Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Bekijk resultaten poll: Ben jij vegetariër?
Ja, ik wel! 41 47.13%
Nee, maar ik zou het graag willen worden! 7 8.05%
Nee, ik denk er niet bij na als ik vlees eet! 8 9.20%
Nee, en ik zou het ook nooit worden! 31 35.63%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2008, 12:39
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Oh crap je hebt gelijk. Ik verwarde even wat vegetariërs niet eten met wat veganisten niet eten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2008, 21:14
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Kutedit Uice, nu slaat mijn post dus nergens meer op.
Dat deed ie al niet, want het ging mij er puur om aan te tonen dat het feit dat ze iets in de Middeleeuwen deden dat niet per se in orde maakt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 21:29
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Dat bedoelde ik dan ook niet met mijn post.

Het ging over hypocrisie, en met mijn post wilde ik zeggen dat alle vegetariërs onder ons zich meteen zouden moeten ophangen vanwege het ernorme aantal dieren dat voor consumptie is geslacht met als indirect doel het planten van de bewuste vegetariër op deze aardbol.

En daarnaast ook vanwege de dieren die sterven zodat iedereen hier een onbezorgd leventje kan leiden,
waaronder voor heel wat minder dan "de lekkere smaak van een stukje vlees".
(indirect sterven er dieren zodat iedereen kan leven zoals hij/zij nu doet)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 21:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Uhm ja, maar als je wereldverbeteraar wilt zijn moet je toch ergens beginnen, en bij de buurman is alleen maar hypocrieter. We verhangen nu ook niet iedereen die zondag niet in de kerk was omdat dat vroeger misschien ergens gebeurd is, noch verhangen we onszelf omdat we stuk voor stuk vrij zeker kunnen zijn dat er wel iemand in onze bloedlijn heeft gezeten die een moord gepleegd heeft.
Ofwel: je bestaan de danken hebben aan natuurlijke bronnen betekent niet dat je heel veel meer moet nemen dan noodzakelijk...

Of ik snap je punt nog steeds niet natuurlijk.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 11:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Het ging over hypocrisie, en met mijn post wilde ik zeggen dat alle vegetariërs onder ons zich meteen zouden moeten ophangen vanwege het ernorme aantal dieren dat voor consumptie is geslacht met als indirect doel het planten van de bewuste vegetariër op deze aardbol.
Wat een larie.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 13:51
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
maar zijn mensen nou alleen vegetarisch omdat het 'zielig is voor de dieren'? of zijn er nog zinnigere redenen te bedenken?
Natuurlijk is minder dierleed op zich al zinnig genoeg! Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat minder dieren levenslang opgesloten worden. Ook hoeven minder dieren allerlei wrede ingrepen te ondergaan, zoals het knippen van de staarten en tanden bij biggetjes, het onthoornen van kalfjes etc. (allemaal onverdoofd).

Door vegetarisch te eten is er meer ruimte voor natuur en wilde dieren. Nu wordt 80% van alle landbouwgrond in de wereld gebruikt om veevoer te verbouwen! Voor vegetariërs is minder grond nodig, voor veganisten nog veel minder. Bijvoorbeeld: als je een stukje grond hebt waarvan 30 mensen kunnen leven die plantaardig eten, kunnen van datzelfde stukje grond maar 10 mensen leven die vlees en zuivel eten.

Door vegetarisch te eten kun je dus ook de honger in de wereld terugdringen. Van de graanoogst in de wereld wordt 45% gebruikt als veevoer, terwijl mensen honger lijden! Van de totale sojaproductie gaat maar liefst 90% naar vee.

Ook is vegetarisch eten beter voor het klimaat en het milieu. 18% van alle broeikasgassen (die de opwarming van de aarde veroorzaken) zijn afkomstig van de veeteelt. Dat is meer dan alle transport samen (vliegtuigen, auto's, vrachtwagens etc.)

En vegetarisch eten is ook beter voor je gezondheid. In ons land gaan de meeste mensen dood door hart- en vaatziekten. En dit wordt voor een groot deel in verband gebracht met het eten van dierlijk voedsel.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk is minder dierleed op zich al zinnig genoeg! Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat minder dieren levenslang opgesloten worden. Ook hoeven minder dieren allerlei wrede ingrepen te ondergaan, zoals het knippen van de staarten en tanden bij biggetjes, het onthoornen van kalfjes etc. (allemaal onverdoofd).
Het punt is alleen een beetje dat die dieren gewoon niet meer gefokt en dus geboren worden - je redt ze niet alleen van de dood, maar ook van het leven. De dieren die er wel zijn, krijgen echter geen beter leven omdat jij weigert ze op te eten...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 18:03
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Iedereen heeft z'n leven te danken aan zijn vleesverscheurende voorvaderen.

