Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2014, 14:41
grutje
grutje is offline
Ik vroeg me af wat jullie er van vinden zwarte piet ja of nee)
(Wist niet waaronder dit valt dit leek me logisch dus sorry als het verkeerd staat geplaatst)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2014, 15:42
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Er is al een topic over Zwarte Piet in Nieuws en Achtergronden.
Daarnaast vind ik Zwarte Piet in de vorm van de laatste paar jaar helemaal prima.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2014, 15:52
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat is de "ja of nee"-vraag?

Het interesseert me niet of mensen zich verkleden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2014, 17:34
Verwijderd
Zwarte piet is natuurlijk zwaar racistisch; dat ontkennen doen alleen zwakzinnigen en leugenaars. Tegelijkertijd is het ondervinden van ergernis over zwarte piet een teken dat die persoon een relevantiefilter mist.

Kortom: het zal me jeuken.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 12:18
Verwijderd
Mensen die zwarte piet racistisch vinden zijn racisten en het is jammer dat zo'n klein groepje pijpzeikers blijkbaar zoveel macht heeft.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 13:14
Verwijderd
Zwarte piet is al veranderd in der loop van eeuwen. En ik leerde altijd dat ze zwart zijn door de roet... Tuurlijk, het is afgestamd van de slavernij, maar dat is al allang verdoezeld.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 13:46
Verwijderd
Ja, zwart van de roet, vandaar de dikke rode lippen en oorbellen etc?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Ja, zwart van de roet, vandaar de dikke rode lippen en oorbellen etc?
Die kenmerken zijn na verloop van tijd (bijna) verdwenen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 15:56
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Die kenmerken zijn na verloop van tijd (bijna) verdwenen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 16:39
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Merkte ik vorig jaar wel, dat steeds meer Pieten zonder oorbellen wilden gaan.
Volle lippen zie ik nooit.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!

Laatst gewijzigd op 20-10-2014 om 16:48.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 16:40
Verwijderd
De oorbellen niet bepaald, maar de volle lippen wel degelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 19:30
Verwijderd
Stel dat jullie gelijk hebben, quid non, waarom is het dan een probleem als zwarte piet ook niet meer zwart is? Jullie wekken de indruk dat er niets mis is met wat verandering.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Ja, zwart van de roet, vandaar de dikke rode lippen en oorbellen etc?
Nee, dat is gewoon omdat het toevallig nikkers zijn. Die hebben dikke lippen en oorbellen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat is gewoon omdat het toevallig nikkers zijn. Die hebben dikke lippen en oorbellen.
Ja daar is het oorspronkelijk op gebaseerd, toen slavernij nog heel gewoon was, maar die kenmerken zijn verdoezeld. Wat me verbaast, is dat juist nu, nu we alle kenmerken die op slavernij wijzen stilletjes uit de weg hebben geruimd, er zoveel ophef over blijft bestaan.

P.S. Wil je alsjeblieft een beetje op je taalgebruik letten Reverend, getinte personen of desnoods donkergekleurde mensen klinkt toch veel vriendelijker?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 07:34
Verwijderd
Citaat:
Ja daar is het oorspronkelijk op gebaseerd, toen slavernij nog heel gewoon was, maar die kenmerken zijn verdoezeld. Wat me verbaast, is dat juist nu, nu we alle kenmerken die op slavernij wijzen stilletjes uit de weg hebben geruimd, er zoveel ophef over blijft bestaan.
Dat is heel simpel, die kenmerken zijn helemaal niet verdoezeld. Je zwetst.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Dat is heel simpel, die kenmerken zijn helemaal niet verdoezeld. Je zwetst.
Nee helemaal niet, mensen die het zo opvatten hebben een discriminerend brein. Geen enkel kind legt trouwens die verbinding. O, en de liedjes duiden ook niet op slavernij. De definitie van knecht is hulpje.1

Komaan, omdat meerdere getinte personen een oude (rijke) blanke man helpen, is het dan meteen slavernij?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Nee helemaal niet, mensen die het zo opvatten hebben een discriminerend brein.
Drogreden, geen geldig argument.

Zullen we even feitelijk blijven? Landelijke intocht sinterklaas 2013:



Ik zie zwarte pieten met blackfaces, dat is echt niet een streepje roet uit de schoorsteen maar blanke mensen die op een negert willen lijken. Ik zie rood gekleurde dikke lippen en kroeshaar. Ze gedragen zich sullig en dommig. Het zijn racistische karikaturen van negers, zoals we ze bijvoorbeeld kennen uit het stripalbum Kuifje in Afrika. Of zoals Sjimmie van Sjors en Sjimmie er vroeger uitzag. In de jaren 60 werd besloten dat die Sjimmie er wel erg karikaturaal uitzag en gedroeg, en wordt het een eigentijds karakter in plaats van een racistisch karikatuur.

