Oud 28-11-2012, 22:45
bassiebe
bassiebe is offline
hallo allemaal,

wat vinden jullie van de verhoging op alcohol en de nieuwe wet die zegt dat je zelfs op 16 of 17 jarige leeftijd niet eens in bezit mag zijn van alcohol?
Zelf vind ik het oneerlijk tegen de jongeren die verantwoordelijk en goed om kunnen gaan met alcohol en dit alleen op een normale sociale manier gebruiken (net als ik en al mijn vrienden die ik ken) en dat deze wet alleenmaar wordt ingevoerd omdat mensen comazuipen. Komop dat is maar 1 procent van de jongeren daarvoor kan je niet alle 16 en 17 jarige over 1 lijn strekken
Maak dan beter een wet waarin een 16 en 17 jarige maar zoveel mag drinken en als hij/zij daarover heengaat hij geen alcohol mag drinken tot z'n 21! dat zou een vele betere oplossing zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2012, 11:50
Verwijderd
En hoe zou je dat willen controleren?

Er is al door heel veel onderzoeken aangetoond dat alcohol heel slecht is voor ontwikkelende hersenen en daarom is de verhoging imo heel erg logisch.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 16:04
bassiebe
bassiebe is offline
duh...
maar is dat niet de jongeren zijn eigen verantwoordelijkheid??? als zij hun hersens willen vern***ken moeten ze dat zelf weten... het is oneerlijk tegenover de jongeren die af en toe een biertje drinken bijv in de vakantie of bij bijzondere gelegenheden. daar zou de overheid niet voor hoeven ingrijpen dat doen ze zelf niet zij.
makkelijk... bij een bar of ergens anders goed opletten of ze niet teveel ophebben anders alcohol test indien te hoog alcohol naar 21
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 16:42
Verwijderd
Bij een bar goed opletten Jaja. Ben je wel eens uit geweest? De barmensen hebben wel iets beters te doen dan eerst legitimatie vragen om te controleren of ze 16 of 17 zijn en niet 18 en dan ook nog eens bij te houden hoeveel ze drinken. Surprise, daar hebben ze het te druk voor.

En nee, want jongeren zijn nou eenmaal dom en willen stoer doen. Ik ben niet extreem fan van het altijd maar weggeven van verantwoordelijkheden maar in dit geval ben ik het ermee eens.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 17:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
18 Lijkt mij een prima leeftijd.
Volgens mij loopt deze discussie ook al op D&A btw

[edit] Hier dus
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2012, 21:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk dat dit topic beter op Nieuws en Achtergronden past dus daar verplaats ik hem naartoe
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 00:46
Verwijderd
Het interesseert me eigenlijk niet zoveel. Ook denk ik dat het niet zoveel gaat uithalen. Wat mij betreft mag je drinken vanaf je 12e.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 09:48
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Blijft een beetje hypocriet als het zwangere vrouwen niet verboden wordt alcohol te drinken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Foetaal_alcoholsyndroom
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 10:24
Verwijderd
Ik denk niet dat je veel mensen tegenhoudt hiermee, veel beginnen dr nu al op 14-jarige leeftijd. Dat keer je niet zomaar ff om door de grens op te schuiven.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 11:25
Verwijderd
Tsja, een beetje hetzelfde als mensen die het grote aantal doden door vuurwapens in de VS willen aanpakken door regels rond vuurwapens strenger te maken. 95% van de doden door vuurwapens daar vallen door illegale vuurwapens, dus strenger maken van de regels rond vuurwapens zal slechts de 5% doden eventueel in theorie terugdringen, niet de grote bulk.

Qua alcoholgebruik onder jongeren in Nederland verwacht ik ongeveer hetzelfde. De gemiddelde comazuiper in 2011 was 15,3 jaar oud. Dus een stukje jonger dan 16, dus al in overtreding van bestaande wetten. Die bestaande wetten verder aanscherpen is in dat kader naar mijn mening symboolpolitiek.

