Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2014, 18:29
eva384
eva384 is offline
Hey, Mijn vriend kwam vandaag huilend op skype omdat hij gepest word op zijn hbo opleiding (ja hbo kinderachtig he) En hij laat alles over zich heenlopen omdat, hij het al wel een keer heeft aangegeven dat dat niet normaal is. Ik vind dit echt heel erg en ik weet gewoon niet hoe ik hem moet helpen. (hij zei dat die een keer tegen de leraar zou zeggen) Maar ik weet niet of dat wel een goede optie is.. Want kom op het is een hbo opleiding!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2014, 19:18
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Hoe oud is hij?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 22-01-2014, 21:12
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mijn ervaring is dat één keer goed van je afmeppen wonderbaarlijk goed werkt tegen pesten - maar wellicht niet het meest toepasbare idee als je alweer van de basisschool afbent. Of toch niet letterlijk. Pesten is trouwens helaas niet iets wat ophoudt op het moment dat mensen volwassen worden/lijken, mijn moeder wordt op dit moment ook niet bijzonder aardig behandelt door haar collega's en er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden van volwassen tegen wie heel gemeen wordt gedaan, alleen valt het denk ik minder op, omdat oudere mensen misschien wat beter weten welk gedrag ze niet (opvallend) moeten laten zien of zo.

Is er niet een persoon naar wie je vriend toekan op het hbo? Een mentor-iets. Of een ander vertrouwenspersoon of iets dergelijks.

Heeft je vriend trouwens vrienden op het hbo of mensen met wie hij het beter kan vinden? Ik kan me voorstellen dat je ook al sterker staat als je mensen hebt die je kunnen vertellen dat de pester vooral heel stom zijn. (En ik denk dat jij hem hiermee ook kunt helpen. Dat hij jou heeft en zich bij in ieder geval één iemand geliefd en gewaardeerd kan voelen, helpt vast en zeker. ) En ik herinner me dat ik een keer heel gekwetst was doordat iemand mijn profielfoto (op hyves ) te sexy en ongepast vond en mij erop aan moest spreken dat-ie weg moest en toen wist een vriendinnetje mij enorm op te vrolijken door erop te wijzen dat de profielfoto van dat meisje veel meer in de categorie 'te sexy en ongepast' leek te vallen dan de mijne, en toen gingen we haar samen uitlachen omdat ze stom was. Samen zijn pesters belachelijk maken helpt ook een hoop, denk ik. Je kunt je niet echt gekwetst voelen door mensen op wie je neerkijkt/door meningen waar je stiekem om moet lachen omdat ze gek zijn.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 15:10
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Als je op hbo zit en je komt nog huilend terug van school, ja... dan snap ik die pesters ook wel, zou een kat voor een te snelle muis gaan of voor een klein gewond zielig muisje?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 15:42
MrPutch
MrPutch is offline
Oooh dus jij vindt het alleen maar logisch dat hij word gepest? Echt aardig van je omdat op deze forum te zetten inplaats van het bij jezelf te houden, echt fijn!
__________________
~Mark Putch
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 15:58
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oooh dus jij vindt het alleen maar logisch dat hij word gepest? Echt aardig van je omdat op deze forum te zetten inplaats van het bij jezelf te houden, echt fijn!
het punt van marcweller is volgens mij niet dat hij dat terecht vindt, meer dat hij het wel snapt. Pesters hebben een natuurlijk gevoel voor slachtoffers. dus hoe meer slachtoffergedrag je vertoont, hoe meer negatieve aandacht je vraagt.
En het kost moed en kracht om dat patroon te doorbreken.

eva, wat een zotte reden dat hij het nu maar laat gebeuren omdat hij er al eens wat van gezegd heeft. Kennelijk is de boodschap niet overgekomen, dus moet hij hem herhalen. Op het hbo word je geacht je volwassen te gedragen, dus je vriend moet die mafkezen ook als een volwassene aanpakken. Laat hem maar een melding maken bij een mentor oid van ongepast gedrag, want dit soort kinderachtig gedrag past niet bij zo'n opleiding. En dat betekent ook dat je vriendje zijn rug moet rechten en het als een man aangaan, niet als een verdrietig jongetje. Wat doen ze eigenlijk? dingen roepen? fysiek vervelend?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 19:28
eva384
eva384 is offline
Bedankt voor de tips ik ga er zeker iets meedoen!
@marcweler: ja dat was inderdaad niet zo slim om dat erop te zetten.. Ik had er eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht. (ik voel me veel te veilig hier op z'n anoniems)
@pluis: Hij wordt vaak uitgescholden.. Hij heeft wel een paar vrienden maar laatst keerde ze zich op facebook tegen hem. En zonder woorden laten merken dat hij buiten de groep valt.
@bloodyb: Hij is 20
Met citaat reageren
Oud 24-01-2014, 20:44
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
In eerste instantie was ik verbaasd dat er zelfs op HBO-niveau nog wordt gepest maar ja, pesten is kennelijk niet leeftijdsgebonden, schijnt zelfs door te gaan tot in bejaardentehuizen. Jouw vriend heeft wat eelt op zijn ziel nodig, ik weet eerlijk gezegd niet wat hij het beste zou kunnen doen, naar een mentor stappen, de pesters eens helemaal de tering schelden of er een keer eentje een knal voor zijn/haar harses geven. Dat laatste wordt over het algemeen niet aangemoedigd maar kan in de praktijk toch aardig goed werken. Pesters pesten zwakkeren en dat die iets terug doen verwachten ze vaak niet.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 13:34
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
Hij is 20 en kan zich niet tegen vervelende types in de maatschappij weren?
Cursusje doen?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 15:39
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Wat pluis dus zei, no hard feelings
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 15:49
MrPutch
MrPutch is offline
Als we nou allemaal stoppen met hem een watje te noemen en gewoon tips geven...
__________________
~Mark Putch
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 19:56
Verwijderd
Stoppen met een watje zijn is een degelijk begin. Zet hem op een vechtsport oid.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Als we nou allemaal stoppen met hem een watje te noemen en gewoon tips geven...
Is nu eenmaal de waarheid..
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 00:11
MrPutch
MrPutch is offline
Ja maar way als jij een ghomo bent. Dan ga ik toch ook niet je de hele tijd uitschelden (of de waarheid zeggen volgens jou) voor homo
__________________
~Mark Putch
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 10:07
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
lol ik heb homoseksuele vrienden en die vinden het geen probleem als ik ze homo noem, dus wat bedoel je nou?
waarom zou homo een scheldwoord moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Ja maar way als jij een ghomo bent. Dan ga ik toch ook niet je de hele tijd uitschelden (of de waarheid zeggen volgens jou) voor homo
Nee, maar het probleem dat hier aan de kaak is gesteld is duidelijk dat het vriendje van de TS een watje is. Dus moeten er oplossingen gevonden worden hoe dat veranderd kan worden. Dan is het logisch dat dat besproken wordt.

