Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2016, 22:39
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
hallo allemaal,

ik ben momenteel een 20-jarige student die van vmbo naar havo met een uitstapje naar de vavo op het HBO ben terecht gekomen.
Ik doe eerste jaar ICT opleiding maar al na paar dagen sloeg de twijfels toe van is dit wel de juist opleiding voor me?
Je vraagt je vast af waarom ik in eerste instantie voor dit opleiding hebt gekozen en/of ik zo snel begint met twijfelen.
Ten eerste had ik niet zo veel keuze in opleidingen omdat ik een C&M als havo profiel heb zonder wiskunde en economie daar komt nog bij dat geen enkel opleiding me wel leuk lijkt.
Ik heb ICT gekozen omdat het me wel interessant leek met goede baankansen.
Maar het programmeren vind ik echt lastig waardoor ik met twijfels in me hoofd de les volgt, naar school gaat, me opdrachten maakt en me dagelijks leven leef.
ondanks dat heb ik wel een leuke klas met een studiegroep waar ik me prettig bij voel.

Ik weet wel zo ongeveer wat ik wil worden: namelijk hoofdconducteur bij de NS.
Ik wil wel graag me HBO afronden waar ik zo lang met bloed zweet en tranen mee bezig ben geweest om het te bereiken.

Er zijn paar opties die ik overweeg:
-me startsemester afmaken(10 weken) en daarna switchen.
-de les blijven volgen tot januari om zo me resultaten te beoordelen.
-me P halen en daarna kijken naar de opties en mogelijkheden.
-blijven naar school gaan maar ondertussen open dagen bezoeken/ workshop studie switch volgen/ naar het onderwijs beurs gaan/ afspraak maken met een studentenpsycholoog/decaan.

heeft iemand een goede advies voor me wat ik het beste kan doen?

Mvg
ps. me excuses voor me slechte zinsopbouw en/of spelling, taal was nooit me sterkste punt geweest.

Laatst gewijzigd op 05-09-2016 om 22:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2016, 11:56
Martijnftw
Martijnftw is offline
Hey happy,
Eerste stap na programmeren is een hele enge stap, zeker omdat het zo nieuw is.

Je bent vast niet de enige die er zo over denkt. Je bent feitelijk een nieuwe taal aan het leren.

Maar niet getreurd het word vanzelf beter, je groeit er alsware gewoon in.

Ik zou je in het begin aanraden om veel extras thuis te doen, dan loop je al sneller tegen dingen aan.

Probeer het gewoon uit voor een jaar. Doe je best voor je propedeuse, dan kan je zeggen dat je wat gehaald hebt aan het eind van het jaar, om vervolgens een andere opleiding te gaan doen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2016, 22:03
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
hej martijn,

bedankt voor je antwoord. ja klopt ik vind het best eng vooral ook omdat ik geen enkel ervaring mee heb. het enige wat ik met computers doe zijn gamen en surfen. ik moet dan vanaf scratch leren programmeren en coderen en dat is voor me te overweldigend denk ik. ik zie dan mijn stages die in de 3de en 4de jaar ook somber tegemoet.

ik heb er een hard hoofd in of ik kan aantonen dat ik er klaar voor bent om te starten als ICT’er op hbo-niveau.
ik zie mezelf over pak em beet 6 a 7 jaar elke werkdag zittend aan aan computerscherm tot aan me pensioen niet zitten.
maar ik ga wel proberen om me propedeuse te halen.

Laatst gewijzigd op 07-09-2016 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2016, 13:57
Martijnftw
Martijnftw is offline
Citaat:
hej martijn,

bedankt voor je antwoord. ja klopt ik vind het best eng vooral ook omdat ik geen enkel ervaring mee heb. het enige wat ik met computers doe zijn gamen en surfen. ik moet dan vanaf scratch leren programmeren en coderen en dat is voor me te overweldigend denk ik. ik zie dan mijn stages die in de 3de en 4de jaar ook somber tegemoet.

ik heb er een hard hoofd in of ik kan aantonen of ik er klaar voor bent om te starten als ICT’er op hbo-niveau.
ik zie mezelf over pak em beet 6 a 7 jaar elke werkdag zittend aan aan computerscherm tot aan me pensioen.
maar ik ga wel proberen om me propedeuse te halen.
ICT is ook meer dan programmeren.
Netwerken bijvoorbeeld.

