Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2003, 18:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
"Referendum over Europese Grondwet"

GroenLInks, PvdA en D66 willen volgend jaar een raadplegend referendum houden over de Europese grondwet. Deze wet wordt momenteel in Brussel opgesteld.

Het referendum zou in juni 2004 moeten worden gehouden, gelijk met de Europese Parlementsverkiezing. De 3 partijen hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend en hopen op de steun van SP en VVD voor een meerderheid.

De Europese conventie, een werkgroep onder leiding van de oud-president van Frankrijk, Giscard d'Estaing, bereidt op dit moment in Brussel een nieuw grondwettelijk verdrag voor de EU voor.
---------------------
Bron: RTL tekst 110
---------------------

Wat vinden jullie? Moet er zo'n raadgevend referendum komen? En zoja, zouden jullie voor of tegen stemmen?
Wat vinden jullie eigenlijk van een Europese grondwet?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2003, 18:25
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Wat willen ze met dit referendum aankaarten? Is er iets mis?

Serieuze vraag.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 18:32
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik denk dat er, afgezien van wat intellectuelen, maar weinig mensen zijn die zin hebben om een hele grondwet te gaan uitpluizen om vervolgens voor of tegen te stemmen eigenlijk. Daar moet een aardige marketing campagne aan vooraf gaan.
Maar een adviserend referendum over dit soort dingen vind ik imho een goede zaak.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:02
Verwijderd
Ik ben voor. Puur om het gevoel te voorkomen dat Brussel ons zomaar vanalles door de strot heen duwt zonder dat we daar iets over te zeggen hebben.
Ik zou trouwens voor stemmen. Grondwet, maar vooral grondrecht is niets mis mee.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:07
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Zie de post boven mij
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:10
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
bartxx schreef op 22-05-2003 @ 20:02:
Ik zou trouwens voor stemmen. Grondwet, maar vooral grondrecht is niets mis mee.
Het ligt er wel aan wat er in die grondwet staat natuurlijk, of ik voor stem
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:13
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik ben voor een referendum maar tegen grondwet. Ik zie die nieuwe grondwet als een eerste stap richting een verenigd Europa en daar zit ik niet op te wachten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Assasin schreef op 22-05-2003 @ 20:13:
Ik ben voor een referendum maar tegen grondwet. Ik zie die nieuwe grondwet als een eerste stap richting een verenigd Europa en daar zit ik niet op te wachten.
Erm.... Verenigd Europa zoals de Verenigde Staten, bedoel je?

Op zich is er niks mis met een grondwet, lijkt mij; mits landen toch maar enigszins hun eigen vrijheden behouden.

En dat andere Europeanen die niet tot de EU behoren zo achterlijk behandeld worden alsof het mensen zijn uit hel
(sorry hoor, maar ik word strontziek als ik hoor dat studenten uit OostEuropa zo'n strenge selectie moeten doorkomen, terwijl die malloten uit Spanje die nauwelijks Engels spreken zonder veel moeite hierheen kunnen komen om te studeren)

Zo

Maar over dat referendum: prima. Lijkt me wel interessant om te weten wat het merendeel denkt (of althans diegenen die de moeite hebben genomen)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 22:18
Verwijderd
Een referendum kan nooit kwaad. Ik ben wel voorstander van zo'n Grondwet, het uniformeert de grondrechten en dat kan nooit kwaad. Hoewel het EVRM daar natuurlijk al een rol bij speelt. Wat willen ze eigenlijk nog meer in die Grondwet regelen? Het lijkt me meer een uniformering van de diverse verdragen, zoals het EU-Verdrag en het eerder genoemde EVRM, zodat in één Grondwet de inrichting van de EU en de grondrechten vastligt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 22:30
Verwijderd
Ik ben überhaupt tegen het idee van een Europese grondwet, tenzij die grondrechten inhoudt die in zekere mate universeel zijn, m.a.w. door alle landen in Europa worden ondersteund. Het is namelijk niet zo'n goed idee om een grondwet, waar toch grondbeginselen van een samenleving in zijn neergelegd, op een relatief abstract en indirect gekozen niveau vast te stellen. Ik ben wat dat betreft ook redelijk tegen "Europa" op het gebied van morele en ethische invulling van maatschappelijke kwesties, m.a.w. ik ben bang dat wij als nuchtere, vooruitstrevende Nederlanders allerlei conservatieve rotzooi uit andere Europese landen door de strot gedouwd krijgen.

