Oud 19-10-2007, 22:23
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=4

Is dit niet een beetje een rare naam, aangezien er geen bewijs is voor het bestaan van een ziel? Misschien is "Lichaam & Psyche" beter, dat klinkt in elk geval wat minder zweverig en antiwetenschappelijk.
Advertentie
Oud 20-10-2007, 00:09
Verwijderd
Eensch. Ziel is een relgieus begrip en dat lijkt me daar -juist- niet thuis te horen.
Oud 20-10-2007, 03:17
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ik ben het er wel mee eens, maar misschien dat er beter dat er voor het synoniem 'geest' gekozen kan woorden omdat "Lichaam & Geest" een wat meer aanvaardde uitdrukking is dan "Lichaam & Psyche".
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-10-2007, 12:33
Verwijderd
Geest is zo mogelijk nog meer een metafysisch begrip. -_-
Oud 20-10-2007, 12:52
Verwijderd
Psyche en geest vind ik hetzelfde hoor.
Oud 20-10-2007, 15:02
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
dat is ook hetzelfde
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-10-2007, 17:18
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar. Ik zie het nut er niet van in, behalve dat geest en ziel Nederlandse woorden zijn en beter plaatsbaar zijn voor de wat jongere scholieren.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 20-10-2007, 18:16
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 20-10-2007, 18:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar.
Ik geloof het niet. Psyche (en synoniem geest) zijn tevens termen voor het bewustzijn. Heel andere koek dan de zogenaamde ziel.

Dat bewustzijn en wat zich daarin afspeelt is toch het doel van dat subforum? In dat geval is er best iets voor te zeggen dat ziel een verkeerde term is omdat dat een puur religieuze uitvinding is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 20-10-2007, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.
qft.
Oud 21-10-2007, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Dat je je hier druk over gaat maken. Tot ik dit topic las wist ik nog niet eens dat ze het zo genoemd hadden.
Heel beleidszaken staat vol met mierenneukerij, dan kan deze terechte verandering er ook wel even bij :')
Oud 21-10-2007, 14:47
Ymir
Avatar van Ymir
Ymir is offline
Beleidszaken: Waar je kan whinen om het whinen.
Oud 22-10-2007, 10:25
Verwijderd
Wat een nul-discussie. Tijd te veel?
Oud 22-10-2007, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Psyche is Grieks voor hetzelfde begrip. Net zo onmeetbaar, ontastbaar en onzichtbaar. Ik zie het nut er niet van in, behalve dat geest en ziel Nederlandse woorden zijn en beter plaatsbaar zijn voor de wat jongere scholieren.
Dan kun je er ook gewoon 'Lichaam' van maken.
Oud 22-10-2007, 18:11
Verwijderd
Growl, de algemene uitdrukking is Lichaam & Ziel of Lichaam en Geest. Maak je niet zo druk man.
Oud 22-10-2007, 19:09
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Waarom noemen we het niet gewoon Lichaam & Onmeetbare Shizzle In Je Hoofd.

Dat maakt alles gelijk een stuk overzichtelijker.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 23-10-2007, 12:36
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Misschien is Lichaam en Zielepootjes een idee? Dek je Psych aardig mee af.
Oud 23-10-2007, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Misschien is Lichaam en Zielepootjes een idee? Dek je Psych aardig mee af.
Ads door Google
Oud 23-10-2007, 15:46
Verwijderd
Lichaam en geest vind ik niet zo'n slecht idee eigenlijk. Maar ik vind het ook best zoals het er nu staat.
Oud 23-10-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Beleidszaken: Waar je kan whinen om het whinen.
QFFT.
Oud 23-10-2007, 22:58
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Lichaam en geest vind ik niet zo'n slecht idee eigenlijk. Maar ik vind het ook best zoals het er nu staat.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 24-10-2007, 14:45
Verwijderd
Met het woord "ziel" raak je alle wetenschappers in hun ziel.
Oud 24-10-2007, 15:47
Verwijderd
Ik vind 'ziel' juist goed, omdat het 'psyche' is - wat bij Psychologie past - maar ook wat abstracter (misschien richting 'geest'), waardoor het ook weer bij Religie pas. Ladingdekkend dus. Als je alleen gaat voor 'psyche', dan vind ik niet dat het Religie-forum goed gedekt wordt, en als je gaat voor 'geest' vind ik weer dat het Psychologie-gedeelte iets minder goed gedekt wordt.
'Ziel' is een heel goed compromis tussen 'geest' en 'psyche', vind ik.
Oud 24-10-2007, 17:52
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja, laten we de relevante definities uit de Van Dale er eens bijpakken...

