Oud 29-05-2013, 11:55
AvansB4
AvansB4 is offline
Je krijgt onterecht een voldoende voor een belangrijk tentamen op voorwaarde dat je je mond houdt over een affaire tussen de docent en een klasgenoot.

Wat vinden jullie?


Lees hier de volledige casus:
Jeroen is 19 jaar en zit in het 3e jaar van zijn HBO opleiding. Een paar weken geleden heeft hij een van zijn favoriete en meest bekwame docenten met een meisje uit zijn klas betrapte. De hogeschool hanteert een streng beleid m.b.t. het verbod van intieme relaties tussen docenten en studenten. De docent en het meisje smeken Jeroen dan ook om het tegen niemand te vertellen en verzekeren hem ervan dat het iets eenmaligs was. Jeroen kijkt aarzelend en loopt weg zonder iets te zeggen, maar bedenkt dat het hem eigenlijk weinig schelen en dat hij zijn mond zal houden.

Een week later volgde de laatste tentamenweek van het schooljaar. Na afloop van het tentamen van de betreffende docent bespreekt de klas onderling hoe het ging. Jeroen had amper geleerd en weet net als de rest bijna zeker dit belangrijke tentamen flink verknald te hebben, er wordt flink gebaald. Een paar dagen later verschijnt de lijst met resultaten en blijkt de meerderheid van de klas het inderdaad ruim niet gehaald te hebben. Jeroen heeft echter een mooie acht achter zijn naam staan en al snel komt een berichtje van een klasgenoot binnen “hey Jeroen, jij had tentamen marketing toch ook verknald? Een dikke 8 man, regel bijles ”.

Jeroen voelt zich enerzijds schuldig naar zijn klasgenoten en gechanteerd door de docent, maar is eigenlijk ook wel blij met de (onterechte) voldoende. Hij weet nu niet hoe hij moet reageren en of hij hier verder iets mee moet doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2013, 12:26
Verwijderd
Hij weet niet zeker dat zijn cijfer een omkooppoging is, daar zal ie eerst achteraan moeten gaan. Hoezeer ie het ook denkt te weten.

En verder is het wel een duidelijk verhaal. Omkoping, het een vervangen door het ander, niet ethisch. Hij voelt zich nú al schuldig, bij hem intern gaat het al mis. Daarnaast vind ik het los van zijn eigen resultaat of gevolgen belangrijk dat de docent hier niet mee wegkomt. Alleen al om het laatste zou ik het willen melden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 12:37
Verwijderd
Fuck mijn klasgenoten. Ik zou sowieso al niets zeggen, ongeacht of ik een voldoende krijg of niet.

Verder wederom w&l ---> onzin/kantine
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 13:45
Verwijderd
Het is fout van de leraar om iets te doen met iemand waar hij een machtsverhouding tot heeft, maar is het een keer een zoen in een dronken bui geweest, is de leraar in kwestie 24 jaar en het meisje 20 en doen ze verder hier niets mee? Of is het een affaire die al maanden sleept, is het meisje net 18 en de docent 53, getrouwd en met kinderen? Dat zou voor mijn gevoel toch wel verschil maken, al maakt het objectief misschien niet zo gek veel uit.

Als Jeroen de leraar fout vindt, dan moet hij er iets mee doen. Dat staat volledig los van het punt dat hij heeft gekregen. Het zegt veel over het gebrekkige ethisch vermogen van Jeroen dat hij pas na het krijgen van een punt gaat twijfelen hierover. Overigens, Jeroen weet niet zeker dat hij omgekocht wordt; ik heb ook wel eens gedacht dat ik iets verprutst had maar toch een hoog punt gehaald. Zeker bij een onnozel vak als marketing is dat goed mogelijk, gewoon wat open deuren intrappen en klaar
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 13:41
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik zou sowieso al niets zeggen, ongeacht of ik een voldoende krijg of niet.
Dit. Ervan uitgaande dat het meisje ook boven de achttien is, mag zij gewoon doen met die leraar wat ze wil.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 14:14
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Als ik Jeroen was zou ik me drukker maken om het feit dat ik op een flutopleiding zit dan wat docenten doen met studenten.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Fuck mijn klasgenoten. Ik zou sowieso al niets zeggen, ongeacht of ik een voldoende krijg of niet.
Mja, dit.

Citaat:
Als ik Jeroen was zou ik me drukker maken om het feit dat ik op een flutopleiding zit dan wat docenten doen met studenten.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2013, 16:04
Verwijderd
Het algemeen belang zou voor moeten gaan op het individueel belang. Dat gezegd hebbende zou ik deze zaak niet belangrijk genoeg vinden om de klok voor te luiden en een mogelijke heisa te veroorzaken. Het algemeen belang is weliswaar geschaad, maar zo lang het niet bekend wordt is er als het goed is er niet (direct) iemand individueel geschaad. Ik 'pick my grounds' en ga pas heisa schoppen als het algemeen belang zwaar in het geding is.

Succes klasgenootjes, ik hoop dat dit niet op een waar verhaal gebaseerd is! hahaha
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 09:56
Verwijderd
Zou eerder zo iets hebben van: Ik wil die toets wel eens inzien..
Als een leraar echt gaat slijmen met een hoger cijfer is hij stom bezig. De kans dat hij daarop betrapt was is zo mogelijk nog groter dan de kans dat hij met een leraar betrapt wordt, denk ik...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 22:57
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik heb een tijdje nagedacht over de casus voor ik antwoord ging geven en kwam op het volgende.

Het is geen ethisch dilemma voor jeroen, hij heeft niets om zich voor te verantwoorden, de docent overtreed de schoolethiek en daarbovenop verkiest hij ook nog eens te frauderen met het doel eronder uit te komen.

als jeroen een moraalridder is kan hij overwegen de relatie te verklappen en te veinzen niets te weten over het wel of niet correct zijn van de 8 (ik heb het niet nagekeken), of hij doet niets, in beiden gevallen heeft hij geen gewetensvraag.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 09:47
Verwijderd
Het meisje is boven de 18 en blijkbaar vrijwillig dingen aan het doen met die docent. In dat geval zou ik gewoon mijn mond houden, ik heb daar niks mee te maken en als zij het doet voor betere punten, moet ze dat ook helemaal zelf weten. Als daarna iemand denkt mijn zwijgen te moeten afkopen met hogere cijfers, dan is dat ook niet mijn probleem, ik heb daar niet om gevraagd. In dit geval heeft Jeroen het examen niet eens gezien, dus hij weet niet of hij onterecht dat cijfer heeft.

Ik zou dus echt helemaal niks doen in dit geval, maar ik zou me ook niet schuldig of gechanteerd voelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.