Oud 18-05-2006, 18:47
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Een groot deel van de mensen op dit forum gaan na de zomervakantie aan een nieuwe studie beginnen in een nieuwe stad. Je moet een studie kiezen (ik hoop voor je dat je dat al hebt gedaan eigenlijk), een stad en je moet de keuze maken of je wel of niet lid wordt van een studentenvereniging.

Zelf heb ik in augustus 2005 in mijn OWee (OntvangstWeek een week waarin alle verenigingen zichzelf van hun beste kant laten zien en waarin je je kunt inschrijven) in Delft gekozen voor de Delftsche Studenten Bond, een relatief kleine (toen zo'n 230 leden) vereniging zonder ontgroening, met gelijkwaardigheid der leden en een unieke ledenstructuur waarin ouderejaars en jongerjaars gemengd zijn.

Aanstaande zomervakantie gaan weer alle verenigingen zich volop inzetten om de nieuwe generatie studenten een onvergetelijke OWee te laten meemaken en natuurlijk om nieuwe leden te werven. Ik zal dit jaar zelf ook actief zijn bij de ledenwerving voor volgend jaar.

Dat brengt mij bij de bedoeling van dit topic. Ik vraag me namelijk af wat de mening van scholieren (vooral 6e klassers) is over studentenverenigingen in het algemeen en hoe jullie staan ten opzichte van een kennismakingstijd of introductieperiode (bij velen onterecht bekend als ontgroening).

Wat zoekt men zoal in een studentenvereniging en wat zou een vereniging moeten doen om jouw aandacht te trekken in een intro-week. Zou een optreden van een goede artiest of band je naar een vereniging lokken of bijvoorbeeld eerder de prijs van drank (let wel, ik heb het niet over lid worden, maar over aanwezig zijn tijdens de intro-feest-week). En wat zou voor jou een doorslaggevende reden zijn om je in te schrijven bij een studentenvereniging?

Ook mensen die de keus tussen wel en niet lid worden al hebben gemaakt kunnen hun mening over deze zaken geven trouwens.

Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 19:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2006, 21:20
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Waarom ben jij lid geworden van een studentenvereniging? Ik heb namelijk nooit echt voor de keuze gestaan.

Ik denk dat gelijkwaardigheid en mensen in hun waarde laten een belangrijk punt is. Ontgroeningen zijn ronduit belangrijk (naar mijn mening en van vele anderen).

Laten zien wat jullie zoal doen, qua activiteiten en zo.

Duidelijk maken wat de meerwaarde is van jullie vereniging. Ik zelf zie het niet zo direct? Je ontmoet in je studententijd sowieso al een heleboel nieuwe mensen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 22:03
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Ik vind studentenverenigingen onzin... Ik vind mijn vrienden zonder dat we ons moeten groeperen.

oh en ik heb nog geen studie gekozen. tsk.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 22:14
Verwijderd
Ik ga wel een introweek lopen, maar ben niet van plan lid te worden van een 'traditionele' vereniging (corps, papen). Een vereniging die meer low-key is lijkt me wel rielekst, maar ik hoef ook niet tussen gothics en Lowlandsarmbandjes in het gras te zitten. Ik ga het op sfeer aan laten komen als ik me ergens in zou schrijven. Bandjes zijn wel aardig, maar doe niet al teveel moeite. Als het ergens gezellig is en er gezopen wordt blijf je toch wel plakken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Myuki schreef op 18-05-2006 @ 22:03 :
Ik vind studentenverenigingen onzin... Ik vind mijn vrienden zonder dat we ons moeten groeperen.
Alsof studentenverenigingen alleen maar draaien om 'vrienden vienden'. Er is maar weinig zo irritant als mensen die 'studentenvereniging' gelijkschakelen aan 'traditionele vereniging'.

Als jij van sport houdt en dus bij een studentensportvereniging gaat, of van toneel en je wilt dat ook tijdens je studententijd voortzetten, ben je dan een kneus die vrienden zoekt?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 23:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat ik vooral belangrijk vond is dat men eerlijk was. Ik vind het geen probleem als je een ontgroening heb, maar zeg het.
Dat geldt eigenlijk voor alles. Maak je vereniging niet mooier dan het is met grote artiesten die er de rest van het jaar niet zijn. Als het goed is heeft je vereniging dat niet eens nodig. Laat zien dat je heel het jaar lang leuk bent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 00:39
Verwijderd
Ik wil met niet bij een feest vereniging gaan aansluiten, sportvereniging lijkt me wel leuk. Maar zie nog wel als ik eenmal studeer hoe ik dat ga doen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 00:45
Verwijderd
Toen ik in de 6e klas zat stond ik niet zo open voor verenigingen.
Vooral niet voor tradtionele verengingen. Nu ben ik lid geworden van een traditionele verenging die de ontgroening heeft afgeschaft. Maar eigenlijk heb je een heleboel aan een verenging. Naast mensen leren kennen, en gezellig biertjes drinken (of cola) ben ik ook erg actief en ik moet zeggen dat ik heel veel leer van commissies. Ook bedrijven vinden het erg goed als je wat ervaring hebt in bijv organisatie en promotie. Ik denk dat het een prima balans is tussen lol maken en jezelf ontplooien.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:05
Verwijderd
Nee niets voor mij, ik vind het veel leuker om mensen te kennen via school, werk of andere vrienden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:28
fractuur
fractuur is offline
Studentenverenigingen.. ik stond er vorig jaar nogal negatief tegenover (ben eerstejaars nu) maar mijn vriend zit op een vereniging hier in Utrecht, en ook een van mn beste vriendinnen is daar lid. Zij hebben er een groep leuke mensen aan overgehouden, en mensen die het leuk vinden moeten het vooral doen. Zelfs over ontgroeningen ben ik anders gaan denken. Als het twee keer zo kort was geweest: prima. Ik zou het alleen niet kunnen, maar dat is weer iets anders. Nog iets wat voor mij heel negatief was: het eerstejaar vréét tijd. Veel mensen die vooral het eerste deel van het collegejaar weinig tijd hebben voor hun studie ivm presentaties en verplichte avonden. Daarnaast hou ik niet van (zacht uitgedrukt) traditionele studentenacties. Van die dingen die totaal over the top zijn. Mijn vriend vind het geweldig, ik vind dat die brallerige types zich eerst mogen bewijzen in de maatschappij voor ze hun bek opentrekken en semi-chique feesten houden.

Zelf ben ik lid geworden van een studentensportvereniging (roeien) en dat ik hartstikke leuk. je mag zelf weten hoeveel activiteiten je bezoekt, hoe vaak je traint. Als je wil kan je er veel doen, als je geen zin hebt is dat ook prima. Leuke mensen, leuke sfeer. Soms een beetje knorrig, maar zolang dat niet de boventoon gaat voeren (het draait nochtans om de sport, vooral omdat Orca behoorlijk wat wedstrijdroeiers heeft) vind ik het een hele leuke vereniging. Sluit studentenverenigingen niet zomaar uit, maar wees wel kritisch.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 12:56
Experiment
Experiment is offline
Ik ga sowieso meedoen met de introductieweek en dan zie ik wel of er iets is dat me leuk lijkt. Ik heb sowieso geen zin in ontgroeningen of 'studentikoze' ongein, maar gewoon een gezellig honk, kan misschien wel leuk zijn. Een beetje zoals Snees dus.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:04
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-05-2006 @ 23:15 :
Alsof studentenverenigingen alleen maar draaien om 'vrienden vienden'. Er is maar weinig zo irritant als mensen die 'studentenvereniging' gelijkschakelen aan 'traditionele vereniging'.

