Oud 05-10-2005, 16:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Hou jij je aan de tien geboden? Welke vind je het belangrijkst, of zijn ze allemaal even belangrijk?

Voor de duidelijkheide, deze geboden:

1 I am the Lord thy God. Thou shalt not have strange gods before me.

2 Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain.

3. Remember thou keep the Sabbath Day.

4. Honor thy Father and thy Mother.

5. Thou shalt not kill.

6. Thou shalt not commit adultery.

7. Thou shalt not steal.

8. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.

9. Thou shalt not covet thy neighbour's wife.

10. Thou shalt not covet thy neighbour's goods.

Ikzelf probeer me te houden aan 1, 5, 7, 8, 9 en 10

God's naam misbruiken probeer ik niet te doen, om te voorkomen dat anderen zich gekwetst voelen (schelden enzo dan). De sabbath vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk, ik kan zelf wel uitmaken wanneer ik rust neem. Wat betreft mn ouders, dat maak ik zelf wel uit
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2005, 17:01
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:02
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik hou me aan 5, 6, 7, en 10. Maar of anderen zich eraan houden, moeten ze zelf maar weten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, ik doe wat ik vind dat goed is, dat ik daarme toevallig 4,5, 8 en 10 niet zal overtreden is een toevalstreffer.



Citaat:
cartman666 schreef op 05-10-2005 @ 17:01 :
Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
www.melodrama.nl
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-10-2005 @ 17:02 :
Ik hou me aan 5, 6, 7, en 10. Maar of anderen zich eraan houden, moeten ze zelf maar weten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:54
Verwijderd
Ik ben areligieus, dus het eerste gebod geldt voor mij niet. Ik hou me niet aan twee, want ik vloek graag en veel. Op de sabbat werken maakt me niets uit, ik steel nooit, ik heb nog niemand gedood, ik begeer wel eens andermans vrouw of mijn buurmans goed, mijn ouders behandel ik uiteraard wel met respect.

Ach, het is puur toeval dat sommige dingen die ik doe overeenkomen met de tien geboden. Ik kan alles wat ik doe voor mezelf verantwoorden, dat is het enige dat telt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-10-2005 @ 17:02 :
Ik hou me aan 5, 6, 7, en 10. Maar of anderen zich eraan houden, moeten ze zelf maar weten.
Mja, ik hou me ook wel aan 6. Maar als je atheist bent, hou je je toch ook aan 1?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 17:55 :
Mja, ik hou me ook wel aan 6. Maar als je atheist bent, hou je je toch ook aan 1?
Hoezo? Ik plaats als areligieuze natuurlijk geen god voor de christelijke god, maar ik heb in het geheel geen god, dus dat wordt nogal moeilijk. Het lijkt me iets dat niet echt op je van toepassing kan zijn als je areligieus bent, omdat het uit gaat van de veronderstelling dát je in god gelooft.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:57
Verwijderd
Ik vraag me af of iedereen die zegt zich aan 7 te houden nooit eens een cd'tje brand
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:57
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-10-2005 @ 17:56 :
Hoezo? Ik plaats als areligieuze natuurlijk geen god voor de christelijke god, maar ik heb in het geheel geen god, dus dat wordt nogal moeilijk. Het lijkt me iets dat niet echt op je van toepassing kan zijn als je areligieus bent.
Als je gebod 1 niet kunt overtreden, hou je je er toch per definite aan? Maargoed, laat ik er maar niet verder op ingaan, voordat de hread derailt.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2005 @ 17:57 :
Ik vraag me af of iedereen die zegt zich aan 7 te houden nooit eens een cd'tje brand
Ach, ik denk dat hier het algemeen nut van het verbreiden van cultuur voorgaat op het eigendomsrecht .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 17:57 :
Als je gebod 1 niet kunt overtreden, hou je je er toch per definite aan? Maargoed, laat ik er maar niet verder op ingaan, voordat de hread derailt.
Nou, ik vind dat eigenlijk wel een interessant punt: als een regel niet op jouw van toepassing kan zijn, betekent dat dan te allen tijde dat je je eraan houdt? Dat staat me toch niet zo aan
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:00
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-10-2005 @ 17:17 :
www.melodrama.nl
Bijna.
Het was Romeinen 7 vers 25
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+7%2C7-25
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 17:58 :
Ach, ik denk dat hier het algemeen nut van het verbreiden van cultuur voorgaat op het eigendomsrecht .
Ik denk dat de wereldvrijheid voorgaat tov het doden van Bush...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2005 @ 17:57 :
Ik vraag me af of iedereen die zegt zich aan 7 te houden nooit eens een cd'tje brand
Voortdurend. Maar dat vind ik ook niet stelen in strike zin, het enige dat je steelt is de auteursrechten. Het is niet dat je iets van iemand afpakt en dat diegene het daarna niet meer heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:19
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-10-2005 @ 17:58 :
Nou, ik vind dat eigenlijk wel een interessant punt: als een regel niet op jouw van toepassing kan zijn, betekent dat dan te allen tijde dat je je eraan houdt? Dat staat me toch niet zo aan
Nouja, stel dat de Qualulu's een regel hebben dat je niet 10 keer rond hun totempaal mag lopen, op straffe van onthoofding, dan ben ik toch blij dat ik die regel niet heb overtreden als ik bij ze op bezoek kom.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:21
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2005 @ 18:01 :
Ik denk dat de wereldvrijheid voorgaat tov het doden van Bush...


