Oud 13-09-2004, 15:34
FF-FeliX-FF
Avatar van FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
Iets formeler voor de zeikerige mensen onder ons.. ik noem geen namen *kugh*Duivelaartje*Kugh*..... wat vinden jullie van harry potter? het is tog verrot? ofniet? geef duidelijke argumenten
Advertentie
Oud 13-09-2004, 15:51
Ndimension
Ndimension is offline
Jij beweert dat het verrot is, geef jij dan maar eens duidelijke argumenten in je openingspost.
__________________
© Ndimension
Oud 13-09-2004, 15:55
Verwijderd
Iets duidelijker, voor de minder intelligente mensen onder ons *kuchFF-Felix-FFkuch*, graag argumenten bij je stelling/bewering, alleen aan 'hij is toch verrot, niet dan?' hebben we dan ook absoluut niets. Erg fijn voor je dat je hem niet cool vind, maar daar heb je toch ook een reden voor, niet dan?

Of vind je het nodig om alternatief te zijn?

Grim

Laatst gewijzigd op 13-09-2004 om 15:57.
Oud 13-09-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 13-09-2004 @ 15:51 :
Jij beweert dat het verrot is, geef jij dan maar eens duidelijke argumenten in je openingspost.
Oud 13-09-2004, 16:46
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Nu kunnen we niet zien of je gelijk hebt, of jouw mening wel klopt. Geef eens aan waarom je Potter 'verrot' vindt. Als je die hebt gegeven wil ik hier nog wel verder op reageren, maar op deze manier niet.

Zeikerig Duivelaartje
Oud 13-09-2004, 17:57
Verwijderd
*zeikerige slotenhanger*

Ik heb nooit iets van Harry Potter gelezen, maar het feit dat mevrouw Rowling ongeveer half Zimbabwe zou kunnen kopen met het geld dat ze met onze bebrilde vriend binnengehaald heeft, zou er toch wel iets over kunnen zeggen, ook al zijn populariteit en kwaliteit niet evenredig.

LUH-3417
Oud 13-09-2004, 19:25
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Jij stelt ons niet in staat om jou duidelijk te maken dat jij het compleet bij het verkeerde eind hebt. Wil je zeggen dat jij jezelf de mogelijkheid wilt ontnemen om bekeerd te worden tot zo iets moois?
__________________
Recht voor je raapje!
Oud 13-09-2004, 20:47
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Ik vind de boeken van Harry Potter leuk om te lezen en met behoorlijk wat fantasie geschreven, maar ik vind ook dat ze behoorlijk overgewaardeerd worden. Echt heel mooi geschreven zijn ze eigenlijk niet, het is heel opvallend hoe het schoolsysteem van Zweinstijn hetzelfde is als het Engelse kostschoolsysteem en er is een wel erg duidelijke scheiding tussen goed en kwaad. Tegen dat laatste heb ik bij Tolkien op de één of andere manier geen enkel bezwaar, maar als ik dan lees over die kindjes van 10 jaar oud die meteen allemaal goed of slecht zijn, vind ik dat toch een beetje vreemd.

Maar blijkbaar was er gewoon een hele grote behoefte naar dit soort boeken, dus ja... Ik zit er niet echt mee verder.
__________________
Romantici rouleren de wereld
Oud 13-09-2004, 20:50
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Eén ding moet ik toch wel even toevoegen: Ik heb het natuurlijk wel over Harry Potter, dus niet Harrie Potter.

Dus niet over Perkamentus, zweinstein, en al die andere ongein. Ik heb het over Hogwards met de meesterlijke hoofdmeester Dumbledore.
__________________
Recht voor je raapje!
Oud 13-09-2004, 20:57
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Ik heb niets tegen vertalingen. Snap nooit zo goed dat anderen daar zo'n last van hebben..
__________________
Romantici rouleren de wereld
Oud 13-09-2004, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Zotje schreef op 13-09-2004 @ 20:50 :
Eén ding moet ik toch wel even toevoegen: Ik heb het natuurlijk wel over Harry Potter, dus niet Harrie Potter.

Dus niet over Perkamentus, zweinstein, en al die andere ongein. Ik heb het over Hogwards met de meesterlijke hoofdmeester Dumbledore.
Hogwarts.