In de Middeleeuwen enz. hadden ze geen vleesvervangers en de hele rotzooi, dus op bakjes groente zouden ze het niet hebben gered.
Ach, gelukkig werden toen de koeien niet in 100-voud gefokt om in oververhitte vrachtwagens van hot naar her te rijden om uiteindelijk iets door hun kop geknald te krijgen.

En die 10 snavelloze kippen die het leven hebben gelaten, zodat één of ander mens voor een paar euro een emmertje met 20 kippenpoten gedachteloos naar binnen kan werken bij de KFC, hadden vroeger volgens mij ook een heel ander leven en minder nutteloos eindlot.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 20:19
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
Het punt is alleen een beetje dat die dieren gewoon niet meer gefokt en dus geboren worden - je redt ze niet alleen van de dood, maar ook van het leven.
Als je een verblijf tussen staal en beton leven kunt noemen. De bio-industrie is voor dieren een totaal onnatuurlijke omgeving, waar ze zich ook niet natuurlijk kunnen gedragen. Er is niets voor ze te doen en er is niets te beleven. Volgens mij is dat meer vegeteren dan leven. Overigens is niet geboren worden niet iets ergs, ik denk niet dat een zaadje of een eicel zich daarvan bewust is.

Maar je hebt gelijk dat als er minder vlees gegeten wordt, er ook minder dieren geboren worden (in ieder geval varkens, koeien en kippen). Ik zie dit als iets positiefs; zie mijn argumenten over landgebruik voor vleesproductie, honger in de wereld en klimaatverandering. Als er meer vegetariërs en veganisten komen, zal er veel minder land nodig zijn om al dat veevoer te verbouwen. Dit land kan weer natuurgebied worden, waardoor er meer plaats en voedsel komt voor wilde dieren. Ik zie liever dat er meer dieren in het wild in vrijheid kunnen leven, dan dat er meer dieren in de vleesindustrie "leven".
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 22:11
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik denk niet dat het aanbod snel meerekt met de vraag, eerlijk gezegd. Als je ziet wat er weg wordt gegooid. Er wordt veel teveel geproduceerd op dit moment.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 22:31
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Topic blijft open, even om te laten weten dat ik heb gezien dat het een oud topic is.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Als je een verblijf tussen staal en beton leven kunt noemen. De bio-industrie is voor dieren een totaal onnatuurlijke omgeving, waar ze zich ook niet natuurlijk kunnen gedragen. Er is niets voor ze te doen en er is niets te beleven. Volgens mij is dat meer vegeteren dan leven. Overigens is niet geboren worden niet iets ergs, ik denk niet dat een zaadje of een eicel zich daarvan bewust is.
Nee maar je redt ze niet bepaald van dat slechte leven door vegetarisch te gaan eten, was het punt. Dan kun je beter (ook) actie gaan voeren of biologisch gaan eten.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 21:14
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Nee maar je redt ze niet bepaald van dat slechte leven door vegetarisch te gaan eten, was het punt. Dan kun je beter (ook) actie gaan voeren of biologisch gaan eten.
Het kan ook een vreselijk naar gevoel in je oproepen. Als je je bedenkt dat je vlees zit te eten van zo'n ding. Zo is het bij mij wel tenminste.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2008, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Het kan ook een vreselijk naar gevoel in je oproepen. Als je je bedenkt dat je vlees zit te eten van zo'n ding. Zo is het bij mij wel tenminste.
Oh ik vind het ook niet stom om vegetarisch te zijn hoor Ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor bio-industrie en eet dus alleen biologisch... Maar je verbétert er geen dierenlevens mee. Het is toch een beetje je er passief vanaf maken.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 17:45
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
maar zijn mensen nou alleen vegetarisch omdat het 'zielig is voor de dieren'? of zijn er nog zinnigere redenen te bedenken?

overigens vind ik dat als je vegetarier bent, je ook verder heel goed in het leven moet staan. dan mag je wel oppassen voor het hypocriete, niet?
Ik ben vegetariër en ik ben de hele dag door hypocriet omdat ik dat leuk vind.