Maar ik denk dat je het in anderhalf jaar wel eigen gemaakt.

Ik begon mijn studie ook zonder programmeer kennis maar na een tijdje en wat hertentamens is het toch goed gekomen en kan ik nu voldoende programmeren.

Ik denk dat je het allemaal met een iets te negatieve bril bekijkt.
Maar het word allemaal vanzelf beter als je je best ervoor doet
Met citaat reageren
Oud 07-09-2016, 21:43
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
ICT is ook meer dan programmeren.
Netwerken bijvoorbeeld.

Maar ik denk dat je het in anderhalf jaar wel eigen gemaakt.

Ik begon mijn studie ook zonder programmeer kennis maar na een tijdje en wat hertentamens is het toch goed gekomen en kan ik nu voldoende programmeren.

Ik denk dat je het allemaal met een iets te negatieve bril bekijkt.
Maar het word allemaal vanzelf beter als je je best ervoor doet
misschien heb je wel gelijk. ik ga me best doen om me propedeuse te halen.
lukt het niet dan denk ik aan switchen naar misschien verpleegkundige...?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2016, 08:22
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Waarom zou je in hemelsnaam switchen naar verpleegkunde als je conducteur wil worden? Heb je al opgezocht welke vooropleiding je daar voor nodig hebt?

Verder moet je programmeren zien als het leren van een nieuwe taal. Je kan niet verwachten dat je na een week vloeiend Zweeds spreekt, en zo geldt het ook voor programmeren. Blijven oefenen dus.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-09-2016, 08:25
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Inderdaad: waarom wil je per se een willekeurig hbo-diploma halen, wat sowieso nog jaren gaat duren, als je eigenlijk de opleiding tot conducteur wil gaan volgen?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2016, 21:53
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Waarom zou je in hemelsnaam switchen naar verpleegkunde als je conducteur wil worden? Heb je al opgezocht welke vooropleiding je daar voor nodig hebt?

Verder moet je programmeren zien als het leren van een nieuwe taal. Je kan niet verwachten dat je na een week vloeiend Zweeds spreekt, en zo geldt het ook voor programmeren. Blijven oefenen dus.
voor conducteur? dat is minimaal vmbo-opleiding afgerond.

ik zal me best doen maar ik krijg les in 4 verschillende profielen namelijk: ICT & Business, ICT & Media Design, ICT & Software Engineering en ICT & Technology daarvan moet allemaal voldoende zijn om de startsemester af te ronden.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2016, 21:55
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Inderdaad: waarom wil je per se een willekeurig hbo-diploma halen, wat sowieso nog jaren gaat duren, als je eigenlijk de opleiding tot conducteur wil gaan volgen?
vanaf vmbo had ik de planning om hbo te bereiken, ik zit nu in de laatste fase van me planning en dat wil ik wel afronden met een hbo diploma.

maarja ik zit ook nog te denken aan een hbo fotograaf opleiding als ik het niet haal.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2016, 08:43
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
vanaf vmbo had ik de planning om hbo te bereiken, ik zit nu in de laatste fase van me planning en dat wil ik wel afronden met een hbo diploma.

maarja ik zit ook nog te denken aan een hbo fotograaf opleiding als ik het niet haal.
Nou ja, "laatste fase van je planning": je zit aan het begin van het eerste jaar van het hbo Je moet nog wel even om een diploma te halen...

Je kunt ook overwegen te gaan doen wat je leuk vindt en waarin je verder wil (conducteursopleiding) in plaats van met tegenzin en moeite per se een willekeurige (daar lijkt het op) hbo-opleiding te willen doen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2016, 12:45
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Nou ja, "laatste fase van je planning": je zit aan het begin van het eerste jaar van het hbo Je moet nog wel even om een diploma te halen...

