Oud 30-04-2007, 22:42
Verwijderd
Ik heb een paar keer freelance/zelfstandig gewerkt en met een btw nummer geld ontvangen van werkgevers. Ik heb de BTW daarvan altijd braaf aangegeven bij Belastingdienst en ook betaald. Maar het is wel zo dat als je onder een bepaald bedrag verdiend hebt in een jaar, je de btw mag houden of terugvragen.
Weet iemand welke regel dit is, met welk formuier ik dit terug kan vragen en of er op de site van belastingdienst iets staat ewant ik heb al vaak gezocht maar sorry, er staan teveel onderwerpen als je zoekt op btw terug.
Of moet ik echt een boekhouder inhuren of met een belastingadviseur een afpsraak maken om dit te kunnen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2007, 12:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je kunt als het niet veel was gebruik maken van de kleine ondernemersregeling voor de BTW.
Betaal je jaarlijks minder dan € 1.345, dan betaal je niets.
Tussen € 1.345 en € 1.883, dan betaal je 'saldo -2,5', oftewel je krijgt een mindering van € 1883 - saldo. Die mindering gaat vervolgens van je saldo af. Beur ik dus € 1000 als saldo, dan betaal ik € 1000 - (1883-1000) = € 117
Betaal je meer dan € 1.883, dan betaal je de volle mep aan btw.

Let erop dat je als freelancer voordat je daaraan begint wel voldoet aan de criteria die de belastingdienst hanteerd om een zzp'er als ondernemer te beschouwen.
Velen die wat bijklussen vallen er niet onder door het urencriterium, waarbij je 1225 uur per jaar en 50% van je werktijd in je freelance activiteiten moet steken om als 'bedrijf' gezien te worden.
Je moet ook niet meer dan 90% van je inkomsten van een opdrachtgever ontvangen, want dan wordt je niet meer gezien als een freelancer.

Let er tevens op dat je voordat je over gaat tot terugvragen van btw de betaalde btw geldig is. Je moet dus facturen verstuurd hebben die daadwerkelijk aan de eisen voor facturen voldoen. Er zijn veel mensen die alleen een bedrag en hun rekeningnummer op een blaadje met hun brievenhoofd schrijven en dan verwachten dat die belastingtechnisch geldig zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 13:55
Verwijderd
Ik heb alleen voor dezelfde opdrachtgever gewerkt, ook een keer voor dezefde opdrachtgever maar dan onder een andere naam (hij had nog een bedrijfje), maar dat was niet zoveel loon als die andere opdrachtgever.
Verder denk ik ook niet dat ik aan al die regels voldoe die je opnoemde, zoals al die uren maken per jaar.. Het was gewoon een bijverdienste van een paar maanden.
Dus dan wordt het moeilijk om het terug te vragen denk ik.
Ik heb wel altijd de BTW netjes betaald omdat ik weet dat als je dat niet doet je een hoge boete kan krijgen. Maar heb dus wel gehoord van die starters regeling alleen ik durfde dat nog niet toe te passen tijdens de aangfite (ze vragen dan wel of je onder die regeling valt, en dan mag je dus meteen korting toepassen op de te betalen btw).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.