Oud 18-08-2006, 13:40
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Zo langzamerhand moet ik weer eens wat boeken gaan lezen voor mijn lijst, nu vroeg ik me af of iemand een tip heeft.

Het liefst zou ik een verhaal lezen met een soort plot, een boek dat net zo goed een film had kunnen zijn.
Bijvoorbeeld:
wel leuk is de ontdekking van de hemel, maar niet het stenen bruidsbed van Mulisch.

Heb je net iets gelezen of weet je nog iets, en denk je, dit was echt een LEUK boek, ik hoor het graag!
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2006, 13:52
Orpheus
Orpheus is offline
De Aanslag - Harry Mulisch.
De donkere kamer van Damokles - W. F. Hermans.
Russisch Blauw - Rascha Peper.
De Buitenvrouw - Joost Zwagermans.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 14:50
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 18-08-2006 @ 14:52 :
De Buitenvrouw - Joost Zwagermans.
-s

ik heb net 'het leven uit een dag' van A.F.Th. van der Heijden gelezen. ik vond het geslaagd. maar smaken verschillen, dat is duidelijk. mijn lerares nederlands zei dat op de lijst (ik weet niet in hoeverre die per school verschillen, maar het lijkt me sterk dat dat erg veel is) óf erg dikke boeken staan (omdat veel mensen kiezen voor dunne boekjes gedurende hun schoolperiode) óf dunne boeken waar je wat verder door bij moet denken. ik heb daarom gekozen voor een dunner boek. oh wij moeten trouwens maar één boek per sé van de lijst lezen, de rest moeten we wel goed laten keuren. maar nu ben ik er weer te ver op door gegaan.

ik beaam de suggestie 'de donkere kamer van damokles'. heeft me erg geboeid.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 14:52
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 18-08-2006 @ 15:50 :
ik beaam de suggestie 'de donkere kamer van damokles'. heeft me erg geboeid.

en dan klopt het niet wat mijn lerares nederlands zei. deze staat inderdaad ook op de lijst en is niet erg dun, maar bevat wel stof tot nadenken. ach, ik moet ook niet zoveel aannemen elk boek bevat natuurlijk wel stof tot nadenken.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 14:54
McDuck
Avatar van McDuck
McDuck is offline
Tim Krabbé - Vertraging, prachtig plot.
Tim Krabbé - Het Gouden Ei, sterk plot, ook meerdere keren verfilmd.
Tim Krabbé - De Grot, mooi uitgewerkt plot, ook nog verfilmd.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 15:13
Ndimension
Ndimension is offline
Als het aan mij had gelegen, had ik Krabbé van alle boekenlijsten verbannen...

Marcel Möring - In Babylon. Dat is een geweldig boek voor in de winter.

Gerard Reve - Het boek van violet en dood. Dat is niet echt een filmverhaal of een boek met een plot of hoe je het ook wil noemen. Maar de schrijfstijl van Reve is gewoon geweldig en dit boek moet iedereen gewoon aanspreken itt De Avonden, wat voor niet Reve-lezers een gruwel kan zijn.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 18-08-2006 @ 16:13 :
Als het aan mij had gelegen, had ik Krabbé van alle boekenlijsten verbannen...
Waarom dan toch?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 21:48
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Bedankt! Daar ga ik zeker wat van proberen.

Als iemand nog meer weet, bring it on!
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Orpheus schreef op 18-08-2006 @ 14:52 :
De donkere kamer van Damokles - W. F. Hermans.
Die wilde ik ook noemen.

Verder: Het woeden der gehele wereld - Maarten 't Hart
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:18
Verwijderd
Marek van der Jagt - GSTAAD 95-98
Leon de Winter - Zoeken naar Eileen W.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Rosalie Sprooten - Nieuwe huurders.
Ik vond dit echt een heel erg mooi boek. Het zal niet heel makkelijk te krijgen zijn, maar denk dat het het wel waard is.
Kader Abdolah heeft ook mooie boeken geschreven.
Jeroen Brouwes - Geheime kamers. Erg bijzonder, wel wat dik.

Bedenk wel dat je in je boekenlijst ook nog allemaal boeken uit speciale tijden moet hebben zitten. Van heel recent (dit jaar of vorig jaar, die eerste die ik noem past daarin) tot middeleeuws en voor 1900 etc.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 20:21
Verwijderd
Ik vind eigenlijk dat je ook niet-filmische boeken zou moeten lezen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 21:49
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
zuster schreef op 19-08-2006 @ 21:21 :
Ik vind eigenlijk dat je ook niet-filmische boeken zou moeten lezen.
uiteraard, maar na een paar saaie dikke pillen had ik ff zin in wat anders.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 21:58
Verwijderd
Citaat:
MartinV schreef op 19-08-2006 @ 22:49 :
uiteraard, maar na een paar saaie dikke pillen had ik ff zin in wat anders.
Definieer saaie dikke pillen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 19-08-2006 @ 10:05 :
Die wilde ik ook noemen.

