Oud 10-12-2013, 10:23
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die mijn onderstaande verhaal herkennen en het liefst ook tips hebben.

Na een aantal jaar studeren volg ik nu een masteropleiding en dat gaat mij aardig goed af. Voor mij vorige tentamens was het laagst een 7,5 (waar ik makkelijk nog meer uit had kunnen halen als ik iets beter gepland had) en het hoogst een 9.
Ik weet dus dat ik prima kan leren en de stof goed begrijp. Maar dat schrijven.. Het is niet dat ik enorm veel spelfouten maak, maar ik weet gewoon niet hoe ik op papier moet krijgen wat ik wil zeggen.
Op voorgaande opleidingen (mbo & hbo) ging dat mij wel goed af, want ik kan prima verhalend schrijven maar niet wetenschappelijk.
Ik ben nu wel zover dat ik maar begonnen ben, alleen ik vind wat ik schrijf echt nergens op slaan en ik baal ervan dat het van zulk slecht niveau is.. Ligt dit aan mijn verschrikkelijke schrijfskills of moet ik gewoon een flinke dosis ritalin om er nog wat van te maken?
__________________
*danst met bob the bear*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2013, 10:42
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Goed schrijven is lastig. Maar wetenschappelijk schrijven, bedoel je dan papers, of met heel juiste grammatica, weten wanneer je '2' of 'twee' moet gebruiken. HBO/hbo, of je afkortingen mag gebruiken, de APA normen voor bron vermeldingen, of gewoon een goed duidelijk verhaal schrijven?

Wellicht dat dit fimpje helpt:
http://www.youtube.com/watch?v=AxaP7jliOpg

Dit gaat er vanuit dat je bam; in je eerste zin zegt wat je wil zeggen. Vanuit dat centrum, die core, ga je uitbouwen met meningen, voorbeelden en dergelijke. Wat erg 'middelbare school' is, is om een verhaal te schrijven en pas aan het einde duidelijk te maken wat nu echt de kern is, waar draait het om, wat is de conclusie? Vaak ben je dan de lezer al kwijt omdat hij zelf al kanten op is gaan denken, of niet weet waar je heen wilt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2013, 10:43
Verwijderd
Wetenschappelijk schrijven is ook een stuk lastiger dan een doorsnee verslagje. Verwacht daarom ook niet dat je op 1 dag tijd 5 pagina's schrijft. Ik heb dagen dat ik een dag over twee regels doe, dat hoort er gewoon bij.
Probeer voor jezelf een opzet te maken: schrijf in steekwoorden wat je wilt gaan zeggen, waar je naar toe werkt. Werk dan vervolgens stukje voor stukje af, probeer niet in één keer je hele inleiding te schrijven want dat werkt niet.
Voor mij werkt het ook vaak om met een concreet stuk te beginnen (bijvoorbeeld je methoden beschrijven). Daarvan weet je wat beter wat de bedoeling is, en dan zit je ook niet tegen zo'n wit scherm aan te hikken.

En vooral: schrijven is weer heel veel weghalen. Waar je nu nog niet tevreden over bent kun je altijd nog aanpassen, maar het is in ieder geval dat je wat hebt! Dan kom je er vanzelf in, en dan wordt het vanzelf makkelijker om oudere stukken later aan te passen. Je moet een beetje in de flow komen.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2013, 11:10
Verwijderd
Het balen heeft niet zozeer met je ADD te maken, het heeft meer met (de rest van) je karakter te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2013, 12:20
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Citaat:
Wetenschappelijk schrijven is ook een stuk lastiger dan een doorsnee verslagje. Verwacht daarom ook niet dat je op 1 dag tijd 5 pagina's schrijft. Ik heb dagen dat ik een dag over twee regels doe, dat hoort er gewoon bij.
Probeer voor jezelf een opzet te maken: schrijf in steekwoorden wat je wilt gaan zeggen, waar je naar toe werkt. Werk dan vervolgens stukje voor stukje af, probeer niet in één keer je hele inleiding te schrijven want dat werkt niet.
Voor mij werkt het ook vaak om met een concreet stuk te beginnen (bijvoorbeeld je methoden beschrijven). Daarvan weet je wat beter wat de bedoeling is, en dan zit je ook niet tegen zo'n wit scherm aan te hikken.

En vooral: schrijven is weer heel veel weghalen. Waar je nu nog niet tevreden over bent kun je altijd nog aanpassen, maar het is in ieder geval dat je wat hebt! Dan kom je er vanzelf in, en dan wordt het vanzelf makkelijker om oudere stukken later aan te passen. Je moet een beetje in de flow komen.
Succes!
Dankjewel voor je tips! We moeten los van elkaar delen van het paper schrijven, dus dat is vrij lastig. Maar ik ben wel alvast begonnen aan de resultaten, misschien straks met een wat heldere blik weer naar de inleiding kijken
Mijn vriend stuurde ook al, schrijven is schaven. Ik vind het alleen allemaal zo lang duren
__________________
*danst met bob the bear*
Met citaat reageren
Oud 10-12-2013, 12:52
Verwijderd
Ja dat herken ik wel Ik heb werkdagen waarop ik eigenlijk niks op papier krijg of juist meer weghaal dan nieuwe tekst. Het is helaas niet meer een kwestie van gewoon een stuk bij elkaar kletsen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.