Edit: Nee stiekem ben ik hypocriet omdat ik ook maar een mens ben.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 17:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vind vegetarisch zijn stom want de evolutie heeft de vleeseters gelijk gegeven.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 17:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Oh ik vind het ook niet stom om vegetarisch te zijn hoor Ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor bio-industrie en eet dus alleen biologisch... Maar je verbétert er geen dierenlevens mee. Het is toch een beetje je er passief vanaf maken.
arme koetjes staan hier buiten in de kou.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 18:12
Verwijderd
Citaat:
arme koetjes staan hier buiten in de kou.
Gelukkig voelen ze de koude modder niet aan hun hoefjes.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 19:33
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
Ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor bio-industrie en eet dus alleen biologisch... Maar je verbétert er geen dierenlevens mee. Het is toch een beetje je er passief vanaf maken.
Kun je uitleggen waarom je vegetarisch eten passief vind, en biologisch eten niet? Als je alleen zelf biologisch eet, maar geen actie voert voor die andere 500 miljoen dieren in de bio-industrie, zou je biologisch eten ook passief kunnen noemen.

Ik vind biologisch eten beter dan niets hoor, maar om vegetariërs passief te noemen... Ik zou eerder mensen die vlees eten uit de bio-industrie passief noemen. Ze lopen met oogkleppen op en komen nergens tegen in opstand. Gewoon winkelkarretje volgooien en eten maar.

Overigens vraag ik me af of je nog vlees zou eten als je de dieren die je opeet ook zelf zou moeten vermoorden en in stukken hakken.... zou het dan nog zo smaken? Zegt je gevoel dan niet dat het fout is om een ander van zijn leven te beroven?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Kun je uitleggen waarom je vegetarisch eten passief vind, en biologisch eten niet? Als je alleen zelf biologisch eet, maar geen actie voert voor die andere 500 miljoen dieren in de bio-industrie, zou je biologisch eten ook passief kunnen noemen.

Ik vind biologisch eten beter dan niets hoor, maar om vegetariërs passief te noemen... Ik zou eerder mensen die vlees eten uit de bio-industrie passief noemen. Ze lopen met oogkleppen op en komen nergens tegen in opstand. Gewoon winkelkarretje volgooien en eten maar.

Overigens vraag ik me af of je nog vlees zou eten als je de dieren die je opeet ook zelf zou moeten vermoorden en in stukken hakken.... zou het dan nog zo smaken? Zegt je gevoel dan niet dat het fout is om een ander van zijn leven te beroven?
Huh, hoe kom je er bij dat ik biologisch eten niet een nogal passieve vorm van protest of actie vind? Of je nou wel vlees eet of alleen biologisch of niet, je komt in geen van die gevallen in opstand en je helpt er geen beest mee vooruit. Ik probeer niet te zeggen dat vegetariërs stom zijn en mensen die biologisch vlees eten niet, hoor

Dat laatste heb ik me ook wel afgevraagd, ja, met het verschil dat je het nogal euh... 'personificerend' verwoordt. Ik heb er geen problemen mee dat er een dier dood moet voor mijn voortbestaan, dat is nou eenmaal het principe van onze voedselketen. Dan moet ik het ook zielig gaan vinden dat vossen konijnen eten en merels wormen. Maar ik vind een open dood dier wel nogal víes, ik hou echt niet van rauw vlees en als ik ze zelf zou moeten slachten zou ik het denk ik laten. En dat is wel tamelijk hypocriet, ja. Maar goed, dat is ook maar een aangeleerde reactie - als ik opgegroeid was met het thuis slachten van dieren, zou het waarschijnlijk geen probleem zijn geweest. Tja *schouderophaalt*
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 21:09
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
Ik heb er geen problemen mee dat er een dier dood moet voor mijn voortbestaan
Het gaat er toch niet om of jij er problemen mee hebt, de consequenties zijn immers niet voor jou. Het gaat er om of het dier in kwestie er problemen mee heeft. Dieren willen ook leven, en wie zijn wij om te beslissen over leven en dood? Natuurlijk kun je het ook zielig vinden als een vos een konijn eet, maar daar kun je niets aan doen. Wat je zelf eet, daar kun je wel keuzes in maken. Bovendien denk ik dat je geen vlees eet voor je voortbestaan, maar omdat je het lekker vind. Je hebt geen vlees nodig om te overleven, dieren echter wel!

