Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2016, 16:24
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Hallo allemaal,
ik ben hier nieuw op het forum. Ik heb me geregistreerd omdat ik wel wat tips kan gebruiken.

Ik voel me zo ontzettend ellendig. Ik voel me niet lekker en ik ben erg verdrietig.
En dat is allemaal gekomen door: geen zelfdiscipline. Ik heb echt ZERO zelfdiscipline.

1)Toen ik een hond had liet ik hem niet vaak uit en anders geen grote stukken gewoon omdat ik geen zin had. Meestal liet ik hem gewoon in onze achtertuin spelen enz. Dit heeft er voor gezorgd dat hij verkocht is. Wat trouwens helemaal niet goed gaat daar! Want we moeten proberen om hem daar weg te krijgen en een nieuw baasje voor hem zoeken (ik wil hem heel graag terug en houden maar m'n ma wilt dit niet, omdat ik dus geen zelfdiscipline heb en lui ben). Ik voel me op dit moment daar het rotst over door die hele situatie en schuldig.

2) School. School gaat echt bar slecht. Vandaag laatste dag van de toetsweek achter de rug waar ik letterlijk niks voor gedaan heb. Niet eens m'n boeken ingekeken. Dit heeft er toe geleid dat ik op VMBO zit (gt/mavo) en zelfs hier slechte cijfers haal. Dit had ik op de basisschool trouwens ook al dat ik nooit leerde. Ik wil wel goede cijfers en geordend worden, maar het lukt me niet om mezelf te dwingen!! Dus, niet goed voor m'n toekomst en heb er constant ruzie over met m'n moeder. Again. Stage moest ook nog geregeld worden. Al weken de tijd voor en niks. Nu nog 4 dagen de tijd en dan heb ik een probleem.

3) Opruimen. Ik ben zelfs te lui om op te ruimen. Klusjes in huis (wat ik amper heb, maar goed als ik iets krijg als bv. de afwas doen gebeurt het meestal als nog niet), m'n kamer etc. Weer geen zelfdiscipline.

4) Gezond eten/drinken. Ik moet aankomen. Ik heb altijd al ondergewicht gehad maar naar mate ik ietsjes ouder word (ik ben trouwens 16) word ik natuurlijk steeds onzekerder. Maar het gaat niet. WEER geen zelfdiscipline. Gewoon geen zin erin. Het lukt me toch niet. Het duurt toch heel lang voor ik op normaal gewicht ben. Bij de zomer kan ik toch nog niet zwemmen want dan ben ik nog niet tevreden en zeker over m'n lichaam.
Ik heb geen anorexia oid. maar eet gewoon te weinig. En ik WIL ook echt dikker worden.

I have no idea of iemand hier überhaupt op gaat reageren. Maar goed, proberen kan. En ik heb het van me afgeschreven! In ieder geval wil ik heel heel heel graag veranderen. Want dit kan gewoon niet zo... Ik heb er echt 247 last van of zo. Zelfs opstaan lukt niet omdat ik laat ga slapen (en mezelf niet kan dwingen vroeger te slapen) en dus smorgens zo lang mogelijk wil blijven liggen want ik ben moe. Het is zo vervelend! Hoe moet dit bij m'n vervolgopleiding? Of sowieso als ik zomenteen volwassen ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2016, 16:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Misschien is het een idee om dit een te bespreken met je huisarts. Misschien zijn er wel trainingen die je kunnen helpen om meer verantwoordelijkheidsgevoel en zelfdiscipline te kweken.

Wat betreft je huiswerk en schoolwerk niet doen; misschien kan je afspreken om samen met iemand huiswerk te maken, of om onder begeleiding of misschien wel op school in het straflokaal je huiswerk te doen. Het is een beetje kinderachtig, maar als het werkt is het wel een oplossing.
Hetzelfde geldt voor eten. Zorg dat je met anderen eet of maak een lijst van dingen die je minstens op een dag moet eten. Bijvoorbeeld twee boterhammen als ontbijt, drie boterhammen als lunch en een bord avondeten. Die lijst print je een aantal keer uit/ schrijf je op voor alle dagen van de week en moet je aan het eind van de dag volledig afgestreept hebben. En uiteraard mag je alleen afstrepen wat je ook daadwerkelijk gegeten hebt. Mogelijk helpt het overzicht en de confrontatie om bij te houden wat je nog moet halen voor doelen die dag.

