Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2007, 19:42
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
het geloof in de oneindige honger,
een oneindig consumerende kracht.
altijd lustend, altijd leeg.
de oneindige kracht achter het heelal die altijd was en altijd zal zijn.

een streven om één te worden met dit alles, deze chaos.
een verdwijnen van zelfbewustzijn, een verdwijnen van vervulling, een verdwijnen van begeerte.

ik sticht hierbij het geloof der Unisme.
dat alles één moge zijn, boven tijd en materie.. ontheven.

op de dag van de Uni, als de unificatie compleet is en alleen leegte achterblijft is perfectie bereikt.

t zit al diep geworteld in ons van binnen, de honger.. je hoeft alleen maar die kern te zien en eraan vast te houden tot je langzaam geconsumeerd wordt van binnen en er niets over blijft.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Advertentie
Oud 21-12-2007, 21:39
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Oké.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Oud 21-12-2007, 22:57
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
--> DoP
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Oud 21-12-2007, 23:02
Verwijderd
Citaat:
op de dag van de Uni, als de unificatie compleet is en alleen leegte achterblijft is perfectie bereikt.
Ok, tot dan.
Oud 21-12-2007, 23:14
Morgan le Fay
Avatar van Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
moet beetje denken aan the will to nothingness van Nietzsche...
__________________
Bavi-Jezus en Paddo-Jezus heerschen!
Oud 21-12-2007, 23:17
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat versta je precies onder leegte?
Oud 21-12-2007, 23:54
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
moet beetje denken aan the will to nothingness van Nietzsche...
daar zal mijn visie ook wel voor een aardig deel van af stammen.
k heb me echter nooit erg verdiept in specifieke filosofen (als in hun uitgebreide werken lezen), simpelweg omdat k vaak al snel bepaalde dingen ontdekte die niet kloppen, te onwezenlijk.. of simpelweg primitief zijn.

Citaat:
=zwart wit= schreef:
wat versta je precies onder leegte?
dat waar het heelal van af stamt. het oneindige. het niets.
k geloof er ook in dat het heelal uiteindelijk weer in elkaar zal storten en terugkeren tot de staat waar het allemaal begon.

nu nog drijven de verschillende sterrenstelsels en clusters daarvan uit elkaar.. maar er bestaat een reeele kans dat alles uiteindelijk weer naar elkaar toegetrokken wordt met in het centrum een (wellicht groeiend) zwart gat, noem t de vader der zwarte gaten.

voor ons organische wezens staat het einde van de levenscyclus in feite al gelijk aan het samengaan met die leegte, ons besef verdwijnt, onze ervaring & daarmee de wereld. (omdat de wereld vanuit iemand anders' perspectief irrelevant is.)
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 22-12-2007, 00:41
Verwijderd
Oud 22-12-2007, 00:51
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
dat je mij belachelijk maakt oke, maar wat je doet is best triest.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 22-12-2007, 00:53
Verwijderd
Nee serieus. Je zou een boek moeten schrijven.
Oud 22-12-2007, 01:03
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
ben k te chaotisch voor, eerlijk.
t kan wel.. onder dwang ofso..
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 22-12-2007, 12:35
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
je hoeft alleen maar die kern te zien en eraan vast te houden tot je langzaam geconsumeerd wordt van binnen en er niets over blijft.
Ehm, verwacht je veel volgelingen? Het klinkt mij niet echt heel prettig in de oren.
Oud 22-12-2007, 14:30
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
daar zal mijn visie ook wel voor een aardig deel van af stammen.
k heb me echter nooit erg verdiept in specifieke filosofen (als in hun uitgebreide werken lezen), simpelweg omdat k vaak al snel bepaalde dingen ontdekte die niet kloppen, te onwezenlijk.. of simpelweg primitief zijn.
je visie stamt dan ook in tweede instantie maar bar weinig van Nietzsche af, hoewel ook ik jou nihilistisch gezemel een beetje naar het zijne vond klinken.
maar serieus, je zou eigenlijk je wél in wat filosofen moeten verdiepen, dan verklein je de kans dat je de hele tijd dingen zegt die al door honderd andere (semi)filosofen gezegd zijn.

en dan nog inhoudelijk: Ik heb voor jou de eerste fatale tegenspraak in je geloof gevonden: Je gelooft in een kracht die chaos is, en tegelijk stel je dat deel uit gaan maken van die chaos, uiteindelijk tot eenheid zal gaan leiden.
at strookt gewoon niet met de defenities van de nederlandse taal, maar jou rol is nu om dogmatisch en glashard te gaan ontkennen dat dit een tegenspraak is.