Als jij van sport houdt en dus bij een studentensportvereniging gaat, of van toneel en je wilt dat ook tijdens je studententijd voortzetten, ben je dan een kneus die vrienden zoekt?
Excuseer, ik ben niet zo thuis in het 'studentenverenigingsleven' en dacht aan de traditionele studentenverenigingen. Er is niks mis met samen sporten/toneelspelen

Als er een doel is (en niet bier zuipen ende zo) dan vind ik 't wel best...
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:12
fractuur
fractuur is offline
Tip voor de mensen die nu al overwegen bij een studenten(sport)vereniging te gaan: loop de introweek, want vaak is dat de grootste mogelijkheid om in te schrijven.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 13:40
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-05-2006 @ 22:14 :
Ik ga wel een introweek lopen, maar ben niet van plan lid te worden van een 'traditionele' vereniging (corps, papen). Een vereniging die meer low-key is lijkt me wel rielekst, maar ik hoef ook niet tussen gothics en Lowlandsarmbandjes in het gras te zitten. Ik ga het op sfeer aan laten komen als ik me ergens in zou schrijven. Bandjes zijn wel aardig, maar doe niet al teveel moeite. Als het ergens gezellig is en er gezopen wordt blijf je toch wel plakken.
Waar ga je studeren? Een vereniging die aangesloten is bij de FUB lijkt me prima geschikt voor jou. Bij de Federatie van Unitates en Bonden zitten namelijk verenigingen met voornamelijk leden uit de niet-bal en niet-hippie groep. De meesten (zo niet allemaal) hebben overigens geen ontgroening maar een softe KMT.

Nare Man heeft voor een groot deel gelijk. Studentenverenigingen zijn een makkelijke manier om vrienden te vinden, maar het gaat niet alleen om vrienden. Bij een studentenvereniging doe je een stukje ontwikkeling op die je nergens anders op kan doen. Je leert sterk in je schoenen te staan. Verder kun je heel veel lerenv van commissiewerk, zoals het organiseren van de intro-week, KMT of een feestweek. Naast dit soort full-time commissies kun je ook kleine commissies doen die je tussen je studie door doet zoals de redactie van een verenigingsblad of de tapcommissie die elke avond iemand achter de bar zet.

@Balance: Je kunt je als vereniging wel zoals altijd gaan gedragen, maar hoe laat je dat zien als er geen enkele nul op af komt. Je moet wel de nullen lokken met gave acts zodat je een gesprek met ze kan beginnen.

@Fractuur: Jij gooit alle verenigingen op één hoop. Lang niet alle verenigingen hebben een even zware KMT. De mijne was bijvoorbeeld heel goed te doen. Overdag had je allerlei activiteiten waar je moe en soms ook een beetje vies van werd, maar 's avonds kon je lekker een biertje drinken waarbij ook de 'ontgroeners' gewoon gezellig mee borrelden en op een leuke manier de novieten plaagden. Dit geldt overigens voor vier dagen kamp. De rest van de KMT bestond uit twee weken lang elke dag borrelen en integreren met ouderejaars.
Ook hoeft lidmaatschap je helemaal niet zoveel tijd te kosten. Dat is ook afhankelijk van je vereniging. Bij mij geldt alleen de verplichting om af en toe af te wassen en eens in de zoveel tijd ben je barhulpje. Verder is het de bedoeling dat je elke week op je vaste dag(en) komt borrelen, maar lang niet iedereen is er elke week.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 14:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Myuki schreef op 19-05-2006 @ 13:04 :
Excuseer, ik ben niet zo thuis in het 'studentenverenigingsleven' en dacht aan de traditionele studentenverenigingen. Er is niks mis met samen sporten/toneelspelen

Als er een doel is (en niet bier zuipen ende zo) dan vind ik 't wel best...
Maar zelfs al heeft het alleen maar 'gezelligheid' als doel (wat niet persé bier zuipen betekent natuurlijk, maar dat gebeurt ook ja), dan nog is het toch niet persé negatief? De één doet dat graag met vrienden van z'n middelbare school die hij nog kent, de ander met huisgenoten en weer een ander gaat bij een vereniging om daar mensen te ontmoeten om het gezellig mee te hebben. En op welke manier je dat invult is dan aan jezelf. Je bent bij een vereniging heus niet verplicht om te drinken oid.


@Ozzy A: hebben jullie geen introductieweek waarin de nieuwe studenten al standaard bij je vereniging langs komen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 15:01
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 19-05-2006 @ 13:40 :
Waar ga je studeren? Een vereniging die aangesloten is bij de FUB lijkt me prima geschikt voor jou. Bij de Federatie van Unitates en Bonden zitten namelijk verenigingen met voornamelijk leden uit de niet-bal en niet-hippie groep. De meesten (zo niet allemaal) hebben overigens geen ontgroening maar een softe KMT.


KMT ? Kut Met Tieten ? Kies Met Tevredenheid ? Kom Mee Teunis ?

Citaat:

Nare Man heeft voor een groot deel gelijk. Studentenverenigingen zijn een makkelijke manier om vrienden te vinden, maar het gaat niet alleen om vrienden. Bij een studentenvereniging doe je een stukje ontwikkeling op die je nergens anders op kan doen.


Maar het gaat hier om studentenverenigingen zoals de meeste mensen die kennen. Sportverenigingen die toevallig voor studenten zijn, vallen onder een andere categorie, en niemand heeft daar problemen mee.
Maar ' een stukje ontwikkeling die je nergens anders op kan doen' is natuurlijk volslagen onzin. Natuurlijk kun je er wel wat leren - hoewel ik daar niet echt veel bij voorstel - maar het is niet zo dat je basisvaardigheden als teamwork e.d. anders niet zou leren.

Citaat:

Je leert sterk in je schoenen te staan. Verder kun je heel veel lerenv van commissiewerk, zoals het organiseren van de intro-week, KMT of een feestweek. Naast dit soort full-time commissies kun je ook kleine commissies doen die je tussen je studie door doet zoals de redactie van een verenigingsblad of de tapcommissie die elke avond iemand achter de bar zet.

Ja, ach, voor mensen die kennelijk nog niet sterk in hun schoenen staan op meerderjarige leeftijd zal je wel een punt hebben. Overigens vind ik commissie-werk maar van beperkt nut, en dat mag zeker de studie niet hinderen. (Ik verbaas me altijd over idioten die hun studie in 8 jaar doen, en ondertussen kennelijk tijd over hebben voor lullige tapcommissies e.d.)

Citaat:

@Balance: Je kunt je als vereniging wel zoals altijd gaan gedragen, maar hoe laat je dat zien als er geen enkele nul op af komt. Je moet wel de nullen lokken met gave acts zodat je een gesprek met ze kan beginnen.


Als je niet eerlijk kan zijn als vereniging, dan ben je je eigen konthaar nog niet waard. JUIST op een presentatie naar potentiele leden toe moet je eerlijk zijn. Het ging balance ook over de eerlijkheid van de informatie, iets dat inderdaad niet altijd even goed verloopt. 'hebben jullie een ontgroening ?' - 'nee, een introweek' - 'o, hoe gaat dat ?' - 'o, de nieuwelingen mogen in hun onderbroeken onze reet likken'.