Ga op tijd naar bed en leg je telefoon/ pc/ tablet buiten bereik. Lees desnoods nog even een boek maar zorg dat je een gezond dag-nacht ritme ontwikkeld. Als je te weinig slaapt is het ook veel moeilijker om de energie te vinden om jezelf overdag ergens toe te zetten. Gaat je wekker, ga dan ook uit bed. Zet desnoods je wekker aan de andere kant van de kamer, zodat je wel uit bed moet gaan om hem uit te zetten. En dan niet weer stiekem terug in bed kruipen natuurlijk, maar gelijk je dag beginnen met een goed ontbijt. Ook genoeg eten is belangrijk om energie op te kunnen brengen voor je dagelijkse bezigheden!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-01-2016, 16:47
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Bedankt voor je snelle antwoorden! Met andere heb ik het weleens geprobeerd om te leren en huiswerk te maken maar dat eindigde op klooien/lachen en lol maken..
Ik heb wel eens een to do list gemaakt (eigenlijk heel vaak). Dit is dan ook wat ik op een dag moet doen + eten etc. en dat streep ik dan weg. Maar dat gaat een paar dagen weg en daarna streep ik nog maar de helft af en zo steeds minder tot ik niks meer af kan strepen. Misschien heeft iemand nog een goede to do list of schrijven jullie het ook gewoon simpel op zoals:
- huiswerk maken
- slaapkamer opruimen
etc.

Ik heb de wekker ook weleens aan de andere kant gezet maar dan ga ik idd. terug m'n bed in. Nu heb ik gewoon de wekker op m'n iphone en die ligt onder m´n kussen
Ik vraag me ook wel af of het misschien deels komt door het slechte eten en drinken. Misschien moet ik me niet zo bezighouden nog met de rest maar eerst dat aanpakken en kijken of ik dan meer energie krijg enz.
Ik heb gewoon het liefst dat ik morgen ineens in 1 klap veranderd ben maar dat kan natuurlijk niet...
Het liefst zou ik perfect zijn: perfect lichaam/gewicht, hele mooie schone slaapkamer, m'n moeder helpen met van alles, m'n cijfers goed, altijd vrolijk en spontaan, geordend enz.

Maar ik heb wel iets aan je tips! Ik word zo ook weer wat gemotiveerder en wil het dan gewoon wéér opnieuw proberen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2016, 16:52
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Het gaat niet vanzelf en dat is niet erg. Het is al heel goed dat je nu aan de bel trekt en aangeeft dat ze zo net echt verder wil.

Wat ik vaak doe met mijn to do lijstje is alles opsplitsen in kleine taken. Dus niet "huiswerk maken" maar bijvoorbeeld "College van maandag inhalen", "Pagina 6-10 lezen", etc. Door kleine behapbare taken begin je er sneller aan en heb je ook eerder dat positieve gevoel dat je iets afgerond hebt. Soms staat er op mijn to do lijst zelfs iets simpels als "haren wassen" of "afwas doen". Hele vanzelfsprekende dingen, maar het geeft een goed gevoel om op je lijst te markeren dat je een taak afgerond hebt
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-01-2016, 19:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heeft je school geen huiswerkbegeleiding waar ook een docent rondloopt en je dus niet de kans krijgt om iets anders te gaan doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2016, 20:44
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Nee dat hebben ze niet bij ons op school. Je kunt wel bijles krijgen maar dat is niet wat ik zoek. Dat heb ik één keer gedaan maar dan heb je niet de gelegenheid huiswerk te maken maar krijg je gewoon meer les.
Eigenlijk is huiswerkbegeleiding en huiswerk op school maken onder begeleiding ook niet wat ik zoek.. zoek meer naar een oplossing voor mijn gebrek aan zelfdiscipline. Want zoals ik in de opening vertelde heb ik er ook last van bij alle andere dagelijkse dingen. Ik stel ALLES gewoon heel erg uit...
Ik ga gewoon opnieuw proberen met to do lijstjes te werken en nog wat googlen over hoe je zelfdiscipline verder aanleert I guess..

