Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2007, 14:52
DG
Avatar van DG
DG is offline
Zoals de topictitel al vermeld ben ik nieuwsgierig naar de kosten van het "op jezelf wonen". ik heb een beetje gezocht op internet maar ben vooral benieuwd naar de ervaringen van andere scholieren, mijn vragen zijn:

-wat ben je per maand kwat aan verzekeringen, en welke verzekeringen heb je allemaal? (ziektekosten,inboedel,brand etc)
-Krijg je subsidie van de overheid, zoja hoeveel en wat voor type opleiding doe je? MBO, Universitair etc.
-Hoe groot is jou kamer/huis en wat betaal je per maand? en woon je alleen, met vrienden of met "vreemden?"


Ik zelf ben op zoek naar een klein huis wat te huur is, ik ga er samen met een vriend in wonen, en we zijn op zoek naar een klein huisje oid met 2 slaapkamers, 1 badkamer, keuken en woonkamer, of keuken in woonkamer. Het huis hoeft niet al te groot te zijn, slaapkamers zijn alleen om in te slapen eigelijk, dus er moet een bed+kledingkast in passen, denken jullie dat dit haalbaar is om te betalen voor een HBO student?
__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2007, 15:00
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Het ligt eraan waar je wilt wonen. Hartje Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of welke andere stad dan ook gaat je waarschijnlijk niet lukken, of je moet lang op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 15:01
Verwijderd
Woningen die jij bedoelt zijn meestal wel via de plaatselijke woningbouwvereniging te krijgen (goedkoop maar vaak met een lange wachtlijst) of op de particuliere markt (duurder). Maar ik denk dat als je de kosten met z'n tweeën deelt dat je op een goed betaalbare prijs uitkomt. In Groningen (andere steden heb ik geen ervaringen mee) heb je huurwoningen die ongeveer aan jou omschrijving voldoen rond de 300 euro exclusief, dus dat zou dan op ongeveer 200 euro per persoon inclusief komen. Dat is via de woningbouwvereniging. Huur via een particulier weet ik weinig van.

Ik huur een kamer (eigenlijk 2, bij elkaar ongeveer 19m²) in een studentenhuis en betaal 220 euro huur inclusief. Reken erop dat je nog een inboedelverzekering moet afsluiten. Dat kan bij de meeste banken voor een paar euro per maand als je studeert. Een zorgverzekering is ongeveer 90-100 euro per maand als je iets met collectiviteitskorting weet te regelen via je werk/universiteit o.i.d. (gebaseerd op mijn eigen ervaringen mét aanvullende verzekering). Wat de subsidie betreft: als je studert (HBO/WO) krijg je in de meeste gevallen studiefinanciëring. Als je een zelfstandige woonruimte huurt kun je vaak huurtoeslag aanvragen, dat scheelt behoorlijk wat geld. Daar zijn bepaalde eisen voor, die staan op www.toeslagen.nl
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 15:10
Kapoen
Avatar van Kapoen
Kapoen is offline
particulier wonen is goed te doen met zn tweetjes, meestal betaal je voor een 3 kamer flatje ongeveer 400 euro inc dus dan is dat ongeveer 200 p.p.

verzekeringen zijn goed te doen via je bank, dan kan je vaak een studenten pakket aanvragen en ook zorgverzekeraars hebben studenten verzekeringen. Je krijgt natuurlijk stufi, ik ga hbo doen en krijg 250 p.m. met werk erbij heb ik ongeveer 500 p.m.

en dan nog zorgtoeslag dus dan kom ik op 530 p.m.

Ik ga alleen antikraak wonen en dan komt de hurt p.p vaak rond de 120 uit, wat voor huis je ook toegewezen krijgt
__________________
Smile a lot, it's free
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 15:24
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
Kapoen schreef op 05-01-2007 @ 16:10 :
particulier wonen is goed te doen met zn tweetjes, meestal betaal je voor een 3 kamer flatje ongeveer 400 euro inc dus dan is dat ongeveer 200 p.p.
Particulier huren is juist enorm duur, eerder 600 euro incl voor 30m2 en vaak geen huurtoeslag omdat het net boven de grens is/je toch iets deelt waardoor je er geen recht op hebt/de huisbaas je niet wilt als je vraagt of toeslag kan omdat je dan de huurcommissie op 'm af kan sturen voor een huurverlaging. En dat is Eindhoven, ik kan me voorstellen dat je in bijv. Utrecht nog meer betaald.