Citaat:

Overdag had je allerlei activiteiten waar je moe en soms ook een beetje vies van werd, maar 's avonds kon je lekker een biertje drinken waarbij ook de 'ontgroeners' gewoon gezellig mee borrelden en op een leuke manier de novieten plaagden
....
Ook hoeft lidmaatschap je helemaal niet zoveel tijd te kosten. Dat is ook afhankelijk van je vereniging. Bij mij geldt alleen de verplichting om af en toe af te wassen en eens in de zoveel tijd ben je barhulpje. Verder is het de bedoeling dat je elke week op je vaste dag(en) komt borrelen, maar lang niet iedereen is er elke week.
het nut van vrijwillig, onbetaald moe en vies worden ? overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand die lid werd van een vereniging of corps er niet veel tijd in moest steken.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 17:14
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-05-2006 @ 15:01 :
KMT ? Kut Met Tieten ? Kies Met Tevredenheid ? Kom Mee Teunis ?
KennisMakingsTijd

Citaat:
Maar het gaat hier om studentenverenigingen zoals de meeste mensen die kennen. Sportverenigingen die toevallig voor studenten zijn, vallen onder een andere categorie, en niemand heeft daar problemen mee.
Maar ' een stukje ontwikkeling die je nergens anders op kan doen' is natuurlijk volslagen onzin. Natuurlijk kun je er wel wat leren - hoewel ik daar niet echt veel bij voorstel - maar het is niet zo dat je basisvaardigheden als teamwork e.d. anders niet zou leren.
Mensen zoals jij zullen het nooit begrijpen maar binnen een vereniging bouw je communicatieve vaardigheden op die nog je hele leven van pas zullen komen. En als je dan door een corpsbal op je werk wordt afgezeken sta jij met je bek vol tanden.

Citaat:
Ja, ach, voor mensen die kennelijk nog niet sterk in hun schoenen staan op meerderjarige leeftijd zal je wel een punt hebben. Overigens vind ik commissie-werk maar van beperkt nut, en dat mag zeker de studie niet hinderen. (Ik verbaas me altijd over idioten die hun studie in 8 jaar doen, en ondertussen kennelijk tijd over hebben voor lullige tapcommissies e.d.)
De gemiddelde net-geen-scholier-meer sjaars is naïef en weet niet hoe hij voor zichzelf moet opkomen. Zeker niet in de volwassenere studentenwereld, die heel anders is dan het scholierenwereldje waar ze net uit komen. Hoezo vindt je commissiewerk van beperkt nut? De hele vereniging draait op commissies. Commissies zijn overigens leuk om te doen. Je doet er organisatorische vaardigheden mee op en dat heb je later in je baan zeker weten nodig. Verder is het inderdaad zo dat je studievertraging oploopt, maar dat wordt door de meeste universiteiten gecompenseerd met extra studiefinancieringsmaanden, maar dat weet jij natuurlijk niet scholier zijnde.

Citaat:
Als je niet eerlijk kan zijn als vereniging, dan ben je je eigen konthaar nog niet waard. JUIST op een presentatie naar potentiele leden toe moet je eerlijk zijn. Het ging balance ook over de eerlijkheid van de informatie, iets dat inderdaad niet altijd even goed verloopt.
Natuurlijk zijn we eerlijk. Als je gaat liegen dan knappen mensen toch al af na hun eerste maand lidmaatschap en worden ze alsnog lid af. Dat wil je sowieso niet hebben want je steekt tijd en moeite in de nieuwe leden en daar wil je voor terugzien dat het nut heeft gehad.

Citaat:
'hebben jullie een ontgroening ?' - 'nee, een introweek' - 'o, hoe gaat dat ?' - 'o, de nieuwelingen mogen in hun onderbroeken onze reet likken'.
Jij hebt echt teveel spookverhalen gehoord en gelezen. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe de KMT bij pikken en papen gaat, maar wat ik wel weet is dat bij ons het wraakgevoel absoluut niet meespeelt. Sterker nog, als de novieten door een stormbaan moeten, gaan de kampbegeleiders er vrolijk achteraan. Als mensen je iets laten doen, dan is dat omdat ze je iets willen leren. Natuurlijk zitten er onderdelen bij die even afzien zijn, maar juist door de druk die daardoor ontstaat leren mensen heel snel.

Citaat:
het nut van vrijwillig, onbetaald moe en vies worden ? overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand die lid werd van een vereniging of corps er niet veel tijd in moest steken.
Zoals ik al zei, wij zijn het corps niet. Je gaat best wel snel veel tijd in je vereniging steken, maar niet omdat het moet, maar omdat je het leuk vindt. Vies worden is in onze introductieperiode niet om te fucken, maar om je er aan te laten wennen. Op een gemiddelde borrelavond kan en mag er namelijk gezooid worden en het gebeurt ook regelmatig dat iemand een pak meel over zich heen krijgt. Zoiets heet studentikoos en is een leuke manier om je frustraties op iemand te uiten, zonder die gene echt pijn te doen of te kwetsen. Je bent namelijk wel nog steeds lid van dezelfde vereniging en het zijn wel je vrienden.

@Balance: We hebben hier in Delft de ontvangstweek, maar nullen zijn vrij om bij de verenigingen langs te gaan die ze zelf willen. Vaak wordt onze vereniging dan overgeslagen omdat we niet zo groot zijn als DSC, Virgiel of St. Jansbrug.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 17:22
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zou naar Eindhoven gaan en dan bij die vereniging gaan waar ze het normaal vinden om mensen te ontvoeren en hen kaal te scheren en ze dan halfnaakt vast te binden aan een boom.

*kuch*

Ik heb het niet zo op studentenverenigingen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2006, 19:23
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Je wekt de indruk dat je het niet op studentenverenigingen hebt omdat er dat soort dingen gebeuren. In 9 van de 10 gevallen zijn er corporale verenigingen betrokken bij dit soort acties en daar zijn vervolgens individuele (vaak kleine) verenigingen of verenigingen van de Federatie van Unitates en Bonden (FUB) en DizKoPlaJa de dupe van.

In principe is het een studentikoze actie van SSR-E, maar in feite komt het er op neer dat iedereen er op afknapt. Op het forum van de FUB staat een leuk topic erover, maar helaas in het besloten deel. Daar zou je de mening van andere studenten hierover kunnen lezen. Ik zal een stukje quoten:
Citaat:
Persoon1ou, als ik het krantenartikel goed lees, zijn er reunisten van een corpsdispuutje bij SSRE wat spullen gaan slopen. Vervolgens heeft SSRE wraak genomen op wat leden van hetzelde dispuut. Wat ze met die leden gedaan hebben, is wat zwaar, maar wel duidelijk en niet "lomp boers". Ik zou me wel twee keer bedenken om bij SSRE spullen te gaan slopen.

Verder vind ik de actie van het CvB wel erg streng. Kom op zeg, waar hebben we het nou over? Kaalscheren en vernederen komt toch zo vaak voor?

Grote vraag is nu wat dat corpsdispuutje gaat doen, ik zou het er niet bij laten zitten.

Persoon2:Het hele voorval is gewoon kut, persoonlijk vind ik namelijk inbreken in een societeit ook bijzonder moeilijk goed te praten.

