Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2002, 12:08
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Ik vraag me ut volgende wel es vaker af:

Wanneer noem jij iemand je vriend en wanneer is ut een kennis voor je? Waar trek jij die grens?

Ik zelf kan er niet echt antwoord op geve.. heb ook wel es vaker as iemand vraagt aan me wie iemand is, dat ik dan niet weet wat ik moet antwoorden. Moet ik dan zeggen dat het een vriend is of is ut toch nog een kennis?

Ik ben zeer benieuwd wat jullie reacties zullen zijn!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 12:24
Verwijderd
De mensen bij wie ik het gevoel heb dat ik daar terecht kan mocht ik steun nodig hebben, en mensen die die steun bij mij kunnen en willen vinden noem ik vrienden..

Mensen met wie ik wel omga maar puur lol maak en wat meer oppervlakkig noem ik kennissen...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:34
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
De grens is voor iedereen anders, en die is voor jezelf zeer moeilijk te trekken. Er zijn altijd van die mensen die in zo'n grijze zone zitten, tussen een kennis en een vriend.

Waar trek ik die grens? Euh, vroeger zo in school tijdens de godsdienstles, zijn we eens bezig geweest over relatie's. Vriendschaprelatie's, liefdesrelatie's,... En ik heb de grens die ze daar ongeveer vertelde, zowat over genomen... Een vriend is iemand waar je alles tegen kan vertellen, en iemand die bewijs van spreken alles laat vallen als je hem/haar nodig hebt, als je een probleem,... hebt. Het kan goed zijn dat je die vriend maar 1 keer per jaar ziet, maar als je hem/haar nodig hebt, dan staat ie er wel. Mensen mogen dus blij zijn als ze in hun leven zo 1 dergelijke vriend hebben, want zeker voor iedereen is zo iemand niet gegeven. Kennissen zijn mensen die dezelfde intresse hebben als jou en waar je mee optrekt. Dezelfde klas/school/sportvereniging/buurt/... , bij sommige kan je misschien ook wel je ei (je problemen/verhalen/...) kwijt maar nog niet zo als ik hierboven vermelde als bij "een vriend".

Nou ja, deze "grens" is idd nogal extreem (verkeerde woordkeuze waarschijnlijk), want op deze manier moeten de meeste mensen gaan zeggen dat ze 0 vrienden hebben in van die topics zoals "hoeveel vrienden heb je?". Maar zijn de woorden "vriend" en "kennis" niet iets waarmee je een groep aanduid. En als je de mensen waarmee je dagdagelijks ofzo mee omgaat vrienden wilt noemen, en diegene waarmee weinig contact hebt "kennis" noemt, dat het allemaal hetzelfde blijft. Het blijven dezelfde mensen, ook al noem je ze afval.
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 12:54
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Als je me de betekenis vraagt van een echte vriend dan kan ik die moeilijk geven, maar ik zeg nogal vlug van iemand dat ie een vriend is, bijvoorbeeld aan mijn ouders: 'ik ben weg met een paar vrienden' terwijl het eigenlijk gewoon kennissen zijn.
Ik hecht er eigenlijk niet veel belang aan, de mensen die ik ken zijn allemaal kennissen en echte vrienden, hmm bestaan die wel?
Vriendschap is dan ook een ruim begrip, er zijn geen grenzen voor vast te stellen, wanneer wel wanneer niet?
Ik heb ook gemerkt dat toen ik een vaste vriend had, mijn vrienden minder belangrijk voor me waren, en alleen die ene jongen voor mij belangrijk was, zie je vriendschap kan zo snel overslaan.
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 13:03
Dotcom
Avatar van Dotcom
Dotcom is offline
Ik zeg vaak dat ik met vrienden de stad in gaan, ook als het gewoon klasgenoten zijn. Vrienden zijn voor mij dus waar ik gewoon mee om ga.
__________________
♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 14:19
volvagia
Avatar van volvagia
volvagia is offline
mjah dat doe ik ook maar... anders heb ik geloof ik geen vrienden ^_^
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:33
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Citaat:
Dotcom Ik zeg vaak dat ik met vrienden de stad in gaan, ook als het gewoon klasgenoten zijn. Vrienden zijn voor mij dus waar ik gewoon mee om ga.
je hecht der dus verder geen aparte waarde aan?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:35
Thutshui
Avatar van Thutshui
Thutshui is offline
Een kennis is iemand waar ik heel oppervlakkige gesprekken mee voer...
__________________
[ http://www.cu2.nl/Thutshui ] - [*Having A Major Crush On Hukkie*]
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:37
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Citaat:
Dusjcrib De mensen bij wie ik het gevoel heb dat ik daar terecht kan mocht ik steun nodig hebben, en mensen die die steun bij mij kunnen en willen vinden noem ik vrienden..
dit vind ik wel een goed onderscheid idd
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:38
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Citaat:
Een kennis is iemand waar ik heel oppervlakkige gesprekken mee voer...
dus as ik met jou diepgaande gesprekke kan voere ben ik al een vriend??
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:39
Thutshui
Avatar van Thutshui
Thutshui is offline
Citaat:
Ingrid3 schreef:


