Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2002, 23:01
'I'he Prophet
Avatar van 'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Mjah de topic zegt het wel ongeveer...."vroeger" was ik echt supergeduldig, pikte bijna alles van mensen, kon eindeloos luisteren etc....maar de laatste tijd begin ik steeds vaker ineens heel opvliegerig te doen als iemand een klein dingetje fout doet....en ik krijg er erg ruzie mee met mensen om wie ik heel erg geef (ook van hier). Heeft iemand iets soortgelijks gehad of enig idee hoe het kan ontstaan? En nog belangrijker: wat ik eraan kan doen?
__________________
"If history is to change, let it change! If the world is to be destroyed, so be it! If my fate is to die, I must simply laugh!!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2002, 23:13
dystopia
dystopia is offline
Omdat je alles pikte is er nu misschien een omschakeling gemaakt. Een soort assertiviteit. Het opkomen voor jezelf en je mening. Misschien heeft het ook iets met puberen te maken.

Dat laatste schijnt vanzelf over te gaan

Maar goed. Ruzie. Je kunt het niet altijd met iedereen eens zijn. Ergens is dat ook positief. Stel dat dat zo was, dan had iedereen dezelfde kleren, haren, schoenen etc. bijvoorbeeld. Dat is niet zo. Maar als jij het dan een keer niet eens bent met een vriend dan kun je dat toch gewoon respecteren? Zo nodig een compromis sluiten dmv. onderhandelen.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 07:42
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Omdat je alles pikte is er nu misschien een omschakeling gemaakt. Een soort assertiviteit. Het opkomen voor jezelf en je mening.
Maar hoef je daar per sé opvliegerig voor te worden? Misschien is hij het inderdaad gewoon zat en wil hij dat mensen doen wat hij wil (lijkt inderdaad erg op puberaal gedrag ).

Goed, wat kun je ertegen doen? Nadenken. Ik rationaliseer voortdurend alles.

Stel iemand doet iets fout (in jouw ogen). Dan kun je hier op 2 verschillende manieren tegenaan kijken. De eerste is zoiets als "damn! heeft diegene me gvd weer laten hangen!", met als gevolg opvliegerig en geïrriteerd gedrag. De andere zienswijze is "diegene heeft niet gedaan wat ík van hem / haar verwachtte", met als gevolg meerdere opties. Je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen of jouw verwachtingen van die persoon wel redelijk zijn. Daarnaast kun je proberen dingen in een groter verband te zien. Als iemand iets fout doet, hoe erg is dit dan? Wat voor gevolgen heeft het? Enzovoorts..

En euh, dat rationaliseren lukt jou wel. Je bent slim, je doet / deed immers gymnasium

Laatst gewijzigd op 26-09-2002 om 07:44.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 12:34
'I'he Prophet
Avatar van 'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Mjah, dat kan ook wel. En het moet op zich onder controle te houden zijn. Maar ik ben toch erg nieuwsgierig waar het zo ineens vandaan kan komen....

En ik doe nog steeds gym .
__________________
"If history is to change, let it change! If the world is to be destroyed, so be it! If my fate is to die, I must simply laugh!!"
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 12:46
corduroy
Avatar van corduroy
corduroy is offline
het zullen de haverdoppen zijn.
__________________
the waiting drove me mad. you're finally here and i'm a mess. take your entrance back. can't let you roam inside my head.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 14:19
Verwijderd
Dit herken ik zeker! Vroeger pikte ik ook alles van iedereen, deed dingen tegen mijn zin in enz. Maar sinds een jaartje word ik zo snel boos en ongeduldig. Dit laat ik meestal niet blijken als ik bij vrienden ben. Als ik weer zo'n 'bui' heb gedraag ik me tegenover hun erg afstandelijk, antwoord vaagjes etc. Ze kunnen het wel aan mij zien dat ik dan 'humeurig' ben.
Thuis is dit een heel ander verhaal. Als mijn ma een klein foutje maakt of iig iets wat mij niet aanstaat dan wordt het echt erg. Dit leidt dan altijd uit op ruzies en flinke irritaties. Gelukkig duurt zo'n kleine ruzie niet zo lang. Het volgende moment doe ik gewoon weer normaal. Hoe het komt? Tja, misschien ben ik aan het puberen (ben 16).

Wat je er tegen kunt doen? Dat is een moeilijke vraag. Misschien je proberen in te houden? Denk niet dat het echt gaat lukken...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 15:15
Lindansje
Avatar van Lindansje
Lindansje is offline
Misschien moet je tegen jezelf zeggen (damn ********, waarom zeg je nu weer wat ik wou zeggen ) dat je pas na tien minuten mag reageren. En dat je in de tussenliggende tijd even nadenkt.

Wat ik altijd doe als ik op het punt sta om erge dingen te gaan zeggen, is dat ik heel stil word en allemaal gemene opmerkingen voorbij laat komen. In plaats van ze allemaal te zeggen, kies ik er een uit.

Mjuh, nutteloze reply :/
__________________
No sig today.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 16:54
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Maar hoef je daar per sé opvliegerig voor te worden? Misschien is hij het inderdaad gewoon zat en wil hij dat mensen doen wat hij wil (lijkt inderdaad erg op puberaal gedrag ).
dat zeg ik ook niet
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.