Ontkennen dat een blackface met sullige en dommige karaktereigenschappen en andere uiterlijke kenmerken van negerkarikaturen racistisch is, en droog blijven beweren dat deze elementen er uit zijn gehaald terwijl dat niet zo is, houd daar eens mee op. Je leeft blijkbaar nog in de jaren 50.

Citaat:
Geen enkel kind legt trouwens die verbinding.
Het is niet relevant wat kinderen er van vinden. Kinderen vinden het ook een goed idee om iedere avond friet te eten. Toch is dat niet gezond en proberen we ze daarvoor te behoeden. Die kinderen leren nu "hey, iemand met een zwarte huidskleur is een grappig maar sullig figuur, onderdanig aan een blanke man". Ze leggen nog niet bewust de link met die huidskleur, maar onbewust wordt die link wel gesmeed. Als we zwarte piet vervangen door een jood met haakneus en pijpekrullen, die de hele tijd geld loopt te jatten en hosties verbrandt, zullen kinderen echt niet bewust de link leggen met antisemitisme. Maar toch lijkt het me geen goed idee ze er mee te confronteren, ze te leren dat het grappig is.


Citaat:
Komaan, omdat meerdere getinte personen een oude (rijke) blanke man helpen, is het dan meteen slavernij?
Nee, omdat die personen karikaturen zijn van de nikker. Van het racistische personage dat dom is, dikke rode lippen heeft, zich sullig gedraagt, pikzwart is.

Je probeert steeds de discussie te veranderen maar blijf eens bij de feiten. Leg nou eens uit waarom de figuur zwarte piet niet racistisch is. Alles wat je tot nu toe gezegd hebt zijn drogredenen of gewoon feitelijk onjuist.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 13:48
pielemaus
pielemaus is offline
Dat een zwarte piet racistisch is , is onzin. Ja in vroeger eeuwen was er slavernij en dat was uiteraard niet goed.
Maar in deze tijd wordt zwarte piet helemaal niet neergezet als domme , onderdrukte neger die minderwaardig is,
Het is tegenwoordig gewoon een vermakelijk persoon die cadeautjes rondbrengt samen met de sint.

Wat dat betreft kun je dan het hele sinterklaasfeest wel afschaffen, want in vroeger eeuwen waren de katholieken ook geen lieverdjes voor andersgelovigen. Als een zwarte piet door sommigen als dom knechtje beschouwd wordt en daarmee alle zwarte mensen kwetst dan zou je ook kunnen zeggen dat de hele blanke bevolking wordt gekwetst omdat de sint wordt neergezet als een stokoude man die ook nog eens van kindertjes houdt, en een schimmel tussen zijn benen heeft. En dat het suikerfeest verboden moet worden omdat dat aanstoot geeft aan diabetici.

De kleine groep mensen die vinden dat het fenomeen zwarte piet racistisch is,heeft een aparte denkwijze. Die roepen ook dat het racistisch is dat het merendeel in de gevangenissen gekleurd is. Of dat het racistisch is als ze niet worden aangenomen bij een sollicitatie. Zonder verder na te denken over dat er misschien wel wat anders aan de hand is waarom dat zo is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2014, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Dat een zwarte piet racistisch is , is onzin. Ja in vroeger eeuwen was er slavernij en dat was uiteraard niet goed.
Maar in deze tijd wordt zwarte piet helemaal niet neergezet als domme , onderdrukte neger die minderwaardig is,
Jawel, dat wordt zwarte piet wel.


Citaat:
Het is tegenwoordig gewoon een vermakelijk persoon die cadeautjes rondbrengt samen met de sint.
Nee, dat is niet de gehele waarheid.


Citaat:
Wat dat betreft kun je dan het hele sinterklaasfeest wel afschaffen, want in vroeger eeuwen waren de katholieken ook geen lieverdjes voor andersgelovigen.
Drogreden. Geen geldig argument en dus niet relevant. Het gaat er niet om wat er in het verleden is gebeurd, het gaat er om dat zwarte piet heden ten dage nog altijd een racistisch karikatuur is. Dommig blackface met kroeshaar en dikke rode lippen.

Citaat:
Als een zwarte piet door sommigen als dom knechtje beschouwd wordt en daarmee alle zwarte mensen kwetst dan zou je ook kunnen zeggen dat de hele blanke bevolking wordt gekwetst omdat de sint wordt neergezet als een stokoude man die ook nog eens van kindertjes houdt, en een schimmel tussen zijn benen heeft.
Maar de sint is niet gemaakt naar een typisch negatief stereotype van het blanke ras. Als de sint een figuur was in bijvoorbeeld surinaamse volksfeesten, en daar een negatief stereotype van het blanke ras was, had je ergens een punt (nog altijd niet het punt dat je wilt maken, maar goed). Nu niet.


