Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2006, 22:03
Verwijderd
Na een mislukt propedeusejaar Personeel en Arbeid op Inholland (duh) weet ik nu bijna zeker dat ik volgend jaar aangenomen ben voor de opleiding Communicatie en Multimedia Design op de Hogeschool Rotterdam. Heb echt héél veel zin om te beginnen. Nu wilde ik graag weten of er hier mensen zijn die deze opleiding doen of gedaan hebben en of ze misschien wat tips voor me hebben hoe ik me misschien een beetje kan voorbereiden op deze studie. Ook wil ik graag weten welke eisen er andere jaren aan de laptop die je aan moet schaffen gesteld werden en hoe dit in zijn werk ging (de aanschaf enzo)..

Bedankt alvast!

Groetjes Gwen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2006, 07:55
Hells Ezel
Avatar van Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Hey,

toevallig doe ik deze opleiding op het moment (ben eerstejaars), maar ik ga stoppen (vind het te technisch).

Het is verplicht aan het begin van je eerste jaar een laptop te kopen. Je kunt er eentje via school kopen die 1600 kost geloof ik, ik heb er toen zelf eentje gekocht van 1000 euro, die wel wat minder was maar alsnog geschikt.

Verder kan ik je nog wel wat vertellen over het eerste jaar: Je hebt de basisvakken (tekenen, fotograferen, photoshoppen, etc), mediatheorie (zoals de naam zegt, soms lijkt het op kunstgeschiedenis). En de profielvakken; multimedia engineering (techniek), interaction design (vormgeving) en marketing.
Mij is het vak multimedia engineering vooral erg tegengevallen. Het tempo vond ik erg hoog liggen en er word erg van uit gegaan dat je veel al weet, zowiezo van html, maar ook van php. We zijn nu bezig met programmeren in Flash, wat we het hele volgende jaar ook zouden krijgen heb ik begrepen.

Daarnaast is de opleiding constant aan het veranderen, in de studiegids stond dat je 4 richtingen kan kiezen, maar daar is er nu eentje vanaf gevallen, en begin dit jaar werd ik ook al verrast doordat CMD zich ineens van de kunstacademie af ging splitsen.
Ik was vandaag nog even op school en toen ik tegen m'n mentor zei dat ik ging stoppen maar het schooljaar nog af ging maken, moest hij ineens wat mededelen aan de klas: de opleiding ging volgend jaar hevig veranderen; meer vormgeving en minder techniek! Aan de ene kant leuk maar aan de andere kant dubieus omdat hij weet dat ik grafisch ontwerpen wil gaan doen. Ik vond het vormgeefgedeelte op deze opleiding aan de lage kant. Mijn idee van die opmerking dus: je word genaaid waar je bij staat, ze zeggen natuurlijk van alles om je maar op school te houden, anders hebben zij ook geen werk toch

Last but not least Naast mij zitten er nog 2 meisjes in de klas, verder een stuk of 20, 25 gasten. En als je 's een kijkje wil nemen op de school moet je maar 'n pb'tje sturen, kan ik je wel 'n beetje rondleiding geven
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 07:57
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 16:16
mixtape
Avatar van mixtape
mixtape is offline
Ik ben momenteel derdejaars daar.

Het is gewoon een misverstand; het is geen grafische vormgeving opleiding of iets dergelijks.
Klopt wel dat je in de eerste twee jaar veel techniek krijgt, maar net zo goed veel marketing en vormgeving. Aan het eind van het tweede jaar kies je je minor, dat is dus product development (marketing), multimedia engineering (techniek, doen er heel weinig) en interaction and visual interface design (dat doe ik).

Nogmaals het is geen grafische vormgevings opleiding, dat word ook nergens genoemd. Bij interaction design ben je wel veel aan het ontwerpen bijv. een nieuwe interface voor digitale televisie of je moet bijv. marktplaats.nl redesignen. Daarbij hou je natuurlijk rekening met doelgroep etc. en andere factoren. Hartstikke leuk als het je interesseert maar verwacht dus niet dat je flyers of iets dergelijks moet ontwerpen (ja misschien in het eerste jaar maar dat is meer om de basis skills aan te leren). Daarnaast heb je elk blok een groot project lopen waar alles samen komt.

Ze zijn wel steeds aan het veranderen en het is vaak een chaotisch en je moet overal zelf achteraan , maar goed... het is ook nog een vrij jonge opleiding (vorig jaar zijn de eersten pas afgestudeerd)

Over de laptops weet ik niets. Wij konden destijds via school en betalingsregeling maar 1 soort laptop aanschaffen (van fujitsu siemens) maar dat waren verschrikkelijke klote dingen. Dus ik heb nu een Macbook Pro gekocht hehe . Maar volgens mij krijg je nu dus de keuze uit meerdere laptops, waaronder ook Apples
__________________
jaaaaa jaaa
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 16:24
Verwijderd
Bedankt allebei!

Ik wist al wat het geen grafische opleiding was hoor. De vrouw die de uitleg deed op de opendag benadrukte dat ook. Ze benadrukte ook dat het redelijk technisch is. Maar dit is ook de rede dat ik voor deze opleiding gekozen heb. Ik denk niet dat ik voldoende creativiteit in me heb om een echte grafische opleiding te gaan doen. Maar vind vormgeven wel heel interessant en wie weet waar het uiteindelijk op uit loopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.