Oud 29-11-2006, 19:04
mocha1
mocha1 is offline
Ik heb een best moeilijke vraag:
Mijn dochter van 12 zit net 3 maanden in de brugklas van het VMBO-t, het gaat heel goed met haar maar ze baalt een beetje omdat ze zelf heel graag meer zou willen op school.
Het liefst zou ze naar Havo Twee-talig willen, ze is zeer gemotiveerd en dit is op dit moment haar liefste wens.
Haar vader en zijn familie zijn engels, dus dat zal wel in haar genen zitten, want ze scoort steeds goed met engels, ook op haar 1e rapport, 8.6.
Ze heeft op haar 1e rapport 7 vakken boven de 7.5, 3 vakken 6.5 en 1 vak AK 5.8.
Ze is niet met haar vader opgegroeid, dus ook niet twee-talig opgevoed.
Zelf zegt ze dat ze het super graag zou willen proberen, nu nog overstappen, lijkt mij best moeilijk omdat je natuurlijk 3 maanden achter loopt.
Ze zou het er zelfs voor over hebben om volgend jaar de brugklas over te doen, maar dan niet op VMBO-t niveau, maar Havo 2-talig.
Dus meestal is het zo dat iemand blijft zitten omdat ie slechte resultaten haalt, zij zou willen blijven zitten om een niveau en
2-talig te kunnen doen.
Wat vinden jullie hier van, is dit mogelijk, hebben jullie zo'n verhaal wel eens gehoord? Is het haalbaar en zoja, hoe pakken we zoiets aan.
Ik vind het voor haarzelf zo jammer, dat ze zo graag dit wil bereiken maar volgens mij kan het niet meer doordat we al 3 maanden verder zijn.
Graag jullie reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2006, 19:22
Morri
Morri is offline
Je hoort wel vaker dat mensen gedurende het jaar nog veranderen, dus het lijkt me zeker mogelijk. Waarom praat u niet eens met de mentor van uw dochter? Het is heel erg zonde als iemand onder zijn niveau zit, zeker omdat zij zo gemotiveerd is. Ik denk dat hierover wel afspraken gemaakt kunnen worden. Het zal wel een zware overstap worden, maar als uw dochter erg gemotiveerd is... Het jaar overdoen kan altijd nog, maar ik zou het eerst zo proberen. Een school kan zulke motivatie toch alleen aanmoedigen? Praat dus eens met de mentor, die kan u en uw dochter vast meer informatie geven.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:34
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik zou het gewoon even op school bespreken.
Goede cijfers voor Engels zijn eigenlijk niet eens noodzakelijk voor tweetalig onderwijs, ze leert van zelf wel Engels als ze eenmaal op school zit.
Maar ik zou in ieder geval snel actie ondernemen, mail d'r mentor vandaag nog, of bel morgen op. Wil ze tweetalig havo op dezelfde school doen als waar ze nu op zit? Dan valt er denk ik wel wat te regelen
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:54
Verwijderd
Als tweetalig havo wordt aangeboden op dezelfde school kan je natuurlijk ook proberen om te zorgen dat er een soort periode komt van "eigen-risico"

Je spreekt dan af dat uw dochter een tijd (ik weet niet hoe het met periodes etc zit) in de havo-2-talig klas zit en als ze daar dan geen onvoldoendes heeft ze daar maar blijven.

Bij ons op school heet dat eigenrisico, je tekent dan een verklaring dat je geheel op eigenrisico de overstap maakt en dat aan het einde van de periode wordt gekeken of je "over" zou gaan met deze cijfers. Het is voor beide een middel om te kijken of het een goede keus is geweest.

Gewoon proberen en nog voor morgen contact met de school opnemen!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 16:00
Canine 13
Canine 13 is offline
Hallo,

Ik zit op dit moment in 5Havo. En ik doe 2 talig-havo i.p.v de verplichte 3 talen. Ik zal alvast van tevoren zeggen dat het wel moeilijk is om 2talig-Havo te doen.

Zal het ff uitleggen:

Ik heb zelf eerst het VMBO-T afgerond. Zonder Duits of Frans. Omdat dit i.v.m mijn dyslexie ik heel veel moest leren voor mijn talen. Daarom heb ik ze toen laten vallen. Daarna ben ik naar het MBO gedaan. Daar heb ik het diploma Duits A gehaald, wat gelijk staat aan examen VMBO-T duits. Het voordeel daar was voor mij dat het vooral mondeling was.

Omdat het MBO niet goed ging ben ik naar de Havo gegaan, dit kon nu wel vanwege dat certificaat duits. In 4Havo bleek echter dat ik door mijn dyslexie wel kon leren wat ik wou, maar toch steeds een 2 haalde. Dus ben ik één van de weinige die Duits heeft mogen laten vallen. (Voor de andere vakken stond ik wel heel goed)

En naar mijn mening is dit ook alleen mogelijk als je dyslexie heb. Omdat het vervolgonderwijs (HBO) toch kennis moet hebben van duits of Frans. Maar waarom dat is weet ik niet.