Maargoed, ik zie het dus niet als stelen van een eigendom maar nuttigen van een algemeen cultuurgoed.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 18:21 :


Maargoed, ik zie het dus niet als stelen van een eigendom maar nuttigen van een algemeen cultuurgoed.
Het maakt dus niet uit wat jij ervan vind, volgens de wet is het stelen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2005, 19:02
Bart Klink
Bart Klink is offline
Wat opmerkelijk is, maar waar vaak overheen gelezen wordt, is dat het eerste gebod spreekt over andere goden (die niet aanbeden mogen worden). De vroege joden geloofden dus in het bestaan van meerdere goden, maar aanbaden deze goden niet omdat ze een verbond hadden met JHWH. Deze vorm van religie wordt henotheisme genoemd. In tegenstelling tot deze tekst uit de bijbel, en nog vele andere overigens, beweren christenen dat God de enige god is, buiten Hem is er geen ander (monotheisme dus).

Ik heb nog nooit een christelijke verklaring gehoord voor deze tegenstrijdigheid. Iemand?
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2005 @ 18:36 :
Het maakt dus niet uit wat jij ervan vind, volgens de wet is het stelen
Nee hoor, maar daar is dit niet het topic voor
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 20:01
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 05-10-2005 @ 19:02 :
Ik heb nog nooit een christelijke verklaring gehoord voor deze tegenstrijdigheid. Iemand?
Zie o.a. Deut 32:16-17
16 Ze tergden hem met vreemde goden,
met gruwelijke beelden krenkten ze hem.
17 Ze brachten offers aan demonen,
aan goden die geen goden zijn,
goden die zij eerst niet kenden,
nieuwkomers, nog maar net in zwang,
die voor hun voorouders niet eens bestonden.

Dit is ook een mooi voorbeeld van Joods rijm. Daarin wordt in de tweede zin precies hetzelfde verhaald als in de eerste zin, alleen met andere woorden.

Iets hoeft niet noodzakelijkerwijs een almachtig wezen te zijn om god te worden genoemd. Hoewel velen het onderscheid niet kennen tussen de levende God en Allah, kan ik nog wel in woord en geschrift spreken over Allah als een vreemde en valse god of gewoon met de titel god, hoewel ik totaal niet in zijn goddelijkheid geloof.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 16:56 :
Hou jij je aan de tien geboden? Welke vind je het belangrijkst, of zijn ze allemaal even belangrijk?

Voor de duidelijkheide, deze geboden:

1 I am the Lord thy God. Thou shalt not have strange gods before me.

2 Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain.

3. Remember thou keep the Sabbath Day.

4. Honor thy Father and thy Mother.

5. Thou shalt not kill.

6. Thou shalt not commit adultery.

7. Thou shalt not steal.

8. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.