Citaat:
Maar ik vind een open dood dier wel nogal víes, ik hou echt niet van rauw vlees en als ik ze zelf zou moeten slachten zou ik het denk ik laten. En dat is wel tamelijk hypocriet, ja. Maar goed, dat is ook maar een aangeleerde reactie - als ik opgegroeid was met het thuis slachten van dieren, zou het waarschijnlijk geen probleem zijn geweest.
Gevoel is geen aangeleerde reactie! En als je opgroeit met het slachten van dieren, kun je het nog steeds verkeerd vinden, en juist daarom vegetariër worden, omdat je je realiseert wat het betekent om vlees te eten. Of je kunt er aan wennen, en afgestompt raken. Mensen in oorlogsgebied kunnen ook gewend raken aan geweld, betekent nog steeds niet dat oorlog of geweld goed is.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 21:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik vind biologisch eten beter dan niets hoor, maar om vegetariërs passief te noemen... Ik zou eerder mensen die vlees eten uit de bio-industrie passief noemen. Ze lopen met oogkleppen op en komen nergens tegen in opstand. Gewoon winkelkarretje volgooien en eten maar.
Die vooringenomenheid altijd bah, ik weet wel hoe het in de bio-industrie gaat hoor en ik juich het van harte toe dus hou op over die oogkleppen. Weet je wat ik zielig vind? Zo'n lief kalfje of lammetje dat van het leven staat te genieten in een weide eruit trekken en slachten.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 21:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dieren willen ook leven, en wie zijn wij om te beslissen over leven en dood?
Een mens is een dier. Dier heeft honger, eet ander dier.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Het gaat er toch niet om of jij er problemen mee hebt, de consequenties zijn immers niet voor jou. Het gaat er om of het dier in kwestie er problemen mee heeft. Dieren willen ook leven, en wie zijn wij om te beslissen over leven en dood? Natuurlijk kun je het ook zielig vinden als een vos een konijn eet, maar daar kun je niets aan doen. Wat je zelf eet, daar kun je wel keuzes in maken. Bovendien denk ik dat je geen vlees eet voor je voortbestaan, maar omdat je het lekker vind. Je hebt geen vlees nodig om te overleven, dieren echter wel!

Gevoel is geen aangeleerde reactie! En als je opgroeit met het slachten van dieren, kun je het nog steeds verkeerd vinden, en juist daarom vegetariër worden, omdat je je realiseert wat het betekent om vlees te eten. Of je kunt er aan wennen, en afgestompt raken. Mensen in oorlogsgebied kunnen ook gewend raken aan geweld, betekent nog steeds niet dat oorlog of geweld goed is.
Hahaha, ga iemand anders proberen te bekeren Natuurlijk gaat het er wel om of ik er een probleem mee heb, ik ben namelijk degene die bepaalt of ik wel vlees eet of niet. Wij hebben net zo veel 'recht' om te beslissen over leven en dood als een vos dat heeft of een merel. Jij weet niet waarom ik wel of geen vlees eet. Gevoel is welzeker vaak een aangeleerde reactie. En natuurlijk kun je het fout vinden om dieren op te eten zelfs al groei je met andere normen en waarden op, maar dat is geen relevante reactie op wat ik zei - ik had het namelijk over het vies vinden. Ten slotte nogal dom om gewend te zijn aan iets wat jij persoonlijk negatief acht, gelijk te stellen aan afgestompt te zijn. Klaar. Ik heb geen zin om die discussie aan te gaan, want ik keur vegetarisme helemaal niet af. Doe dan alsjeblieft ook geen poging met slechte argumenten míj te overtuigen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 22:14
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
Natuurlijk gaat het er wel om of ik er een probleem mee heb, ik ben namelijk degene die bepaalt of ik wel vlees eet of niet.
Dus als je een mens kwaad doet, gaat het er ook alleen maar om of jij er een probleem mee hebt? Dat die ander lijdt maakt niet uit? Ik vind het niet meer dan normaal om met anderen rekening te houden, of het nou mensen of dieren zijn. In neem aan dat jij het ook wel prettig vindt als een ander rekening houdt met jou? Wat hebben dieren jou gedaan, dat jij ze hun leven afneemt?

Citaat:
Wij hebben net zo veel 'recht' om te beslissen over leven en dood als een vos dat heeft of een merel.
Vind je dat een ander ook het recht heeft over jouw leven te beslissen?

Citaat:
Ik heb geen zin om die discussie aan te gaan
Hoeft ook niet hoor, je bent vrij om te reageren, of niet.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 22:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Planet2 mensen zijn dieren, waarom maak je dat onderscheid?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 22:36
Planet2
Planet2 is offline
Citaat:
Planet2 mensen zijn dieren, waarom maak je dat onderscheid?
Mensen zijn inderdaad ook dieren, helemaal gelijk. Maar we noemen onszelf nu eenmaal mensen en andere levende wezens dieren. Maar ik maak juist geen onderscheid. Ik behandel dieren met evenveel respect als mensen. Juist mensen die vlees eten maken het onderscheid: met je eigen "soort" houd je rekening, met alle andere dieren hoeft dat blijkbaar niet (want je kunt er toch mee weg komen).