Citaat:
dat waar het heelal van af stamt. het oneindige. het niets.
k geloof er ook in dat het heelal uiteindelijk weer in elkaar zal storten en terugkeren tot de staat waar het allemaal begon.

nu nog drijven de verschillende sterrenstelsels en clusters daarvan uit elkaar.. maar er bestaat een reeele kans dat alles uiteindelijk weer naar elkaar toegetrokken wordt met in het centrum een (wellicht groeiend) zwart gat, noem t de vader der zwarte gaten.
die kans acht men tegenwoordig steeds kleiner, overigens, en men verwacht eerder dat het heelal op een gegeven moment gewoon stopt met uitdijen en statisch wordt ofzoiets.

maar ik heb nog wel een inhoudelijke vraag: waarom is er een speciale 'dag van de uni,' aangezien een dag maar een menselijk concept is, en het stoppen vanhet heelal zich maar bar weinig van mensen aantrekt, als we jou verhaal mogen geloven. is de leegte dan zo begaan bij ons lot?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 22-12-2007, 18:18
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
je visie stamt dan ook in tweede instantie maar bar weinig van Nietzsche af, hoewel ook ik jou nihilistisch gezemel een beetje naar het zijne vond klinken.
maar serieus, je zou eigenlijk je wél in wat filosofen moeten verdiepen, dan verklein je de kans dat je de hele tijd dingen zegt die al door honderd andere (semi)filosofen gezegd zijn.
misschien hebben die honderd (semi) filosofen wel gelijk?
sommige boodschappen kunnen werkelijk niet genoeg herhaald worden.. de mensheid lijkt toch maar langzaam en op sommige vlakken niet eens te leren.
Citaat:
en dan nog inhoudelijk: Ik heb voor jou de eerste fatale tegenspraak in je geloof gevonden: Je gelooft in een kracht die chaos is, en tegelijk stel je dat deel uit gaan maken van die chaos, uiteindelijk tot eenheid zal gaan leiden.
at strookt gewoon niet met de defenities van de nederlandse taal, maar jou rol is nu om dogmatisch en glashard te gaan ontkennen dat dit een tegenspraak is.
chaos is een vaag concept.. iets dat niet eens bestaat als je orde niet erkent.
tis als een soort hulpmiddel om dingen te verklaren en in te delen.
maar het klinkt mooi en om te spreken van een kracht die totale leegte is en het samengaan daarmee.. t werkt niet zo efficient (qua overtuigingsfactor)
vandaar de term chaos. zie maar de reactie van de volgende persoon:
Citaat:
cartman666 schreef:
Ehm, verwacht je veel volgelingen? Het klinkt mij niet echt heel prettig in de oren.
en dat voor iemand met 666 in de naam..

Citaat:
die kans acht men tegenwoordig steeds kleiner, overigens, en men verwacht eerder dat het heelal op een gegeven moment gewoon stopt met uitdijen en statisch wordt ofzoiets.

