Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2001, 18:07
Verwijderd
Ik heb het hier over het beeld dat volwassenen in m'n omgeving van jongeren hebben en de gevolgen ervan.

Jongeren moeten werken
Ik heb vorig jaar veel te veel hooi op m'n vork genomen en ik ben dus ook rigoreus met een aantal dingen gestopt, werken inclus. Ik wil nu wachten tot ik m'n eindexamen heb gehad. Ik werk dus nu niet.

De mannelijke jongeren moeten een scooter hebben
Ik maak de redenering: ik ben nu 16. Als ik nu een scooter koop, dan ben ik veel geld kwijt aan alles en over een jaar of 3,4 wil ik een auto. Dan krijg je die kosten twee keer. Ik kan dus beter ff wachten daarmee.

Jongeren moeten uitgaan
Ik heb compleet geen behoefte aan uitgaan, dus waarom zou ik het dan doen?

Jongeren moeten drinken
Een biertje op z'n tijd kan lekker zijn, maar ik zit niet elke avond achter het Carlsberg.

Nu zie je dus, dat ik volgens de definitie van m'n volwassen omgeving geen echte jongere ben. Men kijkt dan ook raar als ik op verjaardagen ofzo zeg dat ik niet werk en geen scooter heb. Ze vragen dan aan m'n ouders (waar ik bij zit!) of het met mij nog wel goed komt. Als ik dan prikkelbaar ben, maar ik er een scene van en heeft iedereen zoiets van 'wat heeft die nu weer?'. Dan heb ik het dus gedaan.

Nu was dit eigenlijk iets waar ik al een tijdje mee rondloop en wat ik ff op wilde schrijven...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2001, 18:11
Marc S
Marc S is offline
Ach ja, toen ik 16 was:

Werkte ik niet vast, deed hier en daar een klusje voor mijn pa, maar heb nooit werk gezocht.

Ik had nooit een scooter, rij daarvoor nu wel auto.

Ging helemaal niet uit, nu soms wel.

En dronk ik geen druppel alcohol.

Mijn punt:
Als dat echt het beeld van jongeren is, dan zitten ze er ver naast
Met citaat reageren
Oud 25-12-2001, 19:19
Skatertjuh13
Skatertjuh13 is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Ik heb het hier over het beeld dat volwassenen in m'n omgeving van jongeren hebben en de gevolgen ervan.

Jongeren moeten werken
Ik heb vorig jaar veel te veel hooi op m'n vork genomen en ik ben dus ook rigoreus met een aantal dingen gestopt, werken inclus. Ik wil nu wachten tot ik m'n eindexamen heb gehad. Ik werk dus nu niet.

De mannelijke jongeren moeten een scooter hebben
Ik maak de redenering: ik ben nu 16. Als ik nu een scooter koop, dan ben ik veel geld kwijt aan alles en over een jaar of 3,4 wil ik een auto. Dan krijg je die kosten twee keer. Ik kan dus beter ff wachten daarmee.

Jongeren moeten uitgaan
Ik heb compleet geen behoefte aan uitgaan, dus waarom zou ik het dan doen?

Jongeren moeten drinken
Een biertje op z'n tijd kan lekker zijn, maar ik zit niet elke avond achter het Carlsberg.

Nu zie je dus, dat ik volgens de definitie van m'n volwassen omgeving geen echte jongere ben. Men kijkt dan ook raar als ik op verjaardagen ofzo zeg dat ik niet werk en geen scooter heb. Ze vragen dan aan m'n ouders (waar ik bij zit!) of het met mij nog wel goed komt. Als ik dan prikkelbaar ben, maar ik er een scene van en heeft iedereen zoiets van 'wat heeft die nu weer?'. Dan heb ik het dus gedaan.

Nu was dit eigenlijk iets waar ik al een tijdje mee rondloop en wat ik ff op wilde schrijven...

Waarom moeten de mannelijke jongeren een scooter hebben en de vrouwelijke niet?!
__________________
I'll keep the ring, till I die...
Met citaat reageren
Oud 25-12-2001, 22:05
dystopia
dystopia is offline
Wie een beetje nadenkt (een beetje maar, is niet veel voor nodig ) ziet wel in dat dat allemaal generaliserend is, dat er bij pubers idd meer meelopergedrag voorkomt ("hij/zij heeft een scooter/gsm/piercing, dat wil ik ook") uiteindelijk komt dat voort uit bijv. onzekerheid. Hoort gewoon erbij, bij de pubertijd dus

Uitgaan vind ik een vorm van gezelligheid creeren, onder elkaar zijn met leeftijdgenoten en dan gezellig praten, dansen/mosjuh, bios, etc.

