Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2004, 17:38
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Regelmatig komen hier Jehova's Getuigen aan de deur, om mij te overtuigen van hun geloof. Ik geloof niet en ik vrees dat niemand mij kan aanzetten tot geloven in een God. Wat mij opvalt, is dat juist de Jehova's Getuigen nogal opdringerig overkomen - ik hoop niet dat ik hier iemand mee beledig, dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Wat ik mij dus afvraag, is waarom ze zo opdringerig zijn. Ik begrijp vaak de beweegreden niet. Willen ze mij overtuigen uit medelijden, omdat ze sociaal willen zijn, "klantjes" willen "werven", is het een gewoonte of wat?
Natuurlijk komen er ook Christenen e.d. aan de deur, maar vooral de Jehova's Getuigen vallen mij op. In mijn ogen zijn ze "opdringeriger" dan mensen die anders geloven. Ligt dat aan het geloof of aan iets anders?
Reacties van Jehova's Getuigen zou ik zeer op prijs stellen, ik begrijp het geloof namelijk in z'n geheel niet... dat komt natuurlijk omdat ik een buitenstaander ben.

Bedankt!
Advertentie
Oud 14-12-2004, 17:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Jehova's.

Ontopic: ik denk omdat dit zo moet van god?
En gij zult eenieder die het niet wenst het licht gaan brengen ofzo...
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 14-12-2004, 19:35
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
ik denk dat jehova's zo wanhopig hun geloof proberen op te dringen omdat er helemaal niemand in geinteresseerd is.

klinkt best logisch eigenlijk
__________________
i'm not even supposed to be here today
Oud 14-12-2004, 20:01
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-12-2004 @ 20:35 :
ik denk dat jehova's zo wanhopig hun geloof proberen op te dringen omdat er helemaal niemand in geinteresseerd is.

klinkt best logisch eigenlijk


De vicieuze cirkel:

"Niemand gelooft in waar Wij voor Staan!"
*gaan harder proberen te bekeren*
*mensen haten ze nog meer*
*verliezen nog meer leden*
*gaan nóg harder bekeren*
*alle Jehova's sterven uit*

Yay!
Oud 14-12-2004, 20:52
saartje 88
Avatar van saartje 88
saartje 88 is offline
lijkt mij dat ergens in hun heilige boekje staat dat zij ' het heilige woord moeten verkondigen ', en ons zondaars tot hun geloof moeten bekeren. en dus doen ze dat allemaal heel braaf, en zijn ze er van overtuigd dat ze ons een dienst bewijzen. l
__________________
De wereld is mooier met jou. (Loesje)
Oud 14-12-2004, 20:58
Verwijderd
tja, ik snap het ook niet
maar ik ken twee jongeren, zij zijn ook jehova's getuigen, staan helemaal te popelen om langs de deuren te gaan

het wordt ze met de paplepel ingegoten, dat hoort er gewoon bij denk ik... ze zijn overtuigd dat die manier van geloven de enige juiste is
Oud 14-12-2004, 21:09
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Omdat ze iedereen willen behoeden voor het einde der tijden.

Overigens heb ik nooit last gehad van (opdringerige) Jehova's.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Oud 14-12-2004, 21:21
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-12-2004 @ 20:35 :
ik denk dat jehova's zo wanhopig hun geloof proberen op te dringen omdat er helemaal niemand in geinteresseerd is.

klinkt best logisch eigenlijk


Ze willen ons vast allemaal behoeden voor het einde der tijden, inderdaad.
Maar om half 9 op een zondagochtend kan ik daar toch weinig begrip voor opbrengen.
__________________
your papa never told you about right and wrong
Oud 14-12-2004, 21:22
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
Envy schreef op 14-12-2004 @ 22:21 :


Ze willen ons vast allemaal behoeden voor het einde der tijden, inderdaad.
Maar om half 9 op een zondagochtend kan ik daar toch weinig begrip voor opbrengen.
ze moeten hun werktijden binnen hun eigen kerkuren inplannen?
__________________
i'm not even supposed to be here today
Oud 14-12-2004, 21:26
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-12-2004 @ 22:22 :
ze moeten hun werktijden binnen hun eigen kerkuren inplannen?
Ze plannen ze denk ik zo in dat ze de mensen op hun chagerijnigst hebben.
__________________
your papa never told you about right and wrong
Oud 14-12-2004, 21:32
Verwijderd
Diep respect voor die gasten, maar als ze aan mijn deur komen stuur ik de waakpoes op ze af.
Oud 14-12-2004, 21:34
*ABC*
Avatar van *ABC*
*ABC* is offline
Kan iemand mij uitleggen wat het eigenlijk is/zijn, Jehovah's getuigen.

Sorry als het een domme vraag is, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Oud 14-12-2004, 21:38
Verwijderd
Mensen die aan je deur komen en die zeggen dat het einde nabij is.