Verder: Het woeden der gehele wereld - Maarten 't Hart
Die is wel tof, ja, maar de Buitenvrouw was vrij suf... Tom Lanoye is ook wel leuk, vind ik, maar hoe veel plot dat nou heeft...

Och ja, jongen, de Nederlandse literatuur is nou eenmaal niet bijster spannend.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 23:14
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
zuster schreef op 19-08-2006 @ 22:58 :
Definieer saaie dikke pillen.
haha, die verwachtte ik al.

Ik vond het bijvoorbeeld erg moeilijk om door het stenen bruidsbed heen te komen. Langdradig, en op het eind had ik niet zoiets van, tjonge dat was nog eens een goed gevonden verhaal.

Maar een definitie... Een verhaal dat alleen maar over emoties gaat, over gebeurtenissen die alleen voor de persoon zelf aangrijpend zijn, en dat niet echt een einde heeft. Bij zo'n verhaal heb ik altijd het gevoel dat de schrijver erg literair probeert over te komen, terwijl dat niet perse nodig is om een goed boek te schrijven.

Oke... das erg moeilijk te omschrijven. Het is toch bij alle boeken anders.

nog een voorbeeld dan maar, voor het geval iemand het ook heeft gelezen, Jaapje. Dat heeft wel geestige momenten, maar al met al is het gewoon het leven van een jochie, meer niet.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 11:04
Ndimension
Ndimension is offline
Ja, ik snap wel wat je bedoelt.
Af en toe lees ik ook liever een boek van Stephen King dan van Dostojewski. Gewoon iets simpels en vermakend.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 11:59
V. Oskuil
V. Oskuil is offline
Och ja, jongen, de Nederlandse literatuur is nou eenmaal niet bijster spannend. [/B][/QUOTE]

Wacht even, die opmerking slaat in mijn ogen kant noch wal Morgan. De Nederlandse literatuur niet bijster spannend....het is waar dat het niet de meest vernieuwende scene is wat literatuur betreft, maar er gebeurt genoeg om geintrigeerd te zijn en te blijven. Het ligt er alleen maar aan met welke insteek je een boek gaat lezen. Fantasy en Science Fiction is inderdaad een vrij ondergesneeuwd genre in Nederland, maar daarentegen steken wel allerlei nieuwe genres de kop op. Zo is daar de groeiende belangstelling voor het egodocument, met P.F. Thomése's Schaduwkind als toetje na de maaltijd. Margriet de Moor die altijd weer een goede historische roman weet te schrijven. Geert Mak die op zoek gaat naar hoe goden verdwijnen, hoe Europa er uit gaat zien, allemaal verpakt in een literaire saus. En voor wie puur voor zijn plezier leest is er altijd nog de genoemde Zwagerman, maar ook Van Royen, Kluun en Grunberg (voor wie toch iets meer wil). Uiteindelijk zal het punt altijd blijven dat de Nederlandse literatuur voor een select gezelschap is, waardoor men misschien meer voor het publiek schrijft, maar gelukkig zijn er genoeg auteurs die hier maling aan hebben en gewoon hun eigen weg kiezen. Een klein land betekend hier niet een kleine visie.

Nog even een woord aan Martin V: als je boeken voor je lijst moet lezen, ga dan niet altijd voor de gemakkelijke weg. Juist dit is een mooie kans om te ontdekken en dat ontdekken zal waarschijnlijk door je docent ook zeer gewaardeerd worden. Daarom wil ik niet een boek als De Donkere Kamer van Damocles aanbevelen of De Aanslag, maar het eerste werk van de schrijver wiens naam ik op dit forum deel: JJ Voskuil. Hij is bekend geworden met zijn zevendelige roman Het Bureau (de ultieme aanrader, maar in zijn totaliteit wat dik misschien). Weinigen hebben zijn eerste boek, Bij Nader Inzien, ook gelezen, maar deze is misschien nog wel mooier. Een dik boek, maar zeker iets wat je aan het denken zet en door de manier van sfeer oproepen die Voskuil als schrijver zo kenmerkt, ook nog eens zeer beeldend. Kortom, wat mij betreft een boek dat je lijst naar een hoger plan zal trekken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-08-2006, 13:23
pino123
pino123 is offline
Citaat:
McDuck schreef op 18-08-2006 @ 15:54 :
Tim Krabbé - Vertraging, prachtig plot.
Tim Krabbé - Het Gouden Ei, sterk plot, ook meerdere keren verfilmd.
Tim Krabbé - De Grot, mooi uitgewerkt plot, ook nog verfilmd.
nooo vermijd Krabbé!
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 13:26
Orpheus
Orpheus is offline
Heb je ook nog iets van argumentatie?
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 18:04
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
V. Oskuil schreef op 25-08-2006 @ 12:59 :

