Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2003, 10:55
yoepi
Avatar van yoepi
yoepi is offline
Het is misschien/waarschijnlijk een hartstikke domme vraag, ( )waar ik zou weleens willen weten hoe het boedhisme & hindoeisme in elkaar zit. Ik heb nou niet het idee dat er zoveel mensen in Nederland er in geloven. Ben er in ieder geval nooit 1 tegengekomen. En die mensen die in boedha geloven of in weetikveelwaarhindoeisteningeloven, komen volgens mij niet uit Nederland toch? Oftewel: hebben die godsdiensten in NL nog wel iets te betekenen?
Welke overtuigende boedhist/hindoeist/godgeleerde ( ) zou mij er meer over willen vertellen?
__________________
Zeg niet alles wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2003, 11:19
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ten eerste: Boeddhisme is uit Hindoeïsme ontstaan maar heeft in principe een heel andere inslag. Hindoeïsten geloven volgens mij graag dat Boeddhisten ook Hindoeïsten zijn, maar eigenlijk is dat flauwekul.

Er is Nederland een vrij grote gemeenschap Hindoeïsten, ik geloof 200.000 in de provincie Noord-Holland. Relatief gezien best groot. Ik weet niet hoe het met Boeddhisten zit.

Het Boeddhisme is een vrij toegankelijke religie, aangezien het soms meer weg heeft van een filosofie of psychologie dan een religie. Het heeft geen God, officieel, en daarin verschilt het van het Hindoeïsme.

Je kunt je dan misschien ook wel voorstellen dat de Hindoeïsten veelal allochtonen zijn, die hun Godsdienst behouden hebben en dat Boeddhisten ook veelal geboren Nederlander zullen zijn, in ieder geval meer dan de Hindoeïsten.

Ik heb zelf voor Boeddhisme op school de Dhammapada moeten lezen, een Boeddhistisch (Theravada) geschrift. Daarin geeft Boeddha af en toe kritiek op het Hindoeïsme. Hij doet dat door opvallende uitspraken die alleen insiders zullen begrijpen.

Het Hindoeïsme heeft een offercultuur voortgebracht. Vooral voedseloffers en ook andere rituelen zijn heel belangrijk. Boeddha heeft het echter over "innerlijke verbranding". Dat is een verinnerlijkt ritueel. Waar de Hindoeïst weinig zal willen stoppen veel te eten, zal de Boeddhist de begeerte veel te willen eten willen stoppen. Dit verinnerlijkt ritueel is in het Boeddhisme uitdoving, het stoppen van begeerte, het berijken van Nirvana.

Boeddha is geboren in de Hindoe-cultuur en trekt af en toe ook fel van leer daartegen:
"Beter dan honderd jaar gebed,
beter dan het brengen van duizend offers,
beter dan het opgeven van duizend wereldse gewoonten,
beter dan het honderd jaar brandend houden van een heilig vuur in het bos
is een moment van eerbied
voor de mens die zichzelf overwonnen heeft."

"Alleen degene die beheerst en zuiver leeft,
zijn rust en deugdzaamheid weet te bewaren
en geen ijdelheid kent,
mag zichzelf, ook al draagt hij de duurste kleren,
een oprechte monnik, asceet, brahmaan of zoeker noemen."

Kijk, in het Hindoeïsme gelooft men net als in Boeddhisme in wedergeboorte, en karma dat wedergeboorte bepaalt (noodzakelijk maakt). Geboren worden in een rijk gezin wordt vaak als teken gezien van goed karma. Daarom is het mogelijk dat zoon-op-zoon in een bepaalde familie Brahmaan (hoge kaste) wordt. Boeddha geeft hier heel duidelijk aan dat geld noch kleding belangrijk is - of je het nou hebt of niet - maar dat het karakter van belang is, beheersing, zuiverheid, rust en deugdzaamheid.

"U bent de bron (ah!)
van alle zuiverheid en alle onzuiverheid.
Reinheid en onreinheid hangen af van uw zelfwerkzaamheid.

Niemand kan een ander zuiver maken."

Kijk, hier hebben we weer dat verinnerlijkt ritueel. Niet een hoog iemand in een geloof kan jou zuiverheid geven (denk aan biecht, christendom, Brahmaan, Hindoeïsme). Alleen jijzelf.

