Oud 01-01-2002, 00:36
RaVenof
Avatar van RaVenof
RaVenof is offline
Hee idereen.

Ik zit zojuist met een vraag.
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat als je een rozijn in een glas champagne doet, hij telkens van boven naar onder drijft. keer op keer opnieuw.

Zou iemand mij hiervoor een wetenschappelijke verklaring kunnen geven??

bvd,

Christian.
Advertentie
Oud 01-01-2002, 10:09
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Zwaartekracht? Dichtheid van rozijn groter dat die van champagne?

Is dit niet iets voor Ex. vakken?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Oud 01-01-2002, 15:02
John-17
John-17 is offline
tis de dichtheid


Oud 01-01-2002, 17:20
Regalk
Regalk is offline
Hij bedoelt dus dat als ie weer boven is ook weer naar beneden valt. Hoe kan dat?
Oud 01-01-2002, 19:14
RaVenof
Avatar van RaVenof
RaVenof is offline
de dichtheid van de rozijn veranderd niet

de dichtheid van de rozijn > dichtheid van champagne dus hij zou moetten zinken en op de bodem blijven liggen.
Maar dat doet hij niet, als hij de bodem heeft bereikt gaat hij weer naar boven.

misschien is het zo dat de dichtheid van de rozijn toch gelijk is aan de dichtheid van champagne.

MYSTERIE?

[Dit bericht is aangepast door RaVenof (01-01-2002).]
Oud 01-01-2002, 19:14
Rhinus
Rhinus is offline
Ik vind het interesant maar ik heb geen idee. Kwam je hier bij toeval achter?

Mocht iemand 't weten. LAAT MIJ HET DAN OOK WETEN!

Maare volgens mij is het geen F&L. Maar wel interesant.
Oud 01-01-2002, 20:52
Blobje
Blobje is offline
Ik vind het ook wel interessant, je zou hier vast God mee kunnen worden in een of andere onbekende stam in de rimboe. Zie hier, de rozijn die ik onder controle heb!
Oud 01-01-2002, 22:38
Undeclinable
Avatar van Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Blobje schreef:
Ik vind het ook wel interessant, je zou hier vast God mee kunnen worden in een of andere onbekende stam in de rimboe. Zie hier, de rozijn die ik onder controle heb!
...als je dr een leuk verhaaltje omheen breidt kom je in nederland ook nog een aardig eindje hoor...
__________________
Western civilization? That would be a good idea! | Don't confuse the major opinion with the truth..
Oud 02-01-2002, 00:33
danieldk
danieldk is offline
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk. Waarschijnlijk ken je wel van die olielampen, waarin het olie op en neer gaat. Zodra het olie verwarmd is stijgt het in water, bovenin koelt het af en daalt het weer. Het zou naar mijn idee aan temperatuurswisselingen kunnen liggen, maar misschien ook door osmose... Andere verklaringen?
Oud 02-01-2002, 00:34
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
...als je dr een leuk verhaaltje omheen breidt kom je in nederland ook nog een aardig eindje hoor...
Hehe, ja, dat verhaal van die bakker die z'n brood bakt met linksdraaiend water. 95% vd Nederlanders weet waarschijnlijk niet eens wat een spiegelbeeldisomeer is.
Oud 02-01-2002, 14:24
Rhinus
Rhinus is offline
Spiegelbeeldisomeer?
Oud 02-01-2002, 20:21
danieldk
danieldk is offline
Hehe, dat bedoel ik .
Oud 02-01-2002, 21:08
Rhinus
Rhinus is offline
Ja, maar wat is het nouw?
Oud 02-01-2002, 21:19
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ja, maar wat is het nouw?
Ik neem aan dat je weet wat isomeren zijn. Er zijn bepaalde koolwaterstof(achtige) verbindingen die isomeren van elkaar zijn en ook nog, als je het ruimtelijk bekijkt spiegelbeelden van elkaar zijn. Je kunt bepalen welke of welke hoeveelheid/concentratie bijv. een vloeistof bevat. Daarvoor heb je een instrument waar je de vloeistof in doet, er valt licht op (ik geloof door een tralie). Vervolgens moet je naar links of rechts draaien totdat je scherp beeld krijgt als je "er" doorheen kijkt. Als het scherp wordt als je naar links draait heb je het L-Isomeer, naar rechts het R-isomeer. Vandaar ook de naam linksdraaiend melkzuur.

Wat betreft de bakker en zijn water: het was gewoon onzin, omdat water geen spiegelbeeldisomeer is/heeft.

Maar als je Atheneum met scheikunde krijg je vast wel in de 6e het fijne ervan te horen...
Oud 02-01-2002, 21:26
The Wanderer
Avatar van The Wanderer
The Wanderer is offline
heheh volgens mij heb je iets te diep in het glaasje gekeken.
__________________
SpoonBoy:Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth. Neo:What truth? SpoonBoy:A spoon is for eating only.
Oud 02-01-2002, 21:43
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
The Wanderer schreef:
heheh volgens mij heb je iets te diep in het glaasje gekeken.
Uhm, waar slaat dat nou weer op?!? Ik drink niet eens.
Oud 02-01-2002, 21:46
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
The Wanderer schreef:
heheh volgens mij heb je iets te diep in het glaasje gekeken.
http://www.bio.uva.nl/propedeuse/CORE/00/03/ED.HTML
Oud 02-01-2002, 22:36
harrypjotter
harrypjotter is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Ik neem aan dat je weet wat isomeren zijn. Er zijn bepaalde koolwaterstof(achtige) verbindingen die isomeren van elkaar zijn en ook nog, als je het ruimtelijk bekijkt spiegelbeelden van elkaar zijn. Je kunt bepalen welke of welke hoeveelheid/concentratie bijv. een vloeistof bevat. Daarvoor heb je een instrument waar je de vloeistof in doet, er valt licht op (ik geloof door een tralie). Vervolgens moet je naar links of rechts draaien totdat je scherp beeld krijgt als je "er" doorheen kijkt. Als het scherp wordt als je naar links draait heb je het L-Isomeer, naar rechts het R-isomeer. Vandaar ook de naam linksdraaiend melkzuur.

Wat betreft de bakker en zijn water: het was gewoon onzin, omdat water geen spiegelbeeldisomeer is/heeft.

Maar als je Atheneum met scheikunde krijg je vast wel in de 6e het fijne ervan te horen...
bedoel je hier niet cis- en trans isometrie ?
(dat heb ik net gehad )


Maar misschien is de dichtheid van de rozijn en de champagne bijna gelijk, die van de rozijn iets hoger, maar dattie op de bodem aangekomen door de naar boven stromende bubbeljes mee naar boven stroomt, om misschien iets met drukverschil....
__________________
With great power comes great responsebillity.
Ads door Google
Oud 03-01-2002, 00:37
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Joël schreef:
Zwaartekracht? Dichtheid van rozijn groter dat die van champagne?

Is dit niet iets voor Ex. vakken?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Het neusje van de saaiheid #624
Verwijderd
500 08-06-2009 18:28
Psychologie Muziektopic #4
coopergirl
487 05-03-2006 21:23
Muziek Mooie lyrics
pourlesyeux_
128 31-07-2004 22:51
De Kantine champagne
Williams
23 10-02-2004 17:50
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen la champagne
martijngerkes
4 16-04-2002 22:14
Huiswerkvragen: Exacte vakken Champagne
RaVenof
25 13-01-2002 03:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.