Oud 11-02-2011, 13:57
Fuzzion
Fuzzion is offline
Hoe hebben jullie de overstap van basisschool naar middelbare school ervaren?
Liepen jullie tegen problemen aan of was alles heel duidelijk uitgelegd door je basisschool? Ik vond het best eng en van reken over te gaan naar wiskunde was heel vreemd. Je krijgt ineens allemaal nieuwe vakken!
Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2011, 14:40
Verwijderd
ik vond het wel meevallen, maar dat komt ook doordat er heel veel mensen uit mijn dorp naar dezelfde school gingen dus op de fiets leerde ik ze al kennen.

Waar ik wel aan moest wennen was het gedrag daar, vroeger was het vreemd als een klasgenoot iets deed wat niet mocht en nu was het ineens de bedoeling erom te lachen of het stoer te vinden.
En ik moest ook wel wennen aan dat mentor gedoe, ik zag mijn mentor in de brugklas max 3 uurtjes per week en de rest van de week moest ik alles zelf oplossen.
Maar al dat is weer snel bijgedraaid.
Ik was er gewoon heel erg aantoe dus ik vond het niet vervelend ofzo.

Daarbij komt dat toen ik naar de middelbare ging, er nogal veel nare dingen zijn gebeurd op mijn basisschool waardoor ik dr ook niet 1 voet meer binnen heb gezet sinds het afscheidsfeest in groep 8

Spoiler

Laatst gewijzigd op 11-02-2011 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 14:41
Pompoen
Pompoen is offline
Het was echt ineens heel anders ! vooral het huiswerk maken vond ik niet zo leuk .. allemaal nieuwe docenten enzo. En Frans vind ik echt een hele moeilijke vak. Ik vind het wel leuk dat ik gewoon Engels heb, dat is mijn favoriete vak en daar heb ik dus ook geen moeite mee.

Verder is het wel gezellig en je leert nieuwe mensen kennen, maar ja ... je mist ook je oude school!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 22:52
Verwijderd
Het ging wel, vier mensen uit groep 8 gingen naar dezelfde school (niet naar dezelfde klas). Hoe melig het ook is, wij hebben toen bekend was dat we waren toegelaten (ergens in mei denk ik) een dagje gehad met de nieuwe school om 'je nieuwe klasgenoten te leren kennen', en dat was best wel leuk eigenlijk. Ik vind Frans best wel een stom vak, en gym is dan weer wat leuker (ook zwaarder) dan in groep 8.

