Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2005, 20:03
djoehoe
Waarom groeit een plant langzamer bij een lagere zuurgraad of een hogere zuurgraad dan zijn maximum? Waar heeft dat mee te maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2005, 20:11
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ehm, ik weet nog wel dat het vocht uit de cellen gaat als het milieu te basisch is, dan wordt de plant helemaal slap enzo, en uiteindelijk gingen de cellen ook dood dacht ik. Bij een te hoge zuurgraad zullen ze ook wel dood gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 10:12
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Sketch schreef op 20-03-2005 @ 21:11 :
Ehm, ik weet nog wel dat het vocht uit de cellen gaat als het milieu te basisch is, dan wordt de plant helemaal slap enzo, en uiteindelijk gingen de cellen ook dood dacht ik. Bij een te hoge zuurgraad zullen ze ook wel dood gaan.
Dat lijkt me meer osmose, dat heeft weinig met de pH te maken
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 19:47
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Dom niet biologisch iemand: misschien heeft het met fotosynthese te maken want zuurstof is daar voor nodig. En door fotosynthese kan een plant groeien?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 19:48
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Lotte schreef op 21-03-2005 @ 20:47 :
Dom niet biologisch iemand: misschien heeft het met fotosynthese te maken want zuurstof is daar voor nodig. En door fotosynthese kan een plant groeien?
Zuurstof is niet zuur (zoals de naam wel doet vermoeden), fotosynthese is daarnaast meer afhankelijk van licht dan van de pH
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 20:23
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
MieX schreef op 21-03-2005 @ 20:48 :
Zuurstof is niet zuur (zoals de naam wel doet vermoeden), fotosynthese is daarnaast meer afhankelijk van licht dan van de pH
Ja


Vertel eens MieX, waar ligt het dan aan?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 20:25
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Planten nemen voedingsstoffen op uit de grond. Deze zitten daar in de vorm van ionen. Omdat deze geladen zijn kan een plant ze niet zomaar onbeperkt opnemen, die moet hij 'ruilen' voor andere ionen. Als een plant een positief ion wil opnemen, moet hij daar dus een positief ion voor uitscheiden. Hiervoor gebruikt de plant waterstofionen. In een zuur milieu zitten er meer waterstofionen in de bodem. Hierdoor is het voor een plant moeilijker om waterstofionen uit te scheiden en dus voedingsstoffen op te nemen.
In een basisch milieu hetzelfde verhaal. Als een plant een voedingsstof wil opnemen die in de vorm van een negatief geladen ion voorkomt, moet hij daar een negatief geladen ion voor uitscheiden. Dit gebeurt in de vorm van OH-. In een basisch milieu zit er veel OH- in de bodem en kan een plant dus minder voedingsstoffen opnemen

In beide gevallen heeft de plant dus last van een tekort aan essentiele voedingsstoffen, waaraan de plant kan overlijden.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 20:48
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 21-03-2005 @ 21:25 :
*knip*
Aha, dus zo zit dat. *probeert het te onthouden*

Oh, en gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:26
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
Sketch schreef op 21-03-2005 @ 21:23 :
Ja


Vertel eens MieX, waar ligt het dan aan?
Gelukkig weet Saycheese waar het aan ligt, ik wist het niet precies maar ik wist wel van mn biologielessen nog het nodige over de andere 2 processen die werden genoemd waardoor ik wist dat die het niet waren
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:32
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
MieX schreef op 22-03-2005 @ 19:26 :
Gelukkig weet Saycheese waar het aan ligt, ik wist het niet precies maar ik wist wel van mn biologielessen nog het nodige over de andere 2 processen die werden genoemd waardoor ik wist dat die het niet waren
Maar waar komt dat osmosegedoe wat ik beschreef dan ook al weer door?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:45
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Sketch schreef op 22-03-2005 @ 19:32 :
Maar waar komt dat osmosegedoe wat ik beschreef dan ook al weer door?
Osmose heeft te maken met de concentratie opgeloste stoffen in twee "ruimtes" waartussen een semi-permeabel membraam zit. Door een semi-permeabel membraam kan wel water, maar opgeloste stoffen kunnen er niet doorheen. Als aan de ene kant van het membraam de concentratie opgeloste stoffen groter is dan aan de andere kant, gaat er dus water door het membraam om de concentraties gelijk te maken.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:28
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 22-03-2005 @ 19:45 :
Osmose heeft te maken met de concentratie opgeloste stoffen in twee "ruimtes" waartussen een semi-permeabel membraam zit. Door een semi-permeabel membraam kan wel water, maar opgeloste stoffen kunnen er niet doorheen. Als aan de ene kant van het membraam de concentratie opgeloste stoffen groter is dan aan de andere kant, gaat er dus water door het membraam om de concentraties gelijk te maken.
Ohja. Het komt allemaal weer naar boven. Dank je
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.