9. Thou shalt not covet thy neighbour's wife.

10. Thou shalt not covet thy neighbour's goods.

Ikzelf probeer me te houden aan 1, 5, 7, 8, 9 en 10

God's naam misbruiken probeer ik niet te doen, om te voorkomen dat anderen zich gekwetst voelen (schelden enzo dan). De sabbath vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk, ik kan zelf wel uitmaken wanneer ik rust neem. Wat betreft mn ouders, dat maak ik zelf wel uit
1, 5, 7, 8 en 9 zeker niet
2, 3, 4 en 10 probeer ik te volgen.
6 overtreed ik
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2005 @ 17:57 :
Ik vraag me af of iedereen die zegt zich aan 7 te houden nooit eens een cd'tje brand
dankzij P2P ben ik in ieder geval in aanraking gekomen met meer muziek, meer films en meer documentaires. Zodra het produkt goed is, wil ik het kopen

maarja, als 11 van de 12 liedjes op een cd van groep A flut is, dan kan ik daar ook niks aan doen
dan liever zelf wat in elkaar flansen.

nouja, tis in ieder geval weer een hele tijd geleden eer ik gedownload + gebrand heb (meer dan een jaar).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 22:23
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 16:56 :
Hou jij je aan de tien geboden? Welke vind je het belangrijkst, of zijn ze allemaal even belangrijk?

Voor de duidelijkheide, deze geboden:

1 I am the Lord thy God. Thou shalt not have strange gods before me.

2 Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain.

3. Remember thou keep the Sabbath Day.

4. Honor thy Father and thy Mother.

5. Thou shalt not kill.

6. Thou shalt not commit adultery.

7. Thou shalt not steal.

8. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.

9. Thou shalt not covet thy neighbour's wife.

10. Thou shalt not covet thy neighbour's goods.

Ikzelf probeer me te houden aan 1, 5, 7, 8, 9 en 10

God's naam misbruiken probeer ik niet te doen, om te voorkomen dat anderen zich gekwetst voelen (schelden enzo dan). De sabbath vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk, ik kan zelf wel uitmaken wanneer ik rust neem. Wat betreft mn ouders, dat maak ik zelf wel uit
je bent de belangrijkste vergeten: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

Dat doe ik niet, al probeer ik het wel. Het is het belangrijkste gebod en daaruitvolgt ook de rest van de geboden. Als je van je naaste houdt als jezelf steel je niet, lieg je niet, eer je je ouders, enz..
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 22:34
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Mag ik jullie er op attenderen dat Gods geboden veel breder bedoeld zijn dan genoemd wordt? Onder: Gij zult niet echtbreken, wordt bijvoorbeeld ook het begeren van een andere man/vrouw bedoeld. In sommige verboden zitten ook geboden. De HC legt dat precies uit: zondag 34-44.

Als ik op bovenstaande manier elk gebod langsga, heb ik tegen elk gebod gezondigd.
__________________
-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2005, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Wiltine schreef op 05-10-2005 @ 22:34 :
Mag ik jullie er op attenderen dat Gods geboden veel breder bedoeld zijn dan genoemd wordt? Onder: Gij zult niet echtbreken, wordt bijvoorbeeld ook het begeren van een andere man/vrouw bedoeld. In sommige verboden zitten ook geboden. De HC legt dat precies uit: zondag 34-44.

Als ik op bovenstaande manier elk gebod langsga, heb ik tegen elk gebod gezondigd.
Ah ok, alleen aseksuelen komen dus in de hemel. Ook lekker.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 23:23
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2005 @ 22:43 :
Ah ok, alleen aseksuelen komen dus in de hemel. Ook lekker.
Nee, daar ligt het dus niet aan. Iedereen heeft tegen alle geboden van de wet overtreden. Je kunt alleen door het offer van Jezus in de hemel komen. Niet door je eigen daden.
Maar dat wist je waarschijnlijk al...
ff voor de duidelijkheid nogmaals dus.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 05-10-2005 @ 22:23 :
je bent de belangrijkste vergeten: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

Dat doe ik niet, al probeer ik het wel. Het is het belangrijkste gebod en daaruitvolgt ook de rest van de geboden. Als je van je naaste houdt als jezelf steel je niet, lieg je niet, eer je je ouders, enz..
Met andere woorden: wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet. Als iedereen zich daar nou eens aan zou houden...en je hebt er niet eens god voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 00:56
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
1 I am the Lord thy God. Thou shalt not have strange gods before me.

Ik heb een hamer van Thor om mijn nek.

2 Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain.

Tja ik vloek graag, met veel blasfemie.