Uiteraard kan je alleen gered worden door je tot hun geloof te bekeren.
Oud 15-12-2004, 05:52
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Reverend schreef op 14-12-2004 @ 22:38 :
Mensen die aan je deur komen en die zeggen dat het einde nabij is.


Uiteraard kan je alleen gered worden door je tot hun geloof te bekeren.
Wat een prachtige uitleg Reverend.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Oud 15-12-2004, 08:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-12-2004 @ 06:52 :
Wat een prachtige uitleg Reverend.
nou ja, hoeveel woorden moeten er dan aan vuil gemaakt worden?

Ik vond het een treffende omschrijving.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-12-2004, 08:55
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Tja ze zijn best erg af en toe:

Geen straf voor man die Getuige van Jehova slaat
Een man die op 20 april een getuige van Jehova in het gezicht sloeg, is door de rechter schuldig bevonden zonder strafuitvoering. Omdat de bejaarde getuige EJ. na 4 keer vruchteloos aanbellen probeerde binnen te dringen in een flatgebouw in Ronse, was er volgens de rechter sprake van uitlokking. "Het is de eerste keer in 46 jaar dat ik zoiets meemaakte" zei EJ. Toch toonde de rechter geen medelijden. "Het pricipe van slapen of niet slapen, wij bekeren u kán niet. Niemand mag zich opdringen en zomaar gebouwen binnendringen. Dat is woonstschennis. De reactie van dader F DC. werd uitgelokt door de getuige van Jehova", aldus de rechter.



Info over jehova's: http://www.watchtower.org/languages/dutch/index.html

Ik heb ze nu ik in een flat woon nooit gezien, vroger toen ik thuis woonde wel een keer toen ik maar een jaar of tien was... ben dus niet echt in discussie gegaan... Ik irriteer me echt aan die mensen... Ieder zn eigen geloof maar hou is op met dat bekeren...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 15-12-2004, 12:02
Verwijderd
Gewoon die boekjes aanpakken en vriendelijk bedanken, dan gaan ze wel weer.

Maar ehm, ik weet niet precies waarom ze meer bekeringsgericht zijn dan andere geloven; het zal vast hun interpretatie van de bijbel zijn.
Oud 15-12-2004, 12:08
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Wat een niveau hier weer.
Er komt een meisje van 15 met een goede serieuze vraag waarin haar woorden goed gekozen zijn om niemand te kwetsen! Echter, direct de eerste 3 antwoorden zijn tot het mongole af! Leer eens normaal te antwoorden mensen. Beantwoord haar vraag of hou je muil. Simpel toch? Diep, diep triest dit niveau.
__________________
What? Don't stop here, this is bat country!!
Ads door Google
Oud 15-12-2004, 12:29
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Dan moet je zelf ook ff ontopic reageren in plaats van andere mensen voor mongolen uit te schelden...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 15-12-2004, 13:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
als ik zeg "een rare splintergroepering met irritant gedrag" dan loop ik niet te schelden, dan vat ik redelijk goed samen hoe het werkt.

Als je denkt dat anderen geen niveau halen, kom dan zelf met een betere uitleg, of zwijg anders gewoon.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-12-2004, 15:51
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 15-12-2004 @ 13:29 :
Dan moet je zelf ook ff ontopic reageren in plaats van andere mensen voor mongolen uit te schelden...
Als je goed leest, zie je dat ik ze niet voor mongolen uitscheld, ik bekritiseer hun antwoorden alleen ten zeerste. Hun antwoorden zijn dom, daarmee zeg ik niks over de personen die ze geven. Ik vermoed overigens dat ze niet dom zijn, dus dan verwacht ik tenminste dat ze serieus op haar vraag ingaan, zonder kwetsende uitspraken te doen voor wie dan ook.
Maar je hebt in 1 ding wel gelijk, ik moest nog ontopic reageren, dat vergat ik.

Ontopic: Ik heb ook geen idee waar ze zo opdringerig overkomen. Ik heb er een beetje ervaring mee en zelfs als ik zei dat ik christen was (wat ik ook ben) dan was dat voor degene die ik heb gesproken toch vaak niet genoeg. De jehova’s die ik heb gesproken vinden de manier waarop ik geloof niet juist, maar alleen hun eigen manier. Dat stuit me wel behoorlijk tegen de borst. Ik geloof ook niet in religie. Ik geloof dat gelovigen het beste allemaal op hun eigen manier een persoonlijk contact met God onderhouden. Religie leidt tot groepsvorming, Groepsvorming leidt tot regels en ‘erbij horen’. Dat leidt tot nog grotere verschillen, enz.
Ik zeg ook tegen Jehova’s dat ik tevreden ben met de manier waarop ik geloof. Ik vind het niet erg om met ze te praten (mits de tijd een beetje uitkomt), maar laat me niets opdringen.

Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2004 @ 14:19 :
als ik zeg "een rare splintergroepering met irritant gedrag" dan loop ik niet te schelden, dan vat ik redelijk goed samen hoe het werkt.

Als je denkt dat anderen geen niveau halen, kom dan zelf met een betere uitleg, of zwijg anders gewoon.
Ten eerste had ik het niet over jou. Ten tweede is dat inderdaad niet schelden, daar ben ik het mee eens, al vat je daarmee niet goed samen hoe het werkt; je vat daarmee goed samen hoe JIJ vindt dat het werkt (da’s iets anders hè). Wat de eerste 3 mensen in hun posts zeggen is echter wel degelijk kwetsend en voegt ook totaal niets toe. Net alsof Jehova’s getuigen bewust JUIST DIE mensen die niet willen tegen hun zin in proberen te bekeren. Belachelijk natuurlijk! Ze hebben een doel voor ogen, het bekeren en redden van de mensheid. In hun ogen is dat een goed doel en objectief gezien (mits het waar is wat ze zeggen) is het ook een erg nobel doel. Dat ze soms te ver gaan is tot daar aan toe, maar heb respect voor mensen die in hun ogen iets goeds doen, en waar ook geen mens echt minder van wordt. Je hebt altijd de keuze om nee te zeggen. Doe dat dan ook, en ga er niet over zeuren.
__________________
What? Don't stop here, this is bat country!!
Oud 15-12-2004, 15:52
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 15-12-2004 @ 13:08 :
Wat een niveau hier weer.
Er komt een meisje van 15 met een goede serieuze vraag waarin haar woorden goed gekozen zijn om niemand te kwetsen! Echter, direct de eerste 3 antwoorden zijn tot het mongole af! Leer eens normaal te antwoorden mensen. Beantwoord haar vraag of hou je muil. Simpel toch? Diep, diep triest dit niveau.
Het zijn toch wanhopige randdebielen die hun geloof proberen op te leggen aan anderen?
Wat is daar nou "mongole" aan? Ik vind het eerder niet respectvol om verstandelijk gehandicapten te vergelijken met Jehova's.
Oud 15-12-2004, 16:12
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
RanC schreef op 15-12-2004 @ 16:52 :
Het zijn toch wanhopige randdebielen die hun geloof proberen op te leggen aan anderen?
Wat is daar nou "mongole" aan? Ik vind het eerder niet respectvol om verstandelijk gehandicapten te vergelijken met Jehova's.
Dat zijn ze dus niet.
STEL dat ze gelijk hebben (ik weet dat het moeilijk voor te stellen is voor je, maar probeer het toch maar) en dat de wereld op z'n einde komt en alleen Jehova's getuigen worden gered, dan is retrospectief gezien hun bekeringsactie toch rechtstreeks gerechtvaardigd? Dan is het toch juist een nobele daad, dat ze ons proberen te redden? Daar verandert niets aan als het niet waar blijkt te zijn. Jehova's strijden niet met mensen om hen te overtuigen, nee ze strijden met de innerlijke duivel die de mens (volgens hen) in zich heeft en proberen die mensen het licht te laten zien.
Dat jij iets vind, dat betekent nog niet dat het ook zo is! Probeer je in andere mensen te verplaatsten en te denken hoe het zou zijn als jij 1 zo'n persoon was. Als je dan logisch redeneert, zul je zien dat alles niet zo zwart-wit is als jij suggereert.
__________________
What? Don't stop here, this is bat country!!
Oud 15-12-2004, 16:30
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 15-12-2004 @ 17:12 :
Dat zijn ze dus niet.
STEL dat ze gelijk hebben (ik weet dat het moeilijk voor te stellen is voor je, maar probeer het toch maar) en dat de wereld op z'n einde komt en alleen Jehova's getuigen worden gered, dan is retrospectief gezien hun bekeringsactie toch rechtstreeks gerechtvaardigd? Dan is het toch juist een nobele daad, dat ze ons proberen te redden? Daar verandert niets aan als het niet waar blijkt te zijn. Jehova's strijden niet met mensen om hen te overtuigen, nee ze strijden met de innerlijke duivel die de mens (volgens hen) in zich heeft en proberen die mensen het licht te laten zien.
Dat jij iets vind, dat betekent nog niet dat het ook zo is! Probeer je in andere mensen te verplaatsten en te denken hoe het zou zijn als jij 1 zo'n persoon was. Als je dan logisch redeneert, zul je zien dat alles niet zo zwart-wit is als jij suggereert.
Zelfs _als_ de wereld naar de kloten gaat, en alleen Jehova's hebben gelijk. Dan nóg zijn hun bekeringsacties in mijn ogen níet gerechtvaardigd. Iets opdringen, vooral zoiets "zwaars" als geloof, druist tegen het gegeven van "vrije wil" en "vrije keuze" in.
Trouwens, dat ik eens iets zwart-op-wit uitschreeuw wil nog niet zeggen dat ik het ook meen? Altijd genuanceerd zijn gaat op den duur ook vervelen.
Gelukkig weet ik gewoon dat ik toch wel gelijk heb en dat de meeste Jehova's inderdaad opdringerige, irritante en ongelovelijk vervelende mensen zijn.
Oud 15-12-2004, 16:40
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
RanC schreef op 15-12-2004 @ 17:30 :
Zelfs _als_ de wereld naar de kloten gaat, en alleen Jehova's hebben gelijk. Dan nóg zijn hun bekeringsacties in mijn ogen níet gerechtvaardigd. Iets opdringen, vooral zoiets "zwaars" als geloof, druist tegen het gegeven van "vrije wil" en "vrije keuze" in.
Trouwens, dat ik eens iets zwart-op-wit uitschreeuw wil nog niet zeggen dat ik het ook meen? Altijd genuanceerd zijn gaat op den duur ook vervelen.
Gelukkig weet ik gewoon dat ik toch wel gelijk heb en dat de meeste Jehova's inderdaad opdringerige, irritante en ongelovelijk vervelende mensen zijn.
Hehe, dit bericht (zelfs het laatste gedeelte in die context) was dan toch al een stuk genuanceerder. Maar inderdaad, genuanceerd zijn kan op den duur gaan vervelen. Zolang het echter maar duidelijk overkomt dat je (of iemand anders) niet een ultimate truth claimt te hebben, maar slechts je mening geeft, ben ik tevreden.
Ik ben het met je eens dat iets opdringen niet fijn is, en ik vind het dan ook moeilijk om een lijn te trekken tussen wanneer iets nou niet en wel gerechtvaardigd is. De reden dat ik het wel gerechtvaardigd vind is omdat ik zelf geloof en er daarom minder moeite mee heb. Als ik niet zou geloven zou ik hoogstwaarschijnlijk zo reageren als jij.
Dat je medelijden met ze (en met hun manier van denken) hebt kan ik me dan ook goed voorstellen, maar om ze nou als randdebielen te bestempelen vind ik weer iets te ver gaan. Ze zijn doorgaans niet minder slim dan jij en ik (net als dat de gemiddelde gelovige niet dommer is als de gemiddelde niet-gelovige, iets dat op dit forum soms wel eens word gesuggereerd). Ze hebben óf gelijk en voeren op een, zij het opdringerige manier (waar ik dus zelf ook erg tegen ben), een nobele taak uit, óf ongelijk en zijn mensen waar we toch wel medelijden mee dienen te hebben.