Noot voor Joostje: het gaat hier om een gemiddelde. Een grote groep gebruikers is dus per definitie jonger dan dat gemiddelde, aangezien we niet met negatieve leeftijden werken. Het zou in theorie zo kunnen zijn dat 99 comazuipers 14 jaar oud zijn, en één comazuiper 144 jaar oud. Ik besef dat jij denkt dat een gemiddelde leeftijd van 15,3 jaar oud bewijs is dat alle comazuipers ouder dan 16 zijn, maar dat is een misvatting.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 11:57
Verwijderd
Citaat:
De gemiddelde comazuiper in 2011 was 15,3 jaar oud. Dus een stukje jonger dan 16, dus al in overtreding van bestaande wetten.
Er is geen wettelijke minimumleeftijd voor de consumptie van alcohol dus er is hooguit sprake van openbare dronkenschap maar dat bedoelde je denk ik niet.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 13:01
Verwijderd
Inderdaad, dat bedoel ik niet, scherp opgemerkt. Uiteraard gaan de wetten over de verkoop van alcohol aan minderjarigen en niet over het consumeren van die alcohol. De achterliggende gedachte is volgens mij daarentegen wel degelijk dat ophogen van de verkoopleeftijd (waarbij overtreding door de verkopende partij zou geschieden, niet de kopende!) het alcoholgebruik door groepen onder die leeftijd verkleint. Mijn punt is dat dit nu al niet werkt, gestaaft met cijfers van gemiddelde leeftijd comazuipers, dus dat verder ophogen van die leeftijd vooral een symbolisch effect zal hebben.

Laatst gewijzigd op 30-11-2012 om 13:23.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 14:21
Verwijderd
Eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel. Eigen verantwoordelijkheid kennen veel mensen onder de 18 niet, vandaar dat een groot deel van hun acties de verantwoordelijkheid van een ander zijn. Oh ja, en verantwoord alcoholgebruik onder de 18 is sowieso een illusie, elk glas is een potentieel gevaar voor de ontwikkeling.

Het zal me worst wezen of die wet er komt. Het is wel wat consistenter van de overheid wellicht, maar het zal in de praktijk niks doen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2012, 14:32
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb er geen bezwaar tegen, al denk ik niet dat het veel invloed gaat hebben op de alcoholconsumptie onder jongeren.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 12:54
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
denk niet dat het gaat werken. en plaatselijke discotheken zullen hun omzet flink zien dalen
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 14:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Lijkt me een prima plan eigenlijk. Ontzettend voor.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 14:39
Verwijderd
Maar waarom ben je zo ontzettend voor, Mr.Mark?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 17:39
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel. Eigen verantwoordelijkheid kennen veel mensen onder de 18 niet, vandaar dat een groot deel van hun acties de verantwoordelijkheid van een ander zijn. Oh ja, en verantwoord alcoholgebruik onder de 18 is sowieso een illusie, elk glas is een potentieel gevaar voor de ontwikkeling.

Het zal me worst wezen of die wet er komt. Het is wel wat consistenter van de overheid wellicht, maar het zal in de praktijk niks doen.
Er zijn ook genoeg mensen van boven de 18 die niet verantwoord met alcohol om kunnen gaan. En dan heb ik het niet over comazuipen, maar onder invloed autorijden. Dat laatste vind ik overigens nog veel erger, aangezien daar ook andere mensen bij betrokken kunnen raken. Maar goed, alcohol vanaf 18 jaar verbieden slaat natuurlijk ook nergens op.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-12-2012, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Er zijn ook genoeg mensen van boven de 18 die niet verantwoord met alcohol om kunnen gaan. En dan heb ik het niet over comazuipen, maar onder invloed autorijden. Dat laatste vind ik overigens nog veel erger, aangezien daar ook andere mensen bij betrokken kunnen raken. Maar goed, alcohol vanaf 18 jaar verbieden slaat natuurlijk ook nergens op.
Dit spreek ik ook nergens tegen, ik heb het namelijk over lichamelijk verantwoord (waar het comazuipen ook onder valt). Natuurlijk zijn er ook 18+ers die niet verantwoord met alcohol om kunnen gaan. Ook 18+ers die niet verantwoord met yoghurt om kunnen gaan. Maar je kunt maar tot op bepaalde hoogte iemand tegen zichzelf in bescherming nemen. Als minderjarige bijvoorbeeld wel vrij eenvoudig. Daarom is het dus ook in lijn met het gedachtegoed van de regering en het volk. Maar nog steeds is het vrij symbolisch.