Citaat:
En dat het suikerfeest verboden moet worden omdat dat aanstoot geeft aan diabetici.
Dit slaat helemaal nergens op.


Citaat:
De kleine groep mensen die vinden dat het fenomeen zwarte piet racistisch is,heeft een aparte denkwijze. Die roepen ook dat het racistisch is dat het merendeel in de gevangenissen gekleurd is. Of dat het racistisch is als ze niet worden aangenomen bij een sollicitatie. Zonder verder na te denken over dat er misschien wel wat anders aan de hand is waarom dat zo is.
Ah, interessant! Waarop baseer je deze briljante analyse? Ik vind dat zwarte piet een racistisch fenomeen is, maar word aangenomen bij sollicitaties. Hoe kun je dit raadsel verklaren?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 16:27
pielemaus
pielemaus is offline
Citaat:
Jawel, dat wordt zwarte piet wel.
Niet in de sinterklaasfeesten die ik meegemaakt heb.

Citaat:
Nee, dat is niet de gehele waarheid.
De hele sinterklaasviering berust niet op de waarheid. Hij gaat niet met een paard over de daken om pakketjes door de schoorstenen (CV?) te gooien, hij kan niet overal tegelijk zijn in NL, enz enz
Bovendien, zouden indianen "gediscrimineerd worden als er rode pieten zouden zijn, of de chinezen als er gele pieten zouden zijn ?

Citaat:
Drogreden. Geen geldig argument en dus niet relevant. Het gaat er niet om wat er in het verleden is gebeurd, het gaat er om dat zwarte piet heden ten dage nog altijd een racistisch karikatuur is. Dommig blackface met kroeshaar en dikke rode lippen.
Ook al een drogreden, Waarom zou de sint , oorspronkelijk een katholieke bisschop notabene, hedentendage nog steeds zo'n koddig karikatuur moeten zijn ? Met een domme baard en een rood mantelpakje ? Alleen om de kindere te plezieren. Niet zoals jij denkt omdat dit hem superieur zou maken aan zwarte piet.

Citaat:
Maar de sint is niet gemaakt naar een typisch negatief stereotype van het blanke ras. Als de sint een figuur was in bijvoorbeeld surinaamse volksfeesten, en daar een negatief stereotype van het blanke ras was, had je ergens een punt (nog altijd niet het punt dat je wilt maken, maar goed). Nu niet.
Ik vind de sint helemaal geen stereotype van "het blanke ras".

Citaat:
Dit slaat helemaal nergens op.
Waarom niet ? Waarom zou een diabetici geen aanstoot kunnen nemen als mensen een suikerfeest vieren, terwijl dat blijkbaar wel kan als er een zwarte piet wordt vertoond ?
Ik zie het verschil niet zo goed...


Citaat:
Hoe kun je dit raadsel verklaren?
Misschien vanwege je kroesharen en je dikke lippen ??
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Niet in de sinterklaasfeesten die ik meegemaakt heb.
Maar wel bij de landelijke intocht van Sinterklaas 2013.


Citaat:
De hele sinterklaasviering berust niet op de waarheid. Hij gaat niet met een paard over de daken om pakketjes door de schoorstenen (CV?) te gooien, hij kan niet overal tegelijk zijn in NL, enz enz
Dit is niet relevant, je ontwijkt de discussie en probeert het onderwerp te veranderen. Jij zegt dat zwarte piet tegenwoordig gewoon een vermakelijk persoon die cadeautjes rondbrengt is. Ik zeg dat dat niet de waarheid is, ik bedoel daar dus mee dat het nog altijd een racistisch karikatuur is. Blackface, rode dikke lippen, dommig figuur.


Citaat:
Bovendien, zouden indianen "gediscrimineerd worden als er rode pieten zouden zijn, of de chinezen als er gele pieten zouden zijn ?
Als dat Chinezen zouden zijn die gerechten in cijfers van de menukaart vertalen, die de letter r vervangen door de letter l, die dochters verdinken in de rivier en nog meer racistische stereotyperingen hebben, dan zouden chinezen inderdaad gediscrimineerd worden.

Begin je het patroon al een beetje te zien?



Citaat:
Ook al een drogreden
Weet je wel wat het woord drogreden betekent?