Zo, dat is uitermate genuanceerd neergezet, al zeg ik het zelf
__________________
What? Don't stop here, this is bat country!!
Advertentie
Oud 15-12-2004, 17:26
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-12-2004 @ 13:02 :
Gewoon die boekjes aanpakken en vriendelijk bedanken, dan gaan ze wel weer.

Maar ehm, ik weet niet precies waarom ze meer bekeringsgericht zijn dan andere geloven; het zal vast hun interpretatie van de bijbel zijn.
Wij hebben hier eens gehad dat we een boekje wilden aannemen, maar er een euro (of twee euro, dat doet er niet toe) voor moesten betalen.
Natuurlijk meteen het boekje teruggegeven.

Bedankt voor alle reacties!
Oud 15-12-2004, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 15-12-2004 @ 13:02 :
Gewoon die boekjes aanpakken en vriendelijk bedanken, dan gaan ze wel weer.
Het probleem met die gasten is juist dat wanneer je zo'n boekje aanpakt, ze denken dat ze beet hebben. Dan blijven ze terug komen. Het enige dat werkt is ze finaal verrot schelden en dan keihard de deur dichtslaan. Dan blijven ze meestal wel een jaartje weg.
Oud 15-12-2004, 18:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Wat geloven de Jehova's getuigen:

-Bijbel is Gods Woord en is de waarheid
-Bijbel is betrouwbaarder dan overlevering
-Gods naam is Jehovah
-Christus is Gods Zoon en is ondergeschikt aan Hem
-Christus was de eerste van Gods scheppingen
-Christus stierf aan een paal, niet aan een kruis
-Christus’ menselijke leven werd betaald als losprijs voor gehoorzame mensen
-Het ene offer van Christus was voldoende
-Christus werd uit de dood opgewekt als een onsterfelijk geestelijk persoon
-Christus’ tegenwoordigheid is in de geest
-Wij bevinden ons nu in de ’tijd van het einde’
-Koninkrijk onder Christus zal aarde in rechtvaardigheid en vrede regeren
-Koninkrijk zal op aarde ideale levensomstandigheden tot stand brengen
-Aarde zal nooit vernietigd of ontvolkt worden
-God zal huidige samenstel van dingen verwijderen in oorlog te Har-Magedon
-Goddelozen zullen voorgoed vernietigd worden
-Door God goedgekeurde mensen zullen eeuwig leven ontvangen
-Er is slechts één weg ten leven
-Dood van de mens is te wijten aan Adams zonde
-De menselijke ziel houdt bij de dood op te bestaan
-De hel is het gemeenschappelijke graf van de mensheid
-Hoop voor de doden is gelegen in de opstanding
-Er zal een eind komen aan de Adamitische dood
-Slechts een kleine kudde van 144.000 zal naar de hemel gaan en met Christus regeren
-De 144.000 zijn wedergeboren als geestelijke zonen van God
-Nieuwe verbond gesloten met geestelijk Israël
-Christus’ gemeente is op hemzelf gebouwd
-Gebeden dienen alleen tot Jehovah gericht te worden, door bemiddeling van Christus
-Bij de aanbidding mogen geen beelden gebruikt worden
-Spiritisme moet vermeden worden
-Satan is de onzichtbare heerser van de wereld
-Een christen dient niet deel te nemen aan intergeloofbewegingen
-Een christen moet zich afgescheiden van de wereld houden
-Menselijke wetten die niet in strijd zijn met Gods wetten, dienen gehoorzaamd te worden
-Bloed in het lichaam opnemen, hetzij via de mond of rechtstreeks in de aderen, is een overtreding van Gods wetten
-Bijbelse wetten inzake moraal moeten gehoorzaamd worden
-Het gebod om de sabbat te onderhouden, werd alleen aan Israël gegeven en is met de Mozaïsche wet geëindigd
-Een klasse van geestelijken met speciale titels is onjuist
-De mens is niet geëvolueerd maar werd geschapen
-Christus’ voorbeeld van dienst voor God moet worden nagevolgd
-Doop door volledige onderdompeling symboliseert opdracht
-Christenen leggen graag in het openbaar getuigenis af van de waarheid uit de Schrift

Dat halen ze allemaal uit dezelfde bijbel die de christenen lezen, maar hun leer wijkt nogal af. Het stukje dat ik dik gedrukt heb gezet is de voornaamste afwijking, en voor veel christenen rede christenen om jehova's niet als 'christen' te betitelen.
Verder heb ik geen meeleiden met deze mensen. Ze lijken me heel gelukkig in wat ze doen. Ik vind het wel wat jammer dat ze niet echt open staan voor critische vragen over hun geloof. Ze hebben gelijk en dat is waar. Verder is alle waarheid ondergeschikt.

Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 18:25.
Oud 15-12-2004, 18:47
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Silla schreef op 15-12-2004 @ 18:26 :
Wij hebben hier eens gehad dat we een boekje wilden aannemen, maar er een euro (of twee euro, dat doet er niet toe) voor moesten betalen.
Natuurlijk meteen het boekje teruggegeven.

Bedankt voor alle reacties!
getuigen moeten eigenlijk geld binnenbrengen voor die lectuur -naar ik weet-, maar vaak durven ze geen geld te vragen aan de mensen die ze zo'n boekje geven of die zo'n boekje willen hebben, en betalen ze het zelf allemaal van hun eigen geld.
Oud 15-12-2004, 20:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 15-12-2004 @ 19:47 :
getuigen moeten eigenlijk geld binnenbrengen voor die lectuur -naar ik weet-, maar vaak durven ze geen geld te vragen aan de mensen die ze zo'n boekje geven of die zo'n boekje willen hebben, en betalen ze het zelf allemaal van hun eigen geld.
typisch gedrag van een sekte (om nog maar eens een sneer uit te delen ).

Als het zo zou blijken te zijn dat de hogere priesters onder de jehove-getuigen voorrechten hebben en vrijelijk beschikken over dit geld dan zou ik er van overtuigt zijn dat het weinig anders dan een malafide sekte is.


De enige reden dat ze uberhaupt zo groot zijn geworden in vergelijking tot andere sekte's is denk ik de christelijke grondslag en manipulatieve natuur.

Mensen die van huis uit al christelijk zijn opgevoed, al helemaal uit conservatieve milieu's zijn veel vatbaarder voor de jehova's dan anderen, die ze eerst nog eens van de juistheid van de christelijke leer moeten overtuigen.


Verder storen de jehova's zich aan niets bij hun bekeringsdrang, en zoals ik eerder al uit persoonlijke ervaring aanstipte, gaan gerust bij iemand langs die het psychisch moeilijk heeft (trauma, sterfgeval in de familie) om die personen op een zwak moment over te praten.