Daarom is het misschien wel een goed idee om er een referendum over te houden, zodat we ons er in ieder geval tégen kunnen uitspreken als de inhoud ons niet bevalt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 00:18
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-05-2003 @ 23:30:
Ik ben überhaupt tegen het idee van een Europese grondwet, tenzij die grondrechten inhoudt die in zekere mate universeel zijn, m.a.w. door alle landen in Europa worden ondersteund. Het is namelijk niet zo'n goed idee om een grondwet, waar toch grondbeginselen van een samenleving in zijn neergelegd, op een relatief abstract en indirect gekozen niveau vast te stellen. Ik ben wat dat betreft ook redelijk tegen "Europa" op het gebied van morele en ethische invulling van maatschappelijke kwesties, m.a.w. ik ben bang dat wij als nuchtere, vooruitstrevende Nederlanders allerlei conservatieve rotzooi uit andere Europese landen door de strot gedouwd krijgen.
Seconded. Je weet het weer eens mooi te zeggen
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 10:31
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Nou ja, als niemand het wil uitleggen, dan ben ik maar gewoon tegen. Getsie.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 10:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef op 23-05-2003 @ 11:31:
Nou ja, als niemand het wil uitleggen, dan ben ik maar gewoon tegen. Getsie.
Met het referendum willen ze klaarblijkelijk advies inwinnen. Kijken of de Nederlands pro of tegen een Europees grondwet zijn.

Het is dus geen bindend referendum, maar gewoon een advies winnend referendum.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 11:14
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-05-2003 @ 11:39:
Met het referendum willen ze klaarblijkelijk advies inwinnen. Kijken of de Nederlands pro of tegen een Europees grondwet zijn.

Het is dus geen bindend referendum, maar gewoon een advies winnend referendum.
Aah, op die manier. Nou, dan ben ik voor een referendum, wat mij betreft. Zelf zou ik echter, als ik dat zou willen, zonder zeuren die grondwet invoeren en een ieder die er wat op te zeggen heeft de mond snoeren, hoppa! Maar, ik wil die hele grondwet niet, bah, Europa...
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 23-05-2003 @ 12:14:
Aah, op die manier. Nou, dan ben ik voor een referendum, wat mij betreft. Zelf zou ik echter, als ik dat zou willen, zonder zeuren die grondwet invoeren en een ieder die er wat op te zeggen heeft de mond snoeren, hoppa! Maar, ik wil die hele grondwet niet, bah, Europa...
Soms is een dictatuur best handig, als je zelf de macht hebt bijvoorbeeld. Ik denk zelfs dat dictatuur de meest menselijke staatsvorm is, want in principe kickt ieder mens op macht en houdt hij niet van kritiek. Wat niet wil zeggen dat ik persoonlijk voorstander ben van een dictatuur. En wat heb je tegen een verenigd Europa?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 20:34
*Burning water*
*Burning water* is offline
Voor het referendum. Ik wil graag zelf meebeslissen, niet me zonder invloed te kunnen uitoefenen voegen naar wat er boven mij hoofd wordt bekokstoofd. En het ligt helemaal aan de inhoud van de Grondwet of ik voor of tegen zou stemmen.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 23:30
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 23-05-2003 @ 12:20:
En wat heb je tegen een verenigd Europa?
Een seperatistisch hoofd.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 23:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef op 24-05-2003 @ 00:30:
Een seperatistisch hoofd.
Je zou ook een verenigd Europa seperaat van andere landen en verenigingen kunnen zien.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2003, 00:02
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-05-2003 @ 00:51:
Je zou ook een verenigd Europa seperaat van andere landen en verenigingen kunnen zien.
De mensen die geboren worden in een verenigd Europa wellicht, maar ik niet, want ik weet wat de grenzen waren.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 02:35
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
In princiepe bent ik tegen referenda. Ik heb niet voor niets gestemd (op D'66 welliswaar ), je stemt op een partij omdat je er vertrouwen in hebt dat die partij goede dingen gaat doen die opwegen tegen de slechte zaken die ze gaan doen. Referendum voegt iets toe wat in zo'n systeem zeker niet zou mogen.