Natuurlijk hebben studenten onderling in sommige gevallen andere omgangsnormen dan burgers, maar om te suggereren dat het studentenleven een opzichzelfstaande wereld is, waarbinnen we dit soort incidenten als normaal mogen beschouwen, en waar het principe "oog om oog, tand om tand" geldt, dat is op zijn minst erg achterhaald.

Wat 'normale' mensen niet mogen, mogen studenten ook niet, en andersom. Überhaupt is het hele onderscheid tussen burgers en studenten iets wat door sommige studenten echt veel te serieus wordt genomen, waardoor dingen gebeuren zoals dit in Eindhoven...Of hadden die lui met hetzelfde gemak ook een willekeurig stel gasten van de straat opgepikt en hetzelfde geintje uitgehaald, denk je? Of denk je dat die ESC-ers net zo makkelijk bij een kruidenier hadden ingebroken? Ik geloof er niks van.

Persoon1:Beide partijen doen vrijwillig mee in het spelletje. Zowel SSRE als ESC claimt studentikoos te zijn. Meedoen aan een spelletje houdt ook in dat je je aan de regels van het spelletje moet houden. Oog om oog, tand om tand geldt hier dus wel. Als je ergens gaat inbreken, weet je dat je teruggepakt kan/zal worden.

Dat jij er buitenstaanders als de kruidenier of toevallige passanten bijhaalt, slaat nergens op. Die doen nl. niet vrijwillig mee aan het spel.

Ik ben erg benieuwd wat de 'slachtoffers' van deze situatie vinden.
Persoonlijk zit mijn mening er tussenin. Het is een wraakactie en ik zou ook wraak hebben genomen, maar om nou zo ver te gaan...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 21:56
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Ik vind persoonlijk dat Studentenverenigingen de grootste onzin is die er zijn. Een groep vaak gemaakte vriendschappen die teveel zuipen, arrogant doen en te weinig tijd hebben voor dingen die écht toe doen! Intro's zijn ronduit belachelijk.. je laat mensen toch niet een week niet douchen en ze dan expres vies maken (niet dat dat overal zo gaat, maar ze zijn erbij)...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 22:54
Verwijderd
Zucht, here we go again.

'Studentenverenigingen zijn voor mensen die zelf geen vrienden kunnen maken!'

-'Niet, want...'

Triest gezeik altijd.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 23:24
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het is nog altijd zo dat je zelf kan kiezen of je bij een studentenvereniging gaat, dus ik snap dat gezeik, gezeur en gezaag niet zo. Als je het maar niks vindt, dan sluit je je toch niet aan bij zo'n vereninging, maar laat andere tenminste een eigen keuze maken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 01:21
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 19-05-2006 @ 21:56 :
Ik vind persoonlijk dat Studentenverenigingen de grootste onzin is die er zijn. Een groep vaak gemaakte vriendschappen die teveel zuipen, arrogant doen en te weinig tijd hebben voor dingen die écht toe doen! Intro's zijn ronduit belachelijk.. je laat mensen toch niet een week niet douchen en ze dan expres vies maken (niet dat dat overal zo gaat, maar ze zijn erbij)...
Er zijn veel studenten die hier hun beste vriendschappen aan overhouden. Er zijn ook veel studenten die WEL binnen 4 jaar afstuderen. Niet alle studentenverengingen kennen ontgroening en bovendien organiseren ze vaak ook symposia of debatten en culturele activiteiten: dingen die er toch 'wel toe doen' volgens jou ?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 13:11
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 19-05-2006 @ 17:14 :
KennisMakingsTijd
aha

Citaat:

Mensen zoals jij zullen het nooit begrijpen maar binnen een vereniging bouw je communicatieve vaardigheden op die nog je hele leven van pas zullen komen. En als je dan door een corpsbal op je werk wordt afgezeken sta jij met je bek vol tanden.


'mensen zoals jij' ? jezus man, van welke planeet kom jij ? 'afgezeken worden op mn werk door een corpsbal ?' - die corpsbal heeft zn bek te houden, en volwassen mensen hebben niet de behoefte elkaar af te zeiken.

(en als een personeelslid het lef heeft om zn bek op die manier open te trekken, dan ontsla ik 'm, dus ik zie je probleem niet zo.)

Citaat:

De gemiddelde net-geen-scholier-meer sjaars is naïef en weet niet hoe hij voor zichzelf moet opkomen. Zeker niet in de volwassenere studentenwereld, die heel anders is dan het scholierenwereldje waar ze net uit komen.


'volwassenere studentenwereld'. tja. wel iets minder infantiel dan 5 havo, dat wel, of 6 vwo. Maar het hele bestaan van studentencorpsen toont wat mij betreft het gebrek aan 'wasdom' van veel studenten.
Dat veel 1e jaars naief zijn, ben ik met je eens. Vandaar ook dat ze lid worden van bepaalde corpsen - naiviteit.

Citaat:

Hoezo vindt je commissiewerk van beperkt nut? De hele vereniging draait op commissies. Commissies zijn overigens leuk om te doen. Je doet er organisatorische vaardigheden mee op en dat heb je later in je baan zeker weten nodig. Verder is het inderdaad zo dat je studievertraging oploopt, maar dat wordt door de meeste universiteiten gecompenseerd met extra studiefinancieringsmaanden, maar dat weet jij natuurlijk niet scholier zijnde.

Van beperkt nut voor jezelf, niet van beperkt nut voor de vereniging. Organisatorische vaardigheden kunnen nuttig zijn om op te doen, dat ontken ik niet. BEPERKT nut is wat anders dan volkomen nutteloos.

wil je overigens mij niet als scholier afdoen ? ik heb denk ik een heel wat realistischer idee van wat je nodig zou hebben in een baan dan jou - jij wekt op mij de indruk dat je enkel nog studeerd, en helemaal geen ervaring hebt met werken. Laat staan met ondernemen.

overigens vind ik als belastingbetaler elke smoes om langer te doen over je studie dan de fucking vier jaar die er voor staat gewoon zwak. Als je wat naast je studie wil doen, fijn. Maar je studie komt eerst, niet 'erbij'. Andere mensen betalen voor die studiefinanciering van jou, weet je.

Citaat:

Natuurlijk zijn we eerlijk. Als je gaat liegen dan knappen mensen toch al af na hun eerste maand lidmaatschap en worden ze alsnog lid af. Dat wil je sowieso niet hebben want je steekt tijd en moeite in de nieuwe leden en daar wil je voor terugzien dat het nut heeft gehad.


Jouw vereniging zou best eerlijk zijn. Er zijn echter verenigingen die gewoon keihard liegen, en dat komt mij iets te vaak voor.

Citaat:

Jij hebt echt teveel spookverhalen gehoord en gelezen. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe de KMT bij pikken en papen gaat, maar wat ik wel weet is dat bij ons het wraakgevoel absoluut niet meespeelt. Sterker nog, als de novieten door een stormbaan moeten, gaan de kampbegeleiders er vrolijk achteraan. Als mensen je iets laten doen, dan is dat omdat ze je iets willen leren. Natuurlijk zitten er onderdelen bij die even afzien zijn, maar juist door de druk die daardoor ontstaat leren mensen heel snel.


Ach, sommige studenten zijn volgens jou dus net huisdieren. Die moet je ook onder druk zetten om ze wat te leren. Misschien ligt het aan mij, dat ik me niet onder druk laat zetten, door wie dan ook. (Dat laatste is overigens het verschil tussen de werkgever en de werknemer, karakter.)