Citaat:
Waarom zou de sint , oorspronkelijk een katholieke bisschop notabene, hedentendage nog steeds zo'n koddig karikatuur moeten zijn ? Met een domme baard en een rood mantelpakje ? Alleen om de kindere te plezieren. Niet zoals jij denkt omdat dit hem superieur zou maken aan zwarte piet.
Goede vraag. Ook Snieklaas zou van mij best wat moderner mogen. Maar Snieklaas is geen racistisch stereotype. Het is geen karikatuur van vooroordelen/negatieve eigenschappen die slaan op het blanke ras.

Begin je het patroon al een beetje te zien?



Citaat:
Ik vind de sint helemaal geen stereotype van "het blanke ras".
En dat, beste pielemaus, is precies waarom de sint dan ook geen racisme is. Precies dat. Het is geen stereotype, geen karikatuur van het ras. Begin je het patroon al een beetje te zien?



Citaat:
Waarom niet ? Waarom zou een diabetici geen aanstoot kunnen nemen als mensen een suikerfeest vieren, terwijl dat blijkbaar wel kan als er een zwarte piet wordt vertoond ?
Ik zie het verschil niet zo goed...
Dat zegt veel over jouw intelligentie, dat je dat verschil niet ziet. Een diabeticus heeft een ziekte waardoor hij wat moeite heeft met omgaan met onder andere suiker. Het suikerfeest is een feest waar onder andere zoetwaren geconsumeerd worden. Het is niet een feest waarbij mensen zich verkleden als dikke diabeticus, met afgezette voet en dialyse-apparaat bijgevoegd. De link tussen die twee is gigantisch vergezocht, het suikerfeest vertoont helemaal geen stereotyperingen of karikaturen van diabetici. Het sinterklaasfeest daarentegen, is een feest waarbij mensen zich verkelden als malle, dommige, roetmop met blackface, dikke rode lippen en kroeshaar.



Citaat:
Misschien vanwege je kroesharen en je dikke lippen ??
Ja, zou dat het zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2014, 17:02
Verwijderd
Wat is dat toch dat voornamelijk het propietenkamp zo makkelijk begint te gooien met persoonlijke aanvallen
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 17:06
Verwijderd
Ik vind dat mensen die zich gekwetst voelen door zwarte piet wel iets meer mogen leren relativeren en dat mensen die zich gekwetst voelen doordat andere mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet echt veel meer moeten leren relativeren.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2014, 20:15
pielemaus
pielemaus is offline
Relativeren, inderdaad. Nou vooruit dan.

Sint is een typisch negatief stereotype van het blanke ras : die stokoude verstrooide man geeft graag snoepgoed aan kinderen en wil diezelfde kinderen vervolgens graag op schoot hebben. Verder is ie te bedonderd om zelf zijn pakketjes rond te brengen. Daar heeft ie zijn slaven voor.
Die klotesint zet daarmee het hele blanke ras in een kwaad daglicht. En is dus een racistisch karikatuur.

Zwarte Piet is ook een karikatuur, maar zet juist de positieve kanten van het gehele zwarte ras neer.
Zwarte piet, is altijd behulpzaam met van allerlei dingen. En staat gewoon heel vrolijk in het leven en maakt veel plezier.. En heeft verder mooie krullen en zwoele lippen.


Sinterklaas is juist degene die verboden zou moeten worden. Jammer van de eeuwenoude traditie, maar ik wil vanaf nu alleen nog maar een intocht met louter zwarte pieten. Door dat hele achterlijke racistische gedoe van SInterklaas verpest ie het voor iedereen.

Wie dit anders ziet mag van mij wel met Bubba terug mee op de stoomboot naar Spanje
Met citaat reageren
Oud 23-10-2014, 06:31
Verwijderd
Citaat:
Sint is een typisch negatief stereotype van het blanke ras : die stokoude verstrooide man geeft graag snoepgoed aan kinderen en wil diezelfde kinderen vervolgens graag op schoot hebben. Verder is ie te bedonderd om zelf zijn pakketjes rond te brengen. Daar heeft ie zijn slaven voor.
Die klotesint zet daarmee het hele blanke ras in een kwaad daglicht. En is dus een racistisch karikatuur.

Zwarte Piet is ook een karikatuur, maar zet juist de positieve kanten van het gehele zwarte ras neer.
Zwarte piet, is altijd behulpzaam met van allerlei dingen. En staat gewoon heel vrolijk in het leven en maakt veel plezier.. En heeft verder mooie krullen en zwoele lippen.


Sinterklaas is juist degene die verboden zou moeten worden. Jammer van de eeuwenoude traditie, maar ik wil vanaf nu alleen nog maar een intocht met louter zwarte pieten. Door dat hele achterlijke racistische gedoe van SInterklaas verpest ie het voor iedereen.