Goed, een raadgevend referendum omdat de partijen er blijkbaar zelf niet uit zijn vind ik best. Ik denk dat ik tegen zou stemmen omdat ik denk dat de EU nog lang niet zover is dat ze al zover kunnen gaan samenwerken. Er zijn nog veel te veel verschillen tussen de verschillende natie's om zover te gaan. Het is, naar mijn mening, een trowef van Europa dart ieder land zo divers is en dat er toch een samenwerking plaatsvind om met z'n allen sterk te staan zonder te veel identiteitsverlies.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 11:30
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Ik zie de VVD nog geen meerderheid steunen in deze, maargoed. Ik snap niet waarom de burgers meer over dit gedoe zouden weten dan die mensen in Den Haag.

Offtopic: Tampert, ik vind je avatar zeer tegenstrijdig met wat je hebt gestemd by the way
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 11:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 24-05-2003 @ 12:30:
Ik zie de VVD nog geen meerderheid steunen in deze, maargoed. '


Hoezo zou de VVD dat niet steunen, denk je?

Citaat:
Ik snap niet waarom de burgers meer over dit gedoe zouden weten dan die mensen in Den Haag.
Heel veel mensen weten ook niks van landelijke politiek en toch mag iedereen van 18+ stemmen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 12:16
NN
NN is offline
Ik ben voor een referendum over een Europese grondwet. Dit zou echter niet bindend moeten zijn omdat dat de ontwikkeling van Europa kan tegenhouden.

(Daarnaast ben ik ook wel voor een Europese grondwet, alhoewel ik nog de nodige problemen zie i.v.m. de staatrechtelijke diversiteit van de EU-deelnemers.)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 12:24
Verwijderd
Citaat:
meelman schreef op 24-05-2003 @ 12:30:
Ik snap niet waarom de burgers meer over dit gedoe zouden weten dan die mensen in Den Haag.
Dat weten ze ook niet, maar ze hóeven het ook niet te weten. Het enkele feit dat het iets is wat iedereen aangaat ongeacht zijn of haar bijzondere kwaliteit is genoeg om voor een referendum te zijn. Een Europese grondwet is iets wat iedereen raakt en daarom moet iedereen er zijn mening over kunnen geven.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 14:19
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-05-2003 @ 12:43:


Hoezo zou de VVD dat niet steunen, denk je?



Heel veel mensen weten ook niks van landelijke politiek en toch mag iedereen van 18+ stemmen
De VVD is nooit zo'n voorstander geweest van een referendum (is zacht uitgedrukt)

Dat iedereen mag stemmen boven de 18, heeft daar niets mee te maken, dat weet je zelf ook wel. Dat gaat er juist om dat mensen die stem aan vertegenwoordigers geven zodat zij belangrijke beslissingen kunnen nemen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2003, 14:56
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-05-2003 @ 19:17:

Wat vinden jullie? Moet er zo'n raadgevend referendum komen? En zoja, zouden jullie voor of tegen stemmen?
Wat vinden jullie eigenlijk van een Europese grondwet?
Tegen, mensen moeten zelf hun eigen wetten maar maken, zolang iedereen de regels van de groep maar accepteert en zoniet dan gaan de mensen die het niet accepteren maar naar een andere plek waar de moraal er is die zij willen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.