Via de woningbouw is eerder 300/400 euro excl zodat je zelf nog g/w/l moet betalen (zo'n 100 euro voor een kleine woning) en wel de mogelijkheid voor huurtoeslag. Woningbouwverenigingen van grotere steden hebben soms een aparte afdeling voor studentenhuisvesting met zowel kamers als kleine woningen en af en toe anti-kraak.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:15
Verwijderd
De prijzen verschillen enorm per stad en per wijk. In Rotterdam kun je bijvoorbeeld op Zuid (te boek staand als verzameling tuig en paupers eerste klas, niet aan te raden) wel een vierkamer-appartement huren voor driehonderd euro, terwijl je voor een vergelijkbaar appartement in hartje centrum of in Kralingen makkelijk het viervoudige kunt uittrekken.

Verzekeringen zijn voor studenten meestal het probleem niet. Niet alleen zijn de kosten laag, maar ook heb je vaak pakketaanbiedingen die alles in één keer coveren, natuurlijk vanuit de gedachte dat studenten al zoveel moeten regelen als ze voor het eerst het huis uitgaan.

Verder hangt de huurdruk en de haalbaarheid ook zeer af van je eigen uitgavenpatroon. Sommige mensen vinden het normaal maandelijks 250 euro aan stappen uit te geven, dan zal het je niet lukken. Ben je daarentegen een beetje normaal (lees: kostenbewust en niet achterlijk spilzuchtig) opgevoed, dan is het prima te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:28
Royal_I
Royal_I is offline
We hebben het hier wel over studenten, maar krijg je als scholier van 18 jaar ook iets van huursubsidie? ik krijg wel bijna 100 euro 'tegemoetkoming scholieren'

mensen met ervaring?
__________________
What's Going On?!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:31
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Royal_I schreef op 05-01-2007 @ 19:28 :
We hebben het hier wel over studenten, maar krijg je als scholier van 18 jaar ook iets van huursubsidie? ik krijg wel bijna 100 euro 'tegemoetkoming scholieren'

mensen met ervaring?
Huurtoeslag is als je zelf een woning huurt ...niet aols je bij pap en mam woont
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 08:15
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Je moet wel ongeveer op 700 euro per maand rekenen als je op jezelf woont en naar school gaat

Per maand:
- schoolgeld (125 euro)
- boeken (40 euro)
- verzekering wa/inboedel/reis (7.50 euro)
- zorgverzekering (65 euro)
- huur (200 euro)
- gas/water/licht (100 euro)
- internet (30 euro)
- tv (15 euro)
- mobiel (20 euro)
- boodschappen (120 euro)

- extratjes zoals kleding, naar de bios, kadootjes, uitjes etc
(bovendien zijn de boodschappen ook al vrij goedkoop, ik red het niet met 30 euro per week... denk bv aan vrouwendingen zoals tampons, dagcreme, scheermesjes en schuim etc wat ook duur is)

Totaal: 720 euro (zonder extratjes)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 08:18
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Royal_I schreef op 05-01-2007 @ 19:28 :
We hebben het hier wel over studenten, maar krijg je als scholier van 18 jaar ook iets van huursubsidie? ik krijg wel bijna 100 euro 'tegemoetkoming scholieren'

mensen met ervaring?
Tegemoetkoming scholieren is als je 18 bent en nog op de middelbare school zit. Je krijgt dan geen kinderbijslag meer, maar de 'tegemoetkoming scholieren'.
Als je gaat studeren krijg je studiefinanciering. Afhankelijk thuis of uitwonend is je basisbeurs ong 75 of 250 euro

Huursubsidie krijg je als je een eigen woning huurt, met een eigen voordeur. (Dus geen kamer). Als je onder de 23 bent mag de subsidiabele huurprijs maximaal 330 euro zijn, anders kom je niet in aanmerking voor huursubsidie.