Citaat:

Zoals ik al zei, wij zijn het corps niet. Je gaat best wel snel veel tijd in je vereniging steken, maar niet omdat het moet, maar omdat je het leuk vindt. Vies worden is in onze introductieperiode niet om te fucken, maar om je er aan te laten wennen. Op een gemiddelde borrelavond kan en mag er namelijk gezooid worden en het gebeurt ook regelmatig dat iemand een pak meel over zich heen krijgt. Zoiets heet studentikoos en is een leuke manier om je frustraties op iemand te uiten, zonder die gene echt pijn te doen of te kwetsen. Je bent namelijk wel nog steeds lid van dezelfde vereniging en het zijn wel je vrienden.


Waarom zou je moeten wennen aan vies worden dan ? Waarom zou je in godsnaam een pak meel over iemand heen gooien ? Dat heet niet studentikoos, dat heet infantiel.

Dat soort mensen zouden overigens bij mij geen 'vrienden' heten. Misschien bij jou, maar dat zou ik eerlijk gezegd een beetje zielig vinden.




overigens vind ik het wel extreem zielig dat je mij aanspreekt met 'jouw soort mensen'. Opvoeden doen ze niet al te best bij die vereniging van jou, kennelijk.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 13:58
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 20-05-2006 @ 01:21 :
Er zijn veel studenten die hier hun beste vriendschappen aan overhouden. Er zijn ook veel studenten die WEL binnen 4 jaar afstuderen. Niet alle studentenverengingen kennen ontgroening en bovendien organiseren ze vaak ook symposia of debatten en culturele activiteiten: dingen die er toch 'wel toe doen' volgens jou ?
De mensen die symposia en debatten organiseren zijn meestal Studieverenigingen, wat iets totaal anders is. Natuurlijk zijn er ook andere studentenverenigingen waar niet ontgroend wordt, en mensen vriendschap aan overhouden. Maar aan de buitenkant lijken de meeste studentenvereniging echt niet meer als een stelletje dat veel zuipt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2006, 13:59
Papillonne
Avatar van Papillonne
Papillonne is offline
Ik ga zeer waarschijnlijk bij een vereniging, omdat ik graag veel mensen wil leren kennen en het leuk vind om gezamenlijk activiteiten te ondernemen. Of het een traditionele, minder traditionele of een sportvereniging wordt weet ik nog niet. Mijn instelling: de intro volledig meelopen en kijken waar ik me het meest op mijn gemak voel
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 19-05-2006 @ 19:23 :
Je wekt de indruk dat je het niet op studentenverenigingen hebt omdat er dat soort dingen gebeuren. In 9 van de 10 gevallen zijn er corporale verenigingen betrokken bij dit soort acties en daar zijn vervolgens individuele (vaak kleine) verenigingen of verenigingen van de Federatie van Unitates en Bonden (FUB) en DizKoPlaJa de dupe van.

In principe is het een studentikoze actie van SSR-E, maar in feite komt het er op neer dat iedereen er op afknapt. Op het forum van de FUB staat een leuk topic erover, maar helaas in het besloten deel. Daar zou je de mening van andere studenten hierover kunnen lezen. Ik zal een stukje quoten:


Persoonlijk zit mijn mening er tussenin. Het is een wraakactie en ik zou ook wraak hebben genomen, maar om nou zo ver te gaan...
Mja, die indruk klopt eigenlijk wel Maar er zijn vast ook wel leuke verenigingen waar dit soort dingen nooit zijn gebeurd. Ik vind het alleen zo raar dat er zoveel mensen zijn die zeggen: "Ach ja, studenten, moet kunnen, blabla"
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 15:00
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Sowieso heb ik het idee dat sommige studenten zichzelf "uber alles" vinden. En dan vinden ze het raar dat studenten als domme mensen worden gezien.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 16:08
Verwijderd
Ja, maar is dat zo specifiek des students? Er zijn zoveel mensen die de eigen groep geweldig vinden, kijk maar eens hoeveel HBO'ers er zo trots op zijn dat ze enerzijds wel Echte Studenten zijn en anderzijds zoveel beter dan WO'ers omdat ze 'zo praktisch zijn ingesteld'. Of het vooroordeel van veel MAVO'ers dat gymnasiasten allemaal briljante maar autistische nerds zijn.

Ik zal je overigens wel toegeven dat je bij veel traditionele gezelligheidsverenigingen een hoop mensen hebt die denken 'oh, nu heb ik de intro doorlopen en ben ik Lid, nu mag ik alles en iedereen knorrig noemen'. Maar dat zijn vaak jongerejaars die nog helemaal blij zijn en het geweldig vinden. Best veel van mijn collega's hebben bij het corps gezeten (met name RSC) maar dat zijn allemaal hele normale figuren.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 16:19
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-05-2006 @ 14:49 :
Maar zelfs al heeft het alleen maar 'gezelligheid' als doel (wat niet persé bier zuipen betekent natuurlijk, maar dat gebeurt ook ja), dan nog is het toch niet persé negatief? De één doet dat graag met vrienden van z'n middelbare school die hij nog kent, de ander met huisgenoten en weer een ander gaat bij een vereniging om daar mensen te ontmoeten om het gezellig mee te hebben. En op welke manier je dat invult is dan aan jezelf. Je bent bij een vereniging heus niet verplicht om te drinken oid.


@Ozzy A: hebben jullie geen introductieweek waarin de nieuwe studenten al standaard bij je vereniging langs komen?
Voor jou is het misschien hardstikke leuk, voor mij zou het echt niks zijn .
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 16:45
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-05-2006 @ 13:11 :'mensen zoals jij' ? jezus man, van welke planeet kom jij ? 'afgezeken worden op mn werk door een corpsbal ?' - die corpsbal heeft zn bek te houden, en volwassen mensen hebben niet de behoefte elkaar af te zeiken.

(en als een personeelslid het lef heeft om zn bek op die manier open te trekken, dan ontsla ik 'm, dus ik zie je probleem niet zo.)
Lang niet iedereen heeft een eigen bedrijf en zo lang je dat niet hebt heb je een baas en collega's die vaak assertiever zijn dan jezelf. Lang niet iedereen is uit zichzelf assertief genoeg, maar dat wordt je wel aangeleerd bij een vereniging (mits die enigszins traditioneel is.

