze beginnen 'm al te knijpen.
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 14:50
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 01-03-2005 @ 19:38 :
Totaal-niet-mee-eens.
Door desktops als KDE en GNOME, en systemen als hotplug *hoef* je praktisch niet meer iets aan te passen - en als je dat wel moet, dan kan het wel via een point-en-click interface. Vooral KDE is hier heel goed in - alleen jammer dat het zo pijnlijk veel bloat heeft.
Daarbij performed het voor geen meter, onder geen enkele distro.

Citaat:
Het grote verschil met windows is dat er veel meer kan
Nee. Voor alles wat er onder linux te krijgen is, is een windows alternatief. Er kan hetzelfde, het werkt alleen anders. Ieder zijn smaak-idee zeg maar.

Citaat:
, en dat er dan af en toe wel textfiles nodig zijn, is niets wonderbaarlijks, en ook niet bijzonder moeilijk. Als je eenmaal het editten van fstab onder de knie hebt, is dat echt niet moeilijk.
Ooit gehoord van 12-o'clock-flashers? De meeste gebruikers kunnen dat niet en nog een veel groter gedeelte WIL dat niet.

Citaat:
Het is nieuw, en dat is wat anders.
Het is verre van nieuw. Het bestaat langer dan windows (en dan windows in de vorm van een bruikbare windows, dus 95 of 98.

Citaat:
Ook niet waar. Allereerst is er een hele hoop software gemaakt voor windows, sommige daarvan hebben geen equivalent onder linux/unix, maar dit zijn er niet veel.
Behalve games, is er geen enkele applicatie die géén linux alternatief heeft.

Citaat:
Met andere woorden, wie een computer met windows koopt, kan daarmee alle windows software draaien. Dit is het voornaamste en enige belangrijke voordeel van windows.
Lachertje, het grootste voordeel van windows is de support. En ga hierover niet met me in discussie want ik fik je af . Microsoft levert gewoon veel betere supportbase, terwijl die van de meeste linux distro's als los zand aan elkaar hangt.
Dan kan je zeggen; Ga zoeken zoeken zoeken op internet, maar dan blijf ik aan de gang, als ik een probleem meldt bij MS, hoe rot ze ook zijn van binnen, wordt er iets aan gedaan....
RedHat is de enige linuxdistributeur met een dergelijke KB, maar dez e is lang niet compleet genoeg.
Novell is op de goede weg met een linux KB voor Suse(SLES, SLD) maar ook voor Novell Linux(OES).

Citaat:
M.a.w. het succes van windows is voornamelijk afhankelijk van het succes van vorige versies van windows, die op hun beurt gebaseerd zijn op het succes van DOS en de IBM-PC.
Klopt. OS/2 was een betere kandidaat, maargoed, vervlogen tijden .

Citaat:
Bovendien staat de licentie van Microsoft OEM bouwers niet toe om meerdere besturingssystemen te laden op de pc waar windows op staat, m.a.w. geen multi-boot. Je kunt het als computerbouwer wel koppig doen en de officiele versies kopen, maar dit is veel duurder.
Ach juh, maar een systeembouwer zou een CD kunnen meeleveren die het systeem dual-boot maakt zodat de gebruiker het thuis kan proberen...

Citaat:
Het enige punt dat hier totaal buiten de vergelijking word gelaten zijn de relatieve verdienstes van ieder besturingssysteem. Met andere woorden: verdienste-gebaseerde vergelijkingen zijn idioot in monopolie-systeem (want dat is het ).