Oh en over autorijden met alcohol op: gelukkig hebben we wetgevers die snappen dat je dan autorijden met alcohol op verbiedt, en niet alcohol in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 18:04
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik vind dat alleen 18+'ers zonder rijbewijs alcohol zouden moeten mogen kopen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 18:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Maar waarom ben je zo ontzettend voor, Mr.Mark?
Omdat ik vind dat drinken niet voor mensen onder de 18 is. Ten eerste vanwege schade en ten tweede omdat ik weet dat 'kinderen' van 16 en 17 doorgaans veel minder goed kunnen omgaan met alcohol. Misschien dat het vanwege ervaring is, maar je kunt naar mijn idee beter een keer 'te ver' gaan na je 18e dan op je 16e.

Misschien dat het effect niet zo denderend is omdat jeugd toch wel aan drank kan komen maar ik kan me niet voorstellen dat men meer gaat drinken door deze leeftijdsverhoging en dat er ongetwijfeld ouders zijn die hun kinderen geen drank meer geven voor hun 18e. Dus opgeteld lijkt het me dat het toch wel effect heeft.

Maar bovenal gaat het om het idee. Alcohol pas na je 18e.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Misschien dat het vanwege ervaring is, maar je kunt naar mijn idee beter een keer 'te ver' gaan na je 18e dan op je 16e.
Welke ervaring? Je bent zowel op je 16e als 18e een keer te ver gegaan met alcohol en concludeerde achteraf dat op je 18e 'beter' is?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2012, 19:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het lijkt mijn inderdaad ook grotendeels symbolisch, om een bericht af te geven van 'wij vinden dat alcohol eigenlijk pas vanaf 18 kan/mag', maar heeft dat niet uiteindelijk ook effect? Al is het maar een beetje? Want nu mag je drinken vanaf je 16e en is er bijvoorbeeld vanuit ouders veel minder reden om het dan te verbieden. En het is heel goed mogelijk als je het vandaag gaat invoeren dat mensen morgen dan nog net zo goed vinden dat je mag drinken vanaf je 16e, maar misschien is het over 10 jaar zo dat 18 dan de normale 'vanaf deze leeftijd mag je echt drinken'-leeftijd wordt, en dan zullen er vast nog steeds wel mensen vroeger beginnen met drinken, maar dan is het voor 16- en 17-jarigen toch wat minder normaal/legaal/'je mag gewoon drinken dus waarom niet' of zoiets. Ik weet niet zeker of het ook écht zo zou werken, en niet geen - of misschien wel een averechts - effect heeft, maar om het per definitie af te schrijven omdat nu ook al mensen voor hun 16e drinken, tja. Misschien heeft het wel effect, ondanks dat.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2012, 02:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Dit spreek ik ook nergens tegen, ik heb het namelijk over lichamelijk verantwoord (waar het comazuipen ook onder valt). Natuurlijk zijn er ook 18+ers die niet verantwoord met alcohol om kunnen gaan. Ook 18+ers die niet verantwoord met yoghurt om kunnen gaan. Maar je kunt maar tot op bepaalde hoogte iemand tegen zichzelf in bescherming nemen. Als minderjarige bijvoorbeeld wel vrij eenvoudig. Daarom is het dus ook in lijn met het gedachtegoed van de regering en het volk. Maar nog steeds is het vrij symbolisch.

Oh en over autorijden met alcohol op: gelukkig hebben we wetgevers die snappen dat je dan autorijden met alcohol op verbiedt, en niet alcohol in het algemeen.
Met symboliek bescherm je geen minderjarigen en ik heb ook niet het idee dat het jongeren afschrikt om te gaan zuipen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2012, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Met symboliek bescherm je geen minderjarigen en ik heb ook niet het idee dat het jongeren afschrikt om te gaan zuipen.
Ook dat heb ik nergens gezegd ik heb het over de idealen van een overheid.

