Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2008, 16:32
oliesjeik
oliesjeik is offline
Hoi iedereen,

Samenvatting onderaan

Ik zit met een probleem... Ik moet een keuze maken tussen 3 verschillende mogelijkheden.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de HTS-Autotechniek te Arnhem. Na mijn studie ben ik lekker 7 maanden gaan reizen. Inmiddels ben ik weer terug en werk ik tijdelijk bij een groot bedrijf. Nu wil ik in September echter weer gaan studeren, technische bedrijfskunde.

Nu heb ik 3 mogelijkheden:

- Technische bedrijfskunde in enschede (BK5), duur = 1 jaar en dan heb ik een volledig HBO diploma.
- Technische bedrijfskunde aan de TU in Eindhoven (operations management & logistics), duur = 2,5 jaar
- Op m'n werk willen ze dat ik langer blijf maar ze willen ook dat ik de mogelijkheid heb om verder te studeren. Waarschijnlijk zal het dan 3 dagen werken en 2 dagen studeren worden. Echter heb ik daar op dit moment nog niet veel informatie over...

Nu had ik al bijna gekozen voor 1 jaar bedrijfskunde in Enschede omdat:
- Je een volwaardig HBO diploma hebt in 1 jaar tijd
- Ik er goede verhalen over gehoord heb van mensen die de opleiding al gevolgd hebben.
- Ik niet weet of ik nog wel 2,5 jaar wil studeren.
- (Ik nog niet een fulltime baan willen hebben op dit moment, alhoewel het geld lekker is )

Nu begin ik echter toch weer te twijfelen doordat men bijvoorbeeld bij het bedrijf waar ik werk zegt:
- Dat ik al een hbo diploma hebt en een 2e eigenlijk niet echt een toegevoegde waarde heeft, dan kun je beter universiteit gaan doen. Alhoewel ik het hier niet helemaal mee eens ben want je steekt er natuurlijk altijd wat van op is het wel zo dat men, vooral bij grotere bedrijven, o.a. je carriere mogelijheden en startsalaris (en % toename per jaar) groter is wanneer je een master titel hebt. (alhoewel ik eigenlijk niet zou moeten kijken naar salaris).

Nu weet ik echter niet meer wat ik moet kiezen, ik heb even de voor- en nadelen die ik kon bedenken opgeschreven:

technische bedrijfskunde (HBO), Enschede
+ Opleiding is speciaal bedoeld voor mensen die al afgestudeerd zijn aan een HTS.
+ Duur (binnen 1 jaar heb je nog een HBO diploma erbij)(dus geen certificaat ofzo, maar echt diploma)
+ Mensen vanuit het hele land, gemotiveerd omdat iedereen toch al wat ouder is en dus serieuzer te werk gaat)
+- Ik heb al reeds een HBO diploma, je zou je af kunnen vragen of dit echt toegevoegde waarde heeft alhoewel je naar mijn menig er zeker wel veel van kan leren
- In het bedrijfsleven maakt het niet zo heel veel uit of je 1 of 2 HBO diploma's hebt. Het zou beter zijn als je 1 hbo en daarna nog een master hebt gedaan.
- (Startsalaris en % stijging salaris per jaar lager dan uni)
- (Ver van huis maar nog in Nederland, dan zit ik liever in het buitenland of dichter bij huis (brabant) )

Technische bedrijfskunde (TU), Eindhoven
+ Master degree
+ Mogelijkheid om gedeeltes in het buitenland te volgen
+ (Startsalaris en stijging hoger dan hbo)
- Duur is aan de lange kant, 2,5 jaar. Ik ben op dit moment 23,5 jaar, betekend dus dat ik 26 jaar ben wanneer ik afgestudeerd ben. Dit is toch ook iets waar ik wel een beetje tegen op zie.
-+ Duurt toch weer 1,5 jaar langer, betekend meer kosten en langer zonder vast inkomen (alhoewel ik ook van plan ben, stel dat ik hbo kies, nog half jaar te gaan reizen terwijl als ik uni kies ik een gedeelte in het buitenland kan doen)

combi, werken en studeren (heb hier op dit moment nog niet veel informatie over, maar toch alvast wat puntjes)
+ vast inkomen + opleiding
+ opleiding wordt betaald
- opleiding duurt langer
- zit na studie in principe paar jaar vast aan bedrijf (alhoewel, stel dat ik naar een ander bedrijf zou gaan, men deze kosten (studiekosten) waarschijnlijk wel overneemt)

Tja, dat zijn ze wel zo'n beetje.
Het is een lang verhaal geworden excuses daarvoor. Nu vraag je je misschien af waarom ik dit hier plaats....
- Misschien heb jij nog extra argumenten voor een bepaalde keuze waar ik nog niet aan gedacht heb.
- Misschien doe je op dit moment wel 1 van de 2 opleidingen en kun je jou ervaring plaatsen?
- Heb je zelf misschien met een soortgelijk probleem/keuzes te maken gehad.
- zeg je dat ik niet zo moet zeuren, alhoewel ik daar niet zoveel aan heb
- ????

Dus, laat van u horen!!!

Bedankt!

Samenvatting: Ik moet een keuze maken tussen 3 mogelijkheden.
- Technische Bedrijfskunde, HBO of Uni of werken en studeren. Van alle mogelijkheden heb ik hierboven pro's en con's neergezet. Wat is jou mening? Wat zou jij kiezen en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2008, 18:41
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik zou gaan voor de TU, en het beste uit mezelf naar boven halen. Over het algemeen geld toch hoe hoger opgeleid hoe beter.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2008, 20:50
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ik zou gaan voor de TU, en het beste uit mezelf naar boven halen. Over het algemeen geld toch hoe hoger opgeleid hoe beter.
Ben ik het niet mee eens. Over het algemeen geldt hoe leuker je opleiding is hoe beter. Werk doen dat je toch niet leuk vind, houd je toch geen 40 jaar vol, hoeveel geld je er ook voor krijgt.

Dus, @topicstarter, als je interesses meer liggen bij de HBO-opleidingen, gewoon voor gaan
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 13:00
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
En wat is het uiteindelijk geworden? Ik zit er ook nog over na te denken BK5 te gaan doen. Zelf heb ik een Bachelor of ICT diploma behaald vorig jaar. Graag wel in deeltijd, maar vraag me af of dit mogelijk is...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 17:24
Studeren Twijfel over mijn studiekeuze.
celine126
1 31-12-2014 18:17
Studeren Het grote VAVO topic /sprint opleiding/ avondonderwijs 2
xxceline
282 13-06-2011 19:54
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Algemene schoolzaken Het grote wat ga je volgend jaar studeren topic
Crimson
234 28-04-2007 16:59
Studeren Ict??
Pyromaniac
15 26-04-2005 12:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.