Oud 17-01-2013, 12:55
Verwijderd
Ik stoor me persoonlijk aan topics als

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1872617

en

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1872718

Het zijn gewoon bedrijven die willen verkopen. Of in het gunstigste geval: die commerciele inspiratie op willen doen op een scholierenforum. Omdat ze het iets subtieler doen dan

Spoiler


valt het niet meteen op en worden ze niet meteen verwijderd.

Ik ben van mening dat dit niet op een scholierenforum thuishoort. Ook al zijn de producten die ze verkopen gerelateerd aan scholieren.

Ik vroeg me af wat hier precies het beleid in is. Zijn jullie het met me eens, of mag het zo lang ze niet direct zeggen "koop bij ons!!1"? En in dat laatste geval, waarom en waar ligt precies de grens?
Advertentie
Oud 17-01-2013, 13:06
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Eens.

Hoewel niet iedere vorm van 'reclame' (een oproepje om deel te nemen aan een enquete of een tv-programma; een werkelijk inhoudelijk interessante vraag naar voren gebracht door een partij met een belang) vervelend is. Soms zijn de bedoelingen van een poster zo overduidelijk, maar is de vraag gewoon écht heel erg grappig / leuk / inspirerend / boeiend dat het kan blijven.

Zo zijn er ook studiekeuzevoorlichters (van een onderwijsinstellinge) & studiekeuzeadviseurs (van een trainingenbureau) actief op het forum en heus een zeer nuttige bijdrage kunnen leveren. Totdat ze het forum onderspammen met aankondigingen & semirelevante links naar inschrijvingpagina's.

Moderatie. Het is net mensenwerk.

Het blijft een kwestie van geval tot geval bekijken. Niet te krampachtig mee omgaan.

Ik zal deze topics sluiten met toelichting.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-01-2013, 13:12
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Bij nader inzien vind ik het topic van BIND nog wel aardig. Ik laat 'm nu open en schrijf een korte toelichting in het desbetreffende topic.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-01-2013, 13:17
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Bij nader inzien vind ik het topic van BIND nog wel aardig. Ik laat 'm open en schrijf een korte toelichting in het desbetreffende topic.
Maar deze user heeft nog steeds reclame in zijn signature staan. Ga je dat wel weghalen? Overduidelijk commercieel en dat lijkt me niet de bedoeling.
Oud 17-01-2013, 13:18
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Ik vind dat persoonlijk niet heel storend: reclame in een signature.

Nu ga ik een trein halen!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-01-2013, 13:26
Verwijderd
Ik vind de topic van BIND en zijn sig vooralsnog ook niet zo storend maar ik snap wel dat er met enige argwaan naar gekeken wordt. Voordeel van de twijfel?
Oud 17-01-2013, 14:03
BIND
Avatar van BIND
BIND is offline
Ik begrijp de verwarring, maar onze aanwezigheid is puur bedoeld om te kijken wat er bij scholieren leeft.
Oud 17-01-2013, 14:09
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ik begrijp de verwarring, maar onze aanwezigheid is puur bedoeld om te kijken wat er bij scholieren leeft.
Maar dan wel met de naam, avatar, website, twitter en Facebook die naar BIND verwijzen zodat er wel reclame voor gemaakt wordt.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 17-01-2013, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp de verwarring, maar onze aanwezigheid is puur bedoeld om te kijken wat er bij scholieren leeft.
Maar zelfs dat kan commercieel zijn. Je wilt kijken wat er bij scholieren leeft om er commercieel voordeel mee te doen.

Als er morgen een user "Pepsi Cola" komt die de drankwensen en -gebruiken van scholieren uitputtend gaat bekijken, zou ik dat ook dubieus vinden. De concurrenten van Pepsi willen dat ook graag weten en zouden ook hierheen komen, en voor je het weet is het een forum vol commerciele partijen die enkel willen weten wat er bij scholieren leeft. hier is het forum naar mijn mening gewoon niet voor bedoeld.

Maar je topic mag openblijven dus maak je geen zorgen.

Laatst gewijzigd op 17-01-2013 om 14:24.
Oud 17-01-2013, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Maar dan wel met de naam, avatar, website, twitter en Facebook die naar BIND verwijzen zodat er wel reclame voor gemaakt wordt.
En dat natuurlijk Je zou nogal een beroerde directeur* zijn als je niet ook de kans aangreep om te verkopen.

*zo noemen jullie jezelf, las ik. Ik ben nu wel benieuwd: welke rechtspersoon heeft jullie bedrijfje? Waarom is dit niet duidelijk op jullie website te vinden?
Oud 17-01-2013, 14:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo goed snap waarom beide toegestaan zijn.