Helaas staat niet iedereen sterk genoeg in hun schoenen om de deur in hu gezicht dicht te smijten met de woorden dat ze de jezus die ze kwamen brengen maar in de achtertuin moeten zetten...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 16-12-2004, 08:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 15-12-2004 @ 19:13 :
-Een christen moet zich afgescheiden van de wereld houden
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 16-12-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-12-2004 @ 19:03 :
Het probleem met die gasten is juist dat wanneer je zo'n boekje aanpakt, ze denken dat ze beet hebben. Dan blijven ze terug komen. Het enige dat werkt is ze finaal verrot schelden en dan keihard de deur dichtslaan. Dan blijven ze meestal wel een jaartje weg.
Nouja, dan komen ze een paar maanden later terug en geven ze nog meer boekjes. Zo erg is dat toch niet?
Oud 16-12-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 16-12-2004 @ 15:51 :
Nouja, dan komen ze een paar maanden later terug en geven ze nog meer boekjes. Zo erg is dat toch niet?
Of je weigert gewoon de boekjes, en ze komen niet meer zo snel terug.

simpel als dat.
Oud 17-12-2004, 19:53
Verwijderd
ik probeer nu zelf een jehova's getuige te laten zien dat zijn leer niet klopt met de Bijbel.
Zo geloven zij dat er niemand eeuwig naar de hel gaat en dat er alleen maar 144000 mensen naar de hemel gaan. Ik nam effe mattheus door en vond zo 20 verwijzingen naar de hel en hemel.

In Lukas 16 staat zelfs een beknopte beschrijving van de hel.
Maar die interpreteren zij anders. En ze hebben natuurlijk hun eigen vertaling.

Je zou denken dat het niet zo boeit dat ze een paar andere dingen anders geloven want bijna alles lijkt op het 'gewone' christendom. Alleen zijn er wel een paar punten die erg jammer zijn voor hunzelf:

-ze geloven niet in de letterlijke opstanding van Jezus Christus. Als je niet gelooft dat Jezus letterlijk uit de dood is opgestaan zul je (denk ik) niet levend worden.
-ze geloven dat Jezus een geschapen wezen is. Ze ontkennen dat hij het 'vleesgworden God' is.
-ze geloven niet dat ze naar de hemel gaan. Ik denk dat als je niet gelooft dat je naar de hemel gaat, er niet heen zult gaan.

Naast de punten die Cartman noemde zijn deze 3 denk ik erg nadelig voor hunzelf.
Die andere maken niet erg veel uit. (bijv geen verjaardagen vieren enzo). Maar die 3 dingen die ik noemde hebben ze nodig in het hiernamaals.
Oud 17-12-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 16-12-2004 @ 15:51 :
Nouja, dan komen ze een paar maanden later terug en geven ze nog meer boekjes. Zo erg is dat toch niet?
Het is behoorlijk vervelend als je eenmaal zo'n boekje hebt aangenomen en die figuren bespringen je vervolgens elke keer wanneer ze je in de stad zien lopen.
Oud 18-12-2004, 22:17
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rspct schreef op 17-12-2004 @ 20:53 :
-ze geloven niet dat ze naar de hemel gaan. Ik denk dat als je niet gelooft dat je naar de hemel gaat, er niet heen zult gaan.
hoe kom je daar nou bij. ze gaan toch naar een nieuwe aarde =/= hemel. dat lijkt me toch ook leuk zat, en dan doe je het toch ook niet voor niks.
Ads door Google
Oud 18-12-2004, 22:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2004 @ 21:14 :
Mensen die van huis uit al christelijk zijn opgevoed, al helemaal uit conservatieve milieu's zijn veel vatbaarder voor de jehova's dan anderen, die ze eerst nog eens van de juistheid van de christelijke leer moeten overtuigen.
nou, dat denk ik dus juist niet. des te conservatiever, des te vaster, des te meer overtuigd van het goede, des te geslotener voor anderen meningen. maar ze hebben natuurlijk wel hun vaste punten. alhoewel daar gerust om heen te werken is, doordat je gewoon rustig uitlegd dat je dat toch graag anders zou vertalen of interpreteren.

Citaat:
Verder storen de jehova's zich aan niets bij hun bekeringsdrang, en zoals ik eerder al uit persoonlijke ervaring aanstipte, gaan gerust bij iemand langs die het psychisch moeilijk heeft (trauma, sterfgeval in de familie) om die personen op een zwak moment over te praten.
ja, dat is idd wat minder. maar mss moet je er ook aan denken waar die mensen het voor doen? niet bepaald om mensen te winnen maar om mensen voor eeuwig gelukkig te maken, in hun ogen mss dan. alhoewel dat natuurlijk niet wil zeggen, dat dit geen slecht punt is. ook natuurlijk een sterk punt wat ze hebben is vast praten met de bijbel in de hand.