Citaat:
geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 24-10-2007, 17:56
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.
Religie zit ook onder L&Z, en dus moet er een zweefteverige component in de categorienaam zitten.
Advertentie
Oud 24-10-2007, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.
Nee, er is een verschil. Gedachten, gevoelens et cetera zijn duidelijk stoffelijk, ze vinden immers plaats in de hersenen c.q. het lichaam. De ziel echter is duidelijk niet stoffelijk en daarmee direct niet-bestaand of tenminste irrelevant.
Oud 24-10-2007, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, laten we de relevante definities uit de Van Dale er eens bijpakken...



Volgens mij dekt 'geest' gewoon alle ladingen (plus het staat mooi haaks tegenover 'lichaam') zonder daarbij zweverig te worden. 'Geest' is als het ware het niet-stoffelijke en ziel voegt daar 'wezen' aan toe, voor mij hoeft dat eigenlijk niet zo nodig.
Maar omdat Religie er ook onder zit, moet er inderdaad iets zweverings bij, vind ik, en dan is 'ziel' een mooi compromis.
Ik vind de nuance bij 'geest' alleen anders dan die van 'psyche', maar 'lichaam en geest' klinkt inderdaad beter dan 'lichaam en psyche'. Maar als het een keuze is tussen 'ziel' en 'geest', ga ik dus nog steeds voor 'ziel' vanwege het Religie-forum.
Oud 25-10-2007, 12:28
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
En het psychologie en l&r forum dan, hebben die niet evenveel recht op een dekkend woord? ziel schiet daar namelijk meer te kort, dan geest bij religie doet.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-10-2007, 13:09
Verwijderd
Als alles gedekt moet worden kunnen alle forumnamen wel in de titel van de groep opgenomen worden...

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 13:37.
Oud 25-10-2007, 13:26
Verwijderd
Citaat:
En het psychologie en l&r forum dan, hebben die niet evenveel recht op een dekkend woord? ziel schiet daar namelijk meer te kort, dan geest bij religie doet.
Dat vind ik dus niet, ik vind dat 'ziel' een goed compromis is tussen 'geest' en 'psyche', maar dat is puur mijn gevoel, misschien vinden anderen 'ziel' juist veel zweveriger dan 'geest', dat vind ik zelf dus omgekeerd.
Oud 25-10-2007, 13:26
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Oud 25-10-2007, 14:31
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Geest is wat algemener en breder dan Ziel, wat toch een behoorlijk religieuze connotatie heeft.

Maar eigenlijk is dit een beetje semantisch muggenziften.

Heh, dit is volgens mij de eerste keer dat iemand een image macro van mij gebruikt.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 25-10-2007, 14:48
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Geest is wat
Heh, dit is volgens mij de eerste keer dat iemand een image macro van mij gebruikt.
Sorry, maar ik heb gewoon een google image search op "boeiend" gedaan hoor
Oud 25-10-2007, 16:32
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Sorry, maar ik heb gewoon een google image search op "boeiend" gedaan hoor
Toch leuk dat anderen er mee aan de haal zijn gegaan dan. Ik had een jaar of vier geleden een hele serie van die dingen gemaakt uit 'Dat dan weer wel'.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 25-10-2007, 17:14
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dat vind ik dus niet, ik vind dat 'ziel' een goed compromis is tussen 'geest' en 'psyche', maar dat is puur mijn gevoel, misschien vinden anderen 'ziel' juist veel zweveriger dan 'geest', dat vind ik zelf dus omgekeerd.
geest en psyche is hetzelfde..

net zoiets als zeggen: hmm we zijn aan het twijfelen tussen televisie en beeldbuis, laten we het als compromis radio noemen.
je gevoel laat je trouwens in de steek, dit is helemaal geen gevoelskwestie namelijk. Van Dale geeft duidelijk aan wat elk woord betekent en dat zou uitkomst moeten bieden.

(verder boeit het me niet als het lichaam & ziel blijft heten, maar als we dan toch aan het muggenziften zijn )
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-10-2007, 20:10
Verwijderd
Ik vind eerder dat 'geest' een compromis is tussen 'psyche' en 'ziel'. Psyche klinkt erg wetenschappelijk, ziel klinkt erg zweverig, geest heeft een beetje van allebei. Bovendien heeft geest een mooie associatie met D&A, omdat alcohol ook wel de 'geest' van een vloeistof genoemd wordt, maar ik denk dat de meeste mensen dat er niet uit halen.
Ads door Google
Oud 25-10-2007, 23:06
Verwijderd
Citaat:
geest en psyche is hetzelfde..

net zoiets als zeggen: hmm we zijn aan het twijfelen tussen televisie en beeldbuis, laten we het als compromis radio noemen.
je gevoel laat je trouwens in de steek, dit is helemaal geen gevoelskwestie namelijk. Van Dale geeft duidelijk aan wat elk woord betekent en dat zou uitkomst moeten bieden.