Citaat:
'volwassenere studentenwereld'. tja. wel iets minder infantiel dan 5 havo, dat wel, of 6 vwo. Maar het hele bestaan van studentencorpsen toont wat mij betreft het gebrek aan 'wasdom' van veel studenten.
Dat veel 1e jaars naief zijn, ben ik met je eens. Vandaar ook dat ze lid worden van bepaalde corpsen - naiviteit.
Hoewel ik zelf geen fan ben van het corps en een afkeer heb voor de leden ervan, kan ik wel ergens begrijpen dat mensen er lid worden. Het corps heeft bij iedereen een zeker status, een soort onaantastbaarheid. Als nuldejaars ervoor kiezen hun hele studententijd te denken dat ze gaver zijn dan de rest van studerend Nederland is dat wel behoorlijk naïef zoals jij zegt, maar je voelt je in ieder geval je hele studententijd gaaf. Neemt niet weg dat ik me ook gaaf voel omdat ik daar niet voor gevallen ben en voor een vereniging heb gekozen waar ik wel rustig een biertje kan drinken in een willekeurige hoek van de sociëteit zonder er weggetrapt te worden door een oude lul.
Offtopic: Meervoud van corps is corpora

Citaat:
Van beperkt nut voor jezelf, niet van beperkt nut voor de vereniging. Organisatorische vaardigheden kunnen nuttig zijn om op te doen, dat ontken ik niet. BEPERKT nut is wat anders dan volkomen nutteloos.
Goed, dit is een behoorlijk subjectief onderwerp, dus verder discussiëren hierover heeft weinig zin IMO

Citaat:
wil je overigens mij niet als scholier afdoen ? ik heb denk ik een heel wat realistischer idee van wat je nodig zou hebben in een baan dan jou - jij wekt op mij de indruk dat je enkel nog studeerd, en helemaal geen ervaring hebt met werken. Laat staan met ondernemen.
Die indruk die klopt inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat ik geen indruk kan hebben hoe het er later in het bedrijfsleven er aan toe zal gaan. Verder moet je er maar aan wennen dat universitaire studenten hbo'ers scholier noemen. Niet omdat we op jullie neerkijken, maar omdat alles er op de HBO anders aan toe gaat. Het is een hele andere onderwijsvorm die wij niet zien als studeren.

Citaat:
overigens vind ik als belastingbetaler elke smoes om langer te doen over je studie dan de fucking vier jaar die er voor staat gewoon zwak. Als je wat naast je studie wil doen, fijn. Maar je studie komt eerst, niet 'erbij'. Andere mensen betalen voor die studiefinanciering van jou, weet je.
Op de TU Delft is sowieso elke opleiding vijfjarig, dus gelijk aan de maximale duur van je studiefinanciëring. Al het geld wat je na die vijf jaren nog krijgt is ofwel een beurs van de TU voor je gedane commissiewerk/bestuursja(a)r(en), ofwel een lening bij de IB-Groep.

Citaat:
Jouw vereniging zou best eerlijk zijn. Er zijn echter verenigingen die gewoon keihard liegen, en dat komt mij iets te vaak voor.
En daarom druk je een stempel op alle verenigingen? Dat je zelf niet lid wilt worden kan ik respecteren, maar je moet andere mensen geen fabeltjes gaan indoleren.

Citaat:
Ach, sommige studenten zijn volgens jou dus net huisdieren. Die moet je ook onder druk zetten om ze wat te leren. Misschien ligt het aan mij, dat ik me niet onder druk laat zetten, door wie dan ook. (Dat laatste is overigens het verschil tussen de werkgever en de werknemer, karakter.)
Iedereen heeft verhoogde capaciteiten onder druk, dat heeft niets met huisdieren te maken. Dat laatste wat je noemt, karakter, is juist waar het bij een studentenvereniging om draait, de ontwikkeling daarvan.

Citaat:
Waarom zou je moeten wennen aan vies worden dan? Waarom zou je in godsnaam een pak meel over iemand heen gooien ? Dat heet niet studentikoos, dat heet infantiel.
Soms kun je conflicten nou eenmaal niet oplossen door te praten, omdat beide partijen weigeren om in overeenstemming te komen. In de werkelijkheid (waar het natuurlijk om veel serieuzere zaken gaat) zou je extreme maatregelen nemen, zoals een rechtszaak, ontslag of whatever, maar omdat een studentenvereniging een simulatie is van de werkelijkheid moet je daar iets anders op bedenken. Zooien is een mooie simulatie voor iemand aftuigen en brassen voor rechtspraak. Dat brassen niet altijd een even eerlijke strijd is is bijzaak. Het gaat er om dat je in ieder geval je meningsverschil achter je hebt gelaten en je gaat gezellig met elkaar een biertje drinken. Verder wil ik benadrukken dat er echt niet elke dag dat soort dingen gebeuren. Sterker nog, als je het niet wil kun je bij ons op dinsdag komen borrelen en dan zijn dat soort dingen verboden. Ook op andere dagen heb ik vaak genoeg van begin tot eind rustig aan de bar een praatje zitten maken.

Citaat:
Dat soort mensen zouden overigens bij mij geen 'vrienden' heten. Misschien bij jou, maar dat zou ik eerlijk gezegd een beetje zielig vinden.
Jij baseert vriendschap op het wel of niet uithalen van semi-vervelende grapjes? Mensen waar ik regelmatig mee aan het brassen en zooien ben hebben nog afgelopen woensdag met een stel corpspikken lopen vechten tot op verwondens toe omdat die pikken mij aanvielen bij het verlaten van de sociëteit. Hoeveel van jouw vrienden zouden dat doen?

Citaat:
overigens vind ik het wel extreem zielig dat je mij aanspreekt met 'jouw soort mensen'. Opvoeden doen ze niet al te best bij die vereniging van jou, kennelijk.
Ik wil je ook best knor noemen als je dat meer op prijs stelt.

@Vice: de studenten waar jij het over hebt zijn corpsleden, daar distanciëer ik en met mij eigenlijk wel het grootste deel van de rest van de studentenwereld. Nog zo'n categorie zijn de mensen die lid zijn bij een AHC vereniging (ook wel papen genoemd).

Verder wil ik julle verzoeken om hier geen corps/papenclubjes topic van te maken. Daar heb ik helemaal niks aan. Ik vraag me namelijk nog steeds af hoe mijn vereniging kan opvallen in de ontvangstweek. Wat zou voor jullie in een introweek een reden zijn om op de ene vereniging te gaan feesten en niet bij een andere als je bij geen van de verenigingen al eens binnen bent geweest.

Laatst gewijzigd op 20-05-2006 om 16:47.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 17:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Myuki schreef op 20-05-2006 @ 16:19 :
Voor jou is het misschien hardstikke leuk, voor mij zou het echt niks zijn .
Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor . Mensen die geen behoefte hebben aan studentenverenigingen ga ik echt niet overtuigen dat ze erbij moeten oid. Ieder z'n ding.

Ik wilde puur laten zien dat het zo 'zielig' niet hoeft te zijn, als je om zo'n reden bij een vereniging gaat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:28
Verwijderd
Ik zie sowieso inderdaad niet in waarom het opmerkelijk of zelfs 'zielig' zou zijn als je bij een vereniging gaat omdat je nieuwe mensen leert kennen. Of zijn de tegenstanders van studentenverenigingen allemaal zulke huismussen en saaie drollen dat ze bij een nieuwe studie, nieuwe stad, nieuw leven, alleen maar om willen blijven gaan met dezelfde mensen die ze altijd al kenden? En waarom is het minder erg dat iemand bij een traditionele gezelligheidsvereniging gaat om gelijkgestemden tegen te komen dan iemand die bij een punnik- of klootschietclub gaat omdat hij mensen hoopt tegen te komen die ook van punniken of klootschieten houden?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:35
Verwijderd
Ik was eigenlijk van plan meteen te verhuizen (kamer zal geen probleem zijn, ik heb nu al twee garanties), is dat aan te raden?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2006 @ 16:08 :
Ja, maar is dat zo specifiek des students? Er zijn zoveel mensen die de eigen groep geweldig vinden, kijk maar eens hoeveel HBO'ers er zo trots op zijn dat ze enerzijds wel Echte Studenten zijn en anderzijds zoveel beter dan WO'ers omdat ze 'zo praktisch zijn ingesteld'. Of het vooroordeel van veel MAVO'ers dat gymnasiasten allemaal briljante maar autistische nerds zijn.
Maar juist door die paar domme studenten, krijgt het student zijn een slecht imago. Ookal zijn een groot deel van die studenten toffe en slimme mensen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 12:16
Onherkenbaar
Avatar van Onherkenbaar
Onherkenbaar is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-05-2006 @ 18:35 :
Ik was eigenlijk van plan meteen te verhuizen (kamer zal geen probleem zijn, ik heb nu al twee garanties), is dat aan te raden?
Ja!