dus as ik met jou diepgaande gesprekke kan voere ben ik al een vriend??
Nee, dat niet direct, maar in ieder geval al meer als een kennis...

Ik neem tenminste aan dat je mensen in real life bedoelt en niet via internet ?
__________________
[ http://www.cu2.nl/Thutshui ] - [*Having A Major Crush On Hukkie*]
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 15:47
Ingrid3
Ingrid3 is offline
uhm jah...

en as je iemand alleen via internet kent, zou jij die dan ooit een vriend kunne noeme?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 16:48
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Waarom zo ingewikkeld doen over vriend of kennis?
Ik zou het zo kunnen zeggen: als je je bij iemand vertrouwd voelt en je probleem aan iemand kwijt kan, noem die dan een vriend. Als je voelt dat dat niet kan, noem die dan een kennis.
Als jij je goed en vertrouwd voelt bij iemand die je enkel kent via internet, noem die dan een vriend.
Tja voor mij komt het toch op hetzelfde neer, ik ga bijvoorbeeld nooit zeggen dat is mijn beste vriend/vriendin of iets dergelijks.
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 16:56
Verwijderd
Een kennis is precies wat het woord zegt - iemand die ik ken. Een vriend is iemand waarbij ik mezelf kan zijn, iemand met wie ik ook echt om wil gaan, iemand met wie ik kan lachen en huilen en dingen doen. Heb daarom ook maar 4 echte vrienden.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Ingrid3 schreef:
en as je iemand alleen via internet kent, zou jij die dan ooit een vriend kunne noeme?
Dat is nou een moeilijke vraag Ik hou het er maar op dat je vrienden over internet kunnen hebben, maar dat zijn dan ook echt internet vrienden. Heel ander niveau dan rl vrienden.

En wanneer je dan nou weer vrienden bent over internet... euh, als je boeiende gesprekken voert, lol hebt?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:10
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Citaat:
lady_x
Waarom zo ingewikkeld doen over vriend of kennis?
tis nie da ik echt ingewikkeld wil doen, tis gwoon da ik der wel es vaker over nadenk..
voor mezelf weet ik ut eiglijk nie precies en daarom wilde ik kijke of andere er eiglijk ooit over na hebbe ged8, waar hun die grens stelle en of ze dat doen..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 20:02
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Tja ik weet het ook nooit zo goed.
Vrienden zijn voor mij gewoon mensen waar je wat aan hebt, waar je mee kan zijn zonder dat je altijd wat hoeft te zeggen, en vooral waar je je lekker bij voelt. Bij "kennissen" heb ik nog wel eens dat ik ineens niks meer weet te zeggen ofzo.
En kennissen zijn meer mensen waar ik gewoon af en toe mee praat met uitgaan enzo.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 10:10
Tha White Eagle
Tha White Eagle is offline
er zijn meer van dit soort dingen. Stel je voor:

Je hebt een zandkorrel. Nix bijzonders. Je legt er nog een zandkorrel. Je hebt er nou twee. Is het een berg zand? Nee......... Maar bij hoeveel korrels is het wel een berg?

Dit is bijna net zo. Kennisen zijn ongeveer zeg maar 2 korrels. Geen berg/vriend. Vrienden zijn grote bergen met zandkorrels. Die noem je wel een berg/vriend.

