Oud 15-01-2013, 12:42
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Het zou beter zijn als jongeren in ieder geval geen alcohol drinken tot ze de leeftijd van 21 bereikt hebben. Dit omdat wetenschappers het er over eens zijn dat de hersenen ongeveer tot die leeftijd een belangrijke ontwikkeling doormaken. Sommige wetenschappers beweren zelfs dat het brein zich tot levensjaar 23 of nog later ontwikkelt. Het gebruik van alcohol remt de ontwikkeling van de hersenen en kan de hersenen onherstelbaar beschadigen. Ik vind het dan ook goed dat de overheid een signaal geeft dat alcoholgebruik bij jongeren niet goed is.

Eigenlijk moeten we aansturen op een mentaliteitsverandering, of zelfs een cultuurverandering, aangezien het gebruik van alcohol diep in onze cultuur verankerd zit. Het echte probleem is natuurlijk dat veel ouders het niet als een probleem zien dat hun minderjarige kinderen alcohol drinken. Vaak komen zij dan met een drogreden als: "Ik heb liever dat ze het thuis drinken, dan dat ze het ergens anders stiekem doen met vrienden". Mijn reactie is dan: Heb je ook liever dat je kinderen thuis heroïne gebruiken, dan ergens stiekem met vrienden? Besef je dat alcohol schadelijk is voor het lichaam van je kinderen? Besef je dat je jou kind stimuleert om schade toe te brengen aan zijn of haar lichaam?

Of het een goede maatregel is om bezit van alcohol strafbaar te stellen voor jongeren onder de 16, dat weet ik niet, maar ik vind wel dat er iets moet gebeuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2013, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Heb je ook liever dat je kinderen thuis heroïne gebruiken, dan ergens stiekem met vrienden?
Ik neem aan dat iedere weldenkende ouder deze vraag volmondig met "ja" beantwoordt.

Over drogredenen gesproken trouwens, wederom een fraaie hellendvlakredenering
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 13:27
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ik neem aan dat iedere weldenkende ouder deze vraag volmondig met "ja" beantwoordt.

Over drogredenen gesproken trouwens, wederom een fraaie hellendvlakredenering
Ik hoop dat een weldenkende ouder vooral alles doet om te zorgen dat zijn kinderen geen heroïne (of alcohol) gebruiken. Of ze het thuis of bij vrienden gebruiken is helemaal niet relevant. Heroïne + (minderjarige) persoon = schade aan het lichaam. Ik kan me niet voorstellen dat een ouder zegt: "Mijn zoon van 16 heeft een hersenbeschadiging opgelopen door heroïnegebruik, maar gelukkig gebruikte hij die heroïne wel uitsluitend thuis op de bank!"

En leg eens uit waarom het een hellendvlakredenering is volgens jou..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat een weldenkende ouder vooral alles doet om te zorgen dat zijn kinderen geen heroïne (of alcohol) gebruiken. Of ze het thuis of bij vrienden gebruiken is helemaal niet relevant. Heroïne + (minderjarige) persoon = schade aan het lichaam. Ik kan me niet voorstellen dat een ouder zegt: "Mijn zoon van 16 heeft een hersenbeschadiging opgelopen door heroïnegebruik, maar gelukkig gebruikte hij die heroïne wel uitsluitend thuis op de bank!"
Ja, leuk verhaaltje, maar die keuze gaf je niet. Je geeft keuze a en b, maar het goede antwoord is verborgen antwoord c, en je rekent het ouders aan als ze dit neit kiezen

Citaat:
En leg eens uit waarom het een hellendvlakredenering is volgens jou..
Alcoholgebruik leidt niet tot heroïnegebruik.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 14:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Waarom denk je dat? Kun je dit wat onderbouwen want "ze zullen het wel niet voor niets doen" is nogal een drogreden.

Martienjoo, goed van me he, dat ik neit alleen met een plaatje antwoordde!
Ik moest het drie keer lezen en een collega moest me net opvangen want ik viel bijna flauw van verbazing, maar heel goed. Hier heb je een sticker:

__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 14:05
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ja, leuk verhaaltje, maar die keuze gaf je niet. Je geeft keuze a en b, maar het goede antwoord is verborgen antwoord c, en je rekent het ouders aan als ze dit neit kiezen
Mijn punt is juist dat het niet gaat om de keuze tussen A en B, omdat die keuze irrelevant is.