en als je weet dat je het niet kan handhaven, moet je het dan maar niet invoeren, uit principes of idealen, of om iig niet uit te stralen dat het ok is dat minderjarigen zichzelf beschadigen en de overheid dat by fact weet? Nog steeds: persoonlijk interesseert het me niks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2012, 16:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Meteen maar 21 van maken dan?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2012, 20:36
Verwijderd
Nee, dat kun je beter met een tussenstap doen;-)
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 19:14
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Het lijkt me zinniger als ouders hun kinderen rustig kennis laten maken met alcohol en hen leren op een verantwoorde manier ermee om te gaan dan het krampachtig verbieden van de consumptie verkoop tot een zekere leeftijd (door ouders en/of overheid).
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED

Laatst gewijzigd op 04-12-2012 om 10:25.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 07:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Gelukkig is consumptie dan ook niet verboden
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 10:25
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Excuses, ik was zo druk met het correct krijgen van die zin (en ik ben nog steeds niet ervan overtuigd dat het gelukt is) dat ik een foutje maakte in de inhoud.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-12-2012, 16:11
Noortjexx
Avatar van Noortjexx
Noortjexx is offline
Mwah.. Ik maak er op oudjaars nog wel even goed gebruik van dat ik dan nog mag drinken..
Met citaat reageren
Oud 09-12-2012, 16:16
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Je mag daarna nog steeds drinken, hoor. Ze mogen het alleen niet aan je verkopen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2012, 16:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je mag daarna nog steeds drinken, hoor. Ze mogen het alleen niet aan je verkopen.
Het wetsvoorstel stelt het bij je hebben van alcoholische drank op een openbare plaats, inclusief bijv. een cafe of winkelcentrum, strafbaar.

Dus: drinken mag, maar alleen nog thuis/bij vrienden/familie.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2012, 18:22
Verwijderd
Dus: Er zal geen hol veranderen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2012, 12:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Blijft een beetje hypocriet als het zwangere vrouwen niet verboden wordt alcohol te drinken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Foetaal_alcoholsyndroom
Alcohol heeft een aantoonbaar negatief effect op de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind. Huidig onderzoek toont aan dat ten minste 1% van de kinderen hersenbeschadiging heeft door prenatale blootstelling aan alcohol. Veel vrouwen staken het alcoholgebruik zodra ze zwanger zijn of eerder al, als ze zwanger willen worden. Toch blijft naar schatting 35% tot 50% van de zwangere vrouwen in Nederland alcohol drinken. De website www.alcoholenzwangerschap.nl geeft betrouwbare informatie over de risico’s en mogelijke gevolgen van alcohol voor en tijdens de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding. Het doel van de website is een bijdrage leveren aan het voorkomen van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding. De doelgroep omvat enerzijds aanstaande ouders en anderzijds professionals die beroepshalve bij aanstaande ouders betrokken zijn (o.a. verloskundigen, gynaecologen, huisartsen etc.).


35% is veel! Opsluiten voor kindermishandeling lijkt me nog het minste, poging tot doodslag is misschien beter.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2012, 21:26
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Misschien dat het voor het grootste gedeelte niet zal helpen, maar elke brave jongere die wat betreft alcohol nu tot zijn zestiende wacht en straks netjes tot zijn achttiende, is mooi meegenomen.

Natuurlijk moet iedereen verder zelf maar bepalen of en hoe ie zichzelf naar de knoppen helpt.
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-12-2012, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Misschien dat het voor het grootste gedeelte niet zal helpen, maar elke brave jongere die wat betreft alcohol nu tot zijn zestiende wacht en straks netjes tot zijn achttiende, is mooi meegenomen.

Natuurlijk moet iedereen verder zelf maar bepalen of en hoe ie zichzelf naar de knoppen helpt.
Dit staat toch gigantisch in strijd met elkaar, wat je nu zegt? Je spreekt jezelf tegen. Moeten mensen het nu maar zelf weten of zijn er regels nodig voor die enkeling die zich daaraan houdt?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 10:59
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Eén van onze bloggers (Hidde) heeft 't even uitgezocht (hier).

