Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2012, 21:05
ZazaZebra
ZazaZebra is offline
In het kort:
Ik wil graag vragen aan iemand die zelf Japanology doet of wil doen, of je het vak Duits (of Frans, of Geschiedenis) nodig hebt als je Japanology wil gaan studeren aan de Universiteit Leiden. Zou het anders een goed idee zijn voor mij als ik later een taalcursus Duits ga volgen in Leiden?


In het lang:
Hallo iedereen,

Ik zit in 5vwo (profiel N&G met informatica en Grieks) en ben me aan het oriënteren op een studie (oriëntatie begon al in 4vwo)
Ik wil graag Japanology doen aan universiteit Leiden. (dat is tot nu toe de studie waar ik me het meest voor interesseer.)

De site zegt alleen dat je kennis moet hebben van Duits (bij de voorlichtingsboekjes die ik las hadden ze het alleen over Engels!)
In het Engels ben ik wel goed, alleen het probleem is dat ik geen Duits in mijn profiel heb!
Nu staat er op de site dat de Leidse Universiteit taalcursussen aanbiedt aan degenen waarvan de taalkennis iets is weggezakt.

http://www.studereninleiden.nl/studi...tudie-bij-jou/

Is het een goed idee om vanaf nu (5vwo) in mijn vrije tijd alvast een beetje Duits uit boekjes te oefenen, als ik zeker zou weten dat ik Japanology wil gaan studeren? Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,
Zaza

ps. Ik wil geen Japanology studeren voor de manga en ninja's, maar ik wil het gaan studeren omdat Japans me een interessante taal lijkt waar je veel mee kan doen (bedrijfsleven, vertalen)

ps.2 De site zegt ook dat je basiskennis Frans moet hebben. Ik heb dit vak gehad t/m 3vwo. Moet ik dit evt. ook nog bijspijkeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2012, 15:16
Dasherman
Avatar van Dasherman
Dasherman is offline
Ik dacht altijd dat Japanology zo een studie was waar je grapjes over maakte en dan ontzettend hard lachte wanneer bleek dat het echt bestond...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2012, 19:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Kun je in het Duits lezen? Zo ja: lijkt me geen enkel probleem. Duits lijkt nog vrij veel op het Nederlands, er bestaan woordenboeken en ik neem aan dat je iets van een talenknobbel hebt (anders deed je geen gymnasium en wilde je geen Japans leren). Frans zal wel aangeraden worden, omdat er ook vakliteratuur in het Frans bestaat, denk ik. Maar als in je voorlichtingsboekje Duits al niet eens meer genoemd wordt, en Frans op de site ook alleen een 'aanrader' is, zou ik me niet al te druk maken over Frans (en ik vind 3 jaar Frans wel als basiskennis tellen).

Maar misschien kun je alvast een Duits boek over Japan zoeken en proberen dat te lezen?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 18:16
ZazaZebra
ZazaZebra is offline
Citaat:
Ik dacht altijd dat Japanology zo een studie was waar je grapjes over maakte en dan ontzettend hard lachte wanneer bleek dat het echt bestond...
Serieuze antwoorden gewenst mijnheer.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 18:17
ZazaZebra
ZazaZebra is offline
Citaat:
Kun je in het Duits lezen? Zo ja: lijkt me geen enkel probleem. Duits lijkt nog vrij veel op het Nederlands, er bestaan woordenboeken en ik neem aan dat je iets van een talenknobbel hebt (anders deed je geen gymnasium en wilde je geen Japans leren). Frans zal wel aangeraden worden, omdat er ook vakliteratuur in het Frans bestaat, denk ik. Maar als in je voorlichtingsboekje Duits al niet eens meer genoemd wordt, en Frans op de site ook alleen een 'aanrader' is, zou ik me niet al te druk maken over Frans (en ik vind 3 jaar Frans wel als basiskennis tellen).