Jammer dat er geen mensen reageren die hier ook last van hadden en waar dat nu beter bij is geworden! Bedankt voor jullie reacties Elin en Daantje! Ik moet het dus gewoon wat specifieker opschrijven en splitsen, thanks.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2016, 20:47
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Zeg maar gewoon Eline of anders Elin3.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 16-01-2016, 21:54
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Het liefst zou ik perfect zijn: perfect lichaam/gewicht, hele mooie schone slaapkamer, m'n moeder helpen met van alles, m'n cijfers goed, altijd vrolijk en spontaan, geordend enz.
Niemand is perfect.

Is er een onderliggende oorzaak voor je uitstelgedrag/onverschilligheid, denk je?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2016, 23:20
Verwijderd
Ik herken mezelf er nog wel een beetje in en had dit eerst ook heel erg. Nu heb ik het nog steeds wel behoorlijk veel maar wel minder dan dat het was. Ik kan je geen magic truc geven waarin de oplossing ligt (als iemand die heeft, dan houd ik me warm aanbevolen ). Voor mij is het soms ook gewoon wel een stap/drempel waar ik overheen moet. Gewoon doen. Dan lig ik in mijn bed 's ochtends en dan kan ik precies plannen hoe ik alles moet gaan doen om optijd te komen bij mijn bus maar wel redelijk te eten en er nog enigszins verzorgt uit te zien. Dan blijf ik nog een kwartier liggen, want ik lig nog zo lekker. Mijn originele plan gaat dan niet meer lukken dus plan ik op nieuw en opnieuw en opnieuw om uiteindelijk zonder ontbijt en met wilde haren de deur uit te stormen om net (niet) op tijd bij mijn bus te zijn.
Voor mij helpt het om te beseffen dat dit wel een keus is die ik maak en waar ik verantwoordelijk voor ben. Als ik mijn werk niet doe, dan haal ik geen goed cijfer en loop ik daar tegenaan met mijn studie. Ik doe het dus voor mezelf, en niet omdat iedereen dat zo graag wil (alhoewel, soms ook wel hoor).

Concrete tips die voor mij goed werken:
- het maken van een haalbare planning
- dingen die ik van plan ben om te gaan doen heel hard rondroepen zodat mijn omgeving me er vanzelf heel hard en irritant mee gaat confronteren en ik wel moet.
- het werken met een kookwekker: lang concentreren kan ik niet, dus zet ik een wekker. Meestal op 45 minuten. In die tijd verplicht ik mezelf om te studeren, net zo lang tot de wekker afgaat. Daarna zet ik de kookwekker weer op een aantal minuten en dan hou ik een pauze. Het wekker zetten tijdens het pauzeren helpt me om niet onderuit te gaan in eeuwige pauzes.

DOE het gewoon. Klinkt eenvoudig, maar zo is het wel. We kunnen vanalles roepen met elkaar, maar uiteindelijk moet je het toch echt zelf gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2016, 20:33
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Dat rond roepen helpt bij mij niet.. Dat doe ik namelijk sowieso altijd al. ''Vanaf morgen ga ik ECHT mijn huiswerk maken!'' ondertussen roepen mensen dan ''Ohja joh? Alweer?'' :'). Maar ja, het is inderdaad zo dat je het gewoon moet doen. Maar op een of andere manier komt dat er niet van.

Ik zou niet weten wat de onderliggende oorzaak zou zijn. Ik weet niet precies watvoor oorzaken er voor zijn, misschien dat ik me er dan wel in kan vinden. Ik had weleens gelezen dat niemand word geboren met uitstelgedrag , maar goed..