3. Remember thou keep the Sabbath Day.

Mwoah.

4. Honor thy Father and thy Mother.

Moeder wel.

5. Thou shalt not kill.

Heb jij nooit een vlieg platgeslagen?

6. Thou shalt not commit adultery.

Ik zal nooit vreemdgaan idd.

7. Thou shalt not steal.

Ik heb vroeger soulseek op mijn pc gehad.

8. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.

Ok.

9. Thou shalt not covet thy neighbour's wife.

Niet bepaald nee.

10. Thou shalt not covet thy neighbour's goods.

Ik weet niet of ze een gavere stereo hebben.
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 10:22
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 05-10-2005 @ 20:01 :
Zie o.a. Deut 32:16-17
16 Ze tergden hem met vreemde goden,
met gruwelijke beelden krenkten ze hem.
17 Ze brachten offers aan demonen,
aan goden die geen goden zijn,
goden die zij eerst niet kenden,
nieuwkomers, nog maar net in zwang,
die voor hun voorouders niet eens bestonden.

Dit is ook een mooi voorbeeld van Joods rijm. Daarin wordt in de tweede zin precies hetzelfde verhaald als in de eerste zin, alleen met andere woorden.

Iets hoeft niet noodzakelijkerwijs een almachtig wezen te zijn om god te worden genoemd. Hoewel velen het onderscheid niet kennen tussen de levende God en Allah, kan ik nog wel in woord en geschrift spreken over Allah als een vreemde en valse god of gewoon met de titel god, hoewel ik totaal niet in zijn goddelijkheid geloof.
Deze tekst uit Deutronomium is van latere datum dan veel tekst uit Genesis en Exodus (de delen die door de Jahwist geschreven zijn). Daarom had ik het ook over de vroege joden. Deze vroege joden erkenden heel duidelijk het bestaan van andere goden, zoals o.a. blijkt uit:
“Wie onder de goden is uw gelijke, HEER?” (Ex.15:11)
“Nu zie ik in dat de HEER machtiger is dan alle andere goden.” (Ex.18:11)
“De HEER, de Afgunstige, duldt immers geen andere goden naast zich." (Ex.34:14)
en natuurlijk het eerste gebod (Ex.20:3)
Wie op een bijbels zoekmachine “goden” intypt, zal nog veel meer resultaten krijgen.

Hier wordt nergens het bestaan van andere goden ontkent (monotheïsme), maar wordt JHWH als ‘oppergod’ afgeschilderd en alleen hij mag aanbeden worden (henotheïsme dus). Het joodse monotheïsme is van latere ontwikkeling. Vandaar dat de monotheïstisch tekst die jij citeert uit (het latere) Deutronomium komt. Ook andere typische monotheïstisch teksten als Jesaja 44:6 is van latere datum (ronde de 6e eeuw).
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 10:26
Bart Klink
Bart Klink is offline
Er is trouwens bijna geen christen meer die zich aan de sabbat houdt (3e gebod). De zondag van de christenen is van Romeinse afkomst, als ik me niet vergis.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:00
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 06-10-2005 @ 10:22 :
Deze tekst uit Deutronomium is van latere datum dan veel tekst uit Genesis en Exodus (de delen die door de Jahwist geschreven zijn).
Niet iedereen deelt die theorie. Ik quote daarom ook express uit uit de thora. Want ook christenen erkennen dat deze door Mozes geschreven is.

Bovendien klopt jouw bewering niet.

"Deut. 32:19 19 Toen de HEER zag wat u deed, bemerkte hoe zijn kinderen hem krenkten,".
Zoals je word uit eerbied voor de godsnaam in bijbels HEER/HERE/HEERE weergegeven. Ik kan nog een aantal van dit soort versen uit Deut 32 quoten. Dus zou men Deut 32 tot de Jahvist moeten rekenen, dus behoort het tot het "oudere gedeelte".
Ook word in bijv Ex 4 gezegd dat Mozes een god is.
Ex 4: 14-16
14 Nu werd de HEER kwaad op Mozes. ‘Je hebt toch een broer, de Leviet Aäron!’ zei hij. ‘Ik weet dat hij welbespraakt is. Hij is al naar je onderweg en zal blij zijn je te zien. 15 Vertel jij hem wat hij moet zeggen. Ik zal bij jullie zijn als je moet spreken en jullie ingeven wat je moet doen. 16 Hij zal in jouw plaats het volk toespreken: hij zal jouw mond zijn, jij zult zijn god zijn.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:08
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 06-10-2005 @ 10:26 :
Er is trouwens bijna geen christen meer die zich aan de sabbat houdt (3e gebod). De zondag van de christenen is van Romeinse afkomst, als ik me niet vergis.
Welke nummering is gebruikt weet ik niet maar de gereformeerde/protestantse nummering gaat als volgt.


Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

1e gebod
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

2e gebod
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

3e gebod
Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

4e gebod
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

5e gebod
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.

6e gebod
Gij zult niet doodslaan.

7e gebod
Gij zult niet echtbreken.

8e gebod
Gij zult niet stelen.

9e gebod
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10e gebod
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring

Laatst gewijzigd op 06-10-2005 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:14
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
of ipv de tekst van Exodus die van Deuteronomium


Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

1e gebod
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

2e gebod
Gij zult u geen gesneden beeld maken van enige gestalte, die boven in de hemel of onder op de aarde is of die in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen en aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

3e gebod
Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

4e gebod
Onderhoud de sabbatdag, dat gij die heiligt, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw rund, noch uw ezel, noch uw overige vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont, opdat uw dienstknecht en uw dienstmaagd rusten zoals gij; want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden.

5e gebod
Eer uw vader en uw moeder, zoals de HERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en het u wèl ga in het land, dat de HERE, uw God, u geeft.

6e gebod
Gij zult niet doodslaan.

7e gebod
En gij zult niet echtbreken.

8e gebod
En gij zult niet stelen.

9e gebod
En gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10e gebod
En gij zult niet begeren uws naasten vrouw, gij zult uw zinnen niet zetten op uws naasten huis, noch op zijn akker, noch op zijn dienstknecht, zijn dienstmaagd, zijn rund, zijn ezel, noch op iets, dat van uw naaste is.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring

Laatst gewijzigd op 06-10-2005 om 12:36.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:57
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 06-10-2005 @ 12:00 :
Niet iedereen deelt die theorie. Ik quote daarom ook express uit uit de thora. Want ook christenen erkennen dat deze door Mozes geschreven is.
Dat Mozes de auteur is van de bijbel is een populaire opvatting onder leken. Echter, veruit de meeste geleerden delen die opvatting niet omdat er teveel dingen zijn die het onwaarschijnlijk maken dat Mozes de tora heeft geschreven. Zie voor een kort overzicht dit artikel.


Citaat:
Bovendien klopt jouw bewering niet.

"Deut. 32:19 19 Toen de HEER zag wat u deed, bemerkte hoe zijn kinderen hem krenkten,".
Zoals je word uit eerbied voor de godsnaam in bijbels HEER/HERE/HEERE weergegeven. Ik kan nog een aantal van dit soort versen uit Deut 32 quoten. Dus zou men Deut 32 tot de Jahvist moeten rekenen, dus behoort het tot het "oudere gedeelte".
Ook word in bijv Ex 4 gezegd dat Mozes een god is.
Ex 4: 14-16
14 Nu werd de HEER kwaad op Mozes. ‘Je hebt toch een broer, de Leviet Aäron!’ zei hij. ‘Ik weet dat hij welbespraakt is. Hij is al naar je onderweg en zal blij zijn je te zien. 15 Vertel jij hem wat hij moet zeggen. Ik zal bij jullie zijn als je moet spreken en jullie ingeven wat je moet doen. 16 Hij zal in jouw plaats het volk toespreken: hij zal jouw mond zijn, jij zult zijn god zijn. [/B]
Het gebruik van de naam JHWH (in het Nederlands vertaald met HEER/HERE/HEERE) is niet het enige kenmerk van de Jahwist. Zie voor een uitgebreidere bespreking hier en hier.

Dat de Deutronomist dus ook JHWH gebruikt, vormt geen probleem voor de 'documentary hypothesis' (ik weet niet wat de Nederlandse naam is hiervoor, jij?).