Citaat:
Een mens is een dier. Dier heeft honger, eet ander dier.
Ik neem aan dat je weet dat er ook zat dieren zijn die helemaal geen andere dieren eten. Er zijn dus ook dieren die vegetarisch leven, en zelfs veganistisch. Koeien, olifanten, reeën, konijnen, om er maar een paar te noemen.

Ik snap ook niet dat je naar dieren kijkt om je eigen gedrag te rechtvaardigen. "Ik eet vlees omdat tijgers dat ook doen", zeg je in feite. Als ik zou zeggen "Ik eet geen vlees omdat koeien geen vlees eten", hoe dom zou dat klinken?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 00:22
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
En wat hebben de planten jou dan precies gedaan? Wat zijn planten en insecten minder dan dieren?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 00:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mensen zijn inderdaad ook dieren, helemaal gelijk. Maar we noemen onszelf nu eenmaal mensen en andere levende wezens dieren. Maar ik maak juist geen onderscheid. Ik behandel dieren met evenveel respect als mensen. Juist mensen die vlees eten maken het onderscheid: met je eigen "soort" houd je rekening, met alle andere dieren hoeft dat blijkbaar niet (want je kunt er toch mee weg komen).
Nee niet alle dieren, we hebben de dieren die er stom genoeg voor waren kunnen domesticeren zodat we ze kunnen melken en eten.

Ik hoef me niet te rechtvaardigen, we eten nu eenmaal andere organismen en samen maken we een grote kringloop. Die verkloten we inderdaad met excessen als bio-industrie, maar als je daar iets aan wilt doen heeft stoppen met vlees eten geen zin, wat zou je met al die 500 miljoen dieren willen doen? In het bos vrijlaten? Als je er iets aan zou willen doen moeten we mensen dood gaan schieten
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 05:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Die verkloten we inderdaad met excessen als bio-industrie, maar als je daar iets aan wilt doen heeft stoppen met vlees eten geen zin, wat zou je met al die 500 miljoen dieren willen doen? In het bos vrijlaten?
Die dieren bestaan niet zonder de bio-industrie. Dus, zo snel mogelijk stoppen met het fokken ervan.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 11:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Die dieren bestaan niet zonder de bio-industrie. Dus, zo snel mogelijk stoppen met het fokken ervan.
en dan? En nogmaals, wat doen we dan met de 500 miljoen die er nu al zijn? Ik word namelijk soms een beetje moe van die moreel zogenaamd hoogstaande meninkjes die eigenlijk helemaal niet kunnen als iedereen het ermee eens zou zijn.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 12:46
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Ik ben niet vegetarische en ik zal t ook nooit worden. Ik vind vlees gewoon veel te lekker!

Maar.. Hoort dit topic niet op Eten&Drinken?
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 13:02
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Of W&F? Want het gaat over de morele juistheid van vleeseten. En is daarnaast een biologisch onderwerp, omdat er nogal eens wat biologische onzin door dierterroristen wordt verspreid. Of misschien N&A? Omdat we de domste partij van Europa in de kamer hebben. Het kan overal wel.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 23:38
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
en dan? En nogmaals, wat doen we dan met de 500 miljoen die er nu al zijn? Ik word namelijk soms een beetje moe van die moreel zogenaamd hoogstaande meninkjes die eigenlijk helemaal niet kunnen als iedereen het ermee eens zou zijn.
Ik zeg toch niet direct afschaffen. Alleen zo snel mogelijk stoppen met fokken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 23:57
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik zeg toch niet direct afschaffen. Alleen zo snel mogelijk stoppen met fokken.
En dan? Sterft het vee uit? Gaan we maar planten eten omdat die minder aaibaar zijn?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 00:15
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
En dan? Sterft het vee uit? Gaan we maar planten eten omdat die minder aaibaar zijn?
Ik heb het toch niet over gehele afschaf van veehouderij, alleen over de bio-industrie. Gewoon overstappen op diervriendelijkere landbouw.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 00:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik heb het toch niet over gehele afschaf van veehouderij, alleen over de bio-industrie. Gewoon overstappen op diervriendelijkere landbouw.
Ga je er dan vanuit dat we even veel vlees blijven eten? Want waar moeten die dieren dan?