De grens is er niet. Die is heel vaag. Je kunt niet zeggen: Je bent nou plotseling een vriend van me........ Dat gebeurd geleidelijk. Als je de mist in gaat, dan ben je een kennis. Kom je samen de mist uit, dan ben je een vriend. Ergens in die mist gebeurd het. Maar je kan niet zeggen waar en wanneer. Dat gebeurd geleidelijk.

Ik noem klasgenoten waar ik mee optrek enz en mee in de stad ga ook vrienden. Zou ik alleen maar die personen meerekenen die altijd voor me klaar staan, dan heb ik er maar enkelen. Vrienden zie ik als personen waar je goed mee kan opschieten en lol mee kan hebben. Kennisen zijn personen waar ik zeg maar alleen de naam bij die hoofd weet.

En natuurlijk kan je over internet ook wel een goede vriend hebben. Als je met die persoon over alles kan praten en dergelijke......... waarom niet.......

Maar dit hele verhaal heb ik al eens tegen je verteld ingrid. Je moet er niet zo over nadenken waar die grens ligt, want die is er toch niet echt.
__________________
--[Virtual Design]-- Digital photography and design
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2002, 11:38
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
Mensen waarvan ik weet/denk dat ik altijd, als het nodig is, op ze kan bouwen en die er voor je zijn als je ze nodig hebt, waar je goed mee kan praten over alles wat je wilt.. dat vind ik vrienden

Mensen waar ik gewoon goed mee kan opschieten zo op zn tijd, maar waarbij ik niet dat vertrouwen, zoals bij vrienden, heb en waarbij gesprekken oppervlakkiger zijn (dus niet dat je over echt alles kunt praten) omdat het contact minder vertrouwelijk is, dat vind ik dan weer meer kennissen..

Maar ik maak nooit echt duidelijk onderscheid voor mezelf.. Ik denk er niet over na als in "nee jij bent een kennis voor me, hij daar, die is wel een vriend"
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•

Laatst gewijzigd op 21-08-2002 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 12:51
framboos
framboos is offline
bij mij is het raar genoeg zo...dat vrienden/kennissen van mijn moeder bij mij ook kennissen zijn..terwijl sommige (als je van mening bent dat je bij een vriend je je op je gemak moet kunnen voelen, ermee kunnen praten, ermee kunnen zwijgen, ermee moet kunnen lachen en huilen) van die kennissen eigenlijk mijn vrienden zijn.... maar zeggen dat mensen van ongeveer 50 jaar je vrienden zijn....dat klinkt ook zo raar...
bij mij gaat het vanzelf om netzoals iemand anders zijn...mensen met wie ik omga te zeggen 'dat iz een vriend van me' terwijl k hem/haar misschien niet goed ken.. of net ken..

ma yah...k weet eigelijk niet zeker of jullie hier wat aan hebben en of jullie ook zoiets hebben...
d
__________________
bubbelgubbeldier...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 21:34
little lady
Avatar van little lady
little lady is offline
een vriend = iemand waar bij je altijd terecht kan, die kleine dingetjes doet om je weer op te beuren, die interesse in je toont.. {en andersom}

kennis= gewoon voor mij iemand war je wel lol mee kan hebben, maar dan gwoon oppervlakkig.
__________________
plop.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 09:16
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
The White Eagle schreef:Als je de mist in gaat, dan ben je een kennis. Kom je samen de mist uit, dan ben je een vriend
Dat vind ik een mooie definitie! Ik geloof dat dit wel aardig klopt ja..

Je kan wel per persoon aangeven of hij of zij een vriend of kennis is, maar daar kan je idd geen algemene definitie voor maken.

Ik ga wel met een aantal mensen uit mijn klas om, maar vrienden heb ik eigenlijk maar 2. Die anderen zijn wel goeie kennissen - en die weten ook wel het een en ander van mij - maar dat zijn gewoon mensen die ik mag en met wie ik veel optrek.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
De Kantine 'Vies' en 'Schoon' zijn geen woorden die ik met saai associeer #1523
fizzle-fluffy
500 08-10-2011 13:41
Liefde & Relatie Hoe kritisch ben jij?
Verwijderd
57 03-10-2005 23:27
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pedofielsite van web gehaald
Isa
184 14-08-2003 11:23
Verhalen & Gedichten ik kon vannacht niet slapen...
Eightball GOD
8 07-01-2002 20:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.