Conclusie:
Als uw dochter dyslexies is dan denk ik dat u misschien wel 2talige Havo kunt aanvragen. Heeft ze geen dyslexie, dan word het denkt ik heel moeilijk. Maar u kunt het natuurlijk altijd proberen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 16:43
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Uh even voor de duidelijkheid: met tweetalig havo wordt toch bedoeld dat ze echt tweetalig onderwijs volgt m.a.w. een groot deel van haar vakken in het engels volgt? En niet dat je maar in twee talen les hoeft te volgen?
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 18:30
Canine 13
Canine 13 is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 30-11-2006 @ 16:43 :
Uh even voor de duidelijkheid: met tweetalig havo wordt toch bedoeld dat ze echt tweetalig onderwijs volgt m.a.w. een groot deel van haar vakken in het engels volgt? En niet dat je maar in twee talen les hoeft te volgen?
Hmmm, zo kan je het ook lezen idd.
Dat zou wel cool zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 19:26
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Citaat:
K9 schreef op 30-11-2006 @ 18:30 :
Hmmm, zo kan je het ook lezen idd.
Dat zou wel cool zijn.
zo wordt het ook bedoeld hoor.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 19:42
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
3 maanden is niet zo lang hoor, en het verschil tussen vmbo en havo is dan echt heel erg klein. Zeker in het eerste jaar worden meestal voor havo en vmbo dezelfde boeken gebruikt. Het moet echt goed te doen zijn, en als het niet lukt, kan uw dochtet gewoon weer terug naar het vmbo.
Scholen hebben meestal niet zo'n zin in de administratieve rompslomp van het switchen, maar na duidelijk aandringen zwichten ze meestal wel. Je hebt gewoon niks te verliezen als je overstapt naar tweetalig onderwijs, maar wel veel te winnen, niet geschoten is altijd mis.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 19:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
K9 schreef op 30-11-2006 @ 16:00 :
***
OMG.

Het lijkt mij zelf onmogelijk om nu nog over te stappen. Ook vrij zwaar. Het beste lijkt mij inderdaad om volgend jaar het jaar opnieuw te doen. Daarentegen is ze dan toch een jaar kwijt en zou ze het wel nu kunnen proberen. Misschien is ze wel zo gemotiveerd, dat het dr wel gaat lukken.
Bespreek het inderdaad op haar school. Misschien kan het niet eens. Het is wel heel goed om naar het hoogste te streven, zolang dit haalbaar is.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 23:06
Verwijderd
Valt reuze mee allemaal, het tempo ligt in het eerste jaar behoorlijk laag. Bij ons in het tweetalig VWO was er ook iemand na de kerst vanuit de mavo overgestapt en dat ging prima, dus dan moet het tweetalig havo na 3 maanden al helemaal een eitje zijn, mits de motivatie er is natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 01:20
Verwijderd
Máár.. is het niet zo dat uw dochter van de basisschool is gekomen met een bepaald advies. Ik neem aan dat ze een VMBO advies heeft gekregen, aangezien ze op dit moment op het VMBO zit. Is het dan niet verstandig om het eerste jaar even aan te kijken, zodat ze kan laten zien dat ze het ook echt wil. Want om eerlijk te zijn vind ik haar cijfers niet bijzonder goed, er zit een uitschieter bij, maar ook een aantal gemiddelde/lage punten.

Het lijkt mij fijner om op school te zitten als een goede VMBO leerling, dan een HAVO leerling die continue op de tenen moet lopen om alles bij te kunnen houden.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 10:30
Verwijderd
Naar mijn mening is vooral het verschil in niveau tussen vmbo-t/havo niet groot. Over het algemeen gebruiken ze dezelfde boeken alleen de punten worden anders / strenger berekend. Het lijkt mij het beste dat ze nu overstapt in plaats van na een jaar omdat ze dan gewend is geraakt aan het punten/leersysteem dat op het vmbo-t wordt gehanteerd.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 16:00
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
mocha1 schreef op 29-11-2006 @ 19:04 :
Ik heb een best moeilijke vraag:
Mijn dochter van 12 zit net 3 maanden in de brugklas van het VMBO-t, het gaat heel goed met haar maar ze baalt een beetje omdat ze zelf heel graag meer zou willen op school.
Het liefst zou ze naar Havo Twee-talig willen, ze is zeer gemotiveerd en dit is op dit moment haar liefste wens.
Haar vader en zijn familie zijn engels, dus dat zal wel in haar genen zitten, want ze scoort steeds goed met engels, ook op haar 1e rapport, 8.6.
Ze heeft op haar 1e rapport 7 vakken boven de 7.5, 3 vakken 6.5 en 1 vak AK 5.8.
Ze is niet met haar vader opgegroeid, dus ook niet twee-talig opgevoed.
Zelf zegt ze dat ze het super graag zou willen proberen, nu nog overstappen, lijkt mij best moeilijk omdat je natuurlijk 3 maanden achter loopt.
Ze zou het er zelfs voor over hebben om volgend jaar de brugklas over te doen, maar dan niet op VMBO-t niveau, maar Havo 2-talig.
Dus meestal is het zo dat iemand blijft zitten omdat ie slechte resultaten haalt, zij zou willen blijven zitten om een niveau en
2-talig te kunnen doen.
Wat vinden jullie hier van, is dit mogelijk, hebben jullie zo'n verhaal wel eens gehoord? Is het haalbaar en zoja, hoe pakken we zoiets aan.
Ik vind het voor haarzelf zo jammer, dat ze zo graag dit wil bereiken maar volgens mij kan het niet meer doordat we al 3 maanden verder zijn.
Graag jullie reacties!
Als uw kind goed gemotiveerd is dan denk ik dat het overstappen van VMBO-t naar Havo tweetalig geen probleem moet zijn.
Het aanpakken kan op verschillende manieren:
1) Een brief schrijven aan de mentor en/of de (con)rector van de school om het onderwerp bespreekbaar te maken. En een afspraak maken dit onderwerp met hen te bespreken.
2) Telefonisch een afspraak maken om dit onderwerp te bespreken met de mentor en/of de (con)rector.
3) Naar de school gaan en met de mentor en/of de (con)rector spreken indien mogelijk, anders een afspraak maken.