Je kunt ook overwegen te gaan doen wat je leuk vindt en waarin je verder wil (conducteursopleiding) in plaats van met tegenzin en moeite per se een willekeurige (daar lijkt het op) hbo-opleiding te willen doen.
Mijn hbo opleiding zie ik als een back-up plan in ontwikkeling voor het geval dat ik niet door de geheugentest en Psychologische test kom van de NS.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2016, 12:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Mijn hbo opleiding zie ik als een back-up plan in ontwikkeling voor het geval dat ik niet door de geheugentest en Psychologische test kom van de NS.
Waarom dan niet eerst proberen plan A (NS) waar te maken en als dat niet lukt een andere studie doen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-09-2016, 13:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kies dan in elk geval een studie die opleidt tot een beroep wat je ook daadwerkelijk wil uitoefenen. Werken in de zorg moet je doen omdat dat is wat je graag doet, anders houd je het niet vol.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2016, 13:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Mijn hbo opleiding zie ik als een back-up plan in ontwikkeling voor het geval dat ik niet door de geheugentest en Psychologische test kom van de NS.
Citaat:
Waarom dan niet eerst proberen plan A (NS) waar te maken en als dat niet lukt een andere studie doen?
Terechte opmerking van Elin3, denk ik. Een hbo-opleiding duurt nog (minimaal) 4 jaar voor je, de testen van de NS doe je in een paar weken?

En ook een terechte opmerking van Daantje hierboven: kies iets wat je echt wil, niet iets omdat het nou eenmaal hbo is.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2016, 14:15
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Waarom dan niet eerst proberen plan A (NS) waar te maken en als dat niet lukt een andere studie doen?
ik heb er over nagedacht en heb besloten om het jaar te doen om zo daarna me resultaten te beoordelen als het goed en de vooruitzichten goed is met eventueel gesprek met decaan zet ik door. Als het tegenovergestelde is stop ik en ga proberen te solliciteren bij de NS.

Ik wil nog niet stoppen met me studie omdat ik me proftaak groep niet in de steek wil laten.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2016, 14:17
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Kies dan in elk geval een studie die opleidt tot een beroep wat je ook daadwerkelijk wil uitoefenen. Werken in de zorg moet je doen omdat dat is wat je graag doet, anders houd je het niet vol.
Tja ik heb al ruim 5 jaar geen biologie gehad dus om de opleiding te doen wat te maken heeft met de zorg te doen zal ongetwijfeld erg lastig voor me zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2016, 14:23
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Terechte opmerking van Elin3, denk ik. Een hbo-opleiding duurt nog (minimaal) 4 jaar voor je, de testen van de NS doe je in een paar weken?

En ook een terechte opmerking van Daantje hierboven: kies iets wat je echt wil, niet iets omdat het nou eenmaal hbo is.
ik wil geen overhaaste beslissingen maken dus ik heb mezelf een doel gesteld, dat ik deze schooljaar gewoon volg en daarna oriënteer ik welke weg ik zal nemen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2016, 15:34
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
ik wil geen overhaaste beslissingen maken dus ik heb mezelf een doel gesteld, dat ik deze schooljaar gewoon volg en daarna oriënteer ik welke weg ik zal nemen.
Als je overweegt niet door te gaan, ga dan nu al kijken naar alternatieven. Als je daar in juni pas mee begint ben je te laat voor alle voorlichtingsactiviteiten!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-09-2016, 18:23
Happy & Meal
Happy & Meal is offline
Citaat:
Als je overweegt niet door te gaan, ga dan nu al kijken naar alternatieven. Als je daar in juni pas mee begint ben je te laat voor alle voorlichtingsactiviteiten!
Aangezien studenten de tijd hebben tot februari om te beslissen of ze doorgaan of stoppen met de opleiding ga ik ook dezelfde route lopen. Ik volg de opleiding tot rond januari waarna ik me studie resultaten bestudeer.

Ik kan daarna beslissen of ik doorga met me studie of ik stop om zo te solliciteren bij de NS of ik maak een studie switch met een of februari instroom of september instroom.

als ik voor 1 februari definitief stop met het volgen van een studie, word mijn studiefinanciering en met student-OV omgezet naar gift ook al haal ik mijn diploma niet meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Het grote zwangerschaps- en babytopic #10
Lorelei
500 19-05-2010 09:40
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Verhalen & Gedichten onder de dekens
Myuki
9 10-01-2005 16:03
Liefde & Relatie grootste fout van m'n leven.. ben hem kwijt..
Psychickje
16 02-06-2004 20:26
Verhalen & Gedichten gang
metallica
103 27-12-2003 07:24
Beleidszaken Nuttigheidsmeter als oplossing voor 'ondemocratisch' modereren
michieldewit
86 05-08-2003 00:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.