Verder ben je niet ingegaan op de vele bijbelse teksten die duidelijk spreken over het bestaan van andere goden. Hier nog een:

Gen. 11
"Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken. 2 Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sinear bij een vlakte, en daar vestigden ze zich. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur.’ De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie. 4 Ze zeiden: ‘Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken.’ 5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. 6 Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. 7 Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan. 8 De HEER verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt. 9 Zo komt het dat die stad Babel heet, want daar bracht de HEER verwarring (11:9) Babel heet, want daar bracht de HEER verwarring – In het Hebreeuws is er een woordspel tussen de naam Babel en het werkwoord balal, ‘verwarring brengen’.in de taal die op de hele aarde gesproken werd, en van daar verspreidde hij de mensen over de hele aarde."

Wie zijn deze "wij" die met JHWH uit de hemel naar beneden komen?
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:00
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 06-10-2005 @ 12:08 :
Welke nummering is gebruikt weet ik niet maar de gereformeerde/protestantse nummering gaat als volgt.


Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

1e gebod
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

2e gebod
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

3e gebod
Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

4e gebod
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

5e gebod
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.

6e gebod
Gij zult niet doodslaan.

7e gebod
Gij zult niet echtbreken.

8e gebod
Gij zult niet stelen.

9e gebod
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10e gebod
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
De nummering komt volgens mij in de bijbel niet voor, het is een latere uitvinding.

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom christenen zich niet aan het gebod van de sabbatgedenking houden.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2005, 13:15
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
GEORGE CARLIN ON THE 10 COMMANDMENTS
from "Complaints and Grievances" (HBO special)

Here is my problem with the ten commandments- why exactly are there 10?

You simply do not need ten. The list of ten commandments was artificially and deliberately inflated to get it up to ten. Here's what happened:

About 5,000 years ago a bunch of religious and political hustlers got together to try to figure out how to control people and keep them in line. They knew people were basically stupid and would believe anything they were told, so they announced that God had given them some commandments, up on a mountain, when no one was around.

Well let me ask you this- when they were making this shit up, why did they pick 10? Why not 9 or 11? I'll tell you why- because 10 sound official. Ten sounds important! Ten is the basis for the decimal system, it's a decade, it's a psychologically satisfying number (the top ten, the ten most wanted, the ten best dressed). So having ten commandments was really a marketing decision! It is clearly a bullshit list. It's a political document artificially inflated to sell better. I will now show you how you can reduce the number of commandments and come up with a list that's a little more workable and logical. I am going to use the Roman Catholic version because those were the ones I was taught as a little boy.

Let's start with the first three:

I AM THE LORD THY GOD THOU SHALT NOT HAVE STRANGE GODS BEFORE ME

THOU SHALT NOT TAKE THE NAME OF THE LORD THY GOD IN VAIN

THOU SHALT KEEP HOLY THE SABBATH

Right off the bat the first three are pure bullshit. Sabbath day? Lord's name? strange gods? Spooky language! Designed to scare and control primitive people. In no way does superstitious nonsense like this apply to the lives of intelligent civilized humans in the 21st century. So now we're down to 7. Next:

HONOR THY FATHER AND MOTHER

Obedience, respect for authority. Just another name for controlling people. The truth is that obedience and respect shouldn't be automatic. They should be earned and based on the parent's performance. Some parents deserve respect, but most of them don't, period. You're down to six.

Now in the interest of logic, something religion is very uncomfortable with, we're going to jump around the list a little bit.

THOU SHALT NOT STEAL

THOU SHALT NOT BEAR FALSE WITNESS

Stealing and lying. Well actually, these two both prohibit the same kind of behavior- dishonesty. So you don't really need two you combine them and call the commandment "thou shalt not be dishonest". And suddenly you're down to 5.

And as long as we're combining I have two others that belong together:

THOU SHALT NOT COMMIT ADULTRY

THOU SHALT NOT COVET THY NEIGHBOR'S WIFE

Once again, these two prohibit the same type of behavior. In this case it is marital infidelity. The difference is- coveting takes place in the mind. But I don't think you should outlaw fantasizing about someone else's wife because what is a guy gonna think about when he's waxing his carrot? But, marital infidelity is a good idea so we're gonna keep this one and call it "thou shalt not be unfaithful". And suddenly we're down to four.

But when you think about it, honesty and infidelity are really part of the same overall value so, in truth, you could combine the two honesty commandments with the two fidelity commandments and give them simpler language, positive language instead of negative language and call the whole thing "thou shalt always be honest and faithful" and we're down to 3.