Mijn huisje is kaal 280 euro en ik krijg ongeveer 80 euro huursubsidie
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 14:40
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 06-01-2007 @ 09:18 :

Mijn huisje is kaal 280 euro en ik krijg ongeveer 80 euro huursubsidie
maar je woont toch ook in leeuwarden? leeuwarden is een best goedkope stad om in te wonen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Urm schreef op 06-01-2007 @ 15:40 :
maar je woont toch ook in leeuwarden? leeuwarden is een best goedkope stad om in te wonen.
Utrecht is in de sociale huur ook wel goedkoop, maar je krijgt zo'n huis eenvoudigweg niet.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 20:37
Verwijderd
Het is een kwestie van goed zoeken en ook van mazzel hebben, soms kun je particulier prima iets betaalbaars vinden en valt een wijk die slecht aangeschreven staat best mee (of zijn er bv. delen in die wijk waar in je prima kunt wonen).

Ik woon nu een jaar of zes op mezelf, waarvan ik vier jaar particulier heb gehuurd. De huur toen was max. 300 euro (twee huizen, het ene was goedkoper dan het andere), wat betekent dat ik dus huursubsidie kreeg. De woning was ongeveer 120 vierkante meter, in een buurt die niet waanzinnig bekend staat, maar het stuk waar ik woonde was gewoon goed te doen.

Wat ik toen ik huurde betaalde, kun je wel in eerdere topics over dit onderwerp vinden, op dit moment woon ik in een koopwoning, dus heb je niet zo veel aan wat ik uitgeef ed.

Ik zou geen verhuurders en wijken bij voorbaat 'afschrijven' omdat anderen zeggen dat het onmogelijk is oid. Ga gewoon kijken, vraag eventueel mensen die in de straat/wijk wonen om hun mening, enz.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 21:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Mijn maandelijkse lasten zijn misschien niet reprensatief voor een gemiddelde student. (Doordat ik mijn opleiding duaal doe, wordt deze door instelling betaald)
- Huur, incl €375,-*
- Ziektekostenverzekering €118,-
- Uitvaartverzekering €10,-
- Internet + huistelefoon €30,-
- Mobiele telefoon abonnement €25,-
- Benzine €200,-
- Wegenbelasting €20,-
- Autoverzekering €25,-
- Aflossing doorlopend krediet €75,-
- Aflossing creditcard €45,-
- Aflossing notebook €46,-
- Voedsel €120,-

- Op kamers pakket van postbank (inboedel, aansprakelijkheidsverzekering en nog een derder) €36,- per jaar

* Ik woon in een studentenhuis, begane grond, 2 kamers, eigen keuken, eigen toilet + tuin. Kamers & keuken is samen 30m2. Enige wat ik deel is de douche. Ik woon in Zwolle, heel dichtbij het station en centrum. (Particulier)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 14:58
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
@ Coopergirl, waarom leen je zoveel? Kan je dit niet oplossen door goedkoper te gaan wonen en je auto weg te doen? Alvast sorry voor mijn ongevraagde bemoeienis.

300 kamer (incl internet)
150 collegegeld
10 a 15 euro telefoon
ik schat rond de 80 E aan eten, waarschijnlijk iets minder zelfs.
(eet in het weekend bij mijn ouders, en eet vaak bij mijn vriend die bij zijn ouders woont, dus ik kook maar 3 dagen zelf )
inboedelverzekering heb ik nog niet, maar dat ga ik binnekort even regelen.
wat ik overhoud per maand geef ik uit aan kleding, uitgaan, vakanties, of spaar ik op.
Ziektekostenverzekering heb ik als 17-jarige nog niet.

Laatst gewijzigd op 07-01-2007 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 15:07
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Urm schreef op 06-01-2007 @ 15:40 :
maar je woont toch ook in leeuwarden? leeuwarden is een best goedkope stad om in te wonen.
Ja, op zich wel.
Maar ik huur via de woningbouw en dat is in elke stad goed te betalen Bovendien heb ik een vrij klein huisje.