Citaat:
De vernieuwde alcoholwet ontrafeld
De afgelopen maanden was er nogal veel ophef over de verhoging van de alcoholleeftijd: de minimumleeftijd om bier, wijn en mixdrankjes te mogen kopen zou per januari 2013 verhoogd worden naar 18 jaar. Vooral de 16-jarigen waren daar niet zo blij mee.

Maar nu 't zover is, weet bijna niemand hoe het écht zit: wat hebben ze in Den Haag eigenlijk besloten? Vier vragen over de alcoholwetgeving beantwoord.

"Dus, sinds 1 januari mag ik geen Breezers meer kopen?!"
Fout. In het regeerakkoord staat inderdaad dat de leeftijdsgrens voor alcohol naar 18 moet worden verhoogd, maar die wet is nog lang niet ingegaan. Voordat het zover is, moeten de Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan. De leeftijdsgrens voor sterkedrank blijft 18.

Dus wees niet bang: voorlopig kun je als 16- of 17-jarige gewoon je mierzoete mixdrankjes blijven drinken. Voorlopig.

"Wat is er dan wél veranderd?"
Sinds 1 januari is de vernieuwde en verbeterde Drank- en Horecawet van kracht. Een lang, saai document met veel moeilijke woorden. De twee grootste veranderingen:

16-minners die op een openbare plek betrapt worden met alcohol zijn vanaf nu strafbaar. Vroeger was alleen de verkoper van die drank dat. Goed oppassen dus, als je stiekem je eerste slokjes alcohol drinkt.

De gemeenten moeten erop toezien dat iedereen zich aan de wet houdt (vroeger was dit de taak van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Daar komt nog bij dat gemeenten nu ook zelf alcoholregeltjes mogen bedenken. Bijvoorbeeld het verbieden van extreme kortingen op kratjes bier in de lokale supermarkt, of het afschaffen van de verkoop van alcohol in sportkantines. Maar veel gemeenten schijnen nog niet zo goed voorbereid te zijn op al die nieuwe taken, dus je kunt je afvragen hoe bang je daarvan moet worden.

"Waarom zijn de gemeenten dan niet goed voorbereid?"
De gemeenten weten sinds 2007-2008 dat zij de taak over moesten nemen van de Voedsel- en Warenautoriteit, maar soms zijn het net scholieren. Met andere woorden: ze stellen alles uit. En de Rijksoverheid heeft ze ook geen schop onder de kont gegeven. In totaal zouden er 400 ambtenaren moeten worden opgeleid tot breezeragent, maar dat zijn er nu nog maar 30. Mogelijk gevolg: jongeren onder de 16 stappen op de fiets naar een gemeente waar ze nog wel gewoon aan alcohol kunnen komen.

"Wat gebeurt er als ik als 15-jarige word betrapt met alcohol?"
Maar natuurlijk kan het nog steeds zomaar voorkomen dat je een van de dertig ambtenaren tegenkomt. Vergeet dan die topbaan maar, crimineeltje. Sinds 1 januari krijgt elke 16-minner die met alcohol wordt betrapt in de openbare ruimte (dus bijvoorbeeld een kroeg, winkelcentrum, stationshal of park) een boete of taakstraf. De straffen worden uitgedeeld door politieagenten en opsporingsambtenaren. Zolang je het dus thuis of in een andere niet-openbare ruimte drinkt, ben je veilig.

Kortom: nieuwe regels die op zich dus nog wel meevallen. Waarschijnlijk zullen veel pubers er geen druppel minder om drinken. Terwijl dat juist zo de bedoeling was...
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 17:57
Verwijderd
Volgens mij zijn dit antwoorden op vragen die niet gesteld zijn in deze topic. Bij het antwoord op de derde vraag kan je trouwens opmerken dat, indien jij meerderjarig bent, je voor je broertje een biertje mag kopen in de kroeg. Hij mag deze dan ook in de kroeg opdrinken aangezien dat geen openbare plek is.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 18:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens mij zijn dit antwoorden op vragen die niet gesteld zijn in deze topic. Bij het antwoord op de derde vraag kan je trouwens opmerken dat, indien jij meerderjarig bent, je voor je broertje een biertje mag kopen in de kroeg. Hij mag deze dan ook in de kroeg opdrinken aangezien dat geen openbare plek is.
In de wet is terecht gekomen "voor publiek toegankelijke plaatsen". Uit de wetsgeschiedenis en jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat bijvoorbeeld een kroeg daar ook onder valt. Helaas
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:58
Verwijderd
Ja dat is dus iets anders dan openbare plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 00:38
nigelgein
nigelgein is offline
Citaat:
Ja dat is dus iets anders dan openbare plaatsen.
een cafe is een openbare plek aangezien iedereen daar mag komen (logica )