Citaat:
Helaas staat niet iedereen sterk genoeg in hun schoenen om de deur in hu gezicht dicht te smijten met de woorden dat ze de jezus die ze kwamen brengen maar in de achtertuin moeten zetten...
en dat vind ik dan minder. als je zo sterk bent, praat ze dan omver . wijs ze eens op d'r eigen fouten waar ze in godsnaam mee bezig zijn. met de bijbel er desnoods bij, mijd je die liever, begin dan gewoon eens over hun levensstijl. dan zijn ze zo weg, en geloof me - je ziet ze niet meer terug. ik blijf er vast van overtuigd dat ze alles vastleggen, de gesprekken, successen, nederlagen, fundamentalisten, twijfelaars..
Oud 18-12-2004, 22:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-12-2004 @ 23:22 :
nou, dat denk ik dus juist niet. des te conservatiever, des te vaster, des te meer overtuigd van het goede, des te geslotener voor anderen meningen. maar ze hebben natuurlijk wel hun vaste punten. alhoewel daar gerust om heen te werken is, doordat je gewoon rustig uitlegd dat je dat toch graag anders zou vertalen of interpreteren.
maar ja, is het niet zo dat radicalen niet het vatbaarst zijn voor radicalisering?

Het is dat de jehova's een doctrine aanhouden die wel erg absurd klinkt, anders zouden ze nog veel meer leden hebben.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 18-12-2004, 22:44
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-12-2004 @ 23:39 :
maar ja, is het niet zo dat radicalen niet het vatbaarst zijn voor radicalisering?
in zekere zin mss wel, maar ik denk dat dat voor de meesten toch niet geldt. en dat verschilt dan natuurlijk wel 100% pp.

Citaat:
Het is dat de jehova's een doctrine aanhouden die wel erg absurd klinkt, anders zouden ze nog veel meer leden hebben.
en als ze daarnaast hun irriterende imago nog wegwerken door wat minder aan te dringen en te zeuren..
Oud 19-12-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-12-2004 @ 23:17 :
hoe kom je daar nou bij. ze gaan toch naar een nieuwe aarde =/= hemel. dat lijkt me toch ook leuk zat, en dan doe je het toch ook niet voor niks.
maar op uit de dood op te staan moet je wel geloven dat Jezus Christus na drie dagen letterlijk uit de dood is opgestaan. En dat geloven zij niet. Ik denk dat ze daarom niet kunnen opstaan uit de dood.
En om naar de hemel te gaan moet je er denk ik wel in geloven dat je er heen gaat.
Dus wat gebeurt er met die mensen???
Oud 19-12-2004, 12:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 19-12-2004 @ 11:24 :
maar op uit de dood op te staan moet je wel geloven dat Jezus Christus na drie dagen letterlijk uit de dood is opgestaan.

je verward hem nu met Mithras.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 19-12-2004, 14:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rspct schreef op 19-12-2004 @ 11:24 :
maar op uit de dood op te staan moet je wel geloven dat Jezus Christus na drie dagen letterlijk uit de dood is opgestaan. En dat geloven zij niet. Ik denk dat ze daarom niet kunnen opstaan uit de dood.
En om naar de hemel te gaan moet je er denk ik wel in geloven dat je er heen gaat.
Dus wat gebeurt er met die mensen???
o, bedoel je zo. als zij geloven dat jezus niet opgestaan is, hoeft dat toch een hemel niet uit te sluiten? waarom zou je trouwens moeten opstaan om in de hemel te komen? en wat verwacht jij van die opstanding dan? waar zit abraham nu momenteel? in een voorportaaltje te wachten op de terugkomst van jezus? en worden die mensen dan nog een keer geoordeeld? wat gebeurt er dus als je dood gaat? en hoe staan die mensen dan op, met hun lichaam enzo? loop je trouwens met een lichaam in de hemel? of zijn het gewoon geesten ofzo?
graag je mening hierover .

ze geloven dus wel in een hemel, geloven ook dat ze er naar toe gaan. en die hemel is in deze tijd dus de nieuwe aarde, maar dat lijkt me redelijk gelijk aan de hemel.
Oud 19-12-2004, 15:07
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Ach ja Jehova's
Alleen hun naam al, die klopt voor geen kant.
Tip als je hun aan de deur krijgt: begin over hun naam.
Jehova is een samenvoeging van JHWH (Gods naam) en Adonai (heer)
Dus ze zijn getuige van een naam die nergens op slaat.

Gegarandeerd dat ze je afschepen met een lulverhaaltje en snel weggaan en ook niet meer terugkomen .
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 19-12-2004, 18:45
Verwijderd
Citaat:
je verward hem nu met Mithras.
ja hoor


Citaat:
o, bedoel je zo. als zij geloven dat jezus niet opgestaan is, hoeft dat toch een hemel niet uit te sluiten? waarom zou je trouwens moeten opstaan om in de hemel te komen? en wat verwacht jij van die opstanding dan?
poeh wat een vragen

jehova's geloven niet dat ze naar de hemel gaan na hun dood. Alleen 144.000 heiligen gaan naar de hemel volgens hen.
Ze denken dat mensen na hun dood in een slaap komen todat het einde der tijden voorbij is en ze zullen worden opgewekt op de aarde. de opstanding die het eeuwige leven tot gevolg heeft.