Wie dit anders ziet mag van mij wel met Bubba terug mee op de stoomboot naar Spanje
Oh wauw
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2014, 06:48
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Weet je wat relativeren is?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2014, 07:50
Verwijderd
Ik vind het jammer dat je steeds mijn argumenten negeert.
Citaat:
Relativeren, inderdaad. Nou vooruit dan.
Wat je hierna gaat doen is ongeveer het tegenovergestelde van relativeren. Je begrijpt niet wat het woord betekent.

Citaat:
Sint is een typisch negatief stereotype van het blanke ras :
Nee, dat is de sint niet.

Citaat:
die stokoude verstrooide man geeft graag snoepgoed aan kinderen en wil diezelfde kinderen vervolgens graag op schoot hebben. Verder is ie te bedonderd om zelf zijn pakketjes rond te brengen.
Dit zijn geen typische stereotypen voor het blanke ras.


Citaat:
Daar heeft ie zijn slaven voor.
Ho ho, een paar berichten geleden beweerde je dat de pieten geen slaven waren. Nu weer wel? Wat is het nu, zijn het wel of geen slaven?


Citaat:
Die klotesint zet daarmee het hele blanke ras in een kwaad daglicht. En is dus een racistisch karikatuur.
Nee hoor, niemand ziet in de gedragingen van de sint typische kenmerken van een blank persoon.


Citaat:
Zwarte Piet is ook een karikatuur, maar zet juist de positieve kanten van het gehele zwarte ras neer.
Zwarte piet, is altijd behulpzaam met van allerlei dingen. En staat gewoon heel vrolijk in het leven en maakt veel plezier.. En heeft verder mooie krullen en zwoele lippen.
Ah, the African face, negers lachen altijd, die domme goedjassen Nee, dat is helemaal geen racistisch karikatuur dat je hier neerzet hoor.


Off-topic:




Citaat:
Sinterklaas is juist degene die verboden zou moeten worden. Jammer van de eeuwenoude traditie, maar ik wil vanaf nu alleen nog maar een intocht met louter zwarte pieten. Door dat hele achterlijke racistische gedoe van SInterklaas verpest ie het voor iedereen.
Nee hoor, Sinterklaas gedraagt zich niet racistisch. Niemand heeft het ook over het verbieden gehad tot nog toe in deze topic; waarom zou er iets verboden moeten worden? Het lijkt me veel zinvoller als mensen zich bewust worden dat de manier waarop zij een feest beleven, een manier die overigens fors afwijkt van het sinterklaasfeest van pakweg 50 jaar geleden dus een eeuwenoude traditie is nogal vergezocht, maar dat die manier kwetsend kan zijn voor bevolkingsgroepen en dat we met zijn allen ervoor kiezen om die elementen uit het feest te halen. Want het blijft toch vooral een kinderfeest dat goede gevoelens moet oproepen.

Citaat:
Wie dit anders ziet mag van mij wel met Bubba terug mee op de stoomboot naar Spanje
Ah, bravo, hier komt de racist pas echt uit de mouw. Buiten dat je laat zien dat je niet kunt debateren (iedereen die het niet met mij eens is, moet weg), gooi je er even een term tegenaan die negers negatief wegzet.

Kijk, Sarah, ik ben/was volledig met jou. Ik snap van beide kampen de ophef niet zo. Het is/was duidelijk dat de meeste sinterklaasfeestvierders helemaal geen bewust racisme uitvoeren maar gewoon niet zo nagedacht hebben bij de figuur zwarte piet. Dus dat mensen gaan zeiken over zwarte piet, dat vond ik nogal overdreven. Maar dat vervolgens de pietisten als een stelletje Jihadisten doorslaan en zonder een enkel argument alleen maar persoonlijke aanvallen plaatsen en de ene racistische opmerking na de andere maken, dat vind ik nog een stapje erger. Beide kampen missen totaal het vermogen om de zaak te relativeren. Maar ik sta er echt van te kijken hoeveel verborgen racisme er opeens op komt duiken bij de pietisten en ik ben daarom steeds meer anti-zwarte-piet geworden. Zie hierboven bijvoorbeeld, het gaat opeens over bubba...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2014, 15:10
pielemaus
pielemaus is offline
Mijn argumenten worden vaak afgedaan in de trant van "nee dat is niet zo" , of "weet je wel wat dat woord betekent" . En ik ben ervan overtuigd dat de sinterklaasviering over 50 jaar anders zal gaan dan u. Evenals die 50 jaar geleden anders ging. En 100 jaar geleden weer anders. Dus eigenlijk is deze hele discussie zinloos, maar goed....