Ik ben twee maanden nadat ik was begonnen met m'n studie op kamers gegaan. Ik moest dan ook meer dan 4 uur op een dag reizen maar wat ik wil zeggen. Op kamers gaan is echt leuk, iets nieuws en als ik er nu op terugkijk dan had ik misschien ook maar gewoon bij een vereniging moeten gaan. Ik had het toen niet gedaan, omdat ik nog geen kamer had. Wist ik veel dat ik na 2 maanden er wel één had.

Het lijkt mij namelijk heel erg leuk om nog meer mensen te leren kennen. In het tweede jaar ben ik dus wel van plan om ergens bij te gaan en niet omdat ik geen vrienden kan maken, want die heb ik wel gemaakt. Maar omdat het weer iets extra's toevoegt en ik altijd hele verhalen hoor van mensen die het erg gezellig hebben bij een vereniging.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2006, 13:34
Jones
Ik ben inmiddels derdejaars van Virgiel (ook in Delft) het is mij tot nu toe geweldig bevallen en ik was als middelbare scholier niet van plan om ergens lid te worden. Ga er later nog wel wat dieper op in
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:41
Dzjun
Dzjun is offline
IK ga eerst mee doen met de EL-CID week van Leiden, daar leer je alle studentenverenigingen kennen enzo.
Maar de kans dat ik bij Minerva ga is 99.9 procent: er moet wel heel veel gebeuren willen ze mij overtuigen dat het bij een andere vereniging leuker/beter is

En tsja, die KMT: het hoort er nou eenmaal bij... En er zijn al zoveel mensen voor je er doorheen gekomen: waarom jij niet dan? Je moet wat over hebben voor je vereniging, ik vind het wel goed!
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:51
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Dzjun schreef op 21-05-2006 @ 13:41 :
En tsja, die KMT: het hoort er nou eenmaal bij... En er zijn al zoveel mensen voor je er doorheen gekomen: waarom jij niet dan? Je moet wat over hebben voor je vereniging, ik vind het wel goed!
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat er niet voor over hebben.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Dzjun schreef op 21-05-2006 @ 13:41 :
IK ga eerst mee doen met de EL-CID week van Leiden, daar leer je alle studentenverenigingen kennen enzo.
Maar de kans dat ik bij Minerva ga is 99.9 procent: er moet wel heel veel gebeuren willen ze mij overtuigen dat het bij een andere vereniging leuker/beter is
In Leiden is het ook wel een verhaal apart, als je daar geen lid bent is het wel een beetje een probleem.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 21-05-2006 @ 13:51 :
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat er niet voor over hebben.
Ja, dat is dan hun keuze. Waar ik altijd zo ziek van word zijn mensen die dan menen de wijsheid in pacht te hebben: 'maar je laat je toch niet vernederen' of 'je moet er toch ook bijkunnen zonder dat je dat hoeft te ondergaan?'

Ergerlijk is dat.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Krekker schreef op 20-05-2006 @ 16:45 :
Lang niet iedereen heeft een eigen bedrijf en zo lang je dat niet hebt heb je een baas en collega's die vaak assertiever zijn dan jezelf. Lang niet iedereen is uit zichzelf assertief genoeg, maar dat wordt je wel aangeleerd bij een vereniging (mits die enigszins traditioneel is.


conclusie : een corps is voor mensen die kennelijk van zichzelf niet assertief of ambitieus zijn.

Citaat:

Goed, dit is een behoorlijk subjectief onderwerp, dus verder discussiëren hierover heeft weinig zin IMO

ik vrees dat je gelijk hebt.

Citaat:

Die indruk die klopt inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat ik geen indruk kan hebben hoe het er later in het bedrijfsleven er aan toe zal gaan. Verder moet je er maar aan wennen dat universitaire studenten hbo'ers scholier noemen. Niet omdat we op jullie neerkijken, maar omdat alles er op de HBO anders aan toe gaat. Het is een hele andere onderwijsvorm die wij niet zien als studeren.


Het ging me niet om het punt van 'hbo-ers scholier noemen'; dat kan me hoegenaamd geen reet schelen. Wel dat er klakkeloos vanuit gegaan werd dat ik scholier ben (oke, het is een _scholieren_-forum, dus dat snap ik wel), en 'later als ik groot ben' pas met collegae te maken zou krijgen.

Op de TU Delft is sowieso elke opleiding vijfjarig, dus gelijk aan de maximale duur van je studiefinanciëring. Al het geld wat je na die vijf jaren nog krijgt is ofwel een beurs van de TU voor je gedane commissiewerk/bestuursja(a)r(en), ofwel een lening bij de IB-Groep.

[quote][b]Iedereen heeft verhoogde capaciteiten onder druk, dat heeft niets met huisdieren te maken. Dat laatste wat je noemt, karakter, is juist waar het bij een studentenvereniging om draait, de ontwikkeling daarvan.

Citaat:

Jij baseert vriendschap op het wel of niet uithalen van semi-vervelende grapjes? Mensen waar ik regelmatig mee aan het brassen en zooien ben hebben nog afgelopen woensdag met een stel corpspikken lopen vechten tot op verwondens toe omdat die pikken mij aanvielen bij het verlaten van de sociëteit. Hoeveel van jouw vrienden zouden dat doen?

Om kort te zijn : alle. Ik baseer vriendschap kennelijk wel op andere waarden als jou; hoogstwaarschijnlijk kom jij er wat later achter wat vriendschap nou inhoud dan ik.

Citaat:

Ik wil je ook best knor noemen als je dat meer op prijs stelt.

'jouw soort mensen' zou door hele volksstammen als belediging opgevat worden; jammer dat je dat niet begrijpt.

Citaat:

@Vice: de studenten waar jij het over hebt zijn corpsleden, daar distanciëer ik en met mij eigenlijk wel het grootste deel van de rest van de studentenwereld. Nog zo'n categorie zijn de mensen die lid zijn bij een AHC vereniging (ook wel papen genoemd).

AHC ?

Citaat:

Verder wil ik julle verzoeken om hier geen corps/papenclubjes topic van te maken. Daar heb ik helemaal niks aan. Ik vraag me namelijk nog steeds af hoe mijn vereniging kan opvallen in de ontvangstweek. Wat zou voor jullie in een introweek een reden zijn om op de ene vereniging te gaan feesten en niet bij een andere als je bij geen van de verenigingen al eens binnen bent geweest.
Zoals ik al zei : gewoon duidelijke, eerlijke informatie geven aan potentiele leden.
De meeste studenten gaan toch naar de vereniging met gratis bier hoor.