Overigens is de vertaling heel behoorlijk gedaan, vind ik. Alle lof daarvoor.
Oud 13-09-2004, 21:21
FF-FeliX-FF
Avatar van FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
Kvinds het verhaal opzich wel goed in elkaar zitten.. maar ik vind alles zo nep.... en zij word er zo rijk mee om iets doms te verzinnen. ik ga heus niet een topic openen omdat ik geen redenen of argumenten heb..... die films ook... die zagen er niet uit.. alles zo nep en de helft klopte niet met het boek.. ik vind het maar een blij ventje met een brilletje..... de verhalen van Harry Potter zijn ook zo voorspelbaar.... ik lees liever Lord Of The Rings........
Oud 13-09-2004, 21:23
FF-FeliX-FF
Avatar van FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
Citaat:
Kristoph schreef op 13-09-2004 @ 20:47 :
Ik vind de boeken van Harry Potter leuk om te lezen en met behoorlijk wat fantasie geschreven, maar ik vind ook dat ze behoorlijk overgewaardeerd worden. Echt heel mooi geschreven zijn ze eigenlijk niet, het is heel opvallend hoe het schoolsysteem van Zweinstijn hetzelfde is als het Engelse kostschoolsysteem en er is een wel erg duidelijke scheiding tussen goed en kwaad. Tegen dat laatste heb ik bij Tolkien op de één of andere manier geen enkel bezwaar, maar als ik dan lees over die kindjes van 10 jaar oud die meteen allemaal goed of slecht zijn, vind ik dat toch een beetje vreemd.

Maar blijkbaar was er gewoon een hele grote behoefte naar dit soort boeken, dus ja... Ik zit er niet echt mee verder.
mee eens...
Oud 13-09-2004, 21:28
-Melody-
Avatar van -Melody-
-Melody- is offline

Hoezo tegenstrijdig!?

Wat jij ''nep'' vind, zoiets heet : FICTIE! Snap je dat woord?
En als je zoveel fantasie hebt als mevrouw Rowling ben je zeker niet '''dom''.
Oh god, waarom ga ik hier nog op in..
__________________
Moooore than words..
Oud 13-09-2004, 22:08
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Zotje schreef op 13-09-2004 @ 20:50 :
Eén ding moet ik toch wel even toevoegen: Ik heb het natuurlijk wel over Harry Potter, dus niet Harrie Potter.

Dus niet over Perkamentus, zweinstein, en al die andere ongein. Ik heb het over Hogwards met de meesterlijke hoofdmeester Dumbledore.
De vertaling naar het Nederlands is naar mijn mening eigenlijk op sommige punten beter dan het origineel... neem nou die belachelijke namen in het Engels: Dumbledore is een naam voor een lieve kabouter met een enorme puntmuts, niet voor een gezaghebbende schoolmeester die ook nog als enige de grote Voldemort aan kan.... nou ja, ik heb verder ook niet serieus geprobeerd om de boeken in het Engels te lezen, dus misschien zie ik wat over het hoofd. Toch vind ik dat die Nederlandse vertaling meesterlijk is.

Mijn algemene standpunt tegenover Harry Potter is overigens: vanaf boek 2 fantastisch geschreven en zeer boeiend, de films zijn zeker niet slecht, al worden er wel wat belangrijkere dingen in weggelaten. Ook leuk is dat sommige dingen helemaal niet zo voorspelbaar zijn: er lopen verschillende lijnen in de serie, Rowling heeft er zelfs voor het beginnnen der schrijven speciaal een enorm schema aan de wand voor gemaakt om maar niks over het hoofd te zien als ze al bij bijv. boek 4 was...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Oud 14-09-2004, 06:16
Verwijderd
Citaat:
FF-FeliX-FF schreef op 13-09-2004 @ 21:21 :
Kvinds het verhaal opzich wel goed in elkaar zitten.. maar ik vind alles zo nep.... en zij word er zo rijk mee om iets doms te verzinnen. ik ga heus niet een topic openen omdat ik geen redenen of argumenten heb..... die films ook... die zagen er niet uit.. alles zo nep en de helft klopte niet met het boek.. ik vind het maar een blij ventje met een brilletje..... de verhalen van Harry Potter zijn ook zo voorspelbaar.... ik lees liever Lord Of The Rings........
Ik heb er nog maar bar weinig gehoord, liever gezegd, nog steeds geen. Wees duidelijk en argumenteer voordat je een statemnet lanceer(t)


Grim
Oud 14-09-2004, 09:42
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Bladiebladieblabla..

Leuke boeken om te lezen, geen meesterwerken, jammer van de hype, de films zijn niet echt goed.

Bladiebladieblabla..