Drinken vind ik af en toe wel lekker maar welke idioot heeft ooit gezegd dat jongeren moeten drinken, moeten uitgaan of elke avond liggen te zuipen? Een wannabe-conservatief?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 10:39
Verwijderd
Daarom heb ik er ook boven gezet dat dit niet op mijn visie van jongeren slaat, maar op die zoals ik die aanvoel van mijn volwassen omgeving. Ik weet (omdat ik er middenin zit) dat geen enkele jongere gelijk is, behalve dan idd de meelopers...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 12:07
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
betekent dat dat ik maar voor 25% jongere ben?

ik heb geen scooter (hoef ik ook niet)
ik ga nooit uit
en ik drink wel eens wat..maar dat blijft bij één biertje/wijntje op een avond...

Ja, ik werk wel...maar das gewoon omdat ik aan het sparen ben, en ik dat niet red met mijn zakgeld..

Maar zoals gezegd: dit is natuurlijk allemaal generaliserend. Als dat 'het beeld' van de volwassene over de jongere is...so be it. Ik ga me d'r niet druk om maken.

Wees gewoon jezelf, dan komt het altijd goed..
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 12:27
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Wees gewoon jezelf, dan komt het altijd goed..
Hele goeie raad...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 12:55
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Heb ik ook hoor....
Ik wil absoluut ook niet elke week uit ofzo, dat lijkt me strontvervelend worden, 1 keertje in de 2 maanden is leuk.. of gewoon visite krijgen of op visite gaan ofzo ipv uitgaan, dan kan je tenminste praten.....
Ik heb ook nooit een scooter gehad (ben nu 19) en ben zelfs nog niet eens met mn rijlessen begonnen (die ik overigens niet eens zelf hoef te betalen)... gewoon nog geen behoefte aan en psychisch nog niet aan toe (maar da's weer een ander verhaal)...
drinken doe ik dan wel regelmatig...maar gewoon gezellig thuis meestal....ben ook absoluut geen bierdrinker maar meer een zoete-drankjes-drinker (apfelkorn, amaretto, etc)
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 13:53
Joseph
Joseph is offline
Aan dat beeld van jongeren kan ik me heel erg ergeren.
Ik werk vanaf mijn zestiende in een kledingzaak, maar nooit jongeren van die leeftijd zullen komen - de doelgroep is meer 'studenten met geld en smaak'. Ik heb nooit een scooter gehad en er nooit een willen hebben. Die krengen kosten onwijs veel geld, en daarnaast verlies je het beetje conditie dat je hebt, compleet....

Uitgaan doe ik nu een beetje, deed ik op mijn zestiende echt niet. Ja, ik ging naar vrienden.. maar verder.. niet echt naar een café...

In mijn vriendenkring is het nooit zo geweest dat je 'moet drinken'.. Ik drink wel eens een biertje, of wat wijn. Maar wanneer iemand anders uit de vriendenkring dat niet doet, so what? Moet je echt helemaal zelf weten..

Ik denk gewoon dat je niet moet kijken naar wat de gemiddelde jongeren van 16 hebben, de gemiddelde jongere van 16 is immers ook nogal impulsief en gedraagt zich niet echt intelligent..
Wees gewoon jezelf... Ga je niet gedragen naar een gemiddelde, daar schiet je niets mee op..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 14:16
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Jongeren moeten werken
Werk alleen in de grote vakantie en pas af en toe op, maar idd mijn ouders gaan er eigenlijk vnuit dat ik werk in de vakantie

De mannelijke jongeren moeten een scooter hebben
Weet niet eens hoe het is om op een scooter te zitten, zegt dat genoeg ?? En nee ik ken geen volwassene die vind dat ik een scooter moet hebben

Jongeren moeten uitgaan
Ga heel af en toe, en dan alleen naar Doornroosje en dus niet zo'n tent waar die 14 jarige wannabe's komen. Of ga wel eens poulen met vrienden

Jongeren moeten drinken
Drink praktisch 1,5 jaar niet, is niet nodig en echt lekker is et ook niet. En lang leve mijn sporten