Citaat:
waar zit abraham nu momenteel?
in de hemel. lees Lukas 16:19 en verder.

Citaat:
en worden die mensen dan nog een keer geoordeeld?
welke mensen? hoezo nog een keer?

Citaat:
wat gebeurt er dus als je dood gaat?
je gaat of naar de hemel of naar de hel

Citaat:
en hoe staan die mensen dan op, met hun lichaam enzo?
met een nieuw perfect onvergankelijk lichaam.

Citaat:
loop je trouwens met een lichaam in de hemel?
ja, volgens mij met een geestelijk lichaam.
Oud 19-12-2004, 19:16
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
De getuigen van Jehova zijn inderdaad gewoon een sekte.
Ze geloven inderdaad dat het einde van de wereld nabij is, wel jammer voor hen, vind ik persoonlijk. Maar aangezien zij de geredde zullen zijn, zitten ze er niet mee.

Het is wel erg vervelend voor de kinderen van de getuigen. Zo ken ik iemand die dus ook verplicht een getuige moet zijn en daar dus erg onder lijdt.
Hij moet twee maal per week naar zo'n vergaderging/viering en moet zich altijd kunnen verantwoorden tegenover de ouderen.
Hij mag geen contact hebben met anderen die zichzelf verloren laten gaan. Dus nooit uitgaan, geen alcohol en zo.
Het is zelfs zo dat horror (films, boeken, tekeningen) helemaal niet gewenst is. De jongen maakt graag zo'n verhaaltjes, maar verstopt die altijd heel goed voor zijn ouders.
Enz.

Als je nu zou willen in discussie gaan met een getuige zal je waarschijnlijk het onderspit delven. Die mensen leren namelijk zo'n zestigtal thema's uit de bijbel helemaal uit het hoofd.
Er is dan ook gewoon geen dialoog met zo'n mensen mogelijk.

Mensen die dan iets minder begaafd zijn zullen inderdaad wel gevoeliger zijn voor hun woorden.

En wat je zegt van mooi zo'n boekje kopen/aannemen, dat zou ik denk ik niet direct doen.
Het is namelijk zo dat ze een (verplicht) minimum aantal uur (10h ongeveer) van huis tot huis moeten gaan met hun tijdschrift. Mensen die een beetje interesse toonden (door bv. zo'n boekje te gaan kopen) moeten ze tenminste twee nabezoeken geven.

Wist je btw dat als ze hun vinger of zo pijn doen en als't bloed ze dit ook niet mogen opzuigen?
Oud 19-12-2004, 20:25
nuclearwarfare
nuclearwarfare is offline
Ik vind het zo jammer dat die lui nooit bij mij aan de deur komen..
Oud 20-12-2004, 11:10
De Dood
De Dood is offline
gelukkig voor ze leeft mijn hond niet meer
Oud 20-12-2004, 16:46
Q
Avatar van Q
Q is offline
De juiste term is zieltjes werven Waarom Jehova's zo overtuigd zijn is waarschijnlijk om een aantal redenen. De eerste is dat het best een aggresief geloof is, waarbij het geloof belangrijk is dan alles. Het geloof staat boven vrouw en kinderen en ze worden op zo'n manier er door beinvloed dat het echt als pure waarheid wordt ervaren. Ook weten ze dat er mensen zijn die moeilijk nee kunnen zeggen en sommige mensen hebben gewoon iets nodig om achter aan te huppelen. Om er bij te horen als het ware. Door aan te dringen kunnen ze andere er van overtuigen om net als hun in het paradijs te komen als ze sterven.

Jehova's getuigen zijn dus echt zeer fanatieke gelovigen, een beetje net als de extremisten, maar dan zonder fysiek geweld (wel mentaal geweld).
Oud 20-12-2004, 18:49
Verwijderd
Ik probeer mezelf altijd maar voor te houden dat ze het doen om je te redden en dat het eigenlijk dus best lief is. maar dat zal vast niet het hele verhaal zijn..
Oud 20-12-2004, 23:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Q schreef op 20-12-2004 @ 17:46 :
Jehova's getuigen zijn dus echt zeer fanatieke gelovigen, een beetje net als de extremisten, maar dan zonder fysiek geweld (wel mentaal geweld).
idd, en dan vraag ik mezelf af wat er zou gebeuren als de 'grote leider'/profeet/opperpriester het morgen in z'n bol krijgt dat alle ongelovigen dood moeten...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Het grote vragentopic!
Verwijderd
176 22-11-2009 23:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jehova getuiges weigeren bloedtransfusie
De Veroorzaker
244 10-09-2009 11:43
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
De Kantine Geven Jehova's getuigen echt gratis bijbels weg?
fizzle-fluffy
72 04-01-2007 15:05
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's en bloedtransfusies
Verwijderd
85 04-05-2006 23:09
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen en liefde
Skilly
2 25-04-2006 15:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.