Oud 14-09-2004, 16:58
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Citaat:
FF-FeliX-FF schreef op 13-09-2004 @ 21:21 :
die films ook... die zagen er niet uit.. alles zo nep en de helft klopte niet met het boek
bij de Lord of the Rings kloppen er ook aardig wat dingen niet met het boek. Je kunt een film gewoon niet precies hetzelfde als het boek maken.
__________________
Romantici rouleren de wereld
Ads door Google
Oud 14-09-2004, 18:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
FF-FeliX-FF schreef op 13-09-2004 @ 21:21 :
Kvinds het verhaal opzich wel goed in elkaar zitten.. maar ik vind alles zo nep.... en zij word er zo rijk mee om iets doms te verzinnen.
Als het echt niks was zou het nooit zo goed verkocht zijn. Kom er maar op.
Daarbij, misschien lijkt het wel vreemt dat ze rijk wordt met 'zoiets doms'. Ga dan zelf zoiets schrijven. Ofwel, het is dus niet dom, maar het zit goed in elkaar en de meeste mensen vinden het boeient. Dat jij het niet boeient vind betekent niet dat iets dom is.

Citaat:
die films ook... die zagen er niet uit.. alles zo nep en de helft klopte niet met het boek.. ik vind het maar een blij ventje met een brilletje.....
Een film is altijd heel wat anders dan een boek. Het is een ander medium en moet het ook van andere dingen hebben. In ieder geval als een film slecht is hoeft een boek nog niet slecht te zijn, hetzelfde geld overgens ook andersom.

Citaat:
de verhalen van Harry Potter zijn ook zo voorspelbaar.... ik lees liever Lord Of The Rings........
Voorspelbaar? Misschien een beetje, maar ik vind veel dingen toch wel heel verrassent en ik geloof ook dat ze wel een hele bijzondere ontknoping heeft voor het laatste boek. Het is waarscheinlijk dat Harry Voldemort verslaat, maar de manier en de redenen kunnen nog wel heel erg verrassent zijn.
Ik vind de verhalen erg fantasievol en toch ook wel orgineel op deze manier. Natuurlijk gebruikt ze stukken uit myten, volksverhalen ect, maar dat heb je met fantasy (ik reken Potter tot fantasy) altijd wel omdat er bepaalde regels aan zijn.
De eerste 2 boeken zijn vind ik voorspelbaarder. Dit ook omdat het afgesloten verhalen zijn terwijl de andere boeken (3, 4 en 5) meer om een groter geheel geschreven zijn.
Tot hoever heb je gelezen? Als je alleen 1 en 2 hebt gelezen is het niet echt goed om daar je mening op te baseren gezien de verandering in boek 3 en de rest.

Ik vind dat je interresant wil doen. Harry Potter afkraken (eigenlijk omdat je het kinderachig vind) en dan zeggen dat je liever LotR leest. Vrij standard
Beide serie's hebben hun zwakke en sterke kanten en je kan iets niet leuk vinden, maar je redenatie en argumentatie hier klopt niet helemaal. Verder zou ik het op prijs stellen als je wat beter Nederlands gebruikt. (Geen overdaat aan punten, hoofdletters en betere structuur)

Citaat:
Kristoph schreef op 13-09-2004 @ 20:47 :
Ik vind de boeken van Harry Potter leuk om te lezen en met behoorlijk wat fantasie geschreven, maar ik vind ook dat ze behoorlijk overgewaardeerd worden. Echt heel mooi geschreven zijn ze eigenlijk niet, het is heel opvallend hoe het schoolsysteem van Zweinstijn hetzelfde is als het Engelse kostschoolsysteem en er is een wel erg duidelijke scheiding tussen goed en kwaad. Tegen dat laatste heb ik bij Tolkien op de één of andere manier geen enkel bezwaar, maar als ik dan lees over die kindjes van 10 jaar oud die meteen allemaal goed of slecht zijn, vind ik dat toch een beetje vreemd.

Maar blijkbaar was er gewoon een hele grote behoefte naar dit soort boeken, dus ja... Ik zit er niet echt mee verder.
Wat is overgewaardeerd? Veel mensen vinden het leuk en dat noem ik niet overwaarderen. Dat mensen roepen dat het het meest geweldige boek is wat ze kennen is wel overwaarderen, maar dan moet je je afvragen waar dat vandaan komt. Mensen lezen veel te weinig boeken en dit lezen ze toevallig wel omdat ze er veel via andere mensen over horen. Ik vind dat overwaarderen meer iets van dat mensen te weinig boeken gelezen hebben.
Wat wel super vervelend is is die meganisering van Potter en dat vind ik heel erg zonde. Het doet zo af aan het boek en om het boek zou het in principe moeten draaien.