Laatst gewijzigd op 13-02-2011 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 09:03
Verwijderd
zijn hier dan ook echt mensen die toelating hebben gedaan om op hun huidige middelbare school te komen(en dan bedoel ik niet de scholen die echt vanaf het begin heel erg beroepsgericht zijn zoals de eindhovense school of zo'n school voor theater)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 12:46
Fuzzion
Fuzzion is offline
Nee dat niet bij mij. Ik ben naar een school gegaan waar ze het advies niveau van mijn cito toets hadden.
Maar als je naar zo'n speciale middelbare school gaat, daar krijg je denk ik zelf helemaal geen voorbereiding op vanaf je basisschool? Die gaan er min of meer van uit dat de meeste naar gewone scholen gaan waar je geen toelating test hoeft te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 15:57
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik moest wel erg wennen aan:
- De lokaalwisselingen tussen de lessen door
- 't Feit dat er ieder uur 'n andere docent(e) voor de klas stond
- 't Werken met 'n agenda en 'n lesrooster
- 't Meeslepen van je eigen boeken
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 16:39
Verwijderd
bij mijn basisschool was het zo dat we in groep 8 ook al iedere dag een schooltas bijhadden en een schoolagenda gebruikte dus daar hoefde ik minder aan te wennen...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 17:09
Verwijderd
Ik vond het in principe wel meevallen. Toen ik in groep 8 zat heb ik met een aantal vrienden een dagje meegelopen op een middelbare school dus ik wist wel een beetje hoe het zou gaan. Voor de rest was het gewoon heel erg afwachten. Ik ging samen met een meisje uit mijn klas naar dezelfde school, en we kwamen ook nog bij elkaar in de klas. De eerste week hadden we allemaal kennismakingsdagen en dat was ook wel fijn, want zo leerde je je klasgenoten een beetje kennen. Ook kreeg je elke keer rondleidingen door de school waardoor je de lokalen al snel wist.
Met al het huiswerk had ik geen moeite, ik vond het stiekem wel leuk en heel erg interessant. In de brugklas werden we ook heel erg goed geholpen met het plannen van huiswerk, en de manier van leren. Elke week hadden we een speciaal lesuur waarin dit allemaal besproken werd en waar je je klasgenoten tips kon geven. Het invullen van een agenda vond ik ook niet lastig aangezien wij op de basisschool al in groep 7 en 8 een agenda moesten gebruiken. Ik heb op een daltonschool gezeten, dus ik moest altijd al veel werk plannen. Ik denk dat dit me sowieso wel veel geholpen heeft voor op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 17:44
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vond het ook wel even wennen dat je zelf naar een ander lokaal moest lopen. Maar dat vond ik juist wel leuk, beetje afwisseling tussendoor. Met die roosters wist je ook precies wanneer een les afgelopen zou zijn. Ik moest ook wel wennen aan de wisseling van docenten. Van wat ik me herinner, moest ik nog het meest wennen aan het verre fietsen naar school en het feit dat je op school at tussen de middag en daarmee ook het feit dat je dus niet meer bij de meisjes van je klas ging staan, maar vrienden ging maken. Ook in andere klassen en ook om mee naar school te fietsen enzo. Dat vond ik het lastigste.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 18:43
Verwijderd
Ik vond het wel wennen dat het ineens zo'n groot gebouw was en dat je telkens moest wisselen van lokaal. Maar het werd in het begin van de eerste klas heel goed uitgelegd allemaal, dus ik ben nooit verdwaald ofzo.
Huiswerk kregen we op de basisschool al op, om mee te oefenen. En toen hadden we ook allemaal een agenda waarin je dat moest opschrijven, dus op de middelbare school kende ik dat al wel. Het mee sjouwen van de boeken was wel wennen, in het begin vergat ik ook vaak bv een boek mee naar huis te nemen (die had ik dan in de pauze in m'n kluisje gelegd oid, en aan het einde van de dag vergat ik 'm weer mee naar huis te nemen). Sowieso was ik niet al te groot in de eerste, dus dat was echt een gewicht op 'm rug iedere dag
Ik vond het wel vreemd dat het verschil tussen 'de jongens' en 'de meisjes' ineens heel groot was; op de basisschool speelden we gewoon nog best veel samen en zaten jongens en meisjes in de klas ook gewoon naast elkaar, in de brugklas was dat ineens niet meer zo; jongens zaten naast jongens en in de pauze ook bij jongens, meisjes zaten bij meisjes en in de pauze ook. Als je met een jongen rondhing, dan was je meteen verliefd volgens iedereen. Vreemd vond ik dat! Maar na verloop van tijd ging dat wel weer over, gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2011, 23:41
ImTheWolf
Avatar van ImTheWolf
ImTheWolf is offline
Het ging bij mij best wel makkelijk.
Natuurlijk veranderen de vakken, in het begin is het raar maar het went. Ik vind de middelbare leuker en beter dan groep8, je hebt meer vrijheid en de vakken verschillen.
Mensen leer je vanzelf kennen, dat moet wel als je 5 dagen per week met ze in een lokaal zit. Geniet van de middelbare!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 22:15
Fuzzion
Fuzzion is offline
Bij mij werd er helemaal geen gebruik gemaakt van een agenda in groep 8. Ik moest daar dus echt aan wennen. Ik denk dat ik het fijner had gevonden als ik daar ook in groep 7 en 8 mee had moeten werken, maar wij hadden alleen maar woordjes toetsjes in groep 7/8 dus dan valt er eigenlijk weinig te plannen dat was elke week op de zelfde dag.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 22:21
Verwijderd
Ik heb nooit echt moeite gehad met de overgang, ondanks dat we niet echt hebben geoefend op school. Wat wel zo is, is dat ik naar een montessori school ging, waar je dus een blaadje krijgt met al het werk erop per week. Wel zo makkelijk, je hoeft het niet per se bij te houden in je agenda allemaal.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 13:46
Pompoen
Pompoen is offline
huh, leer je dan pas plannen op de middelbare school? Want ik dacht dat iedereen verplicht was tot het gebruiken van een agenda ..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 22:42
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Onze middelbare school zorgde er direct voor dat alle nieuwe bruggers goed opgevangen werden. De eerste weken zijn de docenten enzo natuurlijk heel aardig voor je en proberen je overal mee te helpen. Ook hadden we leerlingmentoren waarbij je altijd terecht kon met problemen (hoe moet ik geschiedenis leren? hoe kan ik het beste plannen? wat doen jullie met je boeken, in je kluis of mee naar huis?) dat soort dingen. Die zaten dan al in de 4e of 5e en hadden dat allemaal dus al meegemaakt en konden je dat allemaal vertellen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 22:49
luoluo
luoluo is offline
Voor mij is er heel weinig verandert oké de boeken meezeulen maarja, verder nog steeds gepest en nog steeds niet veel vrienden maarja achter de wolken schijnt altijd de zon
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Overstap groep 8 naar brugklas
inge711
1 04-03-2015 20:31
Studeren Terug naar het VMBO?!
K0033N
2 01-10-2014 17:03
Algemene schoolzaken Overstap van bassisschool naar VO
Swlabr
69 29-04-2006 21:19
Algemene schoolzaken [Enquête]Basisschool en voortgezet onderwijs
Balance
57 08-01-2004 15:28
Liefde & Relatie handicaps
Ninnoc
60 07-08-2003 16:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.