THOU SHALT NOT COVET THY NEIGHBOR"S GOODS

This one is just plain fuckin' stupid. Coveting your neighbor's goods is what keeps the economy going! Your neighbor gets a vibrator that plays "o come o ye faithful", and you want one too! Coveting creates jobs, so leave it alone. You throw out coveting and you're down to 2 now- the big honesty and fidelity commandment and the one we haven't talked about yet:

THOU SHALT NOT KILL

Murder. But when you think about it, religion has never really had a big problem with murder. More people have been killed in the name of god than for any other reason. All you have to do is look at Northern Ireland, Cashmire, the Inquisition, the Crusades, and the World Trade Center to see how seriously the religious folks take thou shalt not kill. The more devout they are, the more they see murder as being negotiable. It depends on who's doin the killin' and who's gettin' killed. So, with all of this in mind, I give you my revised list of the two commandments:

Thou shalt always be honest and faithful to the provider of thy nookie.

&

Thou shalt try real hard not to kill anyone, unless of course they pray to a different invisible man than you.

Two is all you need; Moses could have carried them down the hill in his fuckin' pocket. I wouldn't mind those folks in Alabama posting them on the courthouse wall, as long as they provided one additional commandment:

Thou shalt keep thy religion to thyself.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op [pl=19022510]06-10-2005 @ 12:57 Wie zijn deze "wij" die met JHWH uit de hemel naar beneden komen?
Koninklijk meervoud?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:03
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2005 @ 13:25 :
Koninklijk meervoud?
Ik denk dat Hij het over de hemels raad had:

Ps 82:1
God staat op in de hemelse raad,
hij spreekt recht in de kring van de goden

God kwam in het verhaal over de toren van Babel met zijn 'collega-goden' even een kijkje nemen beneden op aarde.

Het is belangrijk dat je dit in zijn culturele context plaatst. De mensen uit die tijd geloofden dat de aarde plat was en dat de hemel daar als een stolp overheen stond. Bovenop die stolp zat God (met zijn 'collega-goden'). Je moet dit zien als een concrete plek waar God huisde. Daarom kon God het niet uistaan dat de mensen zo'n hoge toren wilden bouwen en zo bij Hem in de hemel (bovenop de stolp) uitkwamen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:15
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 06-10-2005 @ 15:03 :
Ik denk dat Hij het over de hemels raad had:

Ps 82:1
God staat op in de hemelse raad,
hij spreekt recht in de kring van de goden

God kwam in het verhaal over de toren van Babel met zijn 'collega-goden' even een kijkje nemen beneden op aarde.

Het is belangrijk dat je dit in zijn culturele context plaatst. De mensen uit die tijd geloofden dat de aarde plat was en dat de hemel daar als een stolp overheen stond. Bovenop die stolp zat God (met zijn 'collega-goden'). Je moet dit zien als een concrete plek waar God huisde. Daarom kon God het niet uistaan dat de mensen zo'n hoge toren wilden bouwen en zo bij Hem in de hemel (bovenop de stolp) uitkwamen.
Het is overigens wel interessant dat dit verhaal in grote lijnen overeenkomt met een griekse mythe (ik geloof uit Plato's symposion). Hierin probeert een groep reuzen de berg te beklimmen waar de goden wonen, waarna de oppergod ze met bliskem wegjaagt. Ofzo. Het is een tijd geleden dat ik het gelezen heb.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:27
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Joostje schreef op 05-10-2005 @ 16:56 :
Hou jij je aan de tien geboden? Welke vind je het belangrijkst, of zijn ze allemaal even belangrijk?

Voor de duidelijkheide, deze geboden:

1 I am the Lord thy God. Thou shalt not have strange gods before me.

houd me eraan.
Citaat:
2 Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain.
houd me eraan.
Citaat:
3. Remember thou keep the Sabbath Day.
ik heb geen keus dan soms te werken maar dit mocht van God.
Citaat:
4. Honor thy Father and thy Mother.
houd me eraan.
Citaat:
5. Thou shalt not kill.
ik kill geen onschuldigen.
Citaat:
6. Thou shalt not commit adultery.
ik heb al een eeuw niet geneukt.
Citaat:
7. Thou shalt not steal.
God heeft mij alles in bezit gegeven
Citaat:
8. Thou shalt not bear false witness against thy neighbor.
absoluut!
Citaat:
9. Thou shalt not covet thy neighbour's wife.