(Particulier huren zal in Leeuwarden wel goedkoper zijn dan in een andere grote stad ja )
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 16:04
Verwijderd
Ik heb nu:

200 huur incl. (voor een 'huis' van 36m2, alles eigen (douche toilet keuken ), totaal huur is 400 incl. g/w/e/internet/tv, maar ik woon er met mijn vriend, vandaar 200)
100 boodschappen
100 euro zorgverzekering
25 euro telefoon
4 euro inboedelverzekering
50 euro kleding
20 euro cadeautjes

en verder weet ik het zo niet.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 16:57
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 07-01-2007 @ 16:07 :
Ja, op zich wel.
Maar ik huur via de woningbouw en dat is in elke stad goed te betalen Bovendien heb ik een vrij klein huisje.

(Particulier huren zal in Leeuwarden wel goedkoper zijn dan in een andere grote stad ja )
mja, maar zoals krummeltje al zei, in een grotere stad krijg je zo'n huis niet zo makkelijk door bijv enorm lange wachtlijsten
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-01-2007, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Urm schreef op 07-01-2007 @ 17:57 :
mja, maar zoals krummeltje al zei, in een grotere stad krijg je zo'n huis niet zo makkelijk door bijv enorm lange wachtlijsten
Ook in veel grote steden kun je met een beetje mazzel best via een particulier een redelijk betaalbaar huis krijgen. Mijn verhaal ging over Rotterdam, wat toch wel een redelijke stad is. Utrecht is natuurlijk een verhaal op zich, maar zelfs daar is het niet onmogelijk (een vriendin van mij is het daar 'overkomen').
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 17:15
Verwijderd
- Ziektekostenverzekering, Doorlopende reisverzekering, Inboedelverzekering
- Uitwonende basisbeurs Uni, zorgtoeslag
- Ik woon in een studentenhuis met 9 anderen (vreemden) via de SSH (sociale huisvesting). Daarvoor heb ik 18 maanden op een wachtlijst gestaan. Mijn kamer is 13 m2, we hebben een gemeenschappelijke woonkeuken en de huur bedraagt 230 euro incl GWL en een supersnelle internetverbinding.

Ik geef altijd veel meer uit dan ik begroot. Uitgaan, uit eten gaan, bioscoopje en een leuk boek of een gestolen fiets en je bent weer 150 euro verder.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik woon in een kamer van 14m2 in Rotterdam, ik huur deze van een particulier en ik heb mijn kamer gevonden via kamernet

Huur: 260 euro
Internet: 15 euro
Collegegeld: 130 euro
Studiemateriaal: 50 euro
Zorgverzekering: 105 euro
Eten: 100 euro
Kleding: 50 euro
Telefoon: 20 euro
Overig: 50 euro
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 19:19
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Als je gewoon zorgt dat je een beetje zelf kunt koken en op de prijzen in de supermarkt let hoef je echt geen honderd euro aan boodschappen kwijt te zijn hoor. Verder kost mijn telefoonabonnement volgens mij elf euro (en dan heb ik nog elke maand belminuten en berichten over) en ik moet maandelijks iets apart houden voor m'n lenzen. Als je zorgt dat je je huur/opleiding/vaste lasten kunt betalen dan ben je een heel eind en de rest kun je valt mijns inziens wel af te stemmen op wat je overhoudt.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 08:14
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik heb nu:

210 huur kamer
114 ziektenkosten
25 telefoon
5 verzekering telefoon
100 verzekering auto
100 bezine
33 wegenbelasting
50 automatisch sparen
75 eten
50 uitgaan (kan soms hoger liggen)