Nee volwassenen die jij bedoelt kijken volgens mij meer naar de jongeren die in het nieuws komen, hanggroepjongeren met hun scooters, zuipfeesten met jongeren en vakantie werk wat niet legaal is (aan het laatste maak ik me ook schuldig, maar ja boeiuh)
Maar et beeld klopt niet echt vind ik
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Joseph schreef:
Ik denk gewoon dat je niet moet kijken naar wat de gemiddelde jongeren van 16 hebben, de gemiddelde jongere van 16 is immers ook nogal impulsief en gedraagt zich niet echt intelligent..
Wees gewoon jezelf... Ga je niet gedragen naar een gemiddelde, daar schiet je niets mee op..
Doe'k ook nie...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 18:30
Verwijderd
Het is totaal onbelangrijk wat andere mensen van je vinden. Het is ook belachelijk te voldoen aan de eisen die men van je verwacht.
Daarnaast ken ik een heleboel volwassen mensen die geen alcohol drinken. Sommige dingen horen te lijken bij het ouder te worden, maar daar heb je echt geen werk, scoter, drank of disco ofzo nodig.
Het lijkt me juist veel volwassener als je laat zien dat je die onzin niet nodig hebt.
Inderdaad blijf vooral jezelf.

Ik zelf vind het ook best vervelend dat mijn ouders mij een saaie mus vinden. Ik blijf liever thuis met een goed boek, of ik ga veel liever bij vrienden langs...

greetz,

bart
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 18:56
Verwijderd
Ik kom daar totaal niet mee overeen, maar dat is iedereen bekend.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2001, 22:22
Shock
Avatar van Shock
Shock is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Ik heb het hier over het beeld dat volwassenen in m'n omgeving van jongeren hebben en de gevolgen ervan.

Jongeren moeten werken
Ik heb vorig jaar veel te veel hooi op m'n vork genomen en ik ben dus ook rigoreus met een aantal dingen gestopt, werken inclus. Ik wil nu wachten tot ik m'n eindexamen heb gehad. Ik werk dus nu niet.

Ik werk wel, maar ik heb aan school bijna nix te doen. Ben met de havo gestopt omdat ik daar gepest werd, doe nu mbo (onder m'n niveau dus, lekker weinig aan huiswerk doen)

De mannelijke jongeren moeten een scooter hebben
Ik maak de redenering: ik ben nu 16. Als ik nu een scooter koop, dan ben ik veel geld kwijt aan alles en over een jaar of 3,4 wil ik een auto. Dan krijg je die kosten twee keer. Ik kan dus beter ff wachten daarmee.

Ik heb een Puch gekocht, puur als vervoermiddel omdat ik nooit een auto zal krijgen (ik heb een lichte vorm van epilepsie)

Jongeren moeten uitgaan
Ik heb compleet geen behoefte aan uitgaan, dus waarom zou ik het dan doen?

Ik werk bij een bandje als roadie, dus ik ga automatisch (zo'n 2 keer per maand) uit. Als ik niet bij dat bandje was gekomen, had ik elke zaterdagavond thuis gebleven.

Jongeren moeten drinken
Een biertje op z'n tijd kan lekker zijn, maar ik zit niet elke avond achter het Carlsberg.

Ik krijg kan thuis elke vrijdag en zaterdag een pilsjekrijgen , soms als ik de volgende dag laat naar school moet ook wel. Vind ik zelf wel genoeg, k drink als ik er trek in heb en dat is heus niet elke vrijdag en zaterdag.

Nu zie je dus, dat ik volgens de definitie van m'n volwassen omgeving geen echte jongere ben. Men kijkt dan ook raar als ik op verjaardagen ofzo zeg dat ik niet werk en geen scooter heb. Ze vragen dan aan m'n ouders (waar ik bij zit!) of het met mij nog wel goed komt. Als ik dan prikkelbaar ben, maar ik er een scene van en heeft iedereen zoiets van 'wat heeft die nu weer?'. Dan heb ik het dus gedaan.

Nu was dit eigenlijk iets waar ik al een tijdje mee rondloop en wat ik ff op wilde schrijven...