10. Thou shalt not covet thy neighbour's goods.
mijn neighbors zijn van mij.
Citaat:
Ikzelf probeer me te houden aan 1, 5, 7, 8, 9 en 10

God's naam misbruiken probeer ik niet te doen, om te voorkomen dat anderen zich gekwetst voelen (schelden enzo dan). De sabbath vind ik eerlijk gezegd niet zo belangrijk, ik kan zelf wel uitmaken wanneer ik rust neem. Wat betreft mn ouders, dat maak ik zelf wel uit
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:33
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Joostje schreef op 06-10-2005 @ 15:15 :
Het is overigens wel interessant dat dit verhaal in grote lijnen overeenkomt met een griekse mythe (ik geloof uit Plato's symposion). Hierin probeert een groep reuzen de berg te beklimmen waar de goden wonen, waarna de oppergod ze met bliskem wegjaagt. Ofzo. Het is een tijd geleden dat ik het gelezen heb.
Het klopt inderdaad dat de oude Grieken zo'n verhaal hadden (ik weet de details ook niet meer). Een dergelijk wereldbeeld was heel normaal in die tijd, alle volkeren hadden een soortgelijk beeld. Dat is ook volstrekt logisch al je je bedenkt dat ze niet de kennis en technische middelen hadden die wij nu hebben. Die mensen waren echt niet dom, ze waren gewoon onwetend.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 06-10-2005 @ 15:27 :
ik heb geen keus dan soms te werken maar dit mocht van God.
Dus de tien geboden zijn niet absoluut?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:48
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Joostje schreef op 06-10-2005 @ 15:36 :
Dus de tien geboden zijn niet absoluut?
Het enige absolute is wat God zegt. Als God zegt doe A dan doe je A en als God zegt A mag niet dan mag A niet.
wat dat gebod betreft dat is de sabbat, jezus zelf heeft al eens gezegd dat HIJ bepaald wat er op sabbat wel en niet mag, toen de farizeeen hem beschuldigden van werken op de sabbat.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:51
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2005 @ 00:19 :
Met andere woorden: wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet. Als iedereen zich daar nou eens aan zou houden...en je hebt er niet eens god voor nodig.
Maar dat is toch onlogisch als je niet in God gelooft. Waarom zou je je daaraan houden ?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:52
Boebsie
Boebsie is offline
God kan dus de 10 geboden aanpassen, alleen hoe maakt hij dat kenbaar dan ?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:56
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 06-10-2005 @ 15:52 :
God kan dus de 10 geboden aanpassen, alleen hoe maakt hij dat kenbaar dan ?
door de mond van zijn profeten, onder andere.
alleen worden ze meestal niet geloofd.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:56
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-10-2005 @ 15:51 :
Maar dat is toch onlogisch als je niet in God gelooft. Waarom zou je je daaraan houden ?
Waarom is dat onlogisch als je niet in God gelooft? Een ongelovige wil ook graag een prettig leven leiden met zijn medemensen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-10-2005 @ 15:51 :
Maar dat is toch onlogisch als je niet in God gelooft. Waarom zou je je daaraan houden ?
Omdat je denkt dat de wereld daar beter van wordt, en jezelf ook? Het is dus zowel practisch als moreel aantrekkelijk
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:57
Boebsie
Boebsie is offline
Wie, waar zijn die profeten nu dan? De paus ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie één gebod van de tien geboden modern vertalen
Fashion Icone
12 29-01-2011 10:00
Levensbeschouwing & Filosofie De Nieuwe Tien Geboden
Uice
18 02-07-2010 19:03
Levensbeschouwing & Filosofie De tien geboden. Bedoelt voor Joden?
Zoidberg M.D.
22 14-09-2009 12:03
Levensbeschouwing & Filosofie de 10 geboden
Flushpuppie
2 24-11-2005 12:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Die tien geboden voor het Amerikaans Hooggerechtshof
Joostje
26 07-03-2005 14:20
Verhalen & Gedichten De Nerderige Zak
Just Johan
3 22-07-2003 00:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.