Sorry, ik had graag beweert dat MS Windows geen monopolie positie heeft, maar het is de enige manier om het gedrag van de markt te verklaren.
Wat is er mis met een monopolie eigenlijk? Als ik MS was had ik er ook alles aan gedaan om overal marktleider in te worden. Lijkt me logisch, dat willen de aandeelhouders namelijk ook hebben...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:56
GVR
GVR is offline
Citaat:
dafelix schreef op 05-03-2005 @ 14:24 :
zijdelings:

Was een 'onderzoek' gedaan door een 'onafhankelijk' bedrijf, in opdracht van Microsoft (misschien is het onderzoek wel onafhankelijk, maar de uitkomsten daarvan zijn op zo'n rare manier geinterpreteerd dat het eng is)

zo'n raar onderzoek van Microsoft, met zulke rare teksten, kan er niet anders op wijzen dat ze de hete adem van Linux in hun nek voelen. ze beginnen 'm al te knijpen.
Ook heel mooi is de 'open' discussie over linux versus windows op de microsoft website, waarvoor je eerst een meuk aan activex poep moet downloaden om te controleren of je wel een echte (geregistreerde) microsoft os enzo gebruikt....
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 17:25
Verwijderd
Citaat:
GVR schreef op 04-03-2005 @ 20:28 :
Op jou beurt weer jammer dat dat geen trollen is.
Sorry? Claimen dat je in Windows XP niet kunt powerusen is een domme troll. Niet meer en niet minder. Of je moet in de veronderstelling zijn dat kernels compilen alleen powerusen is?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 11:46
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
deadlock schreef op 05-03-2005 @ 15:50 :
Daarbij performed het voor geen meter, onder geen enkele distro.


Flamefest on!
Je praat poep. Ik heb een oude (2001) laptop met 1066 celeron (kut) processsor, 112 mb ram, 16 mb s3 savage gedeeld geheugen, met een generic savage driver voor x.org 6.7.0. Met andere woorden, een kutcomputer. KDE draait daaronder als een tiet. GNOME draait zelfs nog beter. Ik heb gemiddeld minder geheugen en processorverbruik onder linux dan onder windows 2000. Ik durf Windows xp niet te installeren, want dat is nog erger - daarbij komt nog dat ik het niet legaal heb.
Tip: gebruik slackware


Nee. Voor alles wat er onder linux te krijgen is, is een windows alternatief. Er kan hetzelfde, het werkt alleen anders. Ieder zijn smaak-idee zeg maar


De dag dat jij tijdens een windows installatie kan switchen naar terminal, een windows installatie op een netwerkstation mounten (die op een andere pc staat), naar die directory chrooten, de juiste module inserten en een gezellig muziekje luisteren terwijl je systeem aan het installeren is, geef ik je gelijk. Tot die dag blijf ik vrolijk linux gebruiken.


Ooit gehoord van 12-o'clock-flashers? De meeste gebruikers kunnen dat niet en nog een veel groter gedeelte WIL dat niet.


Nee. Leg eens uit

Het is verre van nieuw. Het bestaat langer dan windows (en dan windows in de vorm van een bruikbare windows, dus 95 of 98.

Ververs mijn geheugen. Waarover gaat dit? Ik kan het niet vinden


Behalve games, is er geen enkele applicatie die géén linux alternatief heeft.


Nee? Dus er is alternatief voor alle custom software die door bedrijven worden gebruikt? Dus alle educatieve speeltjes van m'n school hebben een linuxversie?
Bull. Mainstreamapplicaties hebben vaak alternatieven. Maar de 10% die daar niet bij hoort, is wel de 10% die men uiteindelijk een keer nodig heeft.

Waardoor het dus voor een bedrijf wellicht goedkoper is om een nieuwe versie van MS te kopen, dan de custom software opnieuw te laten maken. Waardoor we dus weer terug bij af zijn: het grootste voordeel van MS is dat we hiervoor ook al MS software gebruikten.