@vice : dat denk ik ook. sterker nog, dat weet ik wel zeker.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:07
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-05-2006 @ 14:05 :
conclusie : een corps is voor mensen die kennelijk van zichzelf niet assertief of ambitieus zijn.
Ik neem jou in de regel vrij serieus maar je moet niet zo hard je best doen dat vertrouwen weer af te breken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:56
Verwijderd
Studenten die lid zijn geworden van een studentenvereniging hebben in de regel de tijd van hun leven en doen vriendschappen op voor het leven, terwijl een deel van de mensen die het niet zijn verbitterd het gehele studentenwereldje afzeiken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 15:12
Verwijderd
Verrassing!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 16:48
Verwijderd
Oh, maar ik denk niet dat mr. MM dat ook vindt
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 01:58
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Goed, gaan we weer:

Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-05-2006 @ 14:05 :
conclusie : een corps is voor mensen die kennelijk van zichzelf niet assertief of ambitieus zijn.
Een corps is vooral voor mensen met een rijke pappie en mammie (als ik een beetje mag generaliseren). Die hebben namelijk al van jongsafaan geïndoctrineerd gekregen dat ze beter zijn dan de rest omdat ze rijker zijn. Bij het corps denken ze ook dat ze beter zijn, omdat ze er lid van zijn.

Citaat:
Het ging me niet om het punt van 'hbo-ers scholier noemen'; dat kan me hoegenaamd geen reet schelen. Wel dat er klakkeloos vanuit gegaan werd dat ik scholier ben (oke, het is een _scholieren_-forum, dus dat snap ik wel), en 'later als ik groot ben' pas met collegae te maken zou krijgen.
Als ik het goed begrijp dacht jij dat ik jou voor middelbare scholier aanzag. Een groot misverstand dus?

Citaat:
Om kort te zijn : alle. Ik baseer vriendschap kennelijk wel op andere waarden als jou; hoogstwaarschijnlijk kom jij er wat later achter wat vriendschap nou inhoud dan ik.
Zouden die vrienden het ook doen toen je ze pas driekwart jaar kende? Mag ik trouwen concreet weten waar jij vriendschap dan wel op baseert?

Citaat:
'jouw soort mensen' zou door hele volksstammen als belediging opgevat worden; jammer dat je dat niet begrijpt.
Misschien wil je je argumenten onderbouwen?

Citaat:
AHC ?
Leer eens informatie te zoeken in plaats van het HBO-style direct te vragen.

Citaat:
Zoals ik al zei : gewoon duidelijke, eerlijke informatie geven aan potentiele leden.
De meeste studenten gaan toch naar de vereniging met gratis bier hoor.
Bizar goedkoop bier en zelfs ook echt gratis bier zal uiteraard aanwezig zijn, maar als er niks aan de gang is komen ze alleen je bier opzuipen. Er is een combinatie nodig van goedkoop/gratis consupties, entertainment en mensen die de nullen overhalen om lid te worden, maar hoe we die eerste twee nou precies gaan invullen weten we nog niet helemaal. Bij deze wil ik daarom ook meteen de vraag stellen wat populaire drankjes zijn bij mensen die net VWO hebben afgemaakt.

Er schoot me tijdens het schrijven van deze reply trouwens nog een goede reden te binnen om een verplichte KMT te hebben. Je wilt je vereniging enigszins vrij houden van suffe rukkers. Daarmee wil ik zeggen dat je geen donateurs wilt maar leden die ook iets aan de vereniging toe kunnen voegen. De KMT is een goede barrière om de mensen met te weinig motivatie buiten de deur te houden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 02:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 19-05-2006 @ 23:24 :
Het is nog altijd zo dat je zelf kan kiezen of je bij een studentenvereniging gaat, dus ik snap dat gezeik, gezeur en gezaag niet zo. Als je het maar niks vindt, dan sluit je je toch niet aan bij zo'n vereninging, maar laat andere tenminste een eigen keuze maken.
En zo is het. Ik vind het idee van traditionele studentenverenigingen verschrikkelijk, maar als iemand anders het helemaal te gek vindt, prima.

Ik ben wel lid van een studentenroeivereniging en dat vind ik meer dan zat.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 11:06
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Nijmegen, de stad waar ik studeer, is nogal anti-verenigingsgericht en links georienteerd. Mensen van een vereniging/dispuut, met name Carolus en Argus, worden maar al te vaak met de nek aangekeken, doordat er zoveel vooroordelen over hen zijn. 'Bral-apen', arrogant, zuipen de hele dag, arrogant, met kraagje en matje denken ze dat ze meer zijn'. Jammer, want hoewel er altijd een aantal stereotypen bijzitten, zijn het toch ook echt ontzettend leuke mensen.

In mijn eerste collegejaar moest ik ook niets van verenigingen hebben, vooral omdat me tijdens mijn introductie is ingeprent dat verenigingen 'dom, kut en laffe vriendjesmakerij' zijn.
In de loop van het eerste jaar leerde ik echter mensen uit het 'wereldje' kennen, en zag ik langzaam in dat het ook echt ontzettend leuk kan zijn.
Dit jaar ben ik bij een dispuut gegaan, en heb er nog geen moment spijt van gehad. (Tuurlijk had je soms tijdens je Adspirantaat zoiets van 'waarom doe ik dit!!') Maar het is ontzettend leerzaam voor me geweest, en ik heb er zoveel voor terug gekregen.

Ik begrijp het volkomen wanneer mensen een vereninging/dispuut niets vinden, maar orienteer je eerst een beetje, voordat je een mening vormt.
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 11:26
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

Een corps is vooral voor mensen met een rijke pappie en mammie (als ik een beetje mag generaliseren). Die hebben namelijk al van jongsafaan geïndoctrineerd gekregen dat ze beter zijn dan de rest omdat ze rijker zijn. Bij het corps denken ze ook dat ze beter zijn, omdat ze er lid van zijn.


en dat is dan weer een houding waar ik niet zo goed tegen kan.

Citaat:

Als ik het goed begrijp dacht jij dat ik jou voor middelbare scholier aanzag. Een groot misverstand dus?

dat denk ik ook.

Citaat:

Bizar goedkoop bier en zelfs ook echt gratis bier zal uiteraard aanwezig zijn, maar als er niks aan de gang is komen ze alleen je bier opzuipen. Er is een combinatie nodig van goedkoop/gratis consupties, entertainment en mensen die de nullen overhalen om lid te worden, maar hoe we die eerste twee nou precies gaan invullen weten we nog niet helemaal. Bij deze wil ik daarom ook meteen de vraag stellen wat populaire drankjes zijn bij mensen die net VWO hebben afgemaakt.


euhm, ranja ?...
Hangt er denk ik wel een beetje vanaf wat voor mensen je precies wilt aantrekken. Maar over het algemeen alles dat smaakt naar limonade, er veel te felgekleurd uitziet en waar je pas na een uur van beseft dat je dr dronken van kan worden.

of je serveert gewoon wodka, kijken hoe ze daar onder blijven.


Citaat:

Er schoot me tijdens het schrijven van deze reply trouwens nog een goede reden te binnen om een verplichte KMT te hebben. Je wilt je vereniging enigszins vrij houden van suffe rukkers. Daarmee wil ik zeggen dat je geen donateurs wilt maar leden die ook iets aan de vereniging toe kunnen voegen. De KMT is een goede barrière om de mensen met te weinig motivatie buiten de deur te houden.
dat een KMT een goede manier is om mensen af te schrikken ben ik dus met je eens he. Maar je gaat er dus vanuit dat mensen die geen zin hebben in een KMT meteen dan maar niks zouden toevoegen aan je clubje ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 08:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 17:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 21:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 20:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 12:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 11:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.