En als ik iets overhoud dan spaar ik dat meestal

Dan komt er nog per jaar bij:
40 anwb
10 postbank
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Broeder schreef op 07-01-2007 @ 20:19 :
Als je gewoon zorgt dat je een beetje zelf kunt koken en op de prijzen in de supermarkt let hoef je echt geen honderd euro aan boodschappen kwijt te zijn hoor. .
Ik weet niet of je op mij reageerde, maar dat heb ik er voor over. Het kan wel goedkoper, maar hier zit ook wijn en bier en dat soort dingen bij in. Het hele huishouden
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 15:25
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ik betaal mn kamer+voedsel
300 euro inlc gwl 15 m
70euro eten
komt nog wat dingen bij als kado'tjes/lunch/uitgaan/vereniging = 60 euro

boeken, collegeld, zorgverzekering, groot deel van mn kleding betalen mijn ouders. dit kost ze
110 pm verzekering
600 euro boeken
1500 collegeld
kleding??? geen idee eigenlijk. Zelf koop ik soms een bh of een paar schoenen, shirtje maar echt shoppen doe ikmet mn moeder.

Ik vind het te doen, en ik leen per maand 150 euro bij, heb een klein inkomen op oproepbasis en mag de toeslag houden. chill
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2007, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-01-2007 @ 10:46 :
Ik weet niet of je op mij reageerde, maar dat heb ik er voor over. Het kan wel goedkoper, maar hier zit ook wijn en bier en dat soort dingen bij in. Het hele huishouden
Is die 100 euro echt voor boodschappen voor jou alleen of voor jou en je vriend samen? Dat maakt ook veel verschil. (Wij zijn samen ongeveer 250 euro per maand kwijt aan boodschappen (incl. schoonmaakdingen, tandpasta, shampoo, enz.)...maar we letten dan ook niet zo heel erg op wat we kopen ed (en ik mag een heleboel dingen niet, waardoor we soms niet het allergoedkoopste kunnen kopen ed).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben 100 euro per maand kwijt aan eten voor mezelf. Dat is dan niet alleen eten maar idd ook wasmiddel, schoonmaakmiddel, toiletartikelen, vuilniszakken, wc papier etc Het scheelt natuurlijk ook of je elk weekend naar huis gaat of niet, of je vaak vrienden te eten hebt, etc.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:57
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
-wat ben je per maand kwat aan verzekeringen, en welke verzekeringen heb je allemaal? (ziektekosten,inboedel,brand etc)
Ik woon samen met mijn vriend die de financien regelt. Ik betaal hem een bepaald bedrag huishoudgeld in de maand (300 euro) zodat we dat kunnen betalen.

-Krijg je subsidie van de overheid, zoja hoeveel en wat voor type opleiding doe je? MBO, Universitair etc.
Ik doe HBO en krijg 250 euro in de maand. Waar ik het dus niet mee red...

-Hoe groot is jou kamer/huis en wat betaal je per maand? en woon je alleen, met vrienden of met "vreemden?"
We (mijn vriend en ik) hebben een eengezinswoning en betalen 300 euro in de maand.
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2007 @ 20:36 :
Is die 100 euro echt voor boodschappen voor jou alleen of voor jou en je vriend samen? Dat maakt ook veel verschil. (Wij zijn samen ongeveer 250 euro per maand kwijt aan boodschappen (incl. schoonmaakdingen, tandpasta, shampoo, enz.)...maar we letten dan ook niet zo heel erg op wat we kopen ed (en ik mag een heleboel dingen niet, waardoor we soms niet het allergoedkoopste kunnen kopen ed).
Nee, per persoon is het. Maar wat Daantje zegt (en jij)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op je zelf wonen?
Gerlinee
10 11-10-2016 17:45
Werk, Geld & Recht Begeleid wonen, help!
thatgirl01
19 11-09-2011 13:13
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen en vraagjes
Duchess!
10 24-01-2011 23:36
Werk, Geld & Recht Wat is jullie weekbudget?
Daantje_0705
59 05-11-2005 15:48
Werk, Geld & Recht Op jezelf wonen?
Verwijderd
19 07-02-2005 18:38
Werk, Geld & Recht op jezelf wonen: hoeveel ben jij kwijt aan eten?
SuperSanne
79 25-01-2004 03:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.