(verder boeit het me niet als het lichaam & ziel blijft heten, maar als we dan toch aan het muggenziften zijn )
Ik ga toch lekker even door

Van Dale:
geest: datgene in de mens wat denkt, voelt en wil <-> lichaam
psyche: de zetel van de bewustzijnsverschijnselen bij de mens
ziel: het wezen van het niet-stoffelijke van de mens -> geest

Volgens mijn Van Dale is de geest dus het tegenovergestelde van het lichaam, en is 'ziel' goed te vergelijken met 'geest'. Psyche neigt duidelijk meer richting het wetenschappelijk. Ik zou op basis van de Van Dale dus niet zeggen dat geest en psyche precies hetzelfde zijn, de nuance is gewoon echt anders.

Uit deze definities vind ik de keuze voor zowel 'geest' als 'ziel' prima, 'geest' is stiekem mooier omdat het goed aansluit met 'lichaam' natuurlijk.. Maar 'ziel' is ook prima (En toch blijf ik 'geest' zweveriger vinden dan 'ziel', misschien omdat ik ook echt een soort spook voor me zie )
Oud 25-10-2007, 23:06
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
@sarah: alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie

@ "andijvie". wat jij op basis van Van Dale zegt heeft er wellicht mee te maken dat jij heel bewust een cruciaal woord uit de omschrijving van geest weglaat

geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

Het grote verschil tussen geest en ziel is, en nu wil ik je taalwetenschappelijke kwaliteiten niet ter discussie stellen, dat de definitie van ziel er überhaupt vanuit gaat dat het onstoffelijke een bewustzijn heeft.Of feitelijk alléén het onstoffelijke. Het stoffelijke heeft volgens die opvatting geen bewustzijn.

Geest is de definitie van het bewustzijn van het stoffelijke, zonder lichaam geen geest.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 25-10-2007 om 23:14.
Oud 25-10-2007, 23:07
Verwijderd
Citaat:
alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie
Hmm, ja, inderdaad... 'geest' is stiekem veel beter dan 'ziel'
Oud 26-10-2007, 10:16
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 26-10-2007, 11:43
Verwijderd
Citaat:
@sarah: alcohol en drugs zijn toch ook geestverruimende middelen, dat is een nog duidelijkere associatie

@ "andijvie". wat jij op basis van Van Dale zegt heeft er wellicht mee te maken dat jij heel bewust een cruciaal woord uit de omschrijving van geest weglaat

geest (de ~ (m.))
1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

Het grote verschil tussen geest en ziel is, en nu wil ik je taalwetenschappelijke kwaliteiten niet ter discussie stellen, dat de definitie van ziel er überhaupt vanuit gaat dat het onstoffelijke een bewustzijn heeft.Of feitelijk alléén het onstoffelijke. Het stoffelijke heeft volgens die opvatting geen bewustzijn.

Geest is de definitie van het bewustzijn van het stoffelijke, zonder lichaam geen geest.
Oh nee, dat woord liet ik niet weg, het staat er bij mij gewoon echt niet in. (uitgave 2003, dus misschien verouderd tov die van jou? ) En ik snap het verschil tussen geest en ziel, mijn gevoel zat er gewoon naast wat dat betreft, zoals ik al zei

Maar 't is gelukt
Oud 26-10-2007, 11:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'.
Stukje forumhistorie weg.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 26-10-2007, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Nou, dan heet het bij deze 'Lichaam & Geest'.
Oud 26-10-2007, 16:17
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
dat zal voor veel nieuwe gebruikers een hoop onduidelijkheid wegnemen
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 28-10-2007, 10:25
Verwijderd
En toch blijf ik erbij dat 'geest' bullshit is.
Oud 28-10-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
dat zal voor veel nieuwe gebruikers een hoop onduidelijkheid wegnemen
.
Oud 28-10-2007, 18:48
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
behalve voor hitzor misschien, want hij kan zonder hulp sarcasme in andermans posts niet ontdekken

terwijl je dat toch zou verwachten bij iemand die zn dagen vult met geen leven hebben (25 posts p/d op onzin)

(ik zet hem er voor de zekerheid maar bij)
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 29-10-2007, 09:50
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De essentie van het geloof
KMBA
110 14-07-2005 00:07
Beleidszaken Beleidswijzigingen Wetenschap & Technologie
Enlightenment
22 01-11-2004 16:37
De Kantine [GOUWE OUWE] Wat zit er onder jouw Ctrl-V?
Tandpasta
487 02-08-2003 12:02
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 23:37
ARTistiek [verhaal] Vergeven & Vergeten
Myz
42 09-08-2002 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.