Citaat:
Wat je hierna gaat doen is ongeveer het tegenovergestelde van relativeren. Je begrijpt niet wat het woord betekent.
Een aardige definitie van relativeren vond ik in 1 van de eerste zoekresultaten in Google :

De betekenis van het woord relativeren volgens het Van Dale woordenboek is: "op het betrekkelijke van iets wijzen." Andere definities van relativeren zijn: "afvlakken", "afzwakken" en "nuchter bekijken". Door middel van relativeren kan men ook een onderwerp (of emotie) afzwakken door het in een ander perspectief te plaatsen of in een ander perspectief te bekijken. Met relativeren kan men ook verschillende kanten op, men kan de trots en enthousiasme van iemand over zijn of haar eigen prestatie de grond in boren door te relativeren. Wanneer bijvoorbeeld iemand heel blij is dat hij geslaagd is voor zijn rijexamen kan men dit de grond in boren door te zeggen dat er elke dag wel honderden mensen slagen en dat zijn prestatie dus niet zo bijzonder is. Wanneer iemand iets naars is overkomen kan relativeren ook helpen om minder negatief tegen de gebeurtenis aan te kijken. Relativeren kan men dus gebruiken om te leren ergens meer positief naar te kijken maar wel in gezonde mate. Door te veel te relativeren kan men ook alles kapot relativeren, de zin en plezier van het leven zo afzwakken dat men er depressief van kan worden. Soms is gewoon een standpunt hebben er er bij te blijven ook goed en gezond en soms is gewoon doen beter dan te lang denken en relativeren. Relativeren kan men dus op een goede wijze maar ook minder goed wijze inzetten, toch kan het een sociale vaardigheid zijn waardoor het leven een stuk eenvoudiger en prettiger kan worden.

Ik probeerde alleen jouw verhaal te relativeren en in het juiste perspectief te plaatsen.. Je benoemd alleen de zogenaamde slechte eigenschappen van een piet (dommig, dikke lippen, onderdukt) en beweert daarmee dat een piet racistisch zou zijn. De goede eigenschappen van een piet sla je voor het gemak over. De eigenschappen van een sint ook.

Citaat:
Nee, dat is de sint niet.
Waarom niet als je dat wel denkt van een piet ? Wat is er negatief aan als negers over het algemeen wat dikkere lippen hebben, en vaker kroeshaar ?


Citaat:
Ho ho, een paar berichten geleden beweerde je dat de pieten geen slaven waren. Nu weer wel? Wat is het nu, zijn het wel of geen slaven?
IK vind het geen slaven, en je moet ook een beetje de ironie in mijn verhaal begrijpen.
Ik probeerde me gewoon een beetje in te leven in jouw mening dat een zwarte piet onderdukt was, en dan is de sint blijkbaar de onderdrukker die een zwarte piet als slaafjes behandelt.

Citaat:
Nee hoor, niemand ziet in de gedragingen van de sint typische kenmerken van een blank persoon.
Om te beginnen snap ik niet dat een zwarte piet de hele zwarte bevolking zou vertegenwoordigen. , en de sint de blanke.
Daarbij, hoe zou jij de typische kenmerken willen omschrijven van een blank persoon ? En van een zwart persoon ?
Van een karikatuur over een Chinees zou ik het ook niet racistisch vinden als die persoon wordt neergezet met spleetoogjes, en buigt voor de medemens als groet.
Weet je eigenlijk wel wat een karikatuur is ?

Citaat:
Ah, the African face, negers lachen altijd, die domme goedjassen Nee, dat is helemaal geen racistisch karikatuur dat je hier neerzet hoor.
Het zal niet altijd opgaan en je hebt ook chagrijnige negers, maar over het algemeen zijn zwarte mensen inderdaad veel ritmischer en muzikaler dan een blank iemand. En minder gestressed. Dat vind ik geen racisme, ik bewonder die eigenschappen alleen maar.

Citaat:
Nee hoor, Sinterklaas gedraagt zich niet racistisch. Niemand heeft het ook over het verbieden gehad tot nog toe in deze topic; waarom zou er iets verboden moeten worden?
Omdat er mensen zijn die zwarte pieten willen verbieden, omdat die zielige domme onderdrukte zwarte mensen zouden afbeeldenn. Dan is het m.i. beter om dan juist deracistische onderdrukker van die mensen aan te pakken...

Citaat:
Ah, bravo, hier komt de racist pas echt uit de mouw. Buiten dat je laat zien dat je niet kunt debateren (iedereen die het niet met mij eens is, moet weg), gooi je er even een term tegenaan die negers negatief wegzet.
Ik had misschien geen opmerking moeten maken over een bubba, of over jouw vermeende kroeshaar en dikke lippen. Mijn excuus daarvoor, is gewoon mijn soms te directe taalgebruik..
Maar ik beschouw mezelf helemaal niet als racistisch, ik heb ook zwarte vrienden waar ik prima mee omga, en die hebben het ook over klotenegers. En ook over kaaskoppen. Moet kunen toch zonder dat je direct op je achterste benen gaat lopen ?