Lachertje, het grootste voordeel van windows is de support. En ga hierover niet met me in discussie want ik fik je af . Microsoft levert gewoon veel betere supportbase, terwijl die van de meeste linux distro's als los zand aan elkaar hangt.
Dan kan je zeggen; Ga zoeken zoeken zoeken op internet, maar dan blijf ik aan de gang, als ik een probleem meldt bij MS, hoe rot ze ook zijn van binnen, wordt er iets aan gedaan....
RedHat is de enige linuxdistributeur met een dergelijke KB, maar dez e is lang niet compleet genoeg.
Novell is op de goede weg met een linux KB voor Suse(SLES, SLD) maar ook voor Novell Linux(OES).


Je kunt honderden bedrijven vinden die 'professioneel linux support' geven. Dit is ook niets vreemds en niets nieuws - iedereen kan een supportbedrijf beginnen. Met MS software ben je in principe afhankelijk van MS support. Met GNU/Linux software kan iedereen support leveren (immers niets kan geheim worden gehouden) dus er bestaat geen monopolie op support. Dus zullen bedrijven competitie aangaan om klanten te winnen. Een win-win situatie.

Dit is ook een van de redenen voor de populariteit van debian onder webmasters (naast het gegeven dat stable echt heel stable is). Er is gewoon goede support voor.



Ach juh, maar een systeembouwer zou een CD kunnen meeleveren die het systeem dual-boot maakt zodat de gebruiker het thuis kan proberen...


En de winst daarvan is in totaal niet zo groot, dus niet sexy, dus niet gedaan.


Wat is er mis met een monopolie eigenlijk? Als ik MS was had ik er ook alles aan gedaan om overal marktleider in te worden. Lijkt me logisch, dat willen de aandeelhouders namelijk ook hebben...
Ja, MS wel en aandeelhouders ook. Maar de wereld is groter dan dat, en voor de rest van de wereld is het niet zo goed.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:28
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
deadlock schreef op 05-03-2005 @ 15:50 :
Behalve games, is er geen enkele applicatie die géén linux alternatief heeft.
Bijna mee eens... ik mis namelijk wat software van macromedia (om bijv. flash filmpjes te maken e.d.).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 07-03-2005 @ 12:46
Flamefest on!
Je praat poep. Ik heb een oude (2001) laptop met 1066 celeron (kut) processsor, 112 mb ram, 16 mb s3 savage gedeeld geheugen, met een generic savage driver voor x.org 6.7.0. Met andere woorden, een kutcomputer. KDE draait daaronder als een tiet. GNOME draait zelfs nog beter. Ik heb gemiddeld minder geheugen en processorverbruik onder linux dan onder windows 2000. Ik durf Windows xp niet te installeren, want dat is nog erger - daarbij komt nog dat ik het niet legaal heb.
Tip: gebruik slackware
Op een 1066 draait windows xp probleemloos en heel snel. Windows 2000 mss iets minder, dat is sowieso trager in het gebruik. Geheugenverbruik onder linux is anders dan onder windows en is vanuit taskman niet met ps te vergelijken.
Ook het processorgebruik is dan niet met elkaar te vergelijken op die manier. Moet je echt iets van specperf gaan gebruiken, of seti@home.

Citaat:
De dag dat jij tijdens een windows installatie kan switchen naar terminal, een windows installatie op een netwerkstation mounten (die op een andere pc staat), naar die directory chrooten, de juiste module inserten en een gezellig muziekje luisteren terwijl je systeem aan het installeren is, geef ik je gelijk. Tot die dag blijf ik vrolijk linux gebruiken.
Dat is mijn werk...... En ja dat kan ik. Tis alleen veel meer hackwerk en je moet je installatie aanpassen voordat je begint met installeren . In de beta van W2K kreeg je standaard een terminalvenster. Maar nogmaals, dit zijn wezenlijke verschillen in het OS zelf. Windows doet dit gewoon niet zomaar. Daarbij kan ik écht wel een uurtje zonder MP3's tijdens een windows installatie. Het écht vervelende punt bij windows is het vele rebooten nadat je klaar bent met de installatie.