Citaat:
Alcoholgebruik leidt niet tot heroïnegebruik.
Dit heb ik ook nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd. Wel heb ik alcoholgebruik met heroïnegebruik vergeleken, omdat het beiden schadelijk is voor de gezondheid van een kind.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 15:22
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Alcohol is ook schadelijk voor volwassenen. Waar het om gaat is of mensen het recht hebben op eigen domheid/verantwoordelijkheid, of dat de overheid moet ingrijpen omdat mensen niet geacht worden zelf min of meer verstandige beslissingen te kunnen nemen, d.w.z. of ze in staat zijn de risico's af te wegen tegen de positieve effecten. Daarom lijkt 18 (zo'n grens is natuurlijk altijd tot op zekere hoogte arbitrair) me voor alle drugs redelijk.

Als je wil weten hoe je alcoholbeleid vooral níet moet aanpakken, moet je naar Finland kijken, waar alcoholmisbruik een gigantisch probleem is. Daar kun je dan ook meteen de les uit trekken dat leeftijdsgrenzen ophogen e.d. weinig verschil maakt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 15:58
Verwijderd
Tsja, dat betoog ik al vanaf mijn eerste post hier, maar mensen lijken gewoonweg niet te snappen dat alcoholmisbruik totaal losstaat van wetgeving/leeftijdsgrenzen voor alcoholgebruik. De gemiddelde comazuiper is jonger dan 16 (de huidige leeftijdsgrens) dus leeftijdsgrenzen werken nu al totaal niet. Waarom zou het ophogen van een niet-werkende regel wel opeens effectief zijn?

Desalniettemin: hulde.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 17:40
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Dit heb ik ook nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd. Wel heb ik alcoholgebruik met heroïnegebruik vergeleken, omdat het beiden schadelijk is voor de gezondheid van een kind.
Ik denk dat de angst van ouders, dat hun kind met vrienden gaat drinken, in veel gevallen wel terecht is. Bovendien denk ik, dat er maar weinig ouders zijn die vrezen, dat hun kind aan de heroïne gaat.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 14:35
pzpzSeraaj
pzpzSeraaj is offline
hallo,
Ik vindt het heel goed dat ze het hebben verhoogd, want de meeste jongeren kunnen niet omgaan met drank en kunnen er ook niet tegen.
dus het is goed dat ze het hebben verhoogd volgens mij dan toch
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 16:21
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
hallo,
Ik vindt het heel goed dat ze het hebben verhoogd, want de meeste jongeren kunnen niet omgaan met drank en kunnen er ook niet tegen.
dus het is goed dat ze het hebben verhoogd volgens mij dan toch
Denk je dat jongeren door het verbod ook echt minder gaan drinken?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 18:50
_cxsca
Avatar van _cxsca
_cxsca is offline
Ik vind het een beetje idioot tbh.
Alsof 15/16 jarigen geen vrienden hebben die 18+ zijn en dus alcohol voor hun kunnen kopen. Er is altijd wel een manier om tóch aan alcohol te komen, ondanks de leeftijdsgrenzen. Ook vind ik het nergens op slaan dat de jongeren die, vóór deze regel, 16 of 17 waren, toen wel alcohol mochten drinken, en nu ineens moeten wachten tot hun 18e. Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij de ouders of de jongeren zelf gelegd moet worden, net als met roken. Het is dan aan je ouders of jezelf of jij je longen/hersenen wilt verkloten door aan alcohol of sigaretten te beginnen. Fair enough.
__________________
but what if we're all just tiny little pieces of a giant puzzle called ''life''
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 18:51
Verwijderd
Het is twee jaar geleden dat die regel in its gegaan dus tenzij je binnen nu en 1 januari achttien wordt is dat niet echt meer een issue.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2015, 18:55
_cxsca
Avatar van _cxsca
_cxsca is offline
Nou nee okè, maar toen die regel net inging kon ik genoeg mensen die er enorm van baalden dat ze geen alcohol meer mochten drinken volgens de wet.
__________________
but what if we're all just tiny little pieces of a giant puzzle called ''life''
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol 'Pas bij 18 jaar alcohol kopen'
Elecdruid
12 27-11-2011 12:31
Algemene schoolzaken Enquête wiskunde
Chris-Verhoeckx
23 08-04-2008 10:29
Drugs & Alcohol profielwerkstuk alcohol
faber
15 18-06-2007 14:29
Eten & Drinken profielwerkstuk alcohol
faber
19 11-06-2007 12:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Leeftijdsgrens alcohol verschuiven naar 18 jaar, Argumenten!?
Meisje88
2 29-11-2006 18:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.