maar ik heb nog wel een inhoudelijke vraag: waarom is er een speciale 'dag van de uni,' aangezien een dag maar een menselijk concept is, en het stoppen vanhet heelal zich maar bar weinig van mensen aantrekt, als we jou verhaal mogen geloven. is de leegte dan zo begaan bij ons lot?
op de dag dat je dood gaat, dat is de dag van de uni. de dag waarop je één wordt met de leegte van de dood.
en zoals ik zei, het heelal stort in op het moment van je dood (omdat de ervaring en het perspectief van anderen irrelevant is voor het individu)
iedereen maakt een eigen dag van unificatie mee.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 22-12-2007, 19:07
Verwijderd
Citaat:
en zoals ik zei, het heelal stort in op het moment van je dood (omdat de ervaring en het perspectief van anderen irrelevant is voor het individu)
Nee.
Oud 22-12-2007, 20:01
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Nee.
dat is figuurlijke spraak,
een hopelijk niet onbekend iets voor een logicus/natuurkundige zoals jij?
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 22-12-2007, 20:20
Verwijderd
Citaat:
dat is figuurlijke spraak,
een hopelijk niet onbekend iets voor een logicus/natuurkundige zoals jij?
Ja, leuk en aardig, maar wat ik me afvraag is wat die figuurlijke spraak toevoegt.
Oud 22-12-2007, 21:00
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Ja, leuk en aardig, maar wat ik me afvraag is wat die figuurlijke spraak toevoegt.
het geeft iets heel belangrijks aan.
na onze dood is er niets, de dood staat gelijk aan het einde van alles voor onze ervaring.
alsof het heelal instort dus.

dat er niets is na de dood is onderdeel van het geloof. tevens het meest logische gezien onze natuur en herkomst.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Ads door Google
Oud 23-12-2007, 11:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
het geeft iets heel belangrijks aan.
na onze dood is er niets, de dood staat gelijk aan het einde van alles voor onze ervaring.
alsof het heelal instort dus.

dat er niets is na de dood is onderdeel van het geloof. tevens het meest logische gezien onze natuur en herkomst.
je bent niet consequent
het instorten van het heelal sgereert wederom een actie, maar met je dood is er dus geen enkele actie volgens jou
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 23-12-2007, 12:43
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
je bent niet consequent
het instorten van het heelal sgereert wederom een actie, maar met je dood is er dus geen enkele actie volgens jou
opt moment dat je dood gaat moet alles nog helemaal 'zwart' worden he.
die overgang van conflict naar leegte vergelijk ik met het instorten van t heelal (zoals ik zei, figuurlijk dus)
en ik vind mezelf aardig consequent, vooral in het herhalen van dingen aan jullie.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 23-12-2007, 13:59
Verwijderd
De dingen die je herhaalt zijn alleen niet consequent.
Oud 23-12-2007, 16:11
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
De dingen die je herhaalt zijn alleen niet consequent.
wat bedoel je daar nou weer mee? of beter, waar doel je op?
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Oud 23-12-2007, 21:30
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Als die zogenaamde 'unificatie' bereikt is, is dus het moment waarop je sterft als ik het goed begrijp?
Vind het een beetje klinken alsof je, wanneer je sterft, een soort nirwana bereikt.

Citaat:
op de dag van de Uni, als de unificatie compleet is en alleen leegte achterblijft is perfectie bereikt.
Ik zet nogal wat vraagtekens achter deze zin. Je zegt dat perfectie dan bereikt is, maar wat is perfectie? bestaat het überhaupt wel?
Nu ik erover nadenk, ik vind dat de begrippen perfectie en utopie ontzettend dicht bij elkaar liggen. Beide zijn ze onmogelijke te realiseren, perfectie kán niet bestaan. De mens is simpelweg nooit geheel bevredigd, we weten dat er méér kan dus willen we ook méér. Tevredenheid kan, maar perfectie of unificatie of nirwana, ik geloof het niet.
Oud 23-12-2007, 21:33
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Volgens mij heb je iets te vaak de neverending story gezien/gelezen

G'Mork: So the Nothing grows stronger.
Atreyu: What is the Nothing?
G'mork: It's the emptiness that's left. It's like a despair, destroying this world.
__________________
Nothing is just satire
Oud 23-12-2007, 23:41
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Als die zogenaamde 'unificatie' bereikt is, is dus het moment waarop je sterft als ik het goed begrijp?
Vind het een beetje klinken alsof je, wanneer je sterft, een soort nirwana bereikt.
klopt ja, en idd je kunt het met het nirwana vergelijken, enkel niet in de zin van een 'afterlife'.. simpelweg een vrede die de ervaring te boven gaat.
Citaat:
Ik zet nogal wat vraagtekens achter deze zin. Je zegt dat perfectie dan bereikt is, maar wat is perfectie? bestaat het überhaupt wel?
Nu ik erover nadenk, ik vind dat de begrippen perfectie en utopie ontzettend dicht bij elkaar liggen. Beide zijn ze onmogelijke te realiseren, perfectie kán niet bestaan. De mens is simpelweg nooit geheel bevredigd, we weten dat er méér kan dus willen we ook méér. Tevredenheid kan, maar perfectie of unificatie of nirwana, ik geloof het niet.
perfectie bestaat niet, we houden na de dood dan ook op te bestaan.
we worden dat wat niet bestaat, leegte.. perfectie.
maar voor jou is t misschien alleen handig om deze gedachte vast te houden, zodat je in je late leven in vrede met jezelf de dood tegemoet kunt gaan,
het is nl helemaal niet iets waar je bang voor hoeft te zijn.