Ook Goden kunnen dat niet voor je doen. In het Boeddhisme is er niets hoger dan jijzelf. Overigens, een zelf is er niet, maar in de illusie van het zelf is er niets hoger dan jijzelf. Ook niets lager overigens.

Ik hoop het voldoende te hebben toegelicht.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 11:51
ranonkel
ranonkel is offline
Wat een duidelijke uiteenzetting..
dank je wel..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 19:32
Daevrem
Daevrem is offline
Het boedhisme is geen godsdienst en heeft dus geen goden. Het Hinduisme heeft dat wel. Ze hebben van die meerarmige goden als Shiva enzo(ze hebben niet allemaal meerdere armen trouwens). In tegenstelling staat het aanbidden van goden niet centraal in het hinduisme. De basis is het geloof in reincarnatie.

Boeddha is zeg maar de uitvinder van het boeddisme. Hij was geboren als prins in 560 B.C. Z'n vader wilde dat hij de nieuwe monarch werd en boeddha zelf wilde een monnik worden om op zoek te gaan naar verlichting. Naar veel pogingen berijkte hij als eerste mens verlichting en begon dit hierna aan andere mensen te leren.

Een boeddha is iemand die verlicht is, het is zeg maar een soort idool, een voorbeeld. De verlichting wordt traditioneel berijkt door afstand te doen van alles materialistisch, je nederig te gedragen, je te onthouden van oppervlakkige lusten enz. Er zijn meerdere vormen van boeddisme en boeddisten zijn verspreid over heel azie.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 21:37
Upke
Upke is offline
Citaat:
yoepi schreef op 31-12-2003 @ 11:55:
Het is misschien/waarschijnlijk een hartstikke domme vraag, ( )waar ik zou weleens willen weten hoe het boedhisme & hindoeisme in elkaar zit. Ik heb nou niet het idee dat er zoveel mensen in Nederland er in geloven. Ben er in ieder geval nooit 1 tegengekomen. En die mensen die in boedha geloven of in weetikveelwaarhindoeisteningeloven, komen volgens mij niet uit Nederland toch? Oftewel: hebben die godsdiensten in NL nog wel iets te betekenen?
Welke overtuigende boedhist/hindoeist/godgeleerde ( ) zou mij er meer over willen vertellen?
Hoe kun je dan herkennen aan iemand of deze een boedhist is? Want je zegt zelf dat je er nooit eentje bent tegengekomen. En verder Boedhisme is al helemaal geen godsdienst. En wat bedoel je of het NOG wel iets te betekenen heeft in Nederland? Is het dan ooit heel populair geweest of zo?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 22:01
Daevrem
Daevrem is offline
Boeddisme botst met de westerse samenleving. Tegenovergestelde waarden. Als jij de perfecte bouddist bent dan ben je in de westerse wereld een lui, unsuccesvol, raar, enz.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 17:06
yoepi
Avatar van yoepi
yoepi is offline
Citaat:
Upke schreef op 01-01-2004 @ 22:37:
Hoe kun je dan herkennen aan iemand of deze een boedhist is? Want je zegt zelf dat je er nooit eentje bent tegengekomen. En verder Boedhisme is al helemaal geen godsdienst. En wat bedoel je of het NOG wel iets te betekenen heeft in Nederland? Is het dan ooit heel populair geweest of zo?
Oke, je hebt gelijk. (waarom zeuren die mensen van tegenwoordig toch zo?! Ze lijken wel op mij! )
Ik bedoel dan dat ik nog nooit met een boedhist heb gepraat/dat ik van niemand die ik ken weet dat hij daarin gelooft. Ik vraag me af of ik het wel goed geformuleerd heb, zeg het me anders.
Sorry sorry sorry sorry dat ik je zo gekwetst hebt door net te doen of boedhisme een godsdienst is en bedankt voor je aanwijzing. sorry sorry sorry & nog eens sorry dat ik zei: NOG! ik zal het zometeen eerst wijzigen voordat er nog meer mensen over vallen. Je hebt weer helemaal gelijk en mijn hartelijke excuses voor het tijdelijk ongemak. Het klinkt allemaal in ieder geval wel zo of dat je zeer beledigd bent, en dat heb ik niet bedoeld . Maar ik zal toegeven, je hebt gelijk. =



Helaas, ik heb het geprobeerd te wijzigen maar het is niet gelukt. Je zult er genoegen mee moeten nemen
__________________
Zeg niet alles wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.