Maar misschien kun je alvast een Duits boek over Japan zoeken en proberen dat te lezen?
Dat is wel een goed idee, dat moet wel lukken!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 19:48
Violina
Violina is offline
Dit is een serieuze vraag aan ZazaZebra:
Wat kun je met deze studie? Waarom ga je zoiets studeren? Denk ook een beetje aan je baankansen voordat je iets kiest wat alleen maar leuk is. Anders ben je straks net zo werkeloos al als die psychologen/pedagogiekmensen..
Met citaat reageren
Oud 19-01-2012, 20:25
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Dit is een serieuze vraag aan ZazaZebra:
Wat kun je met deze studie? Waarom ga je zoiets studeren? Denk ook een beetje aan je baankansen voordat je iets kiest wat alleen maar leuk is. Anders ben je straks net zo werkeloos al als die psychologen/pedagogiekmensen..
Ze noemde zelf al het bedrijfsleven en vertalen. Ik neem aan dat er genoeg westerse bedrijven zijn die wel geïnteresseerd zijn in Japan, maar niet zo heel veel westerse mensen die Japans kunnen. En verder kun je natuurlijk gaan vertalen, lijkt me zo. Of onderzoek doen naar de Japanse taal. Het verschil met Japanologie en psychologie is dat er maar heel weinig mensen zijn die Japanologie hebben gestudeerd (ik had er nog nooit van gehoord ) en heel veel mensen die psychologie hebben gedaan. Dat maakt ook wel uit, of je met z'n tienen of met z'n tienduizenden bent die X kunnen.

Niet dat ik me verder verdiept het in de baankansen van zoiets, maar het lijkt me dat a. de TS al genoemd had wat ze er mee zou kunnen doen en b. de vergelijking met een heel populaire studie niet zo klopt. En dat er dus wel degelijk banen voor zijn, wellicht niet heel veel, maar die heb je ook niet nodig als er toch niet veel mensen zijn die hetzelfde kunnen als jij.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 12:21
Camou
Camou is offline
Je hoeft geen ster te zijn in Frans of Duits. Een vriendin van me doet Japanstudies in Leiden (nieuwe naam van de studie). Als je andere vragen hebt kan ik die wel voor je beantwoorden
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 12:30
Verwijderd
Ik studeer iets anders, maar daarbij werd ook gezegd dat je 'enige kennis van het Duits' moest hebben. Het komt er op neer dat we af en toe een Duits artikel moeten lezen. Mijn ervaring is dat Duits prima valt te lezen, ook als je het niet op de middelbare school hebt gehad. Ik zou er iig niet specifiek een cursus voor gaan volgen hoor Als het een belangrijk onderdeel was, dan zou Duits (of Frans) wel een toelatingseis zijn.

Geschiedenis is bij Japanologie wel handig, maar niet zo zeer door de inhoud, meer doordat je geschiedenis heel anders moet leren dan bv een taal; ik zelf heb echt altijd moeite gehad met geschiedenis, ik kan prima leren, maar geschiedenis gaat er bij mij vaak het ene oor in en meteen het andere weer uit. Terwijl ik het wél erg interessant vind. Als je het op de middelbare school hebt gehad, heb je mogelijk wat ervaring met hoe je het moet leren. Maar noodzakelijk is dat niet, natuurlijk; die ervaring kan je ook op doen tijdens je studie.

(Ik heb overigens wel Japans gedaan aan het HBO in Maastricht, en de taal is echt fantastisch )
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 18:45
Verwijderd
Universiteit Leiden zegt dit bij werkelijke alle studies. Ik hoor van vrijwel iedereen die hier studeert (ik studeer zelf in Leiden ) dat hun literatuur veel in het Nederlands is, en slechts een klein gedeelte in het Engels. Het is vaak bijzonder als je literatuur krijgt in Duits of Frans. Ik studeer Assyriologie, een vakgebied waarover slechts weinig wordt geplubliceerd in het Nederlands, en zelfs bij mijn studie is het zo dat vrijwel alle literatuur in het Engels is. Oftewel: Het is niet heel erg nodig om kennis te hebben van Duits en Frans. Bovendien krijg je ruim van te voren aangekondigd wat je moet lezen, in ieder geval bij mijn studie, maar ook de studies die mijn huisgenoten volgen, en heb je voor teksten in het Frans of Duits dus voldoende tijd .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2012, 14:17
ZazaZebra
ZazaZebra is offline
Dank jullie wel voor je antwoorden, hier heb ik wel wat aan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.