Ehm als ik zoek naar oorzaken van uitstelgedrag kan ik me vinden in:
- gebrek aan motivatie. En dan niet dat ik niet inzie waarom huiswerk bv. zo belangrijk is, maar meer wat er omschreven staat als in: ik kan het niet of ik vind het niet leuk. (vooral ik vind het niet leuk)
- vermoeidheid misschien. Ik ga laat slapen omdat ik meer een 'nachtmens' ben en sta 's morgens heel moe op. Verder lig ik alleen maar op de bank of op bed youtube en netflix te kijken en soms spreek ik af om met vriendinnen te shoppen of iets leuks te doen. Het is ook wel de bedoeling dat ik meer een ochtendmens word. Ik ben trouwens heel druk in m'n slaap en word ook niet uitgerust wakker als ik in het weekend heel lang uitgeslapen heb.
- afleiding. Als ik iets moet doen dan kijk ik liever youtube. Ook al heb ik helemaal niks te doen en verveel ik me zelfs al zit ik op internet, dan nog ga ik wel op zoek naar iets wat altijd beter is dan huiswerk..

Het zijn gewoon allemaal kleine dingetjes die ik moet veranderen...
> gezonder en meer eten
> optijd gaan slapen en op tijd wakker worden
> gewoon ''doen'' en niet op yt en tel zitten en zo
> plannen

Heeft iemand eigenlijk meer tips voor een ochtendmens te worden? Op internet stond dat je een vast tijdstip uit moet kiezen om te gaan slapen en op te staan en ook op die tijdstippen in het weekend en in vakanties moet opstaan en naar bed gaan... Dat is toch niet te doen?!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2016, 20:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het hoeft niet keihard een vast tijdstip te zijn maar als je last hebt van een slecht slaapritme of vermoeidheid, is het aan te raden niet meer dan anderhalf uur eerder/later te gaan slapen en op te staan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2016, 21:32
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Het is wel heel demotiverend om ineens een supermens te worden. Als je én op tijd wil gaan slapen én je huiswerk wil maken én gezonder eten én minder op je telefoon te prutsen én de beste dochter op aarde wil zijn dan lukt dat niet echt.

Dus waarom maak je er niet een haalbaar doel van? Kies 1 ding uit, ik zou in dit geval zeggen je huiswerk want dat is nu het belangrijkst, en maak een afspraak met jezelf. Spreek met jezelf af dat je deze schoolweek (dus van maandag t/m vrijdag) elke dag een half uur huiswerk maakt. Niet meer, niet minder. Zet een alarm, een kookwekker, zeg het tegen je moeder, wat dan ook. En in dat half uur zet je de computer uit, en leg je je telefoon weg. De rest van de avond is helemaal van jou, en dan mag je gerust trots zijn dat je dat gedaan hebt.
En als je dit geen haalbaar doel vindt, doe dan iets wat jij wel haalbaar vindt. Bijvoorbeeld 1 dag een half uur huiswerk. Maakt niet uit. Dat is namelijk de grap van motivatie: als je een hele grote mega berg moet doen van jezelf, dan word je ook niet gemotiveerd want het is toch nooit goed genoeg. Maar als je die grote berg voor jezelf in hapklare brokjes knipt, dan kun je ineens toch wel wat.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2016, 22:04
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Ja helaas klinkt het zo wel alsof ik dan een super dochter wil worden. Maar m'n gewicht moet echt omhoog (ik heb oook bij de diëtist gelopen maar daar ben ik mee gestopt omdat ik het ook zelf moest doen en ze me natuurlijk niet verder kon helpen behalve tips geven van welke producten vol zijn enz.), en het op tijd slapen moet eigenlijk ook omdat ik dan misschien beter presteer, en het huiswerk is heel belangrijk omdat dit examenjaar is.. Damn, ik moet nou eenmaal aan al die dingen werken.. Is het echt slim om dan 1 ding uit te kiezen?
Misschien werkt het idd wel demotiverend ik weet het niet..

