Oud 27-04-2006, 19:15
junsui
junsui is offline
hoi, ik zit nu in de 3e en zoals iedereen moet ik een profiel kiezen, ik heb N&G gekozen en wou beide grieks en latijn erbij doen...maar...dat kan niet, omdat ik dan teveel uren heb.
Ik wil de medische kant op dus wil ik in iedergeval 1 klassieke taal. velen zeggen dat je met medicijnen studeren veel meer latijn hebt dan grieks maar ik denk gewoon dat ze dan t grieks in die boeken gewoon niet herkennen. Ik vind ze beiden leuk...maar tog moet ik kiezen..
wat adviseren jullie? grieks of latijn???
Advertentie
Oud 27-04-2006, 19:41
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik vraag me af of je nou zoveel aan grieks en latijn hebt bij geneeskunde. Natuurlijk zijn er veel termen die rechtstreeks uit het grieks en latijn stammen. Het woord anemie komt bijvoorbeeld van an haima (denk ik) (heb je ook direct een griekse term) wat zonder bloed betekent. Handig als je an en haima kent, dat helpt je om anemie te onthouden, maar die woorden kun je ook best zo leren. Als je graag latijn of grieks kiest zou ik persoonlijk de volgende dingen overwegen:

A) Wat vind ik leuker? Spreekt het je aan om Plato (filosofie), Euripides (tragedie), Homerus (epos) en Herodotus (geschiedenis) te lezen, kies dan grieks. Lijkt het je leuker om Seneca (filosofie), Plinius (brieven bijvoorbeeld over de uitbarsting van de Vesuvius), Vergilius (epos), Caesar (oorlog) en Ovidius (mythen) te lezen, kies dan latijn. Houdt er rekening mee dat je heel veel gaat vertalen in de bovenbouw.
B) Ben ik er goed in en helpt het dus om mijn gemiddelde op te krikken, voor het geval dat ik moet loten?

Edit: kijk ook eens in dit topic. Dit topic en andere helpen je wellicht om je een beeld te vormen van de voor- en nadelen van beide vakken.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.

Laatst gewijzigd op 27-04-2006 om 19:45.
Oud 27-04-2006, 20:03
Nyawa
Ik denk inderdaad niet dat je zoveel aan klassieke talen hebt bij geneeskunde. De mensen uit mijn klas die geneeskunde willen gaan doen hebben zowel Latijn als Grieks, dus daar kan ik je niet zoveel mee helpen. Doe gewoon wat je het leukst vindt en waar je de beste cijfers voor haalt. Grieks wordt bij ons over het algemeen veel makkelijker gevonden in de bovenbouw en daar worden ook veel hogere cijfers voor gehaald, maar dat is natuurlijk per persoon en school verschillend.
Oud 27-04-2006, 20:09
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
eigenlijk heb je er niks aan, maar medische namen zijn meestal in het latijn, als ju dus per sé een antieke taal wilt( ), moet je voor latijn gaan.
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 27-04-2006, 21:23
junsui
junsui is offline
Oke ik ben eruit t wordt latijn, BEDANKT IEDEREEN!!
Oud 27-04-2006, 23:15
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Denk dat Latijn dan inderdaad ook wel het handigst is.
Oud 01-05-2006, 11:21
Verwijderd
Ik wil je absoluut niet aan het twijfelen brengen, maar ik kan je vertellen dat je aan het onderbouw Grieks en Latijn ruim voldoende hebt. De meeste woordjes heb je al gehad en daar gaat het om met medicijnen. Daarnaast is het misschien handig om te kiezen voor het vak waar je het best in bent, het kan immers meetellen voor je loting.

En nog een tip, staar je niet blind op geneeskunde.

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 11:33.
Oud 07-05-2006, 20:43
loeserr
Avatar van loeserr
loeserr is offline
inderdaad niet blind staren daarop, en je kan bij mij op school wel n&g met grieks & latijn doen, er zijn zelfs mensen in mijn klas die doen n&g met die 2 klassieke talen + 3 andere bijvakken

ja ze hebben wel dubbeluren, dus dat je maar naar 1 tegelijkl kan terwijl je er 2 zou hebben maar de gemiste stof halen ze zelf in. Dus het ligt meer aan je eigen inzet denk ik.
__________________
diamonds are forever
Oud 09-05-2006, 20:14
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Ik heb zowaar iemand in mijn klas die NT + NG + Grieks + Latijn doet
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Oud 13-05-2006, 18:25
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 09-05-2006 @ 20:14 :
Ik heb zowaar iemand in mijn klas die NT + NG + Grieks + Latijn doet
Precies, niet kinderachtig doen: doe ze gewoon allebei !