En het is idd zo dat ik geen beste debatteerder ben, maar toch vind ik het vermakelijke discussie met onze totaal verschillende zienswijzen op zoiets lulligs als wel/geen zwarte piet.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2014, 16:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar ik beschouw mezelf helemaal niet als racistisch,
ach daar hebben meer mensen last van

__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2014, 20:55
pielemaus
pielemaus is offline
Citaat:
ach daar hebben meer mensen last van
Het is een algemeen gegeven dat de mensen zichzelf positiever omschrijven dat dat ze in werkelijk blijken te zijn. En niet alleen mensen , maar ook politieke partijen, of religieuze stromingen. Zeggen dit, en doen dat. Zo zou je honderden screenshotjes kunnen plaatsen hier.

Ik zal daarin geen uitzondering zijn, en dat besef ik ook. Ik loop bijvoorbeeld ook te kankeren op mensen in het verkeer als ze lopen te trutten of juist zitten te bumperkleven, of geen richting aangeven etc. Ik beschouw mezelf niet als een gek in het verkeer. Maar ik besef wel degelijk dat ook ik fouten maak in het verkeer en dat anderen weer op mij kankeren. Laat dat duidelijk zijn.

Uiteraard heb ik soms wel mijn bedenkingen als ik zie dat er zowat bij iedere aflevering van Opsporing Verzocht hoofdzakelijk gekleurde mensen gezocht worden voor de zoveelste laffe misdaad. Of als ik hoor over imams die lopen te spugen op de nederlandse rechtsstaat en lopen te haatzaaien, maar ondertussen wel volledig teren op de nederlandse gemeenschap. Of dat je leest dat er alweer een oude dame is bestolen van haar AOW door mensen met een getint uiterlijk en een bontkraagje. Dan denk ik inderdaad zo van "oprotten met die lui !" Met "die lui" bedoel ik dan degenen die zoiets begaan. Dat kunnen net zo goed blanke nederlandse klootzakken zijn.

En daarom vind IK mezelf geen rascist. Ja ik gebruik woorden zoals bubba of kloteneger of bontkraagje. Of het woord kankeren. Of een grote GVD roep als ik met een hamer op mijn duim sla. Allemaal woorden die bij anderen in het verkeerde keelgat kunnen schieten. En dat is zeker niet goed en dat zijn ook zwakheden omdat ik niet altijd de meest tactische woordkeuze heb.
Maar je kan van mij aannemen dat ik niemand kanker gun, en ik heb zeker wel respect voor anderen, ongeacht de huidskleur of geloof. Daar mag een ander gerust anders over denken.

IK vind een zwarte piet figuur ook helemaal niet racistisch. Niet omdat ikzelf blank ben , en niet omdat ik zou bestrijden dat er vroeger inderdaad hele foute slavernij was. Ik kan me gewoon met de beste wil niet inleven in bepaalde gedachtenkronkels.
Ook daar mag een ander gerust anders over denken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 07:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Het is een algemeen gegeven dat de mensen zichzelf positiever omschrijven dat dat ze in werkelijk blijken te zijn. En niet alleen mensen , maar ook politieke partijen, of religieuze stromingen. Zeggen dit, en doen dat. Zo zou je honderden screenshotjes kunnen plaatsen hier.

Ik zal daarin geen uitzondering zijn, en dat besef ik ook. Ik loop bijvoorbeeld ook te kankeren op mensen in het verkeer als ze lopen te trutten of juist zitten te bumperkleven, of geen richting aangeven etc. Ik beschouw mezelf niet als een gek in het verkeer. Maar ik besef wel degelijk dat ook ik fouten maak in het verkeer en dat anderen weer op mij kankeren. Laat dat duidelijk zijn.

Uiteraard heb ik soms wel mijn bedenkingen als ik zie dat er zowat bij iedere aflevering van Opsporing Verzocht hoofdzakelijk gekleurde mensen gezocht worden voor de zoveelste laffe misdaad. Of als ik hoor over imams die lopen te spugen op de nederlandse rechtsstaat en lopen te haatzaaien, maar ondertussen wel volledig teren op de nederlandse gemeenschap. Of dat je leest dat er alweer een oude dame is bestolen van haar AOW door mensen met een getint uiterlijk en een bontkraagje. Dan denk ik inderdaad zo van "oprotten met die lui !" Met "die lui" bedoel ik dan degenen die zoiets begaan. Dat kunnen net zo goed blanke nederlandse klootzakken zijn.