overigen heb ik me eige versie

ik vind dat alcohol voor niet directe cosumptie (supermarkte, slijterij e.d.) naar 18 mag en alcohol voor directe consumptie (restaurant cafe) 16 mag blijven .
waarom : comazuipen is vaak veel erger thuis en gebeurt dan ook eerder, in een openbare gelegenheid heb je toch vaak sociale controler .

wel vind ik dat het in uitgaansgelegenheden wel naar 18 mag aangezien ze juist daar wel heel veel zuipen.

dus alcohol naar 18 bar en restaurant uitgezonderd
__________________
yolo so enjoy it a.s.a.p.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 00:57
Verwijderd
Citaat:
een cafe is een openbare plek aangezien iedereen daar mag komen (logica )
Een café is geen openbare plaats.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 01:47
Verwijderd
Niet iedereen mag in een café komen, nigelein. Alleen iedereen die door de eigenaar wordt toegelaten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:41
Verwijderd
Citaat:
"Wat gebeurt er als ik als 15-jarige word betrapt met alcohol?"
Maar natuurlijk kan het nog steeds zomaar voorkomen dat je een van de dertig ambtenaren tegenkomt. Vergeet dan die topbaan maar, crimineeltje."
Euh... Ik snap dat een hip geschreven stukje met grapjes pakkend is, maar dit is klinkklare nonsens en zou zomaar door een hoop mensen serieus genomen kunnen worden.

Ik vraag me sowieso af wat jullie onder een topbaan verstaan na dit soort opmerkingen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 12:40
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het lijkt me inderdaad sterk dat je als 15-jarige gelijk een strafblad krijgt als je betrapt wordt met alcohol.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:15
Verwijderd
Dat ten eerste. Ten tweede lijkt het me sterk dat je met een strafblad een topbaan misloopt. Volgens mij zeuren ze enkel bij de tweede kamer en andere politieke functies over zoiets, maar bij echte topbanen niet.

Ik heb een baan waarbij ik een verklaring voor goed gedrag moest overleggen. Nu heb ik geen topbaan, maar ik weet wel hoe dit traject ivm strafblad werkt en er zijn maar heel weinig banen waarbij een strafblad ivm alcohol drinken op minderjarige leeftijd een probleem zou zijn. Zo werkt zo'n verklaring gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:20
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het lijkt me inderdaad sterk dat je als 15-jarige gelijk een strafblad krijgt als je betrapt wordt met alcohol.
Strafblad: ja. Probleem: nee, zoals Jacky Baggen zegt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 12:13
maxieh
Avatar van maxieh
maxieh is offline
Ik drink zelf nog niet echt. Ik denk dat ze dit niet voor niks hebben gedaan. Uiteindelijk is zo het beter voor je.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Ik drink zelf nog niet echt. Ik denk dat ze dit niet voor niks hebben gedaan. Uiteindelijk is zo het beter voor je.
Waarom denk je dat? Kun je dit wat onderbouwen want "ze zullen het wel niet voor niets doen" is nogal een drogreden.

Martienjoo, goed van me he, dat ik neit alleen met een plaatje antwoordde!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol 'Pas bij 18 jaar alcohol kopen'
Elecdruid
12 27-11-2011 12:31
Algemene schoolzaken Enquête wiskunde
Chris-Verhoeckx
23 08-04-2008 10:29
Drugs & Alcohol profielwerkstuk alcohol
faber
15 18-06-2007 14:29
Eten & Drinken profielwerkstuk alcohol
faber
19 11-06-2007 12:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Leeftijdsgrens alcohol verschuiven naar 18 jaar, Argumenten!?
Meisje88
2 29-11-2006 18:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.