Wat dat betreft ben ik dus ook geen 'echte' jongere en ik weet zeker dat het met mij best wel goed gaat komen, dus met jou zal het ook wel goed gaan. Ik heb vrienden die nog meer afwijken van de door jou gestelde 'norm', dus het zal best wel meevallen.
__________________
Bier is niet voor vrouwen, olé olé olé © Adore | Ik praat alleen maar lief: Huppel, huppel, seks, huppel, huppel. Kut. | Ik ben een gruwel.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 11:19
Bekkie
Bekkie is offline
jongeren moeten dit...jongeren moeten dat..jongeren moeten doen waar ze zin in hebben en volwassenen moeten zich nie zo met ons gaan bemoeien
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 12:04
Verwijderd
Heel goeie
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 14:01
kandyrat
Avatar van kandyrat
kandyrat is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Ik heb het hier over het beeld dat volwassenen in m'n omgeving van jongeren hebben en de gevolgen ervan.

... etc


dat beeld wat jij beschrijft is niet het beeld wat volwassenen in mijn omgeving hebben, maar wat mijn leeftijdsgenoten in mijn omgeving hebben...

ik werk trouwens wel, heb geen scooter, ga nie vaak uit, en ik drink wel eens (hoewel geen bier bah )
__________________
"Gusty." iedereen praat erover! || vickii.nl || lightandmagic.nl
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 14:18
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Ik heb het hier over het beeld dat volwassenen in m'n omgeving van jongeren hebben en de gevolgen ervan.

Jongeren moeten werken
Ik heb vorig jaar veel te veel hooi op m'n vork genomen en ik ben dus ook rigoreus met een aantal dingen gestopt, werken inclus. Ik wil nu wachten tot ik m'n eindexamen heb gehad. Ik werk dus nu niet.

De mannelijke jongeren moeten een scooter hebben
Ik maak de redenering: ik ben nu 16. Als ik nu een scooter koop, dan ben ik veel geld kwijt aan alles en over een jaar of 3,4 wil ik een auto. Dan krijg je die kosten twee keer. Ik kan dus beter ff wachten daarmee.

Jongeren moeten uitgaan
Ik heb compleet geen behoefte aan uitgaan, dus waarom zou ik het dan doen?

Jongeren moeten drinken
Een biertje op z'n tijd kan lekker zijn, maar ik zit niet elke avond achter het Carlsberg.

Nu zie je dus, dat ik volgens de definitie van m'n volwassen omgeving geen echte jongere ben. Men kijkt dan ook raar als ik op verjaardagen ofzo zeg dat ik niet werk en geen scooter heb. Ze vragen dan aan m'n ouders (waar ik bij zit!) of het met mij nog wel goed komt. Als ik dan prikkelbaar ben, maar ik er een scene van en heeft iedereen zoiets van 'wat heeft die nu weer?'. Dan heb ik het dus gedaan.

Nu was dit eigenlijk iets waar ik al een tijdje mee rondloop en wat ik ff op wilde schrijven...

Volgens mij hebben veel volwassenen echt een fout beeld van jongeren. Ze vinden dus dat je moet uitgaan en een schooter moet hebben maar aan de andere kant lopen ze wel te klagen dat jongeren te veel drinken, overlast veroorzaken en die scooters veroorzaken al helemaal overlast.


Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat je niet werkt. Heb het zelf ook opgegeven, werd ook mij iets te veel van het goede.
Als je niet van uitgaan houd is dat toch geen probleem, als je je maar vermaakt toch? Een drankje op zijn tijd is toch veel beter en gezonder dan zo vaak mogelijk zo veel mogelijk drinken. Is alleen maar duur enzow. Ik drink zelf ook niet zo veel, af en toe drink ik iets meer, als ik een feest heb, met oud en nieuw of als ik er gewoon een keer zin in heb, maar das echt lang niet elke week. Ik vraag me trouwens nog steeds af wie er heefd bedacht dat jongens een scooter moeten hebben, voor somiggen is het handig maar verder zie ik echt geen reden om zown ding aan te schaffen.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-12-2001, 21:40
Verwijderd
Die scooter is bij mij ook verre van noodzaak. School is 5 minuten, dus dat kan simpel op de fiets. Het verste is Glanerbrug en dat is ongeveer 20 minuutjes. Trouwens, een beetje fietsen is goed voor de conditie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah')
Verwijderd
500 08-05-2006 16:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap " De nachtmerrie van een links Kabinet "
Sanctus
296 06-04-2006 10:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Psychologie Het tekort aan zelfvertrouwen bij meisjes is de schuld van de maatschappij en jongens
Gothic
51 29-06-2002 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.