Diervriendelijke landbouw bestaat sowieso niet als het dier doodgaat op het einde, maar ik zie praktisch te veel bezwaren om bio-industrie af te schaffen, of we moeten vlees gaan kweken
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 00:40
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ga je er dan vanuit dat we even veel vlees blijven eten? Want waar moeten die dieren dan?
Ja, het is ook niet gemakkelijk en we zullen dan minder vlees moeten eten. Maar kijkend naar de huidige condities is dat het waard.

Citaat:
Diervriendelijke landbouw bestaat sowieso niet als het dier doodgaat op het einde
Daarom zeg ik ook diervriendelijker.

Overigens helpt het best om geen of minder vlees te eten, want het aantal mensen in Nederland dat dat doet is groot genoeg om invloed te hebben op die industrie. Als iedereen vlees zou eten, zou er meer geproduceerd worden en zouden er dus meer dieren geboren worden om te lijden.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 21:19
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik denk dat we het vlees dan gewoon uit Duitsland halen, maar goed ik heb dan ook geen vertrouwen in de Homo sapiens sapiens.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 10:08
Planet2
Planet2 is offline
Hier nogmaals enkele van de vele voordelen van vegetarisch eten:

Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat minder dieren levenslang opgesloten worden. Ook hoeven minder dieren allerlei wrede ingrepen te ondergaan, zoals het knippen van de staarten en tanden bij biggetjes, het onthoornen van kalfjes etc. (allemaal onverdoofd).

Door vegetarisch te eten is er meer ruimte voor natuur en wilde dieren. Nu wordt 80% van alle landbouwgrond in de wereld gebruikt om veevoer te verbouwen! Voor vegetariërs is minder grond nodig, voor veganisten nog veel minder. Bijvoorbeeld: als je een stukje grond hebt waarvan 30 mensen kunnen leven die plantaardig eten, kunnen van datzelfde stukje grond maar 10 mensen leven die vlees en zuivel eten.

Door vegetarisch te eten kun je dus ook de honger in de wereld terugdringen. Van de graanoogst in de wereld wordt 45% gebruikt als veevoer, terwijl mensen honger lijden! Van de totale sojaproductie gaat maar liefst 90% naar vee.

Ook is vegetarisch eten beter voor het klimaat en het milieu. 18% van alle broeikasgassen (die de opwarming van de aarde veroorzaken) zijn afkomstig van de veeteelt. Dat is meer dan alle transport samen (vliegtuigen, auto's, vrachtwagens etc.)

En vegetarisch eten is ook beter voor je gezondheid. In ons land gaan de meeste mensen dood door hart- en vaatziekten. En dit wordt voor een groot deel in verband gebracht met het eten van dierlijk voedsel.

En wat zijn nu de voordelen van het eten van vlees (behalve dat jullie er een paar minuutjes genot van hebben, want daar draait het toch allemaal om? Als je het eten van vlees zo verdedigt, terwijl er zo veel nadelen aan kleven, lijkt het wel of je er verslaafd aan bent.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 10:35
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik ben zelf bioloog en ik ben echt helemaal doodgegooid met die dingen die je zegt. En het erge is dat je in grote lijnen gelijk hebt. Wat ik alleen doodzonde vind aan dit soort discussies is het eindeloze emotionele, intrinsieke-waarde gezeik van dieren. Ik denk dat als je deze discussie ECHT wil voeren je die bullshit eruit moet gooien. De intrinsieke waarde van een dier is wat je er zelf aan toekent, en ik vind gedomesticeerde dieren niet zielig. Ze zijn naast mensen een van de meest succesvolle groepen op aarde!

Het is echt wel waar dat de productie van vlees en biobrandstoffen op dit moment grote problemen veroorzaken die deze hele wereld treffen. Maar op een bepaalde hoogte kan de mens niet universeel zonder vlees. Je kan op veel punten vlees-vervangend eten, maar dit is echt luxe. Een gelimiteerde toegang tot vlees is voor de hele wereldbevolking nodig.

Je noemt een heleboel statistieken. Daarmee ondermijn je je standpunt en klink je alleen maar dom (want je copieerd het). Zo moet je bijvoorbeeld de broeikasgas productie van dieren wel opsplitsen in de verschillende gassen, hun residentie tijd in de atmosfeer en de originele input aan gesequestreerde koolwaterstoffen. Mensen zijn bijvoorbeeld ook CO2 neutraal (alles wat we eten is ooit vastgelegd). Het probleem ligt in de productie van methaan, maar hoe veel dat is weet ik niet. Ik zou het 'significant' noemen, net als de netto CO2 productie van veenweidegronden.