BIND is een afstudeerbedrijfje, we helpen afstudeerders graag (bijvoorbeeld door enquêtes helpen te verspreiden), en als BIND via onze site een onderzoekje wil doen, prima. Maar dan niet met reclame in hun signature. Dat is niet alleen schijtirritant voor de leden (want overal reclame), maar op die manier helpen we ze ook met klantenwerving en promotie, en dat is weer niet de bedoeling want dat mogen andere bedrijven ook niet.

Zelfde voor die studiekeuzeadviseur. Die moeten hier geen klanten komen werven. Als ze werkelijk onpartijdig en zonder commercieel advies willen geven, moeten ze dat maar met een account doen waar ze geen reclame mee verspreiden. Geen reclame in sigs, avatars, pm, profielberichten, nicknames, etc. etc. etc.
__________________
you're not my demographic
Oud 17-01-2013, 14:36
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik vroeg me af wat hier precies het beleid in is. Zijn jullie het met me eens, of mag het zo lang ze niet direct zeggen "koop bij ons!!1"? En in dat laatste geval, waarom en waar ligt precies de grens?
Het hoeft natuurlijk niet altijd "koop bij ons" te zijn. Promotie om de naamsbekendheid te vergroten is ook niet toegestaan. We hebben een tijdje last gehad van zogenaamde buzzmollen, accounts die ogenschijnlijk normaal meeposten, maar na een tijdje proberen positieve berichten over bedrijven en producten in hun berichten te verwerken.

Als ik op een reclamewaarschuwing een reactie krijg van de user met gezeur over wat wel of niet mag, stuur ik altijd iets terug in de zin van: "Het gebruiken van ons forum of onze site als platform voor (al dan niet (semi-)commerciële) activiteiten of doeleinden van derden, zoals (klanten)werving en reclame, is in geen enkele vorm toegestaan. ... 'Niet toegestaan in welke vorm dan ook' betekent ook wat ik er mee bedoel. Het plaatsen van reclame in je signature, username of avatar, alsmede (ik zeg het er maar even voor de volledigheid bij) het benaderen van forumers via profiel- of privébericht etc. is dus niet toegestaan."

En onder "werving" valt dus het werven van klanten, het werven van sitebezoekers/pageviews, het werven van stemmen voor een wedstrijd, het werven van personeel/kandidaten etc. etc.
__________________
you're not my demographic
Oud 17-01-2013, 14:40
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ja, maar met jouw post in ogen, Martinõ, zou ik juist denken dat BIND niet volgens de regels bezig is.

Als ik nu een account aanmaak dat Albert Heijn heet en in mijn signature de website zet, dan wordt daar toch hopelijk wel wat aan gedaan? Vooral als ik dan ook nog topics ga openen op E&D waarin ik steeds subtiel loop te hinten.

Edit: nu kan het mijn persoonlijk niet zoveel schelen of de user BIND wel of niet mag posten, maar de grens is een beetje aan het vervagen, vooral omdat Simon nu blijkbaar dingen toestaat die door (sommige) forumbazen niet zouden worden toegestaan.
Oud 17-01-2013, 14:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik ga verder niet over BIND, ik zie er persoonlijk geen problemen mee als ze onderzoek doen, maar als die sig mag is dat natuurlijk wel vreemd omdat het voor andere accounts niet mag. De School & Studie fb's/fb+ moeten daar maar even naar kijken dan.
__________________
you're not my demographic
Oud 17-01-2013, 14:48
Verwijderd
En wat nou als het AH account alleen maar gaat vragen wat het meest gekochte product is in de supermarkt (dus geen specifieke supermarkt noemt) en meer van dat soort vragen? Ik zou daar geen problemen mee hebben.
Oud 17-01-2013, 15:06
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Als ze dat op een van mijn subfora willen doen doen ze dat maar fijn onder een andere account. Als je sig, avatar en/of naam van AH is, is het alsnog promotie.
__________________
you're not my demographic
Oud 17-01-2013, 15:07
Verwijderd
Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Zeg, wie van jullie heeft er ook zo'n zin in heerlijke deep-fried kip?
Oud 17-01-2013, 16:19
Verwijderd
Reclame is niet de bedoeling, maar ga je teveel sluiten nu dan doe je jezelf in de toekomst nogal wat werk aan: reclamemakers doen zich vervolgens voor als gepeupel met probleem en ander gepeupel noemt toevallig een oplossing met het bedrijf. Filter dat overal maar eens eruit, ook brave forumers noemen vaak genoeg een merk.