Als de school enthousiast gemaakt wordt om uw dochter over te plaatsen en uw dochter ook zelf enthousiast blijft en de verzwaring van het niveau als uitdaging blijft zien moet het goed komen. Als ze te veel achterloopt en eigenlijk wat meer ondersteuning nodig heeft bij een aantal vakken zoals AK, kan u de school vragen om bijles te geven (misschien iets voor een stagiair), zodat ze gemakkelijker in kan stromen.

Ik heb het idee dat u dit onderwerp (of vraag) onnodig als moeilijk ziet, ik vermoed namelijk dat uw dochter - als zij daadwerkelijk gemotiveerd is - dit onderwerp meer ziet als een mogelijkheid om meer uitdaging te krijgen(, want ze vindt het huidige niveau niet uitdagend genoeg) ipv. de mogelijke problemen bij de overstap.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 00:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
White Trash schreef op 01-12-2006 @ 10:30 :
Naar mijn mening is vooral het verschil in niveau tussen vmbo-t/havo niet groot. Over het algemeen gebruiken ze dezelfde boeken alleen de punten worden anders / strenger berekend. Het lijkt mij het beste dat ze nu overstapt in plaats van na een jaar omdat ze dan gewend is geraakt aan het punten/leersysteem dat op het vmbo-t wordt gehanteerd.
Hahahahahahaha. Dezelfde boeken???? Alsjeblieft zeg. Het verschil in niveau is wel degelijk vrij groot.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 01:29
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-12-2006 @ 00:00 :
Hahahahahahaha. Dezelfde boeken???? Alsjeblieft zeg. Het verschil in niveau is wel degelijk vrij groot.
Vandaar het bestaan van mavo/havo-klassen natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 10:24
Morri
Morri is offline
Inderdaad. Het gaat hier om de eerste klas hè. Natuurlijk is het verschil tussen havo-5 en vmbo-4 groot. Maar ik heb zelf ook in een havo-vwo brugklas gezeten hoor. Op een school hier in de buurt is de brugklas zelfs vmbo-t - havo - vwo. Daar heb je dus zelfs boeken voor.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 10:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-12-2006 @ 01:29 :
Vandaar het bestaan van mavo/havo-klassen natuurlijk!
Ok, ik dacht even aan 4mavo/4havo. In de brugklas zal het dan nog lichtelijk meevallen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-12-2006, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-12-2006 @ 00:00 :
Hahahahahahaha. Dezelfde boeken???? Alsjeblieft zeg. Het verschil in niveau is wel degelijk vrij groot.
Toen ik de mavo deed had ik dezelfde boeken als mijn broertje die de havo deed, tot en met de 4de.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 13:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Hecatomb schreef op 02-12-2006 @ 11:08 :
Toen ik de mavo deed had ik dezelfde boeken als mijn broertje die de havo deed, tot en met de 4de.
Sorry, maar ik kan het me absoluut niet voorstellen. Bij ons had juist de havo en het vwo dezelfde boeken (al werden ze niet evenver behandeld). Mijn zusje doet vmbo-t en het verschil qua niveau is wel degelijk groot. Zeker als je naar vakken als Engels of Wiskunde kijkt.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 11:25
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Voor een brugklasser lijken me die cijfers nou niet echt denderend, dus probeer eerst eens de gewone havo.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Gemiddelde school
Verwijderd
13 02-10-2012 08:23
Algemene schoolzaken Ervaringen mavo naar havo
levike1
19 15-04-2012 17:02
Studeren HAVO 4/5 halen met VMBO Diploma?
Youriboy
14 20-09-2009 18:01
Studeren Studiekeuze MBO of Havo?
Shift3r
2 20-09-2009 09:17
Algemene schoolzaken Vervolgopleiding, toelatingseisen..
Ceespop
6 14-03-2008 07:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.