Nog even een woord aan Martin V
...
Bedankt voor de reactie. Ik geef je groot gelijk dat zelf ontdekken erg belangrijk is.
Voskuil werd nog ergens genoemd, ik ga waarschijnlijk wel een boek van hem lezen. Ik zit alleen nog te twijfelen tussen Het Bureau en Bij Nader Inzien. Het lijkt me erg leuk om een indrukwekkende lijst te hebben, maar Het Bureau lijkt ook goed.
Ik beslis later nog wel.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 18:15
Verwijderd
Hou er rekening mee dat de meeste docenten geen genoegen nemen met een deel van Het Bureau en dat de volledige roman 5058 pagina's telt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 19:48
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Is dat zo? Elk deel is toch gemiddeld zo'n 722 pagina's dus dat is wel gewoon een heel boek.
Ik zal het aan mijn leraar vragen, volgende week heb ik daar alweer de mogelijkheid voor.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 07:52
V. Oskuil
V. Oskuil is offline
Even nog ten aanzien van Het Bureau: klopt, het boek kent zeven delen, ze vormen dus één groot verhaal. Op mijn lijst had ik zelf echter alleen deel drie staan, een boek met een keerpunt in de serie ten opzicht van de eerste twee delen. Mijn docent vond dit prima, maar gaf wel de raad te overige delen ook te lezen. Bij Nader Inzien is misschien wel het betere boek om te kiezen in dit geval, omdat dit boek inderdaad op zichzelf staat en het is ook nog eens een verhaal dat zich een aantal jaren voor Het Bureau afspeelt. Niet dat ik ook maar enigszins probeer hiermee Voskuil in the picture te brengen hoor...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 21:03
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
blauw bloed - binnert de baufort (of zoiets over het benoorderhout in Den Haag)
de passievrucht - karel glastra van loon (verfilmd, over een man die er achter komt dat zijn zoon zijn biologische zoon niet blijkt te zijn)
lisa's adem - karel glastra van loon (vraag me niet meer waar het over gaat, weet alleen nog dat ik het een goed boek vond)
kathy's dochter - krabbe (over een man die verliefd wordt op de dochter van een oud vriendinnetje ofzo)

Nou ja, veel succes in elk geval
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2006, 21:40
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
willekeurig werk van buch
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 21:41
Verwijderd
Bernlef - Eclips
Bernlef - Hersenschimmen

Beide boeken beschrijven een mogelijke toestand van onze geest/lichaam op een treffende wijze. Eclips raad ik meer aan dan hersenschimmen omdat dat boek (volgens mijn leraar Nederlands destijds dan) weinig wordt gekozen.

----------------------------------------------------------------------------------
Voor de makkelijke weg:

lees iets van boudewijn Büch. Zijn boeken komen nagenoeg allemaal op hetzelfde neer, maar blijven leuk. Alleen het ´Dolhuis´heeft echt een andere stijl.

De kleine Blonde dood
Het geheim van eberhart (oid)
Geestgronden


Carl Friedman - Tralievader

Een kort boekje en wat simplistisch (zlefs bijna amateuristisch) geschreven. Toch erg ontroerend en treffend.

Nederlandstalig (maar niet nederlands)

Willem Elsschot - Kaas
Willem Elsschot - Lijmen / het been

Ik noem er twee (hij heeft veel meer boeken geschreven ( Het dwaallicht / de ontgocheling is ook een aanrader) omdat die twee het bekendst zijn. Kaas wordt meer gelezen, maar Lijmen/het been is beter imo.

Boeken van grunberg. Niet allemaal even dun, maar ze lezen zeer makkelijk weg. 'De Joodse messias' is zijn laatste boek.


-----------------------------------------------------------------------------------

Willem frederik hermans - Denkbaar de God - de God denkbaar

Een kort boekje, maar het boekje wordt over het algemeen als erg lastig ervaren. Voor mij is het echter een van de meest bijzondere boeken die ik gelezen heb. Het is meer een schrijfexperiment dan een compleet boek.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 01:48
Verwijderd
Het stenen bruidsbed ís gewoon heel vervelend en langdradig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.