Ik vind die scheiding van goed en kwaat juist enorm meevallen. Alleen het verhaal van de duffelingen is echt zwart wit, maar andere dingen liggen toch wat gecompliceerder. (Een beetje zwart wit is het wel, maar niet zo erg als hier gestelt wordt)

Als je naar de engelse boeken gaat kijken zie ik zeker punten die niet heel erg goed zijn qua schrijfstijl. Ze zegt wel 10 keer op een bladzijde dat hij iets boos zegt, terwijl een of 2 keer voldoende is. Ik vind het ergelijk als het er zo vaak staar. Dat is er gelukkig met de nederlandse vertaling wel uitgehaald.
Het punt is dat het verhaal zo enorm goed in elkaar zit en het loopt lekker. Dat pakt je als lezer en de manier waarop ze dat gedaan heeft is meesterlijk. Kijk maar naar de hoeveelheden mensen het een heerlijk boek vinden.

Ik vind het niet gek dat Zweinstein het engelse kostschoolsysteem heeft. Ze komt uit Engeland en dat systeem zal ze het beste kennen en is dus ook het makkelijkste om mee te nemen. Een kostschool ziet er volgens haar gewoon zo uit. Maar is dat erg dat je dat ziet? Imo niet, in andere boeken van engelse schrijvers zie je dat ook terug.

Ik hoop dat deel 6 en 7 snel uitkomen, ik ben nieuwsgierig naar hoe het verder gaat en afloopt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 14-09-2004, 20:23
lilarcor
Avatar van lilarcor
lilarcor is offline
hmmmm swel een beetje een afgezaagd onderwerp hé

miss opent felix wel zulke topics omdat kuch...hij...te....onorgineel kuch....is...kuch...voor een....kuch...verhaal.
__________________
God schiep de ondeugd, en er was Zwingli
Oud 14-09-2004, 21:18
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
ahum jij schopt hier wel tegen belangrijke schenen hé
Duivelaartje en Zijne Heiligheid beledigen, hoe durf je!

Harry Potter is een middelmatig tot goede reeks met een schrijfster die geld als water binnenzwelgt.
De Nederlandse vertaling vind ik beter dan de originele denk bv. maar aan professor Zwam-drift enz.
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Oud 15-09-2004, 09:50
Verwijderd
Eén vraag: waarom neemt iemand die Harry Potter "tog verrot" vindt een nickname met 'Felix' erin?
Oud 15-09-2004, 10:06
Noelliam
Avatar van Noelliam
Noelliam is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-09-2004 @ 09:50 :
Eén vraag: waarom neemt iemand die Harry Potter "tog verrot" vindt een nickname met 'Felix' erin?
Dubieus ja,

Verder is het verhaal gewoon heel knap geschreven. Met name de opbouw, aanwijzingen voor latere gebeurtenissen en de manier waarop steeds meer achtergrondinformatie wordt gegeven zijn geniaal. Daar is vooraf heel goed over nagedacht
__________________
IJsberen hebben geen fuck te doen. Een keer per dag vangen ze n pinguin en voor de rest lopen ze n beetje te ijsberen
Oud 15-09-2004, 15:24
FF-FeliX-FF
Avatar van FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
...

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 15:58.
Oud 15-09-2004, 15:25
FF-FeliX-FF
Avatar van FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-09-2004 @ 09:50 :
Eén vraag: waarom neemt iemand die Harry Potter "tog verrot" vindt een nickname met 'Felix' erin?
omdat ik zo heet..

ik weet ook wel dat die lieve schattige vogel zo heet..

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 16:00.
Advertentie
Oud 15-09-2004, 15:59
Verwijderd
Het mooie aan een nickname is dat je die zelf kunt verzinnen en dat het dus niet per se je echte naam hoeft te zijn. Ik neem aan dat je echte naam ook geen FF bevat.

Maar goed, op deze manier is een discussie niet mogelijk.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Harry Potter Fan-club
Mitchiee
19 18-07-2010 04:15
Verhalen & Gedichten Harry Potter 8
Racing Dutch
23 18-01-2008 13:55
Films, TV & Radio Harry Potter algemeen #5
Severus
500 13-10-2005 16:48
Films, TV & Radio AJMouse's Premières - Week 22: Harry Potter, The Cooler en Open Range.
AJMouse
21 02-07-2004 17:18
Films, TV & Radio Harry Potter: and the Prisoner of Azkaban!
Apomes
497 06-06-2004 18:22
Games harry potter probleem voor de gbc I
jostie
1 24-02-2002 19:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.