En daarom vind IK mezelf geen rascist. Ja ik gebruik woorden zoals bubba of kloteneger of bontkraagje. Of het woord kankeren. Of een grote GVD roep als ik met een hamer op mijn duim sla. Allemaal woorden die bij anderen in het verkeerde keelgat kunnen schieten. En dat is zeker niet goed en dat zijn ook zwakheden omdat ik niet altijd de meest tactische woordkeuze heb.
Maar je kan van mij aannemen dat ik niemand kanker gun, en ik heb zeker wel respect voor anderen, ongeacht de huidskleur of geloof. Daar mag een ander gerust anders over denken.

IK vind een zwarte piet figuur ook helemaal niet racistisch. Niet omdat ikzelf blank ben , en niet omdat ik zou bestrijden dat er vroeger inderdaad hele foute slavernij was. Ik kan me gewoon met de beste wil niet inleven in bepaalde gedachtenkronkels.
Ook daar mag een ander gerust anders over denken.
Dat is niet erg slim om te vinden maar er moeten ook mensen aan de lopende band werken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 14:07
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Uiteraard heb ik soms wel mijn bedenkingen als ik zie dat er zowat bij iedere aflevering van Opsporing Verzocht hoofdzakelijk gekleurde mensen gezocht worden voor de zoveelste laffe misdaad. Of als ik hoor over imams die lopen te spugen op de nederlandse rechtsstaat en lopen te haatzaaien, maar ondertussen wel volledig teren op de nederlandse gemeenschap. Of dat je leest dat er alweer een oude dame is bestolen van haar AOW door mensen met een getint uiterlijk en een bontkraagje. Dan denk ik inderdaad zo van "oprotten met die lui !" Met "die lui" bedoel ik dan degenen die zoiets begaan. Dat kunnen net zo goed blanke nederlandse klootzakken zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 14:11
Verwijderd
Ze is ook echt bestolen van haar AOW hè
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 19:37
pielemaus
pielemaus is offline
Maar wat doen we nou als we met een zwarte piet een sterotype van het zwarte ras willen hebben?

Nemen we dan een gekleurde medelander met een gecorrigeerde neus ala michael jackson , met geblondeerde sluike haren en een universitaire graad op zak , die bovendien een hulpje heeft genaamd de sint ?
Of nemen we juist iemand met een strafblad, een bontkraagje en een uitkering ?
Of vermijden we de zwarte mens (ik wou het woord negeren niet gebruiken) en gaan we over op pieten in alle kleuren van de regenboog ?

Of willen we gewoon gezellig sinterklaasfeest vieren en houden we voorlopig nog een piet die grappen en grollen maakt en kunstjes vertoont, maar (*racistische mode aan*) zwart is , en een krullenkop en dikke lippen ?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 19:42
pielemaus
pielemaus is offline
en nu wat leesvoer
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 20:26
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Maar wat doen we nou als we met een zwarte piet een sterotype van het zwarte ras willen hebben?
Zelfmoord plegen, hopelijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-11-2014, 18:52
Tail3003
Avatar van Tail3003
Tail3003 is offline
Ik vind het absoluut niet racistisch, als ik een slavenhouder zou zijn zou ik mijn slaven toch geen goude oorbellen en een fluwelen pakje geven?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2014, 20:00
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat zou jij je slaven geven dan?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2014, 07:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Een pak slaag.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2015, 19:54
gaming4life
gaming4life is offline
Citaat:
Zwarte piet is al veranderd in der loop van eeuwen. En ik leerde altijd dat ze zwart zijn door de roet... Tuurlijk, het is afgestamd van de slavernij, maar dat is al allang verdoezeld.
Helemaal waar. Mischien was het vroeger racistisch maar nu absoluut niet meer. En stel jij vind het rasistisch, verpest het dan niet voor andere a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2015, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Helemaal waar. Mischien was het vroeger racistisch maar nu absoluut niet meer. En stel jij vind het rasistisch, verpest het dan niet voor andere a.u.b.
En mensen die klagen over gebruik van het woord kanker kunnen ook de tering krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zwarte Piet
DAH
417 03-08-2016 22:01
Onzin zwarte pieten discussie
df
28 10-11-2015 00:06
De Kantine [Fototopic]Zwarte piet
Caligula
2 03-12-2004 13:33
De Kantine Hoe te gedragen als zwarte piet...
tiram
21 24-11-2004 21:26
De Kantine wat vonden jullie vroeger van de sint en de zwarte pieten?
CraigDavid
13 13-11-2002 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.