Waarom huil jij de hele tijd over zaken die er niets mee te maken hebben?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 14:28
-Hellshooter-
Avatar van -Hellshooter-
-Hellshooter- is offline
Misschien helpt een cursus assertiviteit? Het heeft mij wel geholpen.. Zeker omdat het ook helpt in de ontwikkeling van zelfvertrouwen e.d.
__________________
*Blub*
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 21:17
MrPutch
MrPutch is offline
Nou omdat dit een forum is en ik mag om alles huilen en dit is gewoon bijna pesten...
__________________
~Mark Putch
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-01-2014, 11:50
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Nee dit is geen pesten, We zeggen de waarheid. Als wij hem gaan voorliegen dan wordt het er niet beter op. Het is als een pleister. Snel eraf trekken, het doet even pijn en voelt niet zo leuk maar dan kan je daarna wel verder.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2014, 17:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Grow some fucking balls als je al niet met je pupillen kan dealen dan ga je het niet redden in het leven...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2014, 18:25
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Dit allemaal samengevat, Je vriend is gewoon een watje, klinkt misschien hard maar dat is nou eenmaal zo. En tja waar het nou eenmaal aan ligt? Misschien hebben zijn ouders hem opgevoed met alleen het beeld van de goede blije regenboog wereld, en niet de corrupte harde wereld waar we in leven. En wat je er aan kan doen? Jij sowieso niks. Dat is uitgesloten. Hij moet zelf even de echte harde wereld binnenlopen, meestal doe je dat als je 12/13 bent en snap je het allemaal als je rond de 18-20 bent. Maar als je nog op je 20e moet beginnen ja kan het lang duren.
Dit is mijn mening erachter.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2014, 16:04
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Nouja als ik het zo lees is de eerste stap dat hij moet inzien dat de norm niet bestaat, en dan vastgesteld dat niemand normaal is eens gaan leven.

Pesten is triest maar er zit ook nuance in, ik ben niet iemand die moedwillig mensen krengt maar zo onder klasgenootjes flapte ik er ook wel eens wat lulligs uit, vooral als de reactie erop erg amusant en aanstellerig was... je vriend doet me denken aan iemand in mn klas destijds, uiteindelijk besloot hij dat het niet om hem ging maar om de interactie en beet hij van zich af in verbale zin.

Dingen als uitdagen, discussies, plagerijen en andere non-fysieke manieren van iemand benaderen zijn niet persé gericht op krenken maar om te zien uit welk hout iemand gesneden is, als ik iets zeg kan ik aan de reactie zien of die persoon "mijn soort mens is"

Het spijt me om te zeggen maar je vriend lijkt zichzelf te serieus te nemen, en dat is vaak de schuld van beschermende ouders die net doen of de wereld een speelparadijs is, daardoor denken zulke mensen allemaal rechten te hebben... en dat heb je niet...

Je hebt niet het recht om niet uitgedaagd te worden op dagelijkse basis, je hebt wel het recht om daarmee om te gaan hoe je wilt.

Het is een hunnie-mentaliteit; kijk wat hunnie doen... wheeeh, begrijpelijk maar je stagneert jezelf er mee, zie het als interactie als "wij" en besef dat je daarin een rol te spelen hebt.

Van het concert des levens...

anyway beter kan ik het niet uitleggen en geloof me ik ben een heel gevoelig ventje die er ook slecht tegen kan als mensen op mn tenen trappen, ik heb alleen geleerd om ollekebolleke te spelen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 17:27
MarcWeller
Avatar van MarcWeller
MarcWeller is offline
Dit bedoelde ik dus, Alleen ik had het wat botter en vlotter. Had het niet beter uit kunnen leggen arPos
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 19:51
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Het gaat hier niet om een jongen die gepest wordt op het HBO...

Het gaat hier om een jonger (?) meisje, die moet dealen met een onbegrepen emotionele claim van deze gozer.
@eva384 is jullie relatie gebealanceerd? ois die wel haalbaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Spoiler: zeer lang verhaal
Scarlet Spider
21 21-09-2012 11:27
Psychologie Angst
Kwekky
13 05-01-2007 23:49
Verhalen & Gedichten Kraakpand verhaal
Duckii
4 31-03-2005 13:58
Psychologie After-meeting-topic!
Miracle
489 07-06-2004 15:10
Verhalen & Gedichten niet zelf geschreven, maar
Verwijderd
13 25-03-2004 22:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.