verder kun je beter niet deze, welke ik het pad van de uni noem volgen..
als je genoegen kunt putten uit wat de maatschappij te bieden heeft en daar vrede mee hebt, is dat wss alleen maar beter.
pas wanneer je weet (of er bijna zeker van bent) dat dat niet genoeg is, is het een goede optie om je meer te verdiepen in een dergelijke weg naar vrede.
sommige mensen hebben zoiets echt nodig om het leven aan te kunnen.
noem het 'gebroken mensen' (credits aan rerisen phoenix)
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Advertentie
Oud 23-12-2007, 23:50
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
zucht, weet je wat, ik stel nog maar een vraag:


wat is de bron van je nieuwe godsdienstje? een openbaring? en zoja, van wie of wat? een wetenschap? een inzicht dat dat alles te boven gaat?

m.a.w. : wat voor reden hebben wij om aan te nemen dat je verhaaltje ook daadwerkelijk betrekking heeft op onze levens?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 24-12-2007, 00:43
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Citaat:
zucht, weet je wat, ik stel nog maar een vraag:


wat is de bron van je nieuwe godsdienstje? een openbaring? en zoja, van wie of wat? een wetenschap? een inzicht dat dat alles te boven gaat?

m.a.w. : wat voor reden hebben wij om aan te nemen dat je verhaaltje ook daadwerkelijk betrekking heeft op onze levens?
daarvoor is het een geloof,
die deel je of die deel je niet.

waar het vandaan komt.. invloeden uit mijn leven, gedachtes, uitspraken, gezegdes.. en de conclusies die mijn gedachten daar uiteindelijk uit af leidden.
niet veel anders dan boeddha, die het boeddhisme stichtte.

verder wilde ik het gewoon even van me afschrijven, omdat ik dat wilde dus.
of het herkenbaar is in jullie levens, dat weet ik niet. ik ken jullie denkwerelden niet.
op mijn leven heeft het iig volop betrekking.

Citaat:
lawallan schreef:
Volgens mij heb je iets te vaak de neverending story gezien/gelezen

G'Mork: So the Nothing grows stronger.
Atreyu: What is the Nothing?
G'mork: It's the emptiness that's left. It's like a despair, destroying this world.
als klein kind heb k daar echt nachtmerries van gehad.. waarin bijv die wolf me achtervolgde.. of dat ik wegzakte in de grond.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~

Laatst gewijzigd op 24-12-2007 om 00:50.
Oud 24-12-2007, 14:40
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
verder wilde ik het gewoon even van me afschrijven, omdat ik dat wilde dus.
dit is het grote lucht je hart topic niet
ts vergelijkt zich zonder enige reden met boedha
ts is verbannen lijkt

ik sluit dit topic maar denk ik
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen lydia rood, sprong in de leegte
kell09
0 09-01-2008 15:21
Psychologie Hoe vul ik de leegte op?
trophus
30 24-06-2007 09:49
Verhalen & Gedichten de leegte / mijn leegte
Vlekje
7 02-12-2003 17:46
Verhalen & Gedichten Samen vullen we de leegte
Verwijderd
2 07-02-2003 09:10
Verhalen & Gedichten De leegte vult zich
Verwijderd
7 13-12-2002 14:33
ARTistiek Verhaal: De leegte van mijn bestaan
Marc S
14 30-10-2001 21:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.