Je moet niet tussen deze prachtige talen willen kiezen, en ik vind ook niet dat mensen je die keuze moeten laten maken. Doe ze als het even kan allebei, want mark my words: je krijgt er gruwelijke spijt van... (ut olim ego )

Maargoed je hebt al gekozen dus...
Oud 13-05-2006, 22:28
Flippher
Avatar van Flippher
Flippher is offline
Hello Junsui. Op Nijenrode deden ze Gr-ijn. Combinatie van Gr-ieks en Lat-ijn. Volgens hen werd dat de toekomst. Zelf weet ik niet of Grijn de toekomst heeft... Eerlijk gezegd twijfel ik eraan... Hmmm..., wilde ik je echter toch even laten weten...
Flipper
__________________
http://harmonydies.blogsnel.nl
Oud 14-05-2006, 00:41
Spectans
Hallo,
Er zijn volgens mij (ik ben docente K.T.) in de geneeskunde evenveel Griekse als Latijnse termen. Ook mensen met atheneum kunnen prima een geneeskundestudie afronden, dus ik zou de talen niet met het oog op je studie kiezen.
Als je allebei de vakken wil doen, moet je dat gewoon doen. D.w.z. als je enigszins goed bent op school, kun je best een extra vak nemen, desnoods worden dat dubbeluren. Scholen zijn er over het algemeen niet blij mee, maar ik vind dat je gewoon recht hebt om beide vakken te doen als je dat wil.
Succes met je keuze!
[Nomen Nescio]
Oud 18-05-2006, 22:14
5de jaars GNK
Ik kan jullie allemaal verzekeren dat de GNK-studie ook kan slagen zonder latijn of grieks. Bovendien heb je niets aan een talenkeuze, want waar spreken we over. Een paar verlatijnste griekse termen. Het leeuwendeel leer je in het engels, OOK in de functionele morfologie. Dus zorg nou maar gewoon voor een leuk vak, waarbij je de numerus fixis mee laat tellen evt.

Curantur contraria contrariis
Marco
Oud 19-05-2006, 09:22
Verwijderd
Je hebt het inderdaad écht niet nodig voor je studie geneeskunde, het meerendeel van de mensen heeft deze talen niet gehad en begrijpt het allemaal ook prima. Het is toch allemaal potjeslatijn/grieks (ik ben er niet helemaal uit waar de woorden nou het meest vandaan komen, ik denk eigenlijk vooral het grieks voor de woorden, het latijn voor de anatomie), en begrippen als 'homo', 'hetero' 'an-'. 'super', 'sub' ken je allang, daar hoef je geen klassieke talen voor gehad te hebben. En andere woorden onthoud je ook wel zonder klassieke talen gehad te hebben.

Ik heb ze allebei gedaan, maar niet voor mijn studie geneeskunde (dat wilde ik toen nog helemaal niet studeren), maar gewoon omdat ik het leuk vond. En dat zou ik ook doen als ik jou was, kies gewoon wat je het fijnste vak vindt, maar laat geneeskunde daarin verder niet meespelen, dat maakt echt niet uit.

Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-05-2006 @ 11:21 :
Ik wil je absoluut niet aan het twijfelen brengen, maar ik kan je vertellen dat je aan het onderbouw Grieks en Latijn ruim voldoende hebt. De meeste woordjes heb je al gehad en daar gaat het om met medicijnen. Daarnaast is het misschien handig om te kiezen voor het vak waar je het best in bent, het kan immers meetellen voor je loting.

En nog een tip, staar je niet blind op geneeskunde.
En dit is ook waar. Als je al iets van het grieks/latijn zou willen weten zijn de belangrijkste woordjes genoeg.
Oud 08-06-2006, 23:00
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Ik heb ook allebei gedaan, Grieks en Latijn, en ik kan toch met volle overtuiging zeggen dat ik Grieks wel 1000 x zo leuk vind dan Latijn. Ik weet niet of je nog kunt veranderen, maar kijk er even na wie je eindexamenschrijvers zijn! Dat kan namelijk erg bepalend zijn voor hoe de stof is opgeschreven en of het moeilijk of makkelijk is.
Ter vergelijking, Grieks was dit jaar Homerus (erg makkelijk!) en Latijn was Livius (wat van een hoger niveau, en vond het bovendien ook saaier.. )
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Oud 01-07-2006, 12:25
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 13-05-2006 @ 18:25 :
Precies, niet kinderachtig doen: doe ze gewoon allebei !
.

Inderdaad.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 16-06-2008, 19:27
fransiscus
fransiscus is offline
Het idee dat er meer Latijnse begrippen in de geneeskunde voorkomen dan Griekse is onzin. Uit een onderzoek is gebleken dat ongeveer 60 % uit het Grieks komt, en 40 % uit het Latijn, maar dat de uitgangen zijn 'verlatijnd'.

Als je deze keuze moet maken moet je je twee dingen afvragen:
1. Waar ben je goed in?
2. Wat vind je het leukst?

Ga ervan uit dan Latijn in de bovenbouw al snel moeilijker wordt dan Grieks. Ja, de Griekse woordjes zijn moeilijk om te leren, maar je mag een woordenboek gebruiken.
Oud 18-06-2008, 09:33
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Goed advies, maar wat over datum.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.