Citaat:
Nee. Leg eens uit
www.deadtroll.com -> Internet Helpdesk

Citaat:
Ververs mijn geheugen. Waarover gaat dit? Ik kan het niet vinden
Linux is verre van nieuw, daar gaat het over...

Citaat:
Nee? Dus er is alternatief voor alle custom software die door bedrijven worden gebruikt? Dus alle educatieve speeltjes van m'n school hebben een linuxversie?
Wel als je er om vraagt..... Ik weet dat OWG bezig is met linux, Teletop en PAT/LINK zijn webbased en ga zo maar door, learningspace werkt niet goed, maar das IBM crap, neem dan Blackboard.

Citaat:
Bull. Mainstreamapplicaties hebben vaak alternatieven. Maar de 10% die daar niet bij hoort, is wel de 10% die men uiteindelijk een keer nodig heeft.
Kom jij mijn netwerk beheren? Kan je het zien namelijk .

Custom software is dan ook custom en mag je er niet bijrekenen...

Citaat:
Je kunt honderden bedrijven vinden die 'professioneel linux support' geven.
En die support is altijd een lachertje geweest. De problemen zijn namelijk nooit echt "alleen OS" maar een combinatie "platform/OS". Ik heb het dan niet alleen over servers maar ook over werkstations. Een supportbase hoort gecentraliseerd. Een Wiki bijvoorbeeld over Linux, met de grootte van de Novell Knowledge Base zou een verbetering zijn.

Citaat:
Met MS software ben je in principe afhankelijk van MS support.
Www.expertexchange.com??? www.appdeploy.com??? en ga zo maar door. Zelfs de computer idee slaat de spijker vaak op zijn kop.
Dat is dus niet waar.

Citaat:
Met GNU/Linux software kan iedereen support leveren (immers niets kan geheim worden gehouden) dus er bestaat geen monopolie op support. Dus zullen bedrijven competitie aangaan om klanten te winnen. Een win-win situatie.
Met GNU/Linux wel. De grootste distro's vallen daar niet helemaal meer onder: Fedora, SuSe... Er bestaat ook geen monopolie op windows support. OEM e.d.

Citaat:
Dit is ook een van de redenen voor de populariteit van debian onder webmasters (naast het gegeven dat stable echt heel stable is). Er is gewoon goede support voor.
Debian is inderdaad een uitzondering, maar dan nog mist er veel informatie!

Citaat:
En de winst daarvan is in totaal niet zo groot, dus niet sexy, dus niet gedaan.
Tenzij een van de grotere bedrijven belangen gaat krijgen in een linux-distro.
Dell's met SuSe/Mandrak/Slackware (redhat moet dood) enzo. Vrij geniaal .

Citaat:
Ja, MS wel en aandeelhouders ook. Maar de wereld is groter dan dat, en voor de rest van de wereld is het niet zo goed.
Toch is windows een topproduct imnsho....
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 07-03-2005 @ 17:28 :
Bijna mee eens... ik mis namelijk wat software van macromedia (om bijv. flash filmpjes te maken e.d.).
Er zijn ook flash alternatieven, maargoed, tis een kwestie van gradaties. Ik vind ettercap geweldig onder linux, maar niet onder windows, zelfde met ethereal
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:17
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
deadlock schreef op 07-03-2005 @ 19:36 :
Op een 1066 draait windows xp probleemloos en heel snel. Windows 2000 mss iets minder, dat is sowieso trager in het gebruik. Geheugenverbruik onder linux is anders dan onder windows en is vanuit taskman niet met ps te vergelijken.
Ook het processorgebruik is dan niet met elkaar te vergelijken op die manier. Moet je echt iets van specperf gaan gebruiken, of seti@home.