Bedankt Daantje, ik moet dus eigenlijk wel elke dag rond half 11 gaan slapen / hooguit half 12 a kwart voor 12, en elke dag rond de half 7 of half 8 :'). Voor weekenden klinkt vooral het half 8 opstaan veel te zwaar aangezien ik normaal soms in weekenden rond 3 u slaap en uitslaap tot half 1..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2016, 22:18
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Probeer aan je slaapritme te werken en ga consequent om een bepaalde tijd in en uit bed. Alleen zo went je lijf daar aan. Door voldoende nachtrust en de juiste voeding heb je overdag al een stuk meer energie!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-01-2016, 10:15
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Citaat:
Ja helaas klinkt het zo wel alsof ik dan een super dochter wil worden. Maar m'n gewicht moet echt omhoog (ik heb oook bij de diëtist gelopen maar daar ben ik mee gestopt omdat ik het ook zelf moest doen en ze me natuurlijk niet verder kon helpen behalve tips geven van welke producten vol zijn enz.), en het op tijd slapen moet eigenlijk ook omdat ik dan misschien beter presteer, en het huiswerk is heel belangrijk omdat dit examenjaar is.. Damn, ik moet nou eenmaal aan al die dingen werken.. Is het echt slim om dan 1 ding uit te kiezen?
Ja, dat is juist slim, puur omdat het je nooit gaat lukken om alles in één keer te doen. Concentreren op één verbeterpunt per keer is veel makkelijker, maar ook hier moet je niet te groot beginnen, maar met iets kleins. Met 'iets kleins' bedoel ik vooral iets dat voor jou makkelijk vol te houden is, want het volhouden van iets kleins geeft je wel het zelfvertrouwen dat je andere zaken ook kunt wijzigen en vol kunt houden.
Dus: pak één punt dat je wilt veranderen, maak een concreet plan waarin je aangeeft hoe je dat aan wilt pakken, wijs iemand aan die je er op aan mag spreken wanneer je iets niet gedaan hebt en voer 't uit.

Wat je zegt had ik zelf ook heel erg toen ik op de middelbare school zat. Op de basisschool hoefde ik nooit te leren voor de tienen en het eerste jaar kon ik dat nog wel okay volhouden, maar daarna kreeg ik, op basis van mijn cijfers, MAVO advies. Daar veranderde er iets bij mij: er ging ergens een knop om en 16 jaar na dat zijn er nog twee gedachten die mij bij zijn gebleven van dat moment:
1. Ik kan veel beter
2. Ik wil mij niet associëren met dat MAVO-volk. Hey, ik was 13/14, dus een prima reden.

Op dat punt realiseerde ik mij, dat dat pad verder in gaan niet is wat ik wilde. En toen was er nog maar één keuze: in het laatste kwartaal alle onvoldoendes die ik had, wegwerken zodat in ieder geval HAVO nog een optie was. En dat heb ik simpelweg gedaan door mij daar op in te zetten. Ik wist dat ik het kon, ik wist dat ik de toekomst die voor mij geschetst was, niet wilde, dus ging ik 't maar veranderen.

Ik zou beginnen met iets waar je echt wat aan heb en het eerste dat mij te binnen schiet, is je slaapritme. Ga op een vast moment naar bed, neem geen electronica mee, zet een wekker op zo'n tijdstip dat, wanneer je op staat, je voldoende tijd hebt om te douchen, eten, aan te kleden en je klaar te maken voor de dag. Leg je wekker ver weg, geef 'm een irritant en luid geluid zodat je wel bed uit moet komen om 'm uit te zetten in plaats van op de snooze-knop gaat rammen en ga ook écht dingen doen zodra je bed uit bent.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 18-01-2016, 16:46
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Dank je voor je uitgebreide reactie & tips! Het slaapritme ga ik dus sowieso aanpakken en daar probeer ik me het meest op te concentreren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken praktijkopdracht techniek, tips gezocht!
Smarkaldo
1 24-01-2016 21:01
Eindexamens 2013 [ALG] Nederlands Samenvatting (Tips gezocht!)
hearrtbeatt
16 13-05-2013 07:50
Studeren Studiemaatje HBO Zwolle gezocht :)
webstudente
1 02-04-2013 20:58
Eten & Drinken Tips gezocht: meer fruit eten
Hawahaai
29 09-02-2013 22:26
Verhalen & Gedichten Gezocht: tip tap top...
Elmoo
5 19-09-2004 18:03
Muziek Tips aankoop elektrische gitaar?
ElectricGuitar
30 01-05-2003 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.