Wat me nog de beste oplossing lijkt is reclame-met-weerwoord eindelijk eens mogelijk maken. Komt er alweer zo'n sufferd met zijn eigen wall of text, dan is wat kritiek wel op z'n plaats, wat betreft toegevoegde waarde en kosten. Fora zijn geen billboards. Links en verdere contactinformatie sowieso eruit, en verder lekker mekkeren op het product. Ook geen perfecte oplossing, maar beter dan dit en bovendien ook leuker.
Ads door Google
Oud 17-01-2013, 16:27
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Reclame is niet de bedoeling, maar ga je teveel sluiten nu dan doe je jezelf in de toekomst nogal wat werk aan: reclamemakers doen zich vervolgens voor als gepeupel met probleem en ander gepeupel noemt toevallig een oplossing met het bedrijf. Filter dat overal maar eens eruit, ook brave forumers noemen vaak genoeg een merk.
Ja, daar hebben "we" () er toen een hele zooi van geband. Buzzmollen. Die stoppen er veel werk in om normale posts/topics te maken, maar zijn dan toch steeds subtiel reclame aan het maken.
Natuurlijk gebruikt iedereen wel eens merknamen, maar in dit soort gevallen lijkt het me overduidelijk dat het daadwerkelijk om (opzettelijke) reclame gaat, en dan is makkelijk te zien aan de signature/avatar.
Oud 17-01-2013, 16:31
Verwijderd
Oh als dat makkelijker op te sporen is dan ik dacht, dan sluit alles en laat de schuldigen alleen verderforumen met een loseravatar.

Ik wilde even waarschuwen voor een bijkomend probleem dat niet bestaat
Oud 17-01-2013, 17:12
Verwijderd
Topic lijkt me prima maar de reclame in de signature kan er wel uit
Oud 17-01-2013, 17:33
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Topic lijkt me prima maar de reclame in de signature kan er wel uit
Mee eens.
Oud 17-01-2013, 18:06
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Daar ben ik het ook mee eens. Is me ook niet eerder opgevallen, ik lees snel over sigs heen. Maar goed dat jullie erop wijzen. Ik ga de reclame in de sig weghalen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 17-01-2013, 19:26
Verwijderd
Wat een gemene gemene manier van reclame maken is dit zeg. Ik had NIET eens door dat het om reclame gaat >> Conclusie ik vind het niet erg want ik had het niet door.
Oud 17-01-2013, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Wat een gemene gemene manier van reclame maken is dit zeg. Ik had NIET eens door dat het om reclame gaat >> Conclusie ik vind het niet erg want ik had het niet door.
Advertentie
Oud 17-01-2013, 20:41
BIND
Avatar van BIND
BIND is offline
Nog even ter aanvulling op de vorige post:

Wij handelen in het kader van een studentbedrijf. BIND is een project dat zich richt op het afstuderen t/m mei 2013. Onder de vleugels van onze school mogen wij "proeven" aan ondernemerschap. Zowel mijn partner als ik hebben een voorkeur voor sociaal ondernemerschap en willen iets doen met maatschappelijke betrokkenheid. Onze drijfveer is in dit geval dus niet commercieel gericht, wij hoeven er financieel niet beter van te worden.
Oud 17-01-2013, 21:51
Verwijderd
Een simpele vraag, vrijwel recht onder de door jou genoemde vorige post, beantwoorden kun je niet, maar mooie praatjes vertellen wel. Heel leuk strooien met sociaal ondernemerschap en "iets doen" met maatschappelijke betrokkenheid, sorry, dat soort kletspraat maakt het er voor mij niet beter op. It quacks like a duck.

Albert Heijn en Coca Cola beschouwen zichzelf ook als sociaal ondernemer en de grootste fabrikant van clusterbommen ter wereld is erg maatschappelijk betrokken. Dat bedoel ik niet sarcastisch, dat zijn ze echt en aantoonbaar, in tegenstelling tot jullie! Toch lijkt het me geen goed idee dat zij dan maar mogen losgaan op dit forum.

Jullie topic mag openblijven, waarom blijven jullie hier maar preken? Ik zie dat jullie sig al is opgeschoond, een goed begin. Succes verder, ik zou het wel over een andere boeg gooien, want maatschappelijk betrokken sociaal ondernemer zijn is een activiteit, iets wat je DOET. En niet iets wat je uitdraagt op een forum in een topic of iets reclame is of niet. Want weet je, heel gek, het lijkt op deze manier net alsof je alweer reclame zit te maken...
Oud 17-01-2013, 21:52
Verwijderd
En ik herhaal mijn vraag. Jullie noemen jezelf directeur. Welke rechtspersoon heeft je bedrijf? Waarom is dat niet terug te vinden op jullie site?
Oud 17-01-2013, 22:47
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
But let's not make a big fuss about it, because it really isn't.

(en ja, ik spreek Engels!!)
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-01-2013, 23:07
Verwijderd
Huh als je aan ondernemerschap mag proeven dan is dit toch enorm onprofessioneel? Dan zou je het zelf niet moeten willen. Ziet je docent dit, dan verdien je een onvoldoende.
Oud 18-01-2013, 09:39
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
De discussie over de kwaliteit van het werk dat deze studenten hebben geleverd is offtopic (en kleinerend). Inhoudelijke discussie wordt niet meer gevoerd. Slotje.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.