1066 mhz zou xp wel moeten draaien, maar het gaat om die 112 meg - en daaronder draait xp echt niet, ik heb vergelijkbare gevallen gezien en dat is niet leuk

Dat is mijn werk...... En ja dat kan ik. Tis alleen veel meer hackwerk en je moet je installatie aanpassen voordat je begint met installeren . In de beta van W2K kreeg je standaard een terminalvenster. Maar nogmaals, dit zijn wezenlijke verschillen in het OS zelf. Windows doet dit gewoon niet zomaar. Daarbij kan ik écht wel een uurtje zonder MP3's tijdens een windows installatie. Het écht vervelende punt bij windows is het vele rebooten nadat je klaar bent met de installatie.

Kan dat? gaaf vertel vertel.
ik kan niet een uurtje zonder mp3s. Of oggs for that matter.
Btw, 'linux' doet het ook niet zomaar - maar het is wel mogelijk.


www.deadtroll.com -> Internet Helpdesk


Linux is verre van nieuw, daar gaat het over...


Och ja, dat is ook weer zo. 1991 toch? Voor desktopgebruik is het nieuw.

Wel als je er om vraagt..... Ik weet dat OWG bezig is met linux, Teletop en PAT/LINK zijn webbased en ga zo maar door, learningspace werkt niet goed, maar das IBM crap, neem dan Blackboard.

Kom jij mijn netwerk beheren? Kan je het zien namelijk .

Custom software is dan ook custom en mag je er niet bijrekenen...


Maar het is wel software die mensen gebruiken en nodig hebben, en die reken ik er dus zeker wel bij. Op het moment dat al je mooie custom software het niet meer doet onder linux gaat het je vaak een hoop kosten om t over te schakelen naar linux. En dat maakt windows op zijn beurt weer sexier. Maar dit heeft dus niets te maken met support of techniek.

En die support is altijd een lachertje geweest. De problemen zijn namelijk nooit echt "alleen OS" maar een combinatie "platform/OS". Ik heb het dan niet alleen over servers maar ook over werkstations. Een supportbase hoort gecentraliseerd. Een Wiki bijvoorbeeld over Linux, met de grootte van de Novell Knowledge Base zou een verbetering zijn.

Bedoel je zoiets als TLDP.org ?

Www.expertexchange.com??? www.appdeploy.com??? en ga zo maar door. Zelfs de computer idee slaat de spijker vaak op zijn kop.
Dat is dus niet waar.


Neem jij de computer idee serieus?
Die bedrijven weten veel minder van windows dan MS zelf, om de simpele reden dat MS zelf windows ontwikkeld. Dus zijn ze per definitie inferieur aan MS support. Met GNU/Linux of BSD for that matter is dat niet zo, iedereen kan alles te weten komen over windows.

Met GNU/Linux wel. De grootste distro's vallen daar niet helemaal meer onder: Fedora, SuSe... Er bestaat ook geen monopolie op windows support. OEM e.d.

Uhm... ik snap je niet....

Goed, monopolie is het verkeerde woord. Maar MS heeft wel een duidelijk voordeel in support voor windows.

Debian is inderdaad een uitzondering, maar dan nog mist er veel informatie!

Mijn ervaring is anders, maargoed. Ik zal jou niet in twijfel trekken

Tenzij een van de grotere bedrijven belangen gaat krijgen in een linux-distro.
Dell's met SuSe/Mandrak/Slackware (redhat moet dood) enzo. Vrij geniaal .


Zoals IBM, Sun en HP? Alleen wel jammer dat ze geen desktop pc's hebben.



Toch is windows een topproduct imnsho....
Not so humble indeed, maar dat is je vergeven ik heb er zelf ook last van. Ach, ik weet het niet. Ik heb windows server 2003 nog niet geprobeerd, en wellicht is dat wel zo veel toffer dat ik linux in een keer laat vallen. Ik betwijfel het - linux geeft me verschrikkelijk veel vrijheid, en laat me verschrikkelijk veel doen. Daarbij is het in feite Unix, en Unix == gewoon heel goed. IMNSHO, de beste manier om met computers om te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.