Vegetarisch eten is dus ook niet per definitie beter voor de gezondheid. Er zitten een aantal benodigde stoffen (nee, ik weet niet uit mijn hoofd welke) in vlees die niet in planten voorkomen. Die kunnen wel via GM rassen van planten verkregen worden, maar dit is slechts voor een klein deel van de wereldbevolking een oplossing. Je kan hetzelfde zeggen over de productie en consumptie van bier, waar toch ook jaarlijks veel mensen aan dood gaat.

Waarom eet ik dan nog steeds vlees? Voor een belangrijk deel is het omdat ik het gewoon lekker vind. En omdat ik het kan. Ik ga geen moraalriddel spelen. Zeker niet omdat ik vegetarisch eten niet moreel superieur beschouw. Ik eet eigenlijk weinig voor mijn lol, ik eet om energie te krijgen en te houden.

Waarom zou ik ooit vegetarisch gaan eten? Omdat ik vlees niet kan betalen. Omdat ik me er goed bij voel. Omdat ik mijn dieet voldoende kan aanvullen. DAT zijn redenen om vegetarisch te gaan eten. Niet emo-gezijk dat het zo fucking zielig is voor dieren!

En ik zit me nu weer te bedenken hoe de PvdD in de kamer dieren veroordeelt tot verschrikkelijke wreedheden. Ik zit me te bedenken hoe die fucking dierterroristen netsen een verschrikkelijke dood in de natuur injagen. Ik zit me te bedenken hoe milieuterroristen miljoenen euros aan goed wetenschappelijk onderzoek verpesten. Ik zit me te bedenken hoe op een dagelijkse basis organisaties het publiek voorliegen en volstoppen met de meest grote onzin.

Dan pak ik in de AH nog maar eens een biefstukje om te protesteren tegen deze onnoemelijke domheid. Moraalridders zijn zij die dood op het slagveld liggen. Als je echt iets aan deze wereld wil verbeteren, luister dan naar Midas Dekkers:
"Het meest milieuvervuilende wat je kan doen op deze aarde is kinderen krijgen"
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 15:09
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:

En wat zijn nu de voordelen van het eten van vlees (behalve dat jullie er een paar minuutjes genot van hebben, want daar draait het toch allemaal om? Als je het eten van vlees zo verdedigt, terwijl er zo veel nadelen aan kleven, lijkt het wel of je er verslaafd aan bent.
Het grootste voordeel van vlees is het volgende:

Je lichaam kan de vitamines beter opnemen door de structuur van vlees. In mijn geval kreeg ik een vitamine b12 tekort (al na 1 jaar geen vlees eten), omdat de benodigde vitamines uit andere producten moeilijk(er) te halen zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 15:48
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hier nogmaals enkele van de vele voordelen van vegetarisch eten:

Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat minder dieren levenslang opgesloten worden. Ook hoeven minder dieren allerlei wrede ingrepen te ondergaan, zoals het knippen van de staarten en tanden bij biggetjes, het onthoornen van kalfjes etc. (allemaal onverdoofd).
Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat planten vermoord worden, nogmaals waarom is dat niet erg? Wie ben jij om dat onderscheid te maken?

Citaat:
Door vegetarisch te eten is er meer ruimte voor natuur en wilde dieren. Nu wordt 80% van alle landbouwgrond in de wereld gebruikt om veevoer te verbouwen! Voor vegetariërs is minder grond nodig, voor veganisten nog veel minder. Bijvoorbeeld: als je een stukje grond hebt waarvan 30 mensen kunnen leven die plantaardig eten, kunnen van datzelfde stukje grond maar 10 mensen leven die vlees en zuivel eten.
Bullshit, laat maar eens wat onderbouwing zien.

Citaat:
Door vegetarisch te eten kun je dus ook de honger in de wereld terugdringen. Van de graanoogst in de wereld wordt 45% gebruikt als veevoer, terwijl mensen honger lijden! Van de totale sojaproductie gaat maar liefst 90% naar vee.
Bullshit.

Citaat:
Ook is vegetarisch eten beter voor het klimaat en het milieu. 18% van alle broeikasgassen (die de opwarming van de aarde veroorzaken) zijn afkomstig van de veeteelt. Dat is meer dan alle transport samen (vliegtuigen, auto's, vrachtwagens etc.)
Bullshit, plantaardig voedsel moet ook verwerkt en vervoerd worden.

Citaat:
En vegetarisch eten is ook beter voor je gezondheid. In ons land gaan de meeste mensen dood door hart- en vaatziekten. En dit wordt voor een groot deel in verband gebracht met het eten van dierlijk voedsel.
Bullshit

Citaat:
En wat zijn nu de voordelen van het eten van vlees (behalve dat jullie er een paar minuutjes genot van hebben, want daar draait het toch allemaal om? Als je het eten van vlees zo verdedigt, terwijl er zo veel nadelen aan kleven, lijkt het wel of je er verslaafd aan bent.
Evolutie wijst uit dat we er grotere hersenen van krijgen maar dat ik verslaafd ben aan eten is het eerste zinnige punt wat je maakt.

Zou je nog in willen gaan op mijn argumenten, of blijf je met niet onderbouwde nonsens strooien totdat ik het beu ben? Zeg dat dan gewoon want dan ga ik er niet meer op in
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2008, 15:50
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
dat was een waste of time geloof ik.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 01:20
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Door vegetarisch te eten zorg je ervoor dat planten vermoord worden, nogmaals waarom is dat niet erg? Wie ben jij om dat onderscheid te maken?
Ik neem aan dat jij een kind dat een bloempje plukt minder snel tegenhoudt dan een kind dat een hond een poot uitdraait.

Wat betreft die grotere hersenen: nou en?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 13:26
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik neem aan dat jij een kind dat een bloempje plukt minder snel tegenhoudt dan een kind dat een hond een poot uitdraait.
Vooral dingen aannemen, daar ben je toch erg goed in

Citaat:
Wat betreft die grotere hersenen: nou en?
als je dat niet begrijpt zal ik de moeite niet doen om het je uit te leggen. Neem maar gewoon iets willekeurigs aan, dat kun je vast wel.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 15:27
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Vooral dingen aannemen, daar ben je toch erg goed in
Is het een verkeerde aanname?

Citaat:
als je dat niet begrijpt zal ik de moeite niet doen om het je uit te leggen. Neem maar gewoon iets willekeurigs aan, dat kun je vast wel.
Ik vind het nogal vreemd dat jij er blijkbaar waarde aan hecht dat mensen waar jij nooit in contact mee zal zijn grotere hersenen zullen hebben dan jij.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 18:14
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Bullshit
Zo, dat was nog wel even zoeken naar de precieze bullshit waar ik op in wilde gaan.

Het is geen totale bullshit, alleen een beetje overtrokken. Het is wel degelijk zo dat de levensverwachting voor onze generatie korter is dan die van onze grootouders. Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan het feit dat we nu in Nederland vrijwel dagelijks vlees eten, tientallen jaren terug was een stukje vlees per week, soms twee eerder de regel. En natuurlijk, dierlijke vetten zijn erg lekker, daar heeft moeder natuur goed voor gezorgd omdat ze in bepaalde mate ook gezond zijn. Maar elke dag vlees is dus allesbehalve nodig en leidt alleen maar tot hart- en vaatziektes.

En wat betreft die grotere herseninhoud: het klopt, door de jacht en alle vaardigheden die daarvoor nodig waren is de heseninhoud gegroeid gedurende de evolutie. Waren we bessen en noteneters geweest hadden we nu waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk kunnen communiceren (let hier op de persoonlijke betekenis van het woord fatsoenlijk). Maar dat betekent niet dat die evolutie zich om zal keren als we nu opeens weer vegetariërs worden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 12:51
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben geen vegetariër. Denk ook niet dat ik dat ooit zal worden. Biologisch vlees wil ik als ze het goedkoper maken wel eten. Maar tot die tijd ga ik voor goedkoop lekker vlees. Een mens is een omnivoor. Mijn huisdieren krijgen ook vlees en mijn planten ook.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 13:01
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik ben geen vegetariër. Denk ook niet dat ik dat ooit zal worden. Biologisch vlees wil ik als ze het goedkoper maken wel eten. Maar tot die tijd ga ik voor goedkoop lekker vlees. Een mens is een omnivoor.
Zo'n raar argument. Als je je zo nodig aan je natuurlijke dieet wil houden, moet je een keer per week een klein beetje vlees eten.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken vegetarische producten invriezen?
dennis018
4 04-03-2012 11:21
Flora & Fauna Vegetarisch zijn --> hoe ver gaat het?
Envy
97 15-07-2003 16:02
Eten & Drinken Ouders overtuigen dat ik vegetariër wil worden?
AlopiA
18 12-06-2003 18:46
Eten & Drinken Vegetarisch eten?
Elektro M.J.
3 16-04-2003 14:38
De Kantine vegetarisch?
heavinly
34 17-07-2002 07:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ze hebben 't toegegeven: de patat van de McDonalds is